Pitkän matikan tehtävä

mitääääää

Eli miten lasketaan seuraava sanallinen tehtävä:

Vuoden 2004 alussa väestö on 75 000. Joka vuosi väestö kasvaa 2,7%. Paljon väestö on 6 vuoden kuluttua.?

ps. välivaiheet näkyviin, koska se on olennaisinta minulle.

14

310

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätäääääää

75000*1,027^6
      Eli siis kerrot ton kuus kertaa luvulla 1,027, ei mitään erikoista.

• Pitkä matikka

75 000*1,027=77025
        .
        .
        .
        85686.712*1,027=88000,25
        näin ainakin itse sain.

vast:88 000

• LaskeHousuusi8298437

Olennaisinta Sinulle pitkän matematiikan tehtävässä on laskea Suomen väkiluku, jota et saa edes mistään selville, kun se on niin noloa Suomen kannalta. Laskea montako pikkusuomalaista pitäisi synnyttää ja kuinka monta niistä kouluttaa suoraan ylilääkäriksi, lennonjohtajaksi, toimitusjohtajaksi jne. jottei Suomi-kupla poksahda vararikkoon. Laskepas siitä.

• laskin jo housuun

vastaus: 67 975 pikkusuomalaista pitäisi synnyttää

• "Pitkä matikka" tietää :)
      Täytyy ottaa huomioon joka vuoden kasvu. Ei siis toimi kertaa kuusi.
      Tuohon on kyllä toinenkin laskukaava kun ajatellaan jos vuosia olisi vaikka 46, ei kyllä lasketa yksitellen. Mutta sitä saat itse pohtia.

• Pisin matikka

Idiootti. "tätäääääää" käytti juuri oikeaa kaavaa ja siitä tulee juuri oikea vastaus, mutta paljon pienemmällä työllä ja selvemmin kuin Pitkän matikan säälittävä räpellys. Kenelläkään ei ole ollut edes mielessään kuudella kertominen (paitsi sinulla), et ilmeisesti tiedä, mikä on potenssi. Ensimmäisessä vastauksessa on juuri se "toinen laskukaava", jossa ei todellakaan ole mitään erikoista. Voiko 30-vuotias tosiaan olla noin pihalla?

• Pitkä matikka
        Pisin matikka kirjoitti:

Idiootti. "tätäääääää" käytti juuri oikeaa kaavaa ja siitä tulee juuri oikea vastaus, mutta paljon pienemmällä työllä ja selvemmin kuin Pitkän matikan säälittävä räpellys. Kenelläkään ei ole ollut edes mielessään kuudella kertominen (paitsi sinulla), et ilmeisesti tiedä, mikä on potenssi. Ensimmäisessä vastauksessa on juuri se "toinen laskukaava", jossa ei todellakaan ole mitään erikoista. Voiko 30-vuotias tosiaan olla noin pihalla?

hienoa kun sanot tekelettäni "säälittäväksi räpellykseksi". ymmärsin itse kyllä tuon "tätäääää":n vastauksen ihan oikein mutta laitoin perään vain välivaiheet kuten viestiketjun aloittaja pyysi. btw tuossa tekemien laskujen välissä kuuluisi olla pisteitä allekkain kuten matikassa voi laitta kun kaava on sama kokoajan, mutta eipä vaan näy siinä. ja totta, sfinksi taisi ymmärtää väärin. itse huomasin potenssimerkin (laskimista tuttu) :P

• Pisin matikka

tätääääää:n vastauksessa on kaikki välivaiheet, ei kukaan ammattitaitoinen opettaja voi vaatia tuota enempää (paitsi ehkä vähän selitystä). Pisteidenkin kanssa ratkaisusi on epäselvä, ja yhtäsuuruusmerkkiä ei voida käyttää pyöristettäessä.

• Pitkä matikka

"ja yhtäsuuruusmerkkiä ei voida käyttää pyöristettäessä." eiköhän ton jo peruskoululainenkin tiedä mutta enpä jaksa lähteä etsimään näppäimistä pyöristyksen merkkiä. (saatika jostakin netistä kopioimaan tai wordista)
        ja tätäää:n vastaus on ihan ok. välivaiheita voi laittaa monellakin eri tavalla joskus. ketjun aloittaja ei esim pakosti tajua tuota potenssi merkkiä kutosen edessä (kuten ei näk. sfinksikään). mutta jos sinun matikan taidoilla ei ota selvää ota noista minun merkinnöistä (ihan peruskoulu tason merkinnät) niin suosittelen treenausta...

• Pisin matikka

Kyse ei oo mun matikan taidoista vaan ihan yleisestä selvyydestä, johon matikassa aina pyritään. Toisin kuin luulet, tollanen kaavan poisjättö ei ole yleensä hyväksyttävää, ja vähintään siinä pitäisi mainita, että ensimmäinen tulos siirretään seuraavaan yhtälöön. YO-kokeessa punakynä viuhuisi.

• Pitkä matikka

ääh tottakai kaavat tulisi laitettua mutta kun edellinen oli jo laittanut sen niin lisäsin loput jos et sattunut huomaamaan -.- (mun eka viesti olikin vastaus/lisäys "tätääään" viestiin, jos edes huomasit sitä...). kyllähän noista jo yhdessä mun ja "tätäään" viesti viestistä saisi enemmän pisteitä YO:ssa kuin pelkästä "tätäään" vastauksesta, josta puuttuu vieläpä vastaus!

• Pisin matikka
        Pitkä matikka kirjoitti:

ääh tottakai kaavat tulisi laitettua mutta kun edellinen oli jo laittanut sen niin lisäsin loput jos et sattunut huomaamaan -.- (mun eka viesti olikin vastaus/lisäys "tätääään" viestiin, jos edes huomasit sitä...). kyllähän noista jo yhdessä mun ja "tätäään" viesti viestistä saisi enemmän pisteitä YO:ssa kuin pelkästä "tätäään" vastauksesta, josta puuttuu vieläpä vastaus!

Myönsit itsekin, että tätäääää:n viestissä ei ole mitään lisättävää. Jos sen mukana olis vastaus, siitä sais täydet pisteet, toisin kuin sun ratkaisusta.

• Pitkä matikka
        Pisin matikka kirjoitti:

Myönsit itsekin, että tätäääää:n viestissä ei ole mitään lisättävää. Jos sen mukana olis vastaus, siitä sais täydet pisteet, toisin kuin sun ratkaisusta.

"Jos sen mukana olis vastaus, siitä sais täydet pisteet, toisin kuin sun ratkaisusta". sä et nyt oikein taida ymmärtää. en ole sanonutkaan että vastauksestani saisi täydet pisteet jos tätäään viestiä ei otettaisi siihen mukaan. lisäsin vain vastauksen ja vola. muutaman välivaiheen laitoin jotta ketjun aloittajakin tajuaa koska prosenttilaskujahan käytiin jo ala-asteella. voi huoh...

• Pisin matikka

Ok. Mulla ei oikeastaan alkuunkaan ollu tarkoitus kritisoida sun viestiä vaan sfinksin, mutta huvitti vähän ärsyttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2305
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      29
      2218
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1579
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      13
      1474
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1241
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      100
      1145
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1087
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      90
      941
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      19
      838
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      128
      822
    Aihe