Rakas isämme kuoli noin kuukausi sitten.
Äitimme on ollut jo toista vuotta vanhainkodissa, koska isämme ei kyennyt hoitamaan häntä yhteisessä kodissaan äitiämme huonon fyysisen voinnin vuoksi.
Meitä on kolme rintaperillistä.
Isämme asui kuolemaansa saakka masentuneena kodissaan.
Vanhempamme olivat tehneet testamentin pari vuotta sitten erään lakimiehen toimesta (halvan), jonka vanhempamme olivat ("köyhinä" ihmisinä) valinneet testamentin toimeksi panijaksi.
Isämme kuoltua päätimme sisarusteni kesken, että hoidamme toimestani perunkirjoituksen isämme osalta.
Sisareni oli ollut puheyhteydessä vanhempiemme valitsemaan testamentin tehneen lakimiehen kanssa.
Lakimies oli esittänyt siskolleni, että on jopa rikollista olla kertomatta heti isämme kuolemasta hänelle. Oli kertonut hakevansa korkeimmalta oikeudelta luvan hoitaa perunkirjoitusoikeuden, jos emme me perikunta suostu häntä palkkaamaan häntä tekemään perunkirjoitusta.
Soitin eilen tuolle lakimiehelle, hän sanoi olevansa suorastaan vellvoitettu lain mukaan suorittamaan perunkirjoituksen.
Kysyin hintaa ko perunkirjoitukselle, joka on käsittääkseni tosi yksinkertainen isäni osalta, perusduunareita vanhempani ovat, joilla ei ole mitään ylellisyysomaisuuksia.
Tuo lakimies kertoi pitkällisen tivailun jälkeen hinnakseen perunkirjoituksesta helpoissa tapauksissa olevan noin 1000€-3000€. Mielestäni yksinkertaisen perunkirjoitukse hinta on jossain 400-800€ välissä.
Tuntui jotenkin kalliilta, kun olin jo perunkirjoitukseen vaadittavat virkatodistukset tilannut ja käsiini saanut isäni, äitini ja itseni osalta. Sisareni eivät ole vielä toimittaneet niitä minulle, mutta luotan ttä toimittavat.
Olen puhelimitse ilmoittanut tuolle vanhempieni valisemalle lakimiehelle hankkineeeni jo nuo asiapaperit, hän on ilmoittanut myös kustannuksellamme hankkineen samat asiakirjat.
Rahastuksen makua? Testamentti vahuksillle tehdään halvalla, perikunta maksaa sitten kunnolla perunkirjoituksesta, ja myöhemmin perinnönjaosta.
?
Perunkirjoitus ja lakimies.
6
1140
Vastaukset 6
- miwww
Sanot höpö höpö tuolle lakimiehelle.
Teillä ei ole sipimusta perunkirjan teosta. Jos isäsi on tehnyt sellaisen, niin kuolema kuittaa sopimukset, paitsi jos on maksanut sen etukäteen.
Ilmoitate, ette palkkaa häntä ja ett maksa mitään, kun ette ole sopimusta tehnyt. Ette vastaa ja ette selittele, ettei voida katsoa sopimuksen syntyneen.
Pysytte siis erpossa hänestä. Ihan asiaton uhkailla korkeimmalla oikeudella - kertoo, että on asiantuntematon ja jopa kiristäjä.
Teette perukirjan itse tai vaika pankki tekee, maksaa n. 600 e. - nasse-setä.
Teoksessa Aarnio-Kangas, Suomen jäämistöoikeus I, asiasta todetaan:
"PK 20:2.1:n mukaan lainvoimaa vailla olevan testamentin toimeenpanija on velvollinen määräämään perunkirjoituksen ajan ja paikan sekä valitsemaan sitä toimittamaan kaksi uskottua miestä, JOS OSAKKAAT ITSE EIVÄT RYHDY SANOTTUIHIN TOIMENPITEISIIN." (Korostus minun.)
Tämän mukaisesti osakkaat voivat halutessaan toimittaa perunkirjoituksen itse, ilman testamentissa mainittua testamentin toimeenpanijaa.
PK 20:2.1
"Osakkaan, jonka hoidettavana pesän omaisuus on, tahi pesänselvittäjän tai testamentin toimeenpanijan on määrättävä perunkirjoituksen aika ja paikka sekä valittava sitä toimittamaan kaksi uskottua miestä. Jollei osakas, pesänselvittäjä tai testamentin toimeenpanija ole ottanut pesän omaisuutta haltuunsa, tulee muun henkilön, jolla, sen mukaan kuin 18 luvun 4 §:ssä sanotaan, on omaisuus hoidettavanaan, toimituttaa perunkirjoitus."
Mitä (ositukseen ja) perinnönjakoon tulee, mainitussa teoksessa siitä todetaan seuraavaa:
"Pesänjakajan ja pesän osakkaan suhde. Jako-osakkaat voivat aina keskinäisin sopimuksin (sopimusjaolla) jakaa jäämistön joko kokonaan tai osittain. Jos pesänjakaja on määrätty, hän on sidottu osakkaiden sopimukseen silloinkin, kun se tarkoittaaa vain osittaista jakoa. Osakkaat ovat sidottuja jaon sisällöstä tekemäänsä sopimukseen, eikä sopimuksen mukaisesti toimitettua jakoa voi myöhemmin menestyksellisesti riitauttaa."
Yllä olevaa on syytä täydentää siten, että jos pesässä on vajaavaltainen osakas tai jonkun osakkaan pesäosuus on ulosmitattu, pesänjakaja ei ole sidottu, vaan hänellä on valta valvoa vajaavaltaisen / ulosmittausvelkojan etua.
Testamentin toimeenpanija on kelpuutettu toimittamaan perinnönjaon, jos kaikki osakkaat yksimielisesti häntä pyytävät jaon toimittamaan. Hänet voi myös tuomoistuin (hänen omasta pyynnöstäänkin) määrätä pesänselvittäjäksi ja/tai pesänjakajaksi. Jos kuitenkin osakkaat ovat sopimusjakona pesän jakaneet ennen kuin pesänjakajan määräystä haetaan, pesänjakajaa ei voida määrätä. - Osakkaiden yhteisellä päätöksellä testamentin toimeenpanija täten voidaan sivuuttaa. - ap
Kiitokset vastauksistanne, ne olivat pääpiirteittäin samanlaiset perunkirjoituksen osalta, kuin olin ajatellutkin.
Lakimies, joka on itse itsensä palkannut (kuolinpesän kustannuksella) perunkirjoituksen, pyrkii kusettamaan meitä kuolinpesän osakkaita, perunkirjoitus oikeudellaan?
Sanodun irti hänen palveluksistaan huomenna.
Lähettääköhän hän muikean laskun meille perikunnalle jo tekemästään työstå perikunnalle, n.250€/tunti?- 15
Kannattaisi varmaan se sopimus tehdä, tulee halvemmaksi.
- 15
"Oli kertonut hakevansa korkeimmalta oikeudelta luvan hoitaa perunkirjoitusoikeuden, jos emme me perikunta suostu häntä palkkaamaan häntä tekemään perunkirjoitusta."
Olisiko kuitenkin niin, että lakimies on tarkoittanut käräjäoikeutta, josta hakemalla tuomioistuin määrää testamentin toimeenpanijan pesänselvittäjäksi.
PK 19:4.3 §:n mukaan Jos testamentissa on nimetty testamentin toimeenpanija, on hänet määrättävä pesänselvittäjäksi, jollei vastasyitä ole. - 2011
perunkirjoituksen teettäminen maksaa 300-500e.sen voi myös tehdä pesän osakkaat ihan itse.tarkistakaa hyvät ihmiset aina että käyttämänne lakimies kuuluu asianajajaliittoon.älkääkä turhaan ottakko ulkopuolista pesäjakajaa.meillä pesä "seisoi"yli vuoden koska rouva lakimiehellä oli 300 muutakin juttua menossa samaan aikaan.uskomatonta touhua.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 811281
Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki
Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K191069En voi kertoa meistä kenellekään
Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o621023- 65888
- 61774
- 60770
- 65696
SuMetKu konkursissa
Asiakastiedon sivulla oli, SuMetKu asetettu konkurssiin. Tulihan se seinä vastaan lopultakin suuruudenhulluudessa.24680- 69672
Suutuin lähinnä itselleni
Kun irl juttujen takia näyttää erittäin epätodennäköiseltä, että olisin millään tavoin toivottu henkilö sulle.39638Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺49637- 133626
- 50579
Miksi meille jäi
Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk36565- 19527
- 29525
- 33520
- 43508
- 72486
- 40477