Kotitalouden opettaja

11+2

Hei!
Olen ysi luokalla ja ensi keväänä olisi siis opiskelupaikan haku. Oma opomme ei ole luotettavimmasta päästä joten kysäisempä tätä täältä.

Haluaisin siis kotitaloudenopettajaksi. Olen kuullu, että hotelli-, ravintola- ja catering-alan koulutuksen kautta pääsisi jotenkin kotitalousopettajaksi. Onko näin? Mihin linjalle pitäisi sitten hakea ekan vuoden jälkeen: kokiksi, tarjoilijaksi vaiko vastaanottovirkailijaksi vai onko sillä väliä? Entä mihin sitten sen jälkeen (siis sen kolmen vuoden jälkeen)?

Asiallisia vastauksia, kiitos!

11

483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietävästi

      Kotitalousopettajaksi pääsee vain yliopistosta- eli lukioon olisi mentävä. Amiksen opeksi pääsee ammattikorkean ja opettajakoulutuksen jälkeen---
      Opettajakoulutukseen hankala päästä. On oltava monen vuoden työkokemus.

    • poopoopoopoo
    • Taappeeruuu

      Minulla heräsi kysymys, miksi et pidä opoanne luotettavana.

      Jos kuulut niihin, joilla ei ole edellytyksiä pärjätä lukiossa hyvin, unohda koko juttu.

      Ammattikorkeakoulun kautta on (teoriassa) mahdollista edetä, mutta silloinkin olisi oltava edes resursseja selvitä lukiosta hyvin arvosanoin ja kirjoittaa ylppärit hyvin.

      P.S Ysiluokalla kirjoitetaan yhteen. Parempi tietysti olisi: peruskoulun
      viimeisellä tai yhdeksännellä luokalla.
      Sivulause erotetaan päälauseesta pilkulla: ... luotettavimmasta päästä,
      joten...
      -pa ja -pä-pääte ei muuta edellä olevaa äännettä: kysäisenpä
      ...mihin linjalle... p.o. ...mille linjalle...

      Pyysit asiallisia vastauksia. Onko sinulla syytä olettaa, että muitakin voisi tulla? Ainakin minusta lauseesi kuulostaa siltä, että esimerkiksi tällainen vastaus ei ehkä ole sinulle mieleen.

    • 11+2

      Täällä sitten riittää noita pilkunviilaajia riesaksi asti :) Olet aivan oikeassa Taappeeruuu, tuo vastaus ei ole mieleeni. En toivonut, että tänne tulee kukaan sönköttämään kirjoitusvirheistä.

      Ja kyllä mulla olisi ihan edellytykset pärjätä lukiossa. Keskiarvoni on 8,5. Pidän lukiota vaan turhana yleis-sivistyksenä. Istut peruskoulun jälkeen kolme vuotta koulun penkillä, eikä sinulla ole sen jälkeen edes ammattia.

      • Taappeeruuu

        Yleissivistys kirjoitetaan ihan yhteen. Jos yhdyssanan alkuosa päättyy samaan vokaaliin, millä loppuosa alkaa, väliin laitetaan viiva. S on konsonantti, ei vokaali.
        En sönköttänyt kielivirheistäsi, vaan ilmaisin asiat täysin korrektisti ja selkeästi. Sönköttäminen on sen vastakohta. Minusta sinä voisit ottaa onkeesi (sen sijaan, että otat itseesi) niistäkin vastauksista, jotka eivät ole sinulle mieleisiä. Tämä pätee kuolemaasi asti.

        Logiikkasi kyllä nyt hiukan ontuu. Mitä sinulla yleissivistystä vastaan? Pidätkö sivistystä turhana? Jos, niin sinua ei pitäisi koskaan päästää luokan eteen! Ja et sinä myöskään ammattikoulun kotitalouslinjan käytyäsi ole valmis köksänmaikka, vaan päälle tarvitaan vielä opintoja.

        Niin tai näin, ei lukion väliin jättäminen nopeuta pätevöitymistä.


    • äikänope.

      Mikä ihme sinua vaivaa? Jos olet aikuinen ihminen, olet säälittävä. "Keskustelet" tässä lapsen kanssa, joka kaipaa tukea ja neuvoa. Toimitko tuolla tavalla muussakin elämässä kuin netissä vai täälläkö vain päästät pimeytesi valloilleen? Jos sinulla olisi elämässäsi ohjausta ja tukea kaipaava alaikäinen ja vastaisit hänen kysymyksiinsä samaan malliin, niin syyllistyisitpä mielestäni henkisen väkivaltaan. Ja kas, täälläkin on ihmisiä, joten voi sanoa, että syyllistyt samaan ihan nytkin. Saatko lapsille vittuilusta noin yleisemminkin tyydytystä? Mitä mahdat tehdä täällä Opettaminen-palstalla? Toivonpa totisesti, ettet ole alalla tai sille aio!

      Aloittajalle sanoisin, että lukiota ei ole pakko käydä. Suomen järjestelmää on johdonmukaisesti kehitetty sellaiseen suuntaan, ettei umpiperiä tule aikaisempien valintojen takia. Tunnen useampiakin lukiota käymättömiä maistereita. Tie tosin saattaa ilman lukiota olla mutkikkaampi.

      Ja mitä tulee opoihin, eivät he kaikki ole hyviä. Olet itse opettajana sivusta seurannut monenlaista. Aloittajan kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä esimerkiksi työvoimatoimistoon.

      • Tehotyttö10

        Ole niin äikänope kuin tykkäät, mutta tyylilajeja et näköjään tunnista. Kyseessä ei ole v-uilu, vaan ihan asialliset kommentit, vaikkakin vähän asian vierestä.

        Oletko itse sellainen lällällää, että palautteen ja vastausten pitää aina olla silkkaa kehumista, kannustamista ja paapomista? Oikeassa elämässä myös negatiivista palautetta on kuitekin olemassa.


      • blaaaaah
        Tehotyttö10 kirjoitti:

        Ole niin äikänope kuin tykkäät, mutta tyylilajeja et näköjään tunnista. Kyseessä ei ole v-uilu, vaan ihan asialliset kommentit, vaikkakin vähän asian vierestä.

        Oletko itse sellainen lällällää, että palautteen ja vastausten pitää aina olla silkkaa kehumista, kannustamista ja paapomista? Oikeassa elämässä myös negatiivista palautetta on kuitekin olemassa.

        Ja kun kysymys oli miten päästä kotitaloudenopettajaksi, on pakko tulla vi**uilemaan kirjoitusvirheistä?


      • Trapetsitaiteilijata
        blaaaaah kirjoitti:

        Ja kun kysymys oli miten päästä kotitaloudenopettajaksi, on pakko tulla vi**uilemaan kirjoitusvirheistä?

        Olisit kirjoittanut oikein, niin ei tarvitsisi korjauksista vetää hernettä nenään! Yksinkertaista.

        Miksi kirjoitetaan huolimattomasti ja väärin? Ei osata, välitetä vai viitsitä kirjoittaa oikein? Veikkaan jompakumpaa ensinmainituista, sillä oikein kirjoittaminen ei ole yhtään sen työläämpää kuin jatkuva virheiden syytäminenkään.


      • äikänope.
        Tehotyttö10 kirjoitti:

        Ole niin äikänope kuin tykkäät, mutta tyylilajeja et näköjään tunnista. Kyseessä ei ole v-uilu, vaan ihan asialliset kommentit, vaikkakin vähän asian vierestä.

        Oletko itse sellainen lällällää, että palautteen ja vastausten pitää aina olla silkkaa kehumista, kannustamista ja paapomista? Oikeassa elämässä myös negatiivista palautetta on kuitekin olemassa.

        Vaihdoit sitten nimimerkkiä vai:) Aloittaja ei kysynyt, onko hän hyvä kirjoittaja. Hän kysyi, miten voi pätevöityä köksänopeksi. Oikeata tyylilajia olisi kaiken järjen mukaan vastata tähän kysymykseen.

        Jos oppilas kirjoittaa minulle arvioitavan tekstin, korjaan sen virheet, jotka otan myös palautteessa ja arvosanassa huomioon. Jos hän taas kysyy minulta neuvoja ja ohjeita, minä neuvon ja ohjaan, enkä ala haukkua tai vinoilla asiaan kuulumattomista seikoista.

        Palautteen antamisen tyyli ja oikea-aikaisuus ovat oleellisia eettisiä kysymyksiä sekä kasvatuksessa että opetuksessa. Näitä sopii pohtia, oli tyylilaji sitten mikä hyvänsä. Nettivittuilu on toki myös oma taiteenlajinsa, jossa kunnostautuminen jostain syystä hivelee osaa meistä.


    • 11+2

      Olen kyllä ihan menossa hotelli-, ravintola- ja catering-alan tutkintoon enkä mihinkään kotitalouslinjan. Kyllä mä nyt sen verran tajuan, että siihen päälle tarvitaan vielä opintoja.

      Kiitos paljon vastauksestasi äikänope! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe