Kirjojen kirjoittamisesta..

-99

Eli.. olen 12-vuotias tyttö. Tykkään kirjoittamisesta (en tarkoita että olen päättänyt 5 vuotta ennemmin ryhtyä kirjailijaksi). Mutta kiinnostaisi kuitenkin.

Mutta asiaan. Kauan kirjojen julkaisussa/valmistamisessa suunnilleen menee? Paljon siitä tienaa?

Pliis, ei mitään: "hahahahah tollanen pikkutyttö!" juttuja. Ne ei oo erityisen kivoja.

15

433

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ansiotonta menoa

      Kirjan painaminen tai käsikirjoituksen julkaisukuntoon editointi eivät vie kauaa. Maksimissaan pari kuukautta, jos sitäkään. Suurin työ on kirjan kirjoittamisessa. Siinä voi mennä jopa vuosia. Lisäksi aikaa palaa kun lähetät tekeleesi kustantajien arvioitavaksi. Monen kuukauden odottelun jälkeen vastaus voi olla kaiken lisäksi kielteinen. Jos oikein huono tuuri käy, niin yksikään kustantaja ei innostu raapustuksestasi.

      Kirjoilla ei tänä päivänä tienaa juurikaan. Suomessa voi laskea kahden käden sormilla ne kirjailijat, jotka tienaavat todella paljon. Eniten tienaavia ovat Sofi Oksanen, Arto Paasilinna ja Laila Hirvisaari. He ovat kyenneet jopa lähes puolen miljoonan euron vuosituloihin. Tälläiset tulot ovat ainakin 10-15 -kertaiset tavalliseen duunariin verrattuna. Tulot kuitenkin vaihtelevat vuosittain reippaasti. Hyvätuloisistakin yli 100 tuhannen euron vuosituloihin kykenee vain muutama.

      Ikävä totuus on se, että edellämainitut ovat äärimmäisen harvoja poikkeuksia. Käytännössä 99% kirjailijoista on erittäin pienituloisia. Yhdestä kirjasta saadut tulot jäävät muutamiin tuhansiin euroihin ja siinä voi palaa aikaa valtavasti. Jotkut kirjoittavat apurahojen turvin, jotka nekin ovat varsin pieniä. Kilpailu apurahoista on kova, eikä niiden varaan voi laskea elämäänsä.

      Todennäköisesti pääset kirjailijaa huomattavasti paremmille palkoille ihan tavallisessa muussa työpaikassa. Siksi monet kirjailijat kirjoittavatkin oman varsinaisen palkkatyönsä ohessa. Se on raskasta, mutta kirjoittaminen ei Suomen kaltaisessa pienessä maassa lyö leiville. Markkinat ovat Suomessa niin pienet.

    • scarabaeus

      Eikö Sinulle 12-vuotias tyttö ole kerrottu, että

      kirjailijaksi synnytään ?

    • 2+11

      Hän on voinut syntyä kirjailijaksi, me emme voi sitä tietää. Vielä.

    • 5ya5yau5ya

      Kauan kirjojen julkaisussa menee?
      = Ei kauaa, 1-2 kuukautta parhaimmillaan. Kuten edellä onkin jo mainittu, kirjan kirjoittaminen vie useimmiten monia vuosia.

      Paljon siitä tienaa?
      = Aniharvat saavat siitä satoja tuhansia euroja, yleensä apurahat ovat ne suurimmat tulot. Itse kirjojen tuotoista kustantamo vetää melkoiset summat itselleen.

      Mutta tosiaan, kirjailijaksi synnytään, se on intohimoa ja järkyttävää paloa ja roihua kirjoittaa. Sormet syyhyää päästä suoltamaan ajatuksiaan ja inspiraatiotaan sanoiksi. Onko sinulla sellaista?

    • Minä en kyllä usko, että kirjailijuus olisi geeneissä. Eivät kaikki kirjailijat ole hurmosveikkoja, vaikka toivottavasti kaikkia yhdistääkin kova tahto saada sanottavansa esille.

      • scarabaeus

        Jaapajaadiipadaapadaaaaa........... muttamutta, kuinkavarsinkin niitä

        hurmosveikkoja

        rakastetaan aina vaan!
        Kun Helsingin kirjamessut taas kohtakohillaan,
        niin tulee sitä täsmäkerrontaa joka tuutista.
        Missä taas kukakukinit heiluukaan.

        Hauskaa kerrassaan! Eikö vaan ?


      • kukakukin
        scarabaeus kirjoitti:

        Jaapajaadiipadaapadaaaaa........... muttamutta, kuinkavarsinkin niitä

        hurmosveikkoja

        rakastetaan aina vaan!
        Kun Helsingin kirjamessut taas kohtakohillaan,
        niin tulee sitä täsmäkerrontaa joka tuutista.
        Missä taas kukakukinit heiluukaan.

        Hauskaa kerrassaan! Eikö vaan ?

        Ei kirjailijaksi synnytä, mutta jos haluaa olla huippumenestyjä missä tahansa taiteenlajissa(ja monella muullakin alalla), niin täytyy rakastaa sitä mitä tekee. Siksi noita hurmostyyppejä rakastetaan ja siksi tuntuu oudolta, että joku voisi vaan ohimennen ryhtyä kirjailijaksi, ainakaan menestyväksi, jos itseisarvo on kirjailijuus eikä itse kirjoittaminen. Se teksti vaan on laadukkaampaa, jos lähtökohtana on ollut valtava sanomisen tarve, eikä meriitin tavoittelu. Mutta kyllähän tähän touhuun silti voi kasvaa, oppia rakastamaan sitä. Kirjailijan ammatti tuntuu vaan oudolta tavoitteelta, kirjoittaminen itsessään sen sijaan hyvinkin järkevältä.


      • ei luuserixi
        kukakukin kirjoitti:

        Ei kirjailijaksi synnytä, mutta jos haluaa olla huippumenestyjä missä tahansa taiteenlajissa(ja monella muullakin alalla), niin täytyy rakastaa sitä mitä tekee. Siksi noita hurmostyyppejä rakastetaan ja siksi tuntuu oudolta, että joku voisi vaan ohimennen ryhtyä kirjailijaksi, ainakaan menestyväksi, jos itseisarvo on kirjailijuus eikä itse kirjoittaminen. Se teksti vaan on laadukkaampaa, jos lähtökohtana on ollut valtava sanomisen tarve, eikä meriitin tavoittelu. Mutta kyllähän tähän touhuun silti voi kasvaa, oppia rakastamaan sitä. Kirjailijan ammatti tuntuu vaan oudolta tavoitteelta, kirjoittaminen itsessään sen sijaan hyvinkin järkevältä.

        Ota nyt vähän rennommin. Kyllä ihan kohtuullisen kirjan voi rustata ansiotyön ohessa. Jopa useamman, onhan niistä näyttöä. Jotkut sitten rupeavat päätoimisiksi sitten, kun arvioivat kutakuinkin elättävät teksteillään itsensä.

        Ihan järkevää. olla rupeamatta kokopäivätaiteilijaksi kirjoittamaan ei-myyvää taideproosaa, proosarunoa tai muuta mössykkää. Ja olla ihan ekana kärkkymässä apurahoja.


      • kukakukin
        ei luuserixi kirjoitti:

        Ota nyt vähän rennommin. Kyllä ihan kohtuullisen kirjan voi rustata ansiotyön ohessa. Jopa useamman, onhan niistä näyttöä. Jotkut sitten rupeavat päätoimisiksi sitten, kun arvioivat kutakuinkin elättävät teksteillään itsensä.

        Ihan järkevää. olla rupeamatta kokopäivätaiteilijaksi kirjoittamaan ei-myyvää taideproosaa, proosarunoa tai muuta mössykkää. Ja olla ihan ekana kärkkymässä apurahoja.

        En ymmärrä mitä herra (rouva?) tarkoittaa? Se oli vaan vastaus scarabaeuksen pohdintaan, miksi kirjamessut on täynnä niitä menestyneitä hurmostyyppejä.

        Olemme varmaankin samaa mieltä siitä, että 12-vuotiaalle kirjoittaminen on huisin hyvä harrastus, mutta ennen kuin laittaa kaikkia munia samaan koriin, kannattanee miettiä ammatinvalintaan back-up plan.


    • 12+2

      Niin, vaikka olisi syntynyt kirjailijaksi, täytyy alkaa kirjoittamaan. Moni on juossut koulussa kovempaa kuin Lasse Viren, mutta eivät viitsineet treenata.

    • määmy

      Lisäyksenä "ansiotonta menoa", monesti kustantaja lähettää kirjoituksen takaisin ja pyytää korjaamaan yleensä useampia kohtia. Jokus voi tulla takaisin useamman kerran korjauskehoituksineen.

      Parempi sekin, kun tyly "Kiitos ja näkemiin" viesti

      • määmy

        Moni kirjailija tekee kirjoittamisen ohessa töitä, kuten Rönkä = uutiset, Jari Tervo = uutisvuoto.

        Jotkut myös vetävät kansalaisopistossa kirjoituskursseja.


      • scarabaeus
        määmy kirjoitti:

        Moni kirjailija tekee kirjoittamisen ohessa töitä, kuten Rönkä = uutiset, Jari Tervo = uutisvuoto.

        Jotkut myös vetävät kansalaisopistossa kirjoituskursseja.

        ............juu, ja töiden ohessa

        taidetta, niin kuin iltalehdissä nyt ryöpsytellään jotakin harakanvarpaispiirrosta.
        Anna mun kaikki kestää,
        ja
        käykäähän vilasemassa
        Kätyriopisto sarjakuvablogia !


      • scarabaeus
        scarabaeus kirjoitti:

        ............juu, ja töiden ohessa

        taidetta, niin kuin iltalehdissä nyt ryöpsytellään jotakin harakanvarpaispiirrosta.
        Anna mun kaikki kestää,
        ja
        käykäähän vilasemassa
        Kätyriopisto sarjakuvablogia !

        Niin ja vielä sitä piti kirjoittamani aamulla, mutta unohdin laittaa, että

        käykääpä Parnasson sivuilla lukemassa sitä pitkää ketjua

        Tukemisesta

        Siinä sitä on outoa ja omituista juttua.


    • Alalla oleva

      Kirjailijan ammatti on käsityöläisammatti, mikä tarkoittaa sitä, että on hallittava työkalut sekä niiden käyttöympäristö: on siis osattava sekä käyttää kieltä että ymmärrettävä jotakin kirjallisuudesta konventiona. Intohimosta tai luontaisesta lahjakkuudesta ei toki ole haittaa, mutta ainoastaan harrastus voi olla aina kivaa. Työ sen sijaan on usein raakaa, eikä siitä läheskään aina saa välitöntä hedonistista nautintoa; lopussa ei myöskään välttämättä seiso kiitos tai odota julkinen tunnustus.

      Kenestä sitten tulee ammatiltaan kirjailija? Yhtälö on mutkikas, mystinenkin, mutta jos sitä lähtee ratkomaan julkaisemisen ja tienaamisen kautta, aloittaa takuulla väärästä päästä.

      Kehotan aloittajaa panostamaan äidinkielen opintoihin ja pyytämään opettajaa suosittelemaan ikätasolle sopivia klassikkoteoksia. Lukemalla niitä rinnan itseä kiinnostavien teosten kanssa oma kirjoittajaääni alkaa hahmottua. Kirjoita koko ajan, mutta kirjoita iloksesi. Myöhemmin voit hakeutua nuorille suunnattuun kirjoittajapiiriin, jossa muut kommentoivat tekstejäsi. Näin opit ymmärtämään omaa kirjoittamistasi, erottamaan aiheellisen kritikiin aiheettomasta ja ennen kaikkea totut siihen, että tekstiä joutuu työstämään. Onnea matkaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      277
      674
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe