Kanadaan 15-vuotiaana kesällä 2012

hölmö vai hölmömpi ?

Elikkä, suoraan asiaan. Olisin siis ensi kesällä lähössä Kanadaan, isoäitini luokse asumaan. Maa on sinänsä jo tuttu, kun synnyin ja asuin siellä, kunnes täytin 6. Nyt on tullut jo haikailemisia takas, ja kun nyt ensi vuonna peruskoulu loppuu, niin maailma avautuu aivan erilailla. Tosin nyt äiti hannaa vastaan sanaa "muutto" kohtaan, mutta eiköhän se siitä? :D
Elikkä kertoilkaas omia kokemuksia, nuorena kotoo muuttamisesta, yleisesti maasta, koulun käynnistä (alottaisinkohan siellä sitten junior vuoden ja jatkaisin muiden tahdissa vai menisinkö suoraan opiskeleman ammattiin?), elämisen hinnoista jnejne. Myös jos joku lähössä vaihto-oppilaaksi...

Kiitos jo etukäteen, vastailkaa myös muihin asioihin, mitä tulee mieleen!

Iloa ja hymyä kaikille!

7

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hölmö vai hölmömpi ?

      Ja siis kyllä, Kanadan kansalaisuuskin löytyy (Kaksois kansalaisuus) :)

    • Törppönen

      Aika kinkkinen asia. Sinun tapauksessa luultavasti kielitaito on aika ratkaisevassa osassa. Toinen on se, että isoäitisi pitäisi sitoutua olemaan sinun huoltajasi, sponsorisi. Ennen sitä, sinun on saatava tämänhetkisiltä huoltajiltasi suostumus ja lupa.

      Ja koulujutut riippuu täysin siitä, mihin provinssiin muuttaisit. Täällä New Brunswickissa kaikki käyvät high schoolin pakollisena. Muistaakseni tää on Kanadan provinsseista ainoa, jossa on pidempi oppivelvollisuus. Muualla sama ku Suomessa, peruskoulun jälkeen lukioon/high schooliin tai sitte amikseen (college)

      Elämä maksaa... Aika paljon se maksaa. Uskaltaisin sanoa, että lentolippuihin (et pääse maahan ilman paluulippua) menee n. 800-1000€, viisumi/lupajuttuihin menee suunnilleen sama summa.

      Tosin nyt kun tulin tänne työharjoitteluun, ja näytin sähköpostistani tulostettua lupakirjettä työluvan saamiseksi, ei ne ees kysyneet mun paluulippua, ja antoivat vielä vuoden työluvan vaikka oonkin täällä vain kaksi kuukautta.
      Viimereissullani olin vain turistina lomailemassa, silloin kysyivät kyllä paluulippua.

      Ruoka ja muutkin tuotteet maksaa täällä Kanadassa yhtä paljon kuin Suomessa, mutta alaikäsenä sun ei siitä tarvi huolehtia.

      Mie itte oon seurustellu kanadalaismiehen (tai oikeastaan pojan, se on vasta 19...) kans nyt puolisen vuotta, suunnitelmissa ois että muuttaisin tänne sen luokse. Oon nyt 20, eli aika nuori vaikkakin sinua vanhempi silti.

      Jänskättää, riittääköhän mun 4000€ säästöt yhtään mihinkään. Monet täällä asuvat suomalaiset on sanoneet, ettei sillä pötkitä pitkälle, vaan pitäs olla 10 000-15 000€

    • polja

      Hei!

      Jos kaksoiskansalaisuus loytyy niin sinua ei tarvitse sponsoroida. Isoaitisi tulee vain merkita lailliseksi huoltajaksesi. Joten paluumuuton kannalta ei sinulla varmasti ole ongelmia, kerta kansalaisuus loytyy. Muista ettia birth certificate ja kanadan passi on hyva olla.

      Vaikeaa muutto ulkomaille aina on. Aluksi tuntuu helpolta, mutta toisenlainen kulttuuri yms kun suomessa.
      Itse sanoisin, talleen vanhempana ja koulut suomessa kayneena. High schooliin vaan ja siita sitten muiden kanssa hakemaan ammatillisiin tai yliopistoon. Ota oma aikasi!

      Preppaa enkkuu niin paljo ku mahdollista ennenku tuut, ja saasta rahaa...taalla kun opintotuki on tuntematon kasite, lainat kylla saa sitten kun ammatillisiin opintoihin tahtaa.
      Toisaalta, itse kavisin suomessa koulut ja sitten vasta...taalla meinaan saattaa upota helposto 20tuhatta pelkkaan ammattilliseen kouluu.
      Suomessa lukioon, sitten yliopistoon tai ammattikorkeeseen...
      ja sitten tanne!
      Voithan tulla vaihtariksi lukiovuosina, siina vuoden aikana nakee jo aika paljon, etta haluaako sita oikeasti tanne asettua...
      itella enkku sujuvaa, toissa olen..mutta silti valilla nuo kulttuurierot takkuaa, vaikka taalla jo reilu 2 vuotta asuneena..
      Mutta kukin tekee paatoksensa itse... :)

    • hölmö vai hölmömpi ?

      No siis, mun ei tarvii maksaa lentolippui (isoäiti maksaa) ja viisumikin siis on. Kielitaito on erittöin hyvä ja huoltajien lupa on. Asuisin Ontarion provinssissa.
      Vaihtariks ei oo oikeestaan mahollisuuksia, kun maksaa niin paljon (juu tiedän, el'äminenkin maksaa, mutta sitä kaikkee ei tarvii maksaa kerralla ja ja stipendin varaan ei tietenkään voi maksamista jättää)

      Tässä oli pientä tiivistystä epäkohtiin ja vastailkaa vaan lisää jos jotain tulee ! :)

    • Ms. Darcy

      You only get one life, so I say go for it! =)
      I'm sure your mom will come around the idea, and you could tell her that you're just trying it out, and if it doesn't feel like your thing, you can always return to Finland. So your grandma pays for your flight, and obviously for your living too, but can she afford your schooling? Or where would that money come from?
      I'd recommend starting from High School, just to give you an easier start.
      Just my two cents. If you do decide to move, I wish you all the best with it!

    • hölmö vai hölmömpi?

      No nyt olen päätynyt siihen, että muutto kyllä taitaa tosiaan olla edessä :) Ensi kesänä juhannuksen jälkeen lähtö, ihanaa! Tosta lukukausi maksusta kysyin tuolta lähetystöstä ja he sano, ettei High school maksais...

    • oppia IKA KAIKKI

      polja--...taalla kun opintotuki on tuntematon kasite//hiukan oikaisua--ei opintotukia,mutta kun olet [jos] yliopistoissa ja viela eteenpain,niin parhaille on grantteja tarjolla esim. tuttavani sai 4 v med.scool opiskelut kuitattua grantilla miltei kokonaan..grant 90000/koulu-elaminen 100000 4 vuotta.
      mutta nuo tulee vain ja ainoastaan parhaille,etta kylla lukeminen voi kannattaa..

      eli tule ja opiskele lujasti...kannattaa..... paras sijoitus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe