Miten saada pentu nukkumaan yöt?

Väsynyt1

Meillä on siis n.4kk vanha sekarotuinen narttu, joka nukkuu kyllä päivällä tosi hyvin, mutta yöllä ei anna meidän nukkua. On yöt pesuhuoneessa, ovi auki, portti oven edessä. Illalla tehdään pitkä lenkki ja pentu on sen jälkeen aika väsyksissä. Nukkuu sitten sen max. 3h kerrallaan ja alottaa heti sitten sen vinkumisen. Kestää n. tunti saada se uudestaan nukkumaan. Pissillä käytetään se tietysti kun rupee vinkumaan ja aina on pissin tehnyt. Kun vinkuminen alkaa jätetään se kyllä huomiotta, mutta jatkaa sitä koko loppu yön...
Kertokaa viisaammat miten saada pentu nukkumaan yönsä ja antamaan meidänkin nukkua? :)

23

17851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kummmmmaaaaa

      Miksi koira laitetaan yöksi pesuhuoneeseen?

      • Koiranomistaja

        Jotkut pitävät koiraa pesuhuoneessa koska pennulla on turvallisempi olo kun ok pienemmässä tilassa ja pentu on hyvä opettaa nukkumaan yksin ja siihen se sitten tottuu, parenpi sen on pesuhuoneessa olla yksin rauhoittumassa kun sängyn vieressä vinkumassa.


      • onhiljaisetyötmeillä
        Koiranomistaja kirjoitti:

        Jotkut pitävät koiraa pesuhuoneessa koska pennulla on turvallisempi olo kun ok pienemmässä tilassa ja pentu on hyvä opettaa nukkumaan yksin ja siihen se sitten tottuu, parenpi sen on pesuhuoneessa olla yksin rauhoittumassa kun sängyn vieressä vinkumassa.

        Höpö höpö....pentuhan on vauva vasta kun uuteen kotiinsa otetaan, yksinäisyyttään se itkee, kun laumansa hyljeksii sitä,ja jättää sen yksinään kylppäriin.Kylppäriä voisi käyttää päivisin, kun ei itse ole kotona, mutta ei se yöksi pennulle paras paikka ole.
        Meillä nukkuu pentu hyvin yöt meidän makkarissa sängyn vieressä, siinä omassa pedissä.Parina ensimmäisenä viikkona käytettiin yölläkin ulkona, pissa tai kakka vahinkoja ei tullut öisin makkariin koskaan.Kun oli vierellä, itse huomaa kun pentu herää, sitten sen voi kantaa ulos asioilleen.
        Ja meillä pentu nukahtaa helposti petiinsä, kun sitä hiukan silittelee.On siis käden ulottuvilla, ei tunne olevansa yksin, eikä hyljättynä.Ei meidän pentu vinkunut ollenkaan , ei yhtään yötä ei ole pennun vuoksi valvottu,ja ulkoilutuksiakin tehtiin vaan yöllä ekoina viikkoina.
        Nykyään viedään ulos viimeiseksi ilta kympiltä,ja aamulla seitsemältä herää.Nukkuu yöt, herättämättä,välillä vaihtaa asentoaan vaan.Pentu 5kk, ja sisäsiisti siis ollut jo useamman viikon.Päivisin leikkii vapaana omassa pihassa ulkona, niin paljon kun itse vaan keretään pitämään,usein kaverikoirakin käy leikittämässä.Koulutellaan ja touhutaa, niin paljon kun mahdollista,pennunehdoilla ja pentunen on mukana kylillä,ja kaupungilla.Sosiaalinen, reipas, kaikista pitävä terve ja terhakka pentu on meillä :)


    • Joobax

      Anna nukkua päivällä vähemmän.

      Onhan koira varmasti tottunut rauhottumaan pesuhuoneeseen?

      • Väsynyt1

        Pesuhuone on koiran oma paikka. Pesuhuoneeseen koira ei pissi, mutta jos sen ottaa yöksi makuuhuoneeseen, märkä lattia on taattu. Jos pentu on vapaana koko huushollissa, se syö yön aikana jok'ikisen huonekalun..
        Joten, missä muualla pentua pitäisin?! Sama ulina ja vinkuminen jatkuu jokatapauksessa oli koira missä tahansa.


      • Anonyymi

        juu ei


    • canis.familiaris

      Minkälainen on koiran päivä. Mitä siihen kuuluu.?

    • Väsynyt1

      Aamulla heti sen herättyä se käytetään ulkona. Ruuan saa sisälle tultua, ruuan jälkeen käytetäään pentu lenkillä ja lenkin jälkeen se rupeaa yleensä nukkumaan. Pennun herättyä viedään se taas ulos pissille. Hetken se leikkii ja nukahtaa jossain vaiheessa taas. Päivällä annetaan sille ruoka, ja käytetään lenkillä. Aina lenkkien jälkeen pentu yleensä nukahtaa. Illalla annetaan viimeinen ruoka joskus viiden maissa ja käytetään pidempi lenkki ja leikitään sen kanssa mahdollisimman paljon, että se väsyisi. Sitten pentu nukahtaa illan mittaan itse..

    • canis.familiaris

      "Illalla annetaan viimeinen ruoka joskus viiden maissa ja käytetään pidempi lenkki ja leikitään sen kanssa mahdollisimman paljon, että se väsyisi. Sitten pentu nukahtaa illan mittaan itse.."

      Aikas aikaisin annat viimeisen ruoan tuon ikäisenenä. Itse satasisin enemmän aamu ja ilta ruokaan ja päivällä kevyempi annos (kohtahan siirryt varmaan muutenkin kahteen ruokakertaan)

      Voi hyvinkin olla, että pentu herää nälkään. Itse annan pennulle iltaruoan 19-20 välille ja hieman tuhdimpana...(eli mitä syöttää )

    • nälkä on

      Minä olen antanut pennulle viimeisen ruuan vasta klo 20.00-21.00 sen jälkeen vielä ulkoilutus. Koskaan ei tällä nyt aikuisella ollut villiksiä öisin.
      Caniksen kanssa samaa mieltä viimeinen ruoka on liian aikainen pentukoiralle, sillä on nälkä yöllä.

    • Rotikkarinsessa

      Tosiaan, iltapäivällä viimeisen iltaruoan anto on liian aikaista siihen nähden, minkä ikäinen koira on. Oma pikkuruiseni on tällä hetkellä sen reilut 8 viikkoa vanha ja sille viimeinen iltaruoka annetaan puolen yön tietämillä (myös kasvattaja on tehnyt niin). Yöllä ei ole ollut mitään ongelmia, vaan pentu nukkuu rauhassa kuuteen, jopa seitsemään asti eikä yhden yhtä pissiä tai kakkaa ole unien jäljiltä sisältä löytynyt (tekee viimeisen iltapissin siinä kymmenen yhdentoista maissa), eikä herätessäkään tunnu mikään hirveä kiire olevan.

      Eli suosittelisin kyllä siirtämään tuota iltaruokintaa myöhemmäksi näin aluksi ja katsokaa, rauhoittuuko pentu sillä.

    • Väsynyt1

      Okei. Entinen omistaja on pitänyt nuo ruoka-ajat, mitä meillä on, että olen vain jatkanut samaa mitä entinen omistaja..

    • Väsynyt1

      Entinen omistaja sanoi, että on nukkunut yöt hyvin, vaikka viimeinen ruoka on jo viideltä. Mutta täytyypä kokeilla!

    • helluvaa

      Komenna se olemaan hiljaa.

      • eikomenellavaavejakaan

        Komenna vaan ensin itseäs, jos noin rumasti kohtelisit pikkupentua.Joka itkee yöllä, yksinäisyyttään, laumansa hylkäämänä.Pennut kaipaa emoaan, sisäruksiaan.Omistajan onkorvattava ne, ja tuotava turvallisuuden tunnetta pennun elämään.Se ei onnistu, jos omistaja ei ole samassa tilassa.
        Pentu tarvitsee rauhallisen ja huolehtivan kodin, jossa tuntee olevansa turvassa,ei pelkkää komentelua.Pentua voi hoitaa yhtä huolella, ja lempeästi kuin vauvaa, mutta on muistettava että se on koira.Koiran paikka on usein lattialla, ja koiralle täytyy opettaa hyvät tavat pikkuhiljaa, että sen kanssa on helpo kulkea, ja olla kotona ja kylillä.

        Voihan olla niitäkin vanhempia, jotka komentaa myös vauva raukkaansa hiljenemään, kun sillä on kylmä, kuuma, nälkä tai vaippa märkä.


      • touholiini
        eikomenellavaavejakaan kirjoitti:

        Komenna vaan ensin itseäs, jos noin rumasti kohtelisit pikkupentua.Joka itkee yöllä, yksinäisyyttään, laumansa hylkäämänä.Pennut kaipaa emoaan, sisäruksiaan.Omistajan onkorvattava ne, ja tuotava turvallisuuden tunnetta pennun elämään.Se ei onnistu, jos omistaja ei ole samassa tilassa.
        Pentu tarvitsee rauhallisen ja huolehtivan kodin, jossa tuntee olevansa turvassa,ei pelkkää komentelua.Pentua voi hoitaa yhtä huolella, ja lempeästi kuin vauvaa, mutta on muistettava että se on koira.Koiran paikka on usein lattialla, ja koiralle täytyy opettaa hyvät tavat pikkuhiljaa, että sen kanssa on helpo kulkea, ja olla kotona ja kylillä.

        Voihan olla niitäkin vanhempia, jotka komentaa myös vauva raukkaansa hiljenemään, kun sillä on kylmä, kuuma, nälkä tai vaippa märkä.

        Olen nimim. eikomennellavaavejakaan täysin samaa miltä. Pentu tarvitsee paljon huomiota, rakkautta ja turvallisuutta, hyvää ruokaa, sopivasti liikuntaa ja paikan, missä se saa rauhassa nukkua..


    • Minelan

      Meillä koira (chiua) on nukkunut on ensimmäisestä päivästä alkaen sängyssä. Kaverinaan kissa,joka nukkuu sängynpäässä. Sisäsiistiksi oppi alle neljän kuukauden.
      Eli viestini on siten, että pentua ei saa jättää yksin, silloin kun om itse kotona,
      vähän aikaa sitten minulla oli 5 kk-mäyräkoiraa, jotka kaikki nukkuivat vielläni.silloin oli kieltämättä hieman ahdasta,

      • ihmettelevävaan

        Miten kk mäyräkoirille oikein kävi, jos vähän aikaa sitten niitä oli 5, ja nyt ei yhtään.....kun on cihu ja kissa vaan =O ?

        Meillä makkarissa yöt nukkunut penikka, oppi kanssa sisäsiistiksi kolmen ja puolen kk iässä.Päivisin se on yksinoloajan omassa koiraportillisessa huoneessaan.Ei vinkumisia, ei eroahdistusta, ei mitään ongelmia ole ollut.


      • fghjiuytres

        Harmillista että terveyspettää, mutta niin voi yllättäen käydä kenelle vain.Olisit heti tarvinnut sukulaisten tai muiden tukea koiran hoidossa.Jotta mäykkykin olisi voinut kanssasi olla.Tiedän mummoja, joilla rollaattoreita, pyörätulillinenkin, ja mäyräkoiria.Eli koirat kyllä sopeutuu, kunhan joku auttaa ja lenkittää enemmän välillä.Tai on alue, joissa saa vapaana temmeltää, ja leikkiä.
        On kurja tilanne kun joutuu luopumaan koirastaan, ja viellä kurjemmaksi se muuttuu, kun se meneekin vääränlaiselle ihmiselle.Itse en oikein luota vieraisiin ihmisiin, siksi koiran kasvattamista en jatkanut.Ihmiset lupailee vaikka mitä, ja kun pentu on saatu, lupaukset samantien unohtuu.Ja pentuja laitetaankin jopa kiertolaiseksi, kertomatta mitään, vaikka sovittiin että kasvattajalla on etuosto-oikeus.Sekotuksiakin teetellään, ihan tarkotuksella.Luotto vieraiden puheisiin meni, ja kasvatushalut samalla.Uroksia voin antaa terveys tutkimusten ja näyttelyiden jälkeen jalostukseen, mutta muut hoitakoon pentujen myynnin, ja kotien valinnan.Ei ole pennuille kodin valinta mun juttu.


    • Septix

      Kaikki koirani olen pitänyt pentuna lähelläni nukkumassa, joku on vieressä, joku omassa pedissään sängyn vieressä. Eivätkä ole häirinneet öisin. Kyllä aloittajan ongelma on siinä,että pentu jätetään yksin. Onhan se oppinut että metelöimällä saa seuraa! Itseaiheutettu ongelma siis.

    • Kattokaapäivämäärät

      Eiköhän koiran yölliset mellastamiset ole jo loppuneet... Kyseessä kuitenkin reilu 5 -v vanha aloitus, eli koira jo aikuinen ja varmasti osaa nukkua yönsä hiljaa ja on sisäsiisti.

      • mielijärkkynytiäksi

        ....se on varmaan eroahdistuskoira, joka kerran viikkon syö oveen reijän, päästäkseen laumansa luo.Joka hylkäs sen kylppäriin julmasti,kun se oli pieni.Ja varmaan jo useammassa kodissa kierrellyt, mikäli hengissäkään on ;(


    • tarajere1

      No mielestäni aika selkeää. Sillä on turvaton olo.
      Itse otin sakupentuni sänkyni viereen ja pidin kättä sen päällä, jolloin se rauhoittui ensi-ikävästään. Jos sekään ei rauhoittanut otin sen viereen.

      Nukkuu kyllä nyt lattialla kotona ja on niin periaatteessa tehnyt aina.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1254
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1082
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      867
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      751
    Aihe