Käteinen, Visa E, Visa credit

kysymysmerkki?

Hei!

Kaipaisin hieman selvennystä muutamiin kysymyksiin. Kiitän ja kumarran vastaajia, autatte suuresti.

Eli onko fiksuinta lähteä liikkeelle ihan Visa Electronin kanssa? Meneekö hurjat palvelumaksut, jos kaupoissa kyseisellä kortilla maksaa? Entä jos kyseisellä kortilla nostaa automaatista rahaa? Pystyykö kaikilta automaateilta sillä nostamaan?

Entäs jos käyttää Visa credittiä eli siis luottokorttia? Meneekö palvelumaksuja, jos sillä maksaa kaupoissa? Nostaa automaatilta?

Vai onko fiksuinta nostaa kaikki käteisenä ja vaihtaa rahat esim. forexilla punniksi? Onko Lontoossa jotain suositeltuja rahanvaihtopaikkoja?

3

556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • strange infatuation

      Kyllä Electronilla rahaa nostettaessa aina pieni palvelumaksu menee, muttei mielestäni mitään mahdottomia. Samoin kortilla maksettaessa. Käytännössä melkein kaikilta automaateilta voi Electronilla rahaa nostaa, mutta kannattaa varmistaa, että kortin kuva löytyy automaatin seinästä.
      Kannattaa vaihtaa osa matkarahoista punniksi käteisenä ja ottaa myös kortit mukaan.

    • broadway

      Tulin juuri Lontoosta ja vaihdoin itse ennen matkaa Forexissa hieman isomman summan euroja punniksi ja otin myös Visa Electronin mukaan.
      Käteisen alkaessa olla vähissä ostin Visa E:llä muutaman kerran eikä siitä mielestäni palvelumaksua mennyt? Vinkkinä muuten sanoisin, että kortilla maksettaessa saatetaan joskus kysyä haluaako maksaa euroissa vai punnissa, niin kannattaa maksaa punnissa, koska tuote saattaa olla euroissa aivan ylihinnoiteltu (jossain vaatteessa saattoi esimerkiksi olla hinta sekä punnissa että euroissa tyyliin £20 ja 35€). Tililtä punnissa maksettu summa muuttuu kyllä euroiksi sen hetkisen kurssin mukaan.

      En itse nostanut rahaa, mutta siitä kyllä lähtee jokin palvelumaksu. Luottokortista ei ole minulla tietoa.

      Voisin kyllä suositella käteistä ja ottamaan lisäksi kortti/kortit mukaan. Useimmissa kaupoissa esimerkiksi juuri Visa Electron kelpaa hyvin, mutta esimerkiksi joissain pikkuputiikeissa käteinen on aina varma.

    • joitain neuvoja

      Minä vaihtaisin riittävästi käteistä jo Suomessa (esim. Forexissa) matkakassaan. Käteisellä hoituu näppärästi ruokailut, tippailut, pääsyliput, mahdolliset taksimaksut, sekä erilaiset pikkuostokset, varsinkin pikkukaupoissa. Käteistä on myös hyvä olla siltä varalta, että kauppa näyttää epäilyttävältä, etkä halua uittaa korttiasi missä ja kenellä vain. Joskus pienempien liikkeiden kohdalla on turvallisempaa maksaa käteisellä ihan vain varmuuden varuiksi.

      Luottokortilla (credit) hoituu kuitenkin hotellikulut ja -takuut, isommat ostokset tavarataloissa tai isommissa kaupoissa ja merkkiliikkeissä, Heathrow Express ym. liput. Suomalaiset luottokortit toimivat laajalti ja hyvin Lontoossa ja lähes kaikkialla on käytössä PIN-näppäilypadi. Mitään ylimääräisiä palvelumaksuja ei luottokortilla maksettaessa mene. Jos kysytään maksatko puntina vai euroina, niin vastaa aina puntina, koska saat paremman kurssin (luottokorttiyhtiön/pankin kurssilla, eikä kaupan asettamalla kurssilla).

      Suomalainen pankkikortti (debit) ei välttämättä toimi Lontoossa lainkaan. Sen varaan ei kannata laskea. Visa Electron toimii paremmin, mutta jos sinulla on varsinainen luottokortti (credit), niin käytä sellaista, koska luottokortilla ei mene ylimääräisiä kuluja. En kuitenkaan nostaisi luottokortilla käteistä Lontoossa, koska siitä menee huimat kulut. Varaa käteistä siis riittävästi jo Suomessa. Kannattaa myös vaihtaa rahat punniksi Suomessa, niin ei haaskaannu arvokasta loma-aikaa rahanvaihtopaikan etsimiseen.

      Jos jostain syystä vaihdat eurot punniksi vasta paikan päällä, niin luotettava ja hyvän kurssin tarjoava paikka löytyy Oxford Streetiltä Marks and Spencer -tavaratalon ylimmästä kerroksesta. Se on aivan Selfridge-tavaratalon vieressä. Siellä ei ainakaan huijata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8825
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2633
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe