vauvan vaatteiden pesusta kysymys

rahakysymys

Peseekö kukaan muiden vaatteet hajusteellisilla ja vauvan vaatteet hajusteettomila? Onko haittaa jos vauvan vaatteisiin menee hajustettua (vauvathan on herkkiä) pesuainetta jos pesee eri aineilla?

16

1888

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jfklyfg

Kaikki vauvat ovat erilaisia, toiset herkempiä kuin toiset. Esikoisella pesin aluksi hajusteettomilla aineilla mutta pikkuhiljaa perheen muun pyykin joukossa. Kuopuksen vaatteet pesen samoilla aineilla kuin muun perheen ja jos sattuisi iho herkistymään niin vaihtaisin toki hajusteettomiin. Tosin meidän perheessä ei "lutrata" niillä pesuaineilla että ei tarvitse suositusmäärää laittaa ellei pyykki oikeasti ole todella likaista mitä se meillä harvemmin on.

• fisutt

Itse pesin aluksi vauvan kaikki vaatteet hajusteettomalla pesuaineella ja täytin konetta sitten myös omilla vaatteilla niin ei tarvinnut niitä vauvan vaatteita ihan kokonaan erikseen pestä. Ostin odotusaikana sellaisen pienen paketin hajusteetonta pesuainetta ja pesin sillä niin kauan kunnes se loppui. Sen jälkeen on pesty kaikkien pyykit samalla aineella kun ei mitään yliherkkyyttä tullut.

• miksei voi

pestä kaikkien vaatteita hajusteettomalla pesuaineella?

• fisutt

Esimerkiksi: Koska tavallista pesuainetta oli jo iso pakkaus kotona ennestään niin sitä olisi ihan turhaa säästellä kaapissa ja pestä kaikki vaatteet eri aineella. Tarvitsi ostaa vain pieni pakkaus hajusteetonta ainetta.

• ööööö_

Hajusteettomat jauhot ovat pieni purkkisia niin semmosta käytellessä ostettava kohtapuoliin taas uusi. käytän semmosta mikä käy kirjo ja valkopyykille niin ei sit tarvii erikseen olla noille pyykeille omat purkit

• olisihan se
        fisutt kirjoitti:

Esimerkiksi: Koska tavallista pesuainetta oli jo iso pakkaus kotona ennestään niin sitä olisi ihan turhaa säästellä kaapissa ja pestä kaikki vaatteet eri aineella. Tarvitsi ostaa vain pieni pakkaus hajusteetonta ainetta.

nyt ollut kauheaa jos ison purkin olisit ostanut hajusteetonta pesuainetta ja käyttänyt sitä kaikille..Kyllä se toinen pesuaine säilyy ja voi tarvittaessa käyttääkin.

• Ei siinä..
        olisihan se kirjoitti:

nyt ollut kauheaa jos ison purkin olisit ostanut hajusteetonta pesuainetta ja käyttänyt sitä kaikille..Kyllä se toinen pesuaine säilyy ja voi tarvittaessa käyttääkin.

mitään kauheaa olisi ollutkaan, mutta turhaa se olisi ollut. Meillä kun ei muutenkaan ole yhtään ylimääräistä säilytystilaa. Miehen vaatteet pesen normaalistikin yleensä melkein erikseen kun hänellä suurin osa vaatteista mustia/tummia ja minulla ja lapsilla vaatteet enimmäkseen värillisiä.

• ---pirrrrrrre---

Totta, meillä ainakin ongelma ratkaistu niin, että pestään kaikkien muidenkin perheenjäsenten pyykit hajusteettomalla / herkälle iholle sopivalla pesuaineella. Ei tarvitse monen eri pesuaineen kanssa pelata.

• dipdai

jos vauvan vaatteiden mukana on muitakin vaatteita laitan hajusteettoman pyykinpesuaineen sekaan saman merkin tuoksullista pesuainetta

• nmkujh

meillä ei pesty koskaan vauvan pyykkiä erikseen millään hajusteettomilla pesuaineilla ja vauvan ihossa ei koskaan ollut mitään ongelmia. Toki olisin muuttanut käytäntöä, jos ongelmia olisi tullut.

• yuer

Sama täällä. Vauvan vaatteet pesty alusta asti perheen muiden pyykkien kanssa samalla hajustetuilla pesuaineilla. Eikä mitään ongelmaa ole ollut eikä vielä tullut. Lapsi on nyt 8 kk. Olen myös vaihdellut pesuaineita.

Ongelmia jos olisi tullut,olisin minäkin muuttanut käytäntöä. Mutta mitään ei ole tullut.

• mammamia**

Minä olen kans pessyt samoilla pesuaineilla mitä ennenkin.. ainoastaan olen hieman vähentänyt pesupulverin määrää, jos koneeseen laitan vauvan vaatteita. Yleensä pesen omat ja vauvan vaatteet samassa. Miehen työvaatteet pesen erikseen (on rakennustyömaalla töissä ja vaatteissa on milloin mitäkin aineita).

Ei ole mitään ongelmia ollut. Neuvolassa on kehuttu vauvan persikkaista ihoa. En ole rasvannut kertaakaan vauvan ( 6 kk) ihoa. Pari kertaa olen baby oilia laittanut kuivaan kohti ja pari kertaa sinkkivoidessa punoittavaan pyllyyn.

Toki, jos iho ongelmia olisi, niin pesisin erikseen ja katsoisin tarkemmin mitä pesuaineita käyttäisin.

• soodalainen

Meillä ollaan alusta asti käytetty Serto coloria koska on zeoliititon eikä tuki konetta ja sopii myös kestoiluun (satunnaisesti kestoilen). Miedosti hajustettu eikä ole ainakaan meidän pikkuiselle mitään aiheuttanut, meillä kans laitetaan pesuaineita vähemmän kuin "ohjeessa"...nyt olen alkanut korvaamaan osan pesuaineesta ruokasoodalla koska tuntuu kivasti raikastavan (ostin ison purkin erikseen siivousta ym. varten). Villalle ja silkille sitten omansa.

http://www.serto.fi/serto_ultra_color_pesujauhetiiviste

• tuutupappa

Mä pesen kaikki vauvanvaatteet omassa koneellisessa. Viikossa tulee yksi koneellinen, jonka pesen 30 asteessa. Sekaan tungen vähän hajustettua huuhteluainetta ja vähän vanish-jauhetta.
      Meillä vaatteita käytetään tasan päivän (housuja käytetään useampi kerta ennen pesua ellei ole vaippa falskannut). Hyvin peseytyy 30 asteessa eikä vaatteet kulu turhaan. Monesti olen jättänyt ostamatta käytettyjä vaatteita, koska vaatteet on pesty liian suuressa lämpötilassa, jolloin vaate helposti kulahtaa - ja sitten on silitetty liian suurella lämpötilalla, jolloin vaate on yhtä ohutta ja kovaa kuin paperi :(
      Hajusteetonta pesu- tai huuhteluainetta ei ole tarvinnut ostaa, koska vauvan iho ei reagoi mitenkään, vaikka hajustettuja olenkin vähän käyttänyt.

• kaikki samaan

Meillä pestään kaikki pyykki hajusteettomalla - ei se ole sen kalliimpaa kuin muutkaan pesuaineet.

• seöklrghjn

Meillä kaikki vaatteet pestään 40 asteessa hajustettua nestemäistä pesuainetta käyttäen joka sopii sekä väri että valk pyykille ja huuhteluainetta lisäksi, näin pestään sekä värillinen että vaalea pyykki (erikseen luonnollisesti) ... erityisen likainen/tahrainen pyykki samoilla aineilla mutta 60 asteessa, vuodevaatteet 60 asteessa, joskus vedän valkoiset lakanat ja valkoisen puuvillaisen päiväpeitteen 90 asteessa, samoilla aineilla edelleen. Sitten jos jossain on tahra mikä ehdottomasti pitää poistaa niin sappisaippua on erittäin tehokasta, meillä on pala riittänyt 2 vuotta...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1576
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      30
      1426
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1270
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe