Kodeiini eli Panacod ja imetys

Pelokas Äiti

Luin jo useimpia nettisivuja lääkkeen käytöstä, mutta heittäisin vielä ilmaan pikaisen mielipidekyselyn.
Mulla on ollut ihan hirvee hammassärky koko yön ja ainut mitä meiltä löytyy lääkekaapista on yks ainut Panacod.. Uskaltaako sen heittää huiviin et saa ittensä sen verran liikkeelle et pääsen apteekkiin hakemaan jotain muuta?
Kipu on aika kova ja vihloo leukaluun kautta jo valmiiksi kipeään niskaan ja päähän niin et välillä pyörryttää, siksi ottaisin mieluusti lääkitystä ennenkuin lähden bussilla kaupungille sompailemaan kahden pienen kanssa.
Hiukan kyllä arveluttaa kun tuo pienempi jota siis imetän on vasta 5vkoa.

6

316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hdjhydsrj

En kokeilisi. Jos haittavaikutusriskit aikuiselle on hengitysongelmia yms., niin enpä testaisi miten vauva siihen reagoi! Toki, jos olisin luotettavasta lähteestä saanut varmistettua esim. ettei lääke imeydy äidinmaitoon tai että määrät on turvallisen pieniä, niin sitten, mutta jos en olisi aivan varma niin enpä lähtisi testaamaan tukehtuuko vauva vai ei.

• Pelokas Äiti

Meillä on tietysti kaapissa aina lasten särkylääkettä mutta tehoaako se?
      Nyt esim löytyy oraalisuspensio muodossa olevaa 24mg/ml vahvuista tavaraa, josta saadakseni 500mg minun pitäisi ottaa 20ml..

• AP

ei tehoa.. ällöttävän makuista kaikenlisäksi YÖK

• Kodeiini

En nyt mene mitään vannomaan, mutta raskausaikanahan kodeiini on sallittu, ja sehän imeytyy silloin vielä suoremmin sikiöön..

• juuuuhh

Oikeassa olet, tiukan paikan tullen kodeiinia voi käyttää raskausaikana. Mut hoitaako sen elimistöstä poistamisen äidin kroppa vai sikiön kroppa? Jotkut lääkkeet, jotka sopii raskausaikaan, ei sovikaan imettäjälle, koska vauvan elimistö ei osaa "hävittää" sitä itse (ja raskausaikana siitä huolehtii äidin elimistö). Ja toisaalta sikiölle ei voi tulla hengityslamaa kun happi tulee mammalta :)

Istukkahan muuten läpäisee vain joitain aineita (ei se ole "samaa verta" mikä sikiöllä kiertää), joten voi kai olla paljonkin eroja siinä mikä menee istukan läpi ja mikä imytyy rintamaitoon?

• panacood

Minulle on määrätty imetysaikana Panacod migreeniin, harvakseltaan onneksi olen sitä joutunut käyttämään. Lapselle ei ole tullut oireita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2930
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      34
      2622
    3. 148
      2284
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2259
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1880
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1716
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      105
      1664
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      312
      1569
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1469
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1456
    Aihe