Onko muiden samanikäiset jo päiväkuivia? Ikää siis 2v6kk ja aktiivisesti pottailut aloitettiin kun täytti 2v. Meillä tyttö ei vieläkään osaa (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) kertoa pissa/kakkahädästään, vaikka kysyn monta kertaa onko hätä ja käytän useita kertoja päivässä potalla (ruokailun, unien jälkeen jne.). Kesällä teki useita pissoja pottaan päivässä, mutta nyt on taantunut taas ja harvoin tulee mitään pottaan...välillä ei edes halua potalle, vaan haluaa vaipan. Ollaan lahjottu pastilleilla potalle ja yritetty vaikka mitä. Pidän monesti kotona välillä kokonaan ilman vaippaa, mutta tuloksena on, että jatkuvasti on pissat housuissa. Pönttöäkin pelkää "sinne voi pudota" hän sanoo. Tuntuu kurjalta, kun tuntuu, että kaikki on yritetty ja muut vaan ihmettelee "kyllä tuon ikäisen jo pitäisi olla kuivana". Musta tuntuu, että tyttö ei vain halua kuivaksi, vaikka osaisi varmasti jos haluaisi :-(. Pikkusisar 1v sen sijaan haluaa useimmiten potalle kuin isosiskonsa!
2,5-vuotias ei vieläkään päiväkuiva
30
4237
Vastaukset
- ksdkfhsfh
Se tulee aikanaan. Ei meidän poikakaan (saman ikäinen) ole päiväkuiva. Muistaakseni meidän vanhempi tyttö oppi kuivaksi joskus 2 v 9kk.
Tytön kans huomasin, että se asia tulee ajallaan eli lapsen täytyy itse asia tajuta ja turhia paineita kannattaa välttää. Muistutin tottakai pissalle menosta usein, mutta oli kuin olisi puhunut kuuroille korville. Sitten yhtenä päivänä tyttö meni itse vessaan, otti vaipan pois ja pissi. Ja sanoi, ettei tarvi enään sitä. Äitinä olin hieman epäileväinen, mutta jätin vaipan pois. Ei tullut housuun enää kertaakaan ja viikon päästä tyttö halusi jättää yövaipan pois. -Kertaakaan ei ole sen jälkeen vahinkoa tullut.
Huolestu asiasta sitten kun lapsi on esim. 4 vuotta -älä vielä. - r53h
Oi, muitakin siis on olemassa ;)
Meillä neiti on 2v 4kk ja välillä todellakin turhautunut tuon pottahomman kanssa. Tiedän, että hän osaa, mutta ei vain ala. Mutta nyt kahden päivän aikana on tapahtunut ihme ja mamma täällä juhlii :D Taitaa suurempi asia olla mulle, kuin neidille.
Mitä enemmän olen miettinyt niin meillä kompastuskivi oli hoito. Elokuussa minulla oli kesäloma ja silloin päästiin jo pissavaipoista eroon, kakka tuli kuitenkin vielä vaippaan. Kun hoito taas alkoi, ei suostunut enää potalle tai teki kaiken housuihin. Ilmeisesti se sekoitti, että hoidossa oli vaippa ja siellä ei missään nimessä suostunut potalle. Siellä myös käytettiin teippivaippoja, jotka tytön mielestä jostain syystä on tosi kivoja. HOito loppui kuun vaihteessa ja jäimme kotiin kakkosta odottamaan. Ihmettelin tätä "pikkuaikuistenvaippa" juttua mitä tyttö hokee ja hinkuu hoidosta ylijääneitä teippivaippoja eikä suostu potalle. Laitoin vaipat piiloon ja otin hoidossa olleen tarrapassin käyttöön pissoille. Ja kappas, nyt on pari päivää oltu ihan ilman vaippaa päivät ja itse taas menee pissalle. Ja röyhkeästi päätin, että lahjon sen kakankin pönttöön ja eilen tuli ensimmäinen kunnon kakka pönttöön. Palkaksi saa jäätelön. Tiedän, ettei ole hyvä tapa, mutta kunhan alkuun päästään niin jätskit sitten loppuu :D
Mutta kuten edellinenkin sanoo, kaikki aikanaan. Minä olen alusta saakka ollut sitä mieltä, että se on vanhempien laiskuutta jos ei lapsi potalle opi. Aloitettiin treenit jo 9kk, mutta ihan minulle oli oikein, että sain tällaisen haastavamman tapauksen opetukseksi, että ei se aina menekään niin. Neiti kun päätti, että ei niin ei. Ja silloin kun ei ole huvittanut, ei ole painostettu. Kaikkein suurin virhe oli kun kerran väsyneenä suutuin tytölle kakkavahingosta. Sen jälkeen meni monta päivää että yleensä sai puhua potasta.
Ota parin viikon tauko koko hommassa ja yrittäkää sitten uudestaan. Tämä teksti nyt vähän venyi, mutta josko siitä joku idea tulisi teillekin. - hihy9asdm+'a
Vai laiskuutta. Enpä allekirjoita... Minulla kahdet kaksoset. Ikäeroa 1.1 vuotta. Vanhemmat ovat alta neljän ja nuoremmat alta kolmen. On kyllä ollut ihan riittävästi hommaa vaikka en ole kaikkia vuoron perään potalle kuskannutkaan.
Suoraan sanoen alussa hirvitti, että saanko lapsia kuivaksi (äitinä kun ottaa ressiä monista asioista) kun ei ole aikaa "opettaa", mutta sitten luin tutkimuksia, että lapset joita ei ole opetettu kuivaksi oppivat homman samaan tahtiin kuin niitä, joita on istutettu potalla pienestä. Ja siis puhun täydellisestä kuivuudesta -ei vaippaa ollenkaan ja kas kummaa, meillä ei ole vaippoja näkynyt kuukausiin. Eli kaksoistyttömme, jotka ovat nyt 2 v 6 kk ovat yökuiviakin. Ja pottaa emme edes omista eli lapsemme eivät ole koskaan potalla käyneet. Meillä kaikki kaahivat heti vessanpöntölle pienennysrenkaan ja korokkeen kanssa. Kun jätin vaipat pois, niin vahinkoja sattui, mutta niiden kautta lapset jotenkin tuntuivat tajuavan homman nimen paremmin. - vaippoja kuluu
meillä samanikäinen poika eikä ole vielä vaipoitta.
Kesäaika meni hyvin ja vaipat jäi muuten paitsi unille laitettin vaippa. Syksyn tullen palattiin hoitoon ja kas kummaa, pikku hiljaa vaipat tuli takaisin. Lapsi meni hoitoon ilman vaippoja, mutta hakiessa aina vaipat jalassa. Ja todellakin hoitotädeille kerrottiin että meillä ollaan oltu vaipatta jopari kk ja vahinkoja ei juuri enää tullut lainkaan. Ja pyydettiin käyttämään vaippaa vain päiväunilla...
Toinen äiti vasta kertoi että heidänki 2-vuotiaalla on sama homma. Hoitotädit kait pääsevät vähemmällä kun laittavat vaipan (ei tarvi ulkoakaan tulla sisälle potalle ja riisua vaatteita).
Kaikki aikanaan, mutta riepoohan tuo että meidän 2kk "homma" tehtiin tyhjäksi parissa viikossa. Meillä lapsi ei oppinut hetkessä kuivaksi, vaikka pottailut aloitettiin jo 1v. iässä. Eli kyllä sitä pissapyykkiä ja luutuamista eka viikkoina riitti...- Yhteistyössä!
Harmittaa teidän puolesta! Ryhmässäni on juuri ainakin kahdella parivuotiaalla meneillään kuivaksi opettelu ja se tehdään yhteistyössä kodin kanssa. Vaipat ovat jäämässä pois päiväuniltakin ja iltapäivän ulkoiluun nämä kaksi menevät viimeisinä juuri siksi, että saadaan rauhassa wc-asiat hoidettua eikä vaippoja tarvitse laittaa. Ja kyllä tarvittaessa ulkoakin käytetään vessassa. Ei ole kyllä kovin ammatillista toimintaa lapsesi hoitopaikassa.
- vaippoja kuluu
Yhteistyössä! kirjoitti:
Harmittaa teidän puolesta! Ryhmässäni on juuri ainakin kahdella parivuotiaalla meneillään kuivaksi opettelu ja se tehdään yhteistyössä kodin kanssa. Vaipat ovat jäämässä pois päiväuniltakin ja iltapäivän ulkoiluun nämä kaksi menevät viimeisinä juuri siksi, että saadaan rauhassa wc-asiat hoidettua eikä vaippoja tarvitse laittaa. Ja kyllä tarvittaessa ulkoakin käytetään vessassa. Ei ole kyllä kovin ammatillista toimintaa lapsesi hoitopaikassa.
ei minustakaan kyllä kovin ammattimaista käytöstä tuommoinen. Lapsi tuntui hämmentyvän siitä, että kotona ollaan vaipatta ja hoidossa ei. Alkoi sitten pyytämään vaippaa kotonakin :(
- sesse2
vaippoja kuluu kirjoitti:
ei minustakaan kyllä kovin ammattimaista käytöstä tuommoinen. Lapsi tuntui hämmentyvän siitä, että kotona ollaan vaipatta ja hoidossa ei. Alkoi sitten pyytämään vaippaa kotonakin :(
Joo mutta mietippä miten päiväkodissa rampattaisiin sisällä kun hoitajia on minimimäärä ja varmaan useampikin lapsi oikeasti tarvitsisi sitä vessareissutusta. Lapsia ei saa jättää ilman riittävän montaa valvovaa silmää hetkeksikään. Ikävä juttu mutta mielestäni ymmärrettävää toimintaa kuitenkin päiväkodin henkilökunnalta.
- mmm.lllö...
Täällä poika 2,4v ja täysin vaipoissa. Kun poika oli n. 1,6 vuotias kävi vessassa aina kakalla tai sanoi kun kakatti ja ei tarvinnut moneen viikkoon kakka vaippaa vaihtaa,pissat kyllä tuli vaippaan.Yhtäkkiä poika ei enää halunnutkaan mennä vessaan? Yksi kerta vein sen kun näin että selvästi hätä on niin itkuhan siinä tuli ja sen jälkeen ei ole kertonut kun kakattaa.Kysyn monta kertaa päivässä mennäänkö käymään vessassa nii ei halua,ja en voi väkisinkään viedä sehän vie viimesekki halut mennä sinne. Kokeilin sitten pottaa tuloksetta ei yksin kertaisesti tiedä potan tarkotusta.
Monesti ilmaisee että nyt tuli pissa tai kakka vaippaan.Neuvolassa sanottiin että ottaa vaan breikki ja yrittää uudelleen ajan kanssa. Ollaan yritetty lahjoa poikaa ja istutettu potalla kirjan avulla yms mut ei tee sinne mitään tuntuu kuin pidättelisi sinä hetkenä. - Äippis
Tämä nyt ei auta alkuperäistä kirjoittajaa, mutta pakko sanoa tuohon yhteen kommenttiin, että lapset oppivat kuivaksi samaan aikaan, käytti niitä potalla 6kk ikäisenä vai 2vuoden. Tästä on pakko olla erimieltä.
Meillä molemmat lapset ovat tutustuneet pottaan alle vuosikkaana. Esikoinen 6kk ja kuopus 8kk ikäisenä.
Esikoinen täysin kuiva 1v 7kk ja Kuopus täysin kuiva 1v 9kk, molemmat ovat olleet päiväkuivia 1,5v ikään mennessä ja kuopus on tehnyt kakat 9kk ikäisestä lähtien ainoastaan pottaan.
Minun mielipiteeni on se, että lapsen voi opettaa kuivaksi pitkäjänteisellä työllä, pakottamatta ikinä potalle, istumalla vieressä, lukemalla kirjoja pottailun aikana ja iloitsemalla pienemmästäkin tuloksesta, vaikka vain siitä että lapsi kävi siinä istumassa. Meillä ei ole ollut ikinä muuta palkintoa pottailussa kuin raikuvat aploodit ja se on riittänyt.- ergtsfrgva
No jaa, meillä potta ostettiin 1v3kk iässä, mutta edelleen vaipoissa ja ollaan nyt sisällä aina ilman vaippaa ja potalla käytän varmaan 10 krt/päivässä, silti tyttö ei ikinä juuri itse halua potalle tai ilmoita hädästä, sitten ahkeralla "istuttamisella" pissa tulee tai ei tule. Tiedän ja uskon kyllä, että tyttö osaisi jos haluaisi, mutta monella 2-vuotiaalla se pottalakkoilu liittyy myös uhmaikään, meillä kun tyttö haluaa vaipan ja osaa jopa pidättää ennen vaippaa, mutta kun ei aina suostu potalle ja laitan vaipan, niin tekee siihen heti. Eihän lasta voi pakottaakan potalle! Kyllä on aika vaikea uskoa, että joku 1-vuotias itse ilmoittaa wessahädän ja menee potalle ITSENÄISESTI. Veikkaan, että kyse on enemmän siitä, että äiti tietää kellontarkkuudella, milloin se pissa tai kakka tulee. Tiedän, että on poikkeuksia, mutta itse uskon kyllä neuvolan ja MLL:n ohjeita. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia! Miten selität sen, että yksi äiti sanoi, että aloitti pottailut kaikilla kolmella lapsellaan 9kk iässä ja yksi lapsista oppi 1,5-vuotiaana, toinen 2-vuotiaana ja kolmas vasta 3-vuotiaana päiväkuivaksi? Myös hoidon aloitus ja sisaruksen syntämä monesti viivästyttävät kuivaksi opettelua, kun lapsi saattaa taantua takaisin vauvaksi.
- Äippis
ergtsfrgva kirjoitti:
No jaa, meillä potta ostettiin 1v3kk iässä, mutta edelleen vaipoissa ja ollaan nyt sisällä aina ilman vaippaa ja potalla käytän varmaan 10 krt/päivässä, silti tyttö ei ikinä juuri itse halua potalle tai ilmoita hädästä, sitten ahkeralla "istuttamisella" pissa tulee tai ei tule. Tiedän ja uskon kyllä, että tyttö osaisi jos haluaisi, mutta monella 2-vuotiaalla se pottalakkoilu liittyy myös uhmaikään, meillä kun tyttö haluaa vaipan ja osaa jopa pidättää ennen vaippaa, mutta kun ei aina suostu potalle ja laitan vaipan, niin tekee siihen heti. Eihän lasta voi pakottaakan potalle! Kyllä on aika vaikea uskoa, että joku 1-vuotias itse ilmoittaa wessahädän ja menee potalle ITSENÄISESTI. Veikkaan, että kyse on enemmän siitä, että äiti tietää kellontarkkuudella, milloin se pissa tai kakka tulee. Tiedän, että on poikkeuksia, mutta itse uskon kyllä neuvolan ja MLL:n ohjeita. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia! Miten selität sen, että yksi äiti sanoi, että aloitti pottailut kaikilla kolmella lapsellaan 9kk iässä ja yksi lapsista oppi 1,5-vuotiaana, toinen 2-vuotiaana ja kolmas vasta 3-vuotiaana päiväkuivaksi? Myös hoidon aloitus ja sisaruksen syntämä monesti viivästyttävät kuivaksi opettelua, kun lapsi saattaa taantua takaisin vauvaksi.
Omasta kokemuksestahan minä tuossa kerroin, molemmat siis aloittaneet pottailun REILUSTI ennen esiuhmaa, joka toisella oli jo 1v ikäisenä ja toisella 1v 4kk, joten pottailu oli jo eräs päiväRUTIINI melkein alusta lähtien.
Tottakai pottailu pitää aloittaa ajoittamalla istuminen pissan ja kakan mahdolliseen tulemisaikaan. Eihän siinä ole mitään järkeä että istutaan potalla vaikkei hätää ole. Eli aamulla noustessa (siis Heti kun silmänsä aukaisee, muuten on liian myöhäistä), ruokailujen jälkeen, päikkäreiden jälkeen ja ennen nukkumaan menoa. Siitä lapsi sitten oppii, että on paljon mukavampi olla ilman märkää vaippaa. Ja raikuvat hurraa huudot kaupan päälle!!
Ja meillä on menty itsenäisesti potalle heti kun on lähdetty kävelemään. Eli esikko 10kk ja kuopus 12kk vanhana, siksi meillä on vessan ovi aina raollaan. Neuvola-tätikin oli ihmeissään, kun kävi kuopusta katsomassa kotikäynnillä ja esikko 1v 4kk; heräsi päikkäreiltä, käveli vessaan, haki potan ja kävi siinä pissillä eteisessä mistä näki äidin ja pikkusisaruksensa ja jäi potan viereen odottamaan, että äiti tulee pyyhkimään.
Ja se, että pelkästään äiti tekisi tätä ei riitä, vaan koko perhe yhdessä on sitoutunut lapsen kanssa pottailuun. Edelleen painotan, etten ole kertaakaan lasta pakolla pitänyt potalla, vaan kaikki on tapahtunut hurjalla kiittelemisellä ja kehumisella.
Voishan tässä tekasta kolmannen lapsen ja olla tästä asiasta taas oikeassa. ;)
Tottakai on yksilöllisiä eroja, kuten tyttärilläni tuo pari kuukautta, mutta pari kuukautta myöhemminhän aloitin kuopuksella pottailuharjoitukset kuin esikolla. Mutta edelleen pysyn kannassani, khyl ne oppii kun opettaa. - äitee miekin
Äippis kirjoitti:
Omasta kokemuksestahan minä tuossa kerroin, molemmat siis aloittaneet pottailun REILUSTI ennen esiuhmaa, joka toisella oli jo 1v ikäisenä ja toisella 1v 4kk, joten pottailu oli jo eräs päiväRUTIINI melkein alusta lähtien.
Tottakai pottailu pitää aloittaa ajoittamalla istuminen pissan ja kakan mahdolliseen tulemisaikaan. Eihän siinä ole mitään järkeä että istutaan potalla vaikkei hätää ole. Eli aamulla noustessa (siis Heti kun silmänsä aukaisee, muuten on liian myöhäistä), ruokailujen jälkeen, päikkäreiden jälkeen ja ennen nukkumaan menoa. Siitä lapsi sitten oppii, että on paljon mukavampi olla ilman märkää vaippaa. Ja raikuvat hurraa huudot kaupan päälle!!
Ja meillä on menty itsenäisesti potalle heti kun on lähdetty kävelemään. Eli esikko 10kk ja kuopus 12kk vanhana, siksi meillä on vessan ovi aina raollaan. Neuvola-tätikin oli ihmeissään, kun kävi kuopusta katsomassa kotikäynnillä ja esikko 1v 4kk; heräsi päikkäreiltä, käveli vessaan, haki potan ja kävi siinä pissillä eteisessä mistä näki äidin ja pikkusisaruksensa ja jäi potan viereen odottamaan, että äiti tulee pyyhkimään.
Ja se, että pelkästään äiti tekisi tätä ei riitä, vaan koko perhe yhdessä on sitoutunut lapsen kanssa pottailuun. Edelleen painotan, etten ole kertaakaan lasta pakolla pitänyt potalla, vaan kaikki on tapahtunut hurjalla kiittelemisellä ja kehumisella.
Tottakai on yksilöllisiä eroja, kuten tyttärilläni tuo pari kuukautta, mutta pari kuukautta myöhemminhän aloitin kuopuksella pottailuharjoitukset kuin esikolla. Mutta edelleen pysyn kannassani, khyl ne oppii kun opettaa.”Minun mielipiteeni on se, että lapsen voi opettaa kuivaksi pitkäjänteisellä työllä, pakottamatta ikinä potalle, istumalla vieressä, lukemalla kirjoja pottailun aikana ja iloitsemalla pienemmästäkin tuloksesta, vaikka vain siitä että lapsi kävi siinä istumassa. Meillä ei ole ollut ikinä muuta palkintoa pottailussa kuin raikuvat aploodit ja se on riittänyt.”
Meillä nuorimmaisen kanssa aloitettiin pottailu 1v. iässä (heti kun opittiin kävelemään). Nyt lapsi on kohta 2½-vuotias eikä edelleenkään päiväkuiva. Ollaan kotosalla oltu jo pitkän aikaa ilman vaippoja (sisällä ja ulkona), mutta vahinkoja tulee edelleen satunnaisesti. Päivähoidossa on osa-aikaisena ja siellä käyttää vaippoja (tuntuu olevan trendi siellä että jos tulee vahinko tarkoittaa se että ei ole valmis olemaan vaipatta).
Alku nytkin näytti lupaavalta ja ajattelin että tässäkin ollaan vaipatta jo 1½-v. iässä, mutta toisin kävi. Kysyin tästä kerran muun käynnin ohessa lastenlääkäriltä ja hän sanoi että saman perheenkin lapsissa voi olla isojakin eroja ja pidätyskykyvyn kehittymiseen vaikuttaa moni asia (hormonitoiminta, fysiologia, ym.). Nimenomaan tuo hormonitoiminnan hidas kehitys on se joka usein aiheuttaa yökastelua vielä ala-luokillakin. Jos en väärin muista niin vasta 4 vuotiaan lapsen kohdalla aletaan tutkimaan asiaa, jos lapsi ei osaa pidättää pissaa.
Meillä on kyllä käytetty aikaa ja nähty aina vaivaa tuon kuivaksi oppimisen kanssa. Potalle ei ole koskaan meillä pakotettu eikä vahingoista suututa. Meillä ei ”lahjota” tarroilla eikä muilla, kyllä ihan kehuminen on riittänyt.
Veljen 4 lasta on kaikki oppineet kuivaksi eri ikäisenä (välillä 1½v-3v.). Siskon 3 lapsesta 2 oppinut kuvaksi alle 2-vuotiaana ja yksi kolmivuotiaana. Ehkä meidän suku on joku tilastopoikkeama. Ystävällä toinen oppi päiväkuivaksi kuivaksi 8kk iässä ja toinen 2v iässä (molemmat kävelivät jo 8kk iässä).
Olen siinä samaa mieltä että kyllä ne oppii kun opettaa, mutta oppimiseen voi mennä pitkäkin aika:) - ergtsfrgva
Äippis kirjoitti:
Tottakai on yksilöllisiä eroja, kuten tyttärilläni tuo pari kuukautta, mutta pari kuukautta myöhemminhän aloitin kuopuksella pottailuharjoitukset kuin esikolla. Mutta edelleen pysyn kannassani, khyl ne oppii kun opettaa.Joo joo, mutta samalla lailla minäkin olen tehnyt pottailusta päivärutiinin eli aina unien jälkeen, ruokailun jälkeen, ulos lähtiessä jne. mutta ei siis vieläkään ilmoita hädästä, miten selität sen, olenko mielestäsi vain laiska äiti vai pitäisikö minun väkisin istuttaa lastani 30 kertaa / päivä potalla kun nykyinen 10 kertaa ei näköjään riitä? Välillä siis pissa tulee, välillä ei, mutta itse tyttö ei ilmoita hädästä useimmiten. Eli sinusta neuvola ja MLL:n asiantuntijat ovat väärässä? Salli mun nauraa :-)! Meillä siis tyttö on muilla kehitysetapeilla ollut muuten ikäänsä edellä (puhe, itse syöminen, motoriset taidot, pukeminen ja riisuminen) eli tuo kuivaksi oppiminen on ainoa, mikä viivästyy vaan.
- Äippis
Onko sinun mielestä Neuvola ja MLL AINA oikeassa, saanen kysyä?
Olen edelleen sitä mieltä, että kun aloittaa pottailun TARPEEKSI AJOISSA eli heti kun lapsi osaa istua, eikä esiuhma ja liikkuminen häiritse pottailua, SAA LAPSEN KUIVAKSI ALLE 2 VUOTIAANA! Yksikään tuntemani lapsi jonka pottailu on aloitettu vasta 11kk-18kk ikäisenä ole ollut päiväkuiva 2v-2,5v.
Neuvolan "tilastoja" voit käydä lukemassa netistä (googleta päiväkuiva lapsi) ja vertailehan sieltä tuloksia. Ne jotka aloittavat ajoissa, saavat tuloksiakin aikaisemmin
Ja ei en tarkoita, että pitäisi kiusata lastasi olemalla koko päivää potalla, ja ei en tarkoita että lapsesi olisi kehityksestä poikkeava. Meilläkin lapset ovat nimittäin sekä kielellisesti, että motorisesti ikäänsä edellä. Ja ei, en tarkoita että olet laiska äiti, teet varmasti jotain paljon hienommin kuin minä ikinä. Ja kyllä hormoonit voivat aiheutta kastelua.- ei toiset
vain tajua.Luulevat kun omakin Maija oppi niin tietenkin kaikki oppivat.Jo tässä vaiheessa unohdetaan että lapsetkin ovat yksilöitä.Jo tässä vaiheessa aletaan opettaa myös lapsille että vain minä ja minä ollaan oikeassa,muista viis.Niin saadaan seuraava "täydellinen minä" sukupolvi.
- faktaa kehiin
se että sinä et tunne sellaista lasta ei tarkoita että sellaisia ei ole. Vai tunnetko lasta, jolla on leukemia, kehitysvamma tai lasta, joka on vaikkapa sokea. Jos et niin tarkoittaako se, mielestäsi että heitä ei ole...?
Faktaa sinulle. Meillä pottailu aloitettu 12kk iässä ja lapsi on nyt 2v 7kk eikä ole edelleenkään päivä eikä yökuiva.
Lapsi aloitti päiväkodissa reilun vuoden ikäisenä ja siellä pottailua on jatkettu. Kotona on oltu 2v. iästä asti vaipatta, mutta jostain syystä tämä vaipattomuus ei toimi päiväkodissa. Hoitotädit ovat sanoneet, että lapsemme ei ole vielä kypsä vaipattomuuteen ja siellä edelleen pidetään vielä vaippoja.
Yhä useammin lapsi on alkanut kotona laittamaan vaipan (tai jos ei saa, niin pyytää ja alkaa itkemään jos ei sitä saa. En tiedä miksi, mutta tuntuu että lapsi on alkanut "vieroksuun" vaipatta oloa. Meillä ei suututa jos pissa joskus leikin lomassa lirahtaa housuun (ei tapahtu kovin usein), mutta ainakin kerran näin päiväkodissä tapauksen missä hoitotäti hermostu kun joku pikkupoika oli pissannut päiväunilla sänkyyn...
Taustaa sen verran että tämä ei ole ainut lapsi josta minulla on kokemuksia ja lapsi on myös perusterve ja kehityksessä ikätasonsa mukainen. - ergtsfrgva
No kyllä itse ainakin luotan noihin MLL:n ja neuvolan neuvoihin, koska aina niiden ohjeet ovat toimineet tai olleet oikeassa, kun taas kaikki muut neuvot/ohjeet/ eivät ole olleet niin hyviä. Siellä on asiantuntijoita, jotka todellakin tietävät mistä puhuvat - toisin kuin täällä nettipalstoilla. Siellä sanottiin, että lapsi oppii kuivaksi 2-4 vuoden iässä ja että siihen vaaditaan myös fysiologista kypsyyttä, johon ei itse aina voi edes vaikuttaa (varsinkin jos yökastelee). Enkä kyllä ymmärrä niitäkään vanhempia, jotta sanovat, että lapsi on päiväkuiva tai yökuiva, vaikka pissaa lähes puolet kerroista housuun tai käyttävät unista lasta yöllä wessassa monta kertaa siksi, että voi sanoa lapsen olevan "yökuiva".
- äippäx2p
ergtsfrgva kirjoitti:
No kyllä itse ainakin luotan noihin MLL:n ja neuvolan neuvoihin, koska aina niiden ohjeet ovat toimineet tai olleet oikeassa, kun taas kaikki muut neuvot/ohjeet/ eivät ole olleet niin hyviä. Siellä on asiantuntijoita, jotka todellakin tietävät mistä puhuvat - toisin kuin täällä nettipalstoilla. Siellä sanottiin, että lapsi oppii kuivaksi 2-4 vuoden iässä ja että siihen vaaditaan myös fysiologista kypsyyttä, johon ei itse aina voi edes vaikuttaa (varsinkin jos yökastelee). Enkä kyllä ymmärrä niitäkään vanhempia, jotta sanovat, että lapsi on päiväkuiva tai yökuiva, vaikka pissaa lähes puolet kerroista housuun tai käyttävät unista lasta yöllä wessassa monta kertaa siksi, että voi sanoa lapsen olevan "yökuiva".
meillä esikoinen oppi päivä kuivaksi noin 2vuotiaana.yökuivaksi (itse herää pissalle siis) oppi 4 vuotiaana.juniori on nyt aloittanut pottailut (1 v),vielä ei ole kuin yksi kakka saatu pottaan,mutta en ota stressiä kuivaksi opettelusta.ja esikoista alettiin käyttää potalla 6 kuisesta lähtien,juniorin kanssa olen ollut vähän "laiskempi",mutta kyllä hänkin aikanaan oppii,niinkuin kaikki muutkin.
- Äippis
Valitettavasti tunnen lapsen, jolla on syöpä ja todennäköisesti kuolee siihen, valitettavasti tunnen lapsen, joka on kehitysvammainen eikä ikinä tule puhumaan, saati liikkumaan, tai olemaan päiväkuiva/yökuiva ja valitettavasti tunnen lapsen jonka toinen silmä on sokea :((( Kyllä ne ovat todella todellisia minulle.
Se, että lapsesi käyttää vaippoja päiväkodissa, vaikuttaa totta kai myös kotiin.
Kova Kovaa vasten, että nyt jättävät ne vaipat siellä päiväkodillakin pois, koska sinä haluat niin. Meillä kuopus tuli päiväkuivaksi kesälomani aikana, takaisin syksyllä tarhaan lähtiessä vein sinne kaksi vaippaa; mahdollisia retkiä varten. Eivät katsoneet tarpeelliseksi käyttää. Ja voin sanoa, että jos kerrankin olisin hakenut vaipallisen lapsen tarhasta, olisi siitä kuullut sekä koko henkilökunta, että päiväkodinjohtaja. Kyllähän perheen ja tarhan pitäisi tehdä yhteistyötä. Päiväkoti tukee vanhempien kasvatusta. - hiljaa hyvä tulee
Tuollainen taantuminen ei ole mitenkään epätavallista ja voi liittyä pikkusisaren kuivaksiopetteluun.
Meillä pottaan totuttelut aloitettiin 1 vuotiaina, koska tuolloin se oli lapselle vain mukava leikki. Joksikin aikaa potta unohtui, mutta kaikki kolme tyttöä oppivat kuitenkin kuiviksi hieman ennen kahden vuoden ikää. Neuvolassa kertoivatkin, että kuivaksi oppiminen tapahtuu helpoimmin, jos taito on hallussa ennen uhmaiän alkamista. Yli 2 vuotiaalle moisesta luonnollisesta asiasta voi jo tullakin tahtojen taistelu. Minkään sortin painostusta, enkä myöskään lahjontaakaan käyttäisi. Lapsi ei yleensä viihdy märissä housuissa, joten kyllä hän ennenpitkää ymmärtää, kuinka on mukava olla. - näinkin voi olla
Meillä on tyttö 11kk jo pääsääntöisesti kuiva. Aloitettiin vessahätäviestintä 5kk iässä. Vaippaa tarvitaan lähinnä nyt tenää alvella ulkoillessa/reisssuilla (jos ei mahdollsisuutta käydä potalla). Ei vielä jaksa kovin kauaa pidättää, eli vahinkoja saattaa sattua jos ollaan liian kaukana potasta. :) Kuitenkin osaa kertoa vessahädästä. Yökuivaksi oppi ennen kuin päiväkuivaksi. (Herää siis itse aina pissahätään ja mennään potalle, yleensä 2 kertaa yössä).
- äiti 1965
Meillä tyttö oppi kaksi vuotiaana ilman mitään ihmeellisiä pottatreenejä kuivaksi. Hän vain yhtäkkiä alkoi ilmoittaa ettei halua vaippaa ja potta tuotiin olkkariin ja hän alkoi käymään siinä. Ensin laitoimme hänelle yöksi vaippa, kun hän oli nukahtanut, mutta hän havahtui hetken kuluttua siihen, että vaippa oli jalassa. Tyttö huusi silloin kuin hyenaa, että vaippa pois ja alkoi käymään myös yöllä potalla. Noin puolentoista ikäisenä vähän aikaa harjoiteltiin vaipattomuutta, mutta hän ei ollut moksiskaan vaikka pissasi housuunsa.
Olen tällä kokemuksella vahvasti sitä mieltä, että lapsi alkaa pottailut kun on itse siihen valmis. Kaikki muu on vanhempien tarvetta päteä. - näinkin voi olla
En sanoisi, että minulla on tarvetta päteä.. Tein vaan havainnon, että tytön päikkärivaippa oli aina kuiva ja pissat tuli heti heräämisen jälkeen.. ja että kakka tulee aina aamumaidon jälkeen... joten muutaman kerran vein tytön potalle heräämisen jälkeen ja aamumaidon jälkeen.. ja kappas... samantien tyttö alkoi ilmoittamaan oma-aloitteisesti vessahädästään.. ja heti alussa (tytön ollessa alle 6kk) huomasin myös, että tyttöhän on yöllä levoton ja vaikuttaa pissahätäiseltä.. vein potalle ja kappas; hymyn kera tuli samantien pisut pottaan.. sen jälkeen ei montaa yövahinkoa sitten olekaan tullut.. kokeilkaa vaipattomuutta rohkeasti.
- anonymous11111
Minua ei haittaisi pissavahingot, mutta jatkuva paskan siivoaminen alkaa jo ottaa aivoon. Lapsi on melkein 3-vuotta ja kay potalla paivisin omasta halusta. Yleensa kuitenkin ottaa vaipan pois ja juoksee ympari taloa ja jos en vahdi pissaa tahalleen sohvalle, tyynyille yms. joten vaippa on paalla. Nyt kuitenkin on alkanut kakkaamaan monesti vaippaan ja sitten ottaa vaipan itse pois ja lopputulos on, etta kakkaa on jokapaikassa. Hermot menee vahtiessa, etta koska taas sotkee kaiken jaskaan. Mattokin jouduttiin heittamaan viimeisimman episodin takia pois.. Miten tammoisesta paasee eroon?
- näinkin voi olla
Heh! Just tuon takia lapsi pitää "opettaa siistiksi" paljon ennen uhmaikää. :D Mutta asiaan; nyt sinulla kannattaa ottaa käyttöön(jos ei vielä ole) joku tarravihko ja palkintosysteemi käyttöön. Eli tarra tai hymynaama kun tulee pottaan ja sit joku kiva palkinto ku vaikka 5 merkkiä kasassa.
- ei huolestua
Elkää te nuoret Äidit olko turhaa huolissaan pottahommista, minä en edes muista
miten meni omaltakohdaltani lasten kanssa,ilmeisesti normaalisti kun mitään
huolenaihetta ei mielenpäälle ole jäänyt.Kolme tyttölasta kasvatettu ja normit kuviot,
kaikki järjrstyy aikanaa ja varmasti potallakäynnitkin siinä missä ruokailuunkin
liittyvät jutut tulevat tutuiksi. t.Mummo 60v - oppii aikanaan
Meillä tyttö edelleen vaipoissa,ikää löytyy 2v7kk. Jos muistuttaa käymään potalla/pöntöllä,vastauksena tulee "EI" ja hirveää huutoa. Suosiolla odotan vielä hetken,en ala lastani pakottamaan.
- herkkyyskausi vauvan
Ei pidä paikkaansa, että oppivat potatetut vauvat ja kertakäyttövaippavauvat yhtäaikaa kuivaksi. Meillä ns. vaipaton vauva jota pissautettu ja kakitettu alusta lähtien. Pottailtu 6kk iästä lähtien kun istui tukevasti. Oppi kakkakuivaksi jo alle puolivuotiaana, yökuivaksi 8-9kk iässä ja lopullisesti päiväkuivaksi 1v5kk iässä. Muutkin vaipattomat vauvat ovat täysin kuivia yleensä puolitoistavuotiaana. Lapsen kuivaksioppimisen herkkyyskausi on lopuillaan jo tuossa 6kk-12kk välillä.
- Kun tekis ees pottaa
Lapseni on vasta 2 v 2 kk, mutta en kyllä usko, että päiväkuivaksi ehtii 4 kk päästä... Pottailut aloitettiin n. vuoden iässä... muistaakseni. Ehkä jo aiemmin. Ja yhden kerran on tullut pieni kikkare kakkaa pottaan. Pissaa tulee, mutta ei sitäkään aina. Ei vaan halua tehdä kakkaa pottaan, haluaa heti potalta pois, jos huomaa kakan olevan tulossa. Ja välillä ollaan ehkä etuajassa ja välillä myöhässä potalla. Osaa kyllä sanoa, jos kakka on vaipassa, mutta ei jos on kakkahätä. Itse ei potalle mene pissallekaan.
- RIkkinäinenÄIti
Huonosti nukutun yön jälkeen en vain jaksa kahlata koko ketjua läpi, mutta ongelma siis 2v7kk poika, joka on PÄÄTTÄNYT alkaa pissata vaippaan uudelleen.
Äippis, meillä pottailu aloitettiin n.11kk iässä ja poika osasi 2v iässä itse tulla pyytämään potalle. Meinasin jo lahjoittaa "ylijäämä"vaipat pois, kun edes öisin ei pissaa tullut housuun. Vähän yli 2vee poika aloitti taas housuun pissailun. Epäilin sekä pikkusisaruksen syntymää että tahtoikää. Tätä on nyt jatkunut puolisen vuotta, eikä kaverilla tunnu olevan mitään aikomustakaan palata pottarutiiniin (muutakuin kakan tulee ilmoittamaan, eli osaisi kyllä - on verbaalisesti erittäin lahjakas).
Toisin sanoen, nyt kun kyseessä on selvästi pelkkä äidin hermojen koettelu, niin mitenkäs tästä tilanteesta mennään eteenpäin? Ei auta tarrat, karkit, uhkailu tai kiristys. Jos vaipan ottaa pois ja antaa lorottaa housuihin, eivät märät housut haittaa menoa. Ihan käsittämätöntä. Hermot menee, tässä ei ole järkeä...
SIis jotain konkreettisia vinkkejä, mitä tehdä? Odottaa vain, että joku päivä kaveri alkaa itse sanoa potalle menosta ja muuten antaa päästellä vaippaan(ko)?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418