Laiton lataaminen on tarpeentonta

käyttäkää ilmaiseksi

Arvatkaa mitä ajattelen laittomasta lataamisesta? Se on oikeasti täysin tarpeetonta, koska kaupalliselle softalle on olemassa ihan oikeasti myös vaihtoehto: open source! Eli avoimen lähdekoodin ohjelmat, jotka saa ihan laillisestikin ilmaiseksi!

Latailin laittomasti itsekin aikanaan kun käytin Windowsia, mutta siirryttyäni Linuxiin ei ole tarvinnut warettaa enää moneen vuoteen mitään. Salaisuus on siinä, että Linuxeihin saa pakettihallinnasta ihan ilmaiseksi kaikki tarpeelliset ohjelmistot maksamatta kenellekään yhtään mitään. Ubuntullekin on yli 30 000 ilmaista ohjelmistoa, joten valinnanvaraa riittää ihan varmasti ja kaikkiin tarpeisiin löytyy laillisesti ohjelma.

Jopa pelit saa ihan ilmaiseksi Linuxeihin, eli siitäkään huvista ei tarvitse maksaa. Pelailin tänään ihan ilmaista 3d biljardia, joka on avoimen lähdekoodin versio vastaavasta kaupallisesta pelistä, josta normaalisti pitää maksaa laillinen hinta. Sen voi kiertää lataamalla open source-versio, jolloin kaupallisen pelin tekijät eivät saa rahaa.

Kaikkein kieroin puoli open source-ohjelmissa on se, että kun käytännössä jokaiseen kaupalliseen ohjelmistoon on olemassa ilmainen open source-vaihtoehto, niin se tekee piratismille laillisen vaihtoehdon, jossa ei siltikään tarvitse ostaa mitään. Olen itse säästänyt Linuxilla ja ilmaisilla ohjelmilla suuret summat ihan oikeaa rahaa, jonka olen sitten sijoittanut matkailuun ja harrastuksiin sekä elämään yleensä. Softasta en maksa mitään kenellekään, mutten myöskään piratisoi vaan lataan ilmaiseksi Linuxiin sen omasta pakettivarastosta.

Microsoftin kaltaista kusipääfirmaa voi harmittaa vietävästi kun vien heiltä rahaa kassasta sillä, eteten osta Windowsia enkä muuten ms Office-pakettiakaan, vaan käytän ilmaiseksi Linuxia ja ihan ilmaista Libre Officea. Samoin Adobella äijät saattavat repiä pelihousunsa kun en osta Photoshopia vaan latasin ilmaiseksi Gimpin. Se on suoraan rahaa pois kaupallisen toimijan kassasta ja hyvä niin. Säästyy omaan käyttööni sekin raha. Ja näin toimiminen on mahdollista ihan kaikille. Ohjelmia ei ole pakko ostaa koska asentamalla Linuxin ilmaiseksi saa myös ohjelmistot ilmaiseksi.

Ei enää piratismia! Vaan avoimen lähdekoodin piratismia!

3

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pimpinkarva

      kerroppa,että miten se Ubuntu tekee elokuvat laillisiksi?

      totuus on,että ubuntu on perseestä,eli sieltä,mihin aurinko ei paista

    • mitä helvettiä?

      Mitä tekemistä Ubuntulla ja elokuvilla on keskenään?

    • Käytettynä 500 e

      Musiikkipuolella tilanne on huonompi. Sellainen levy, jota levy-yhtiö ei pidä enää kaupan, on hankittavissa vain jotakin muuta kautta. Joko käytettynä alkuperäispainoksena kalliiseen hintaan tai laittomana kopiona ilmaiseksi. Kummassakaan tapauksessa oikeuksien haltijat eivät saa senttiäkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4819
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1662
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1576
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      257
      1510
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1387
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1274
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe