Lasten liika video pelaaminen

jo 40v

On vuosikymmenten saatossa tapahtunt muutos vapaa-ajan käytössä lasten ja nuoren suhteen.Nyky nuoret ei osaa ulkoilla ja leikkiä vain ainoastaan pelata pleikkaria ja olla netissä. Ammoisina aikoinna 80-luvulla lapset ja nuoret ulkoilivat enemmän, kävimme kalassa, pelaamassa kesällä potkupalloa ja talvella lätkää ja hiihtämässä aivan vapaaehtoisesti ja rakentelimme vaikka mitä majoja metsään mitä ihmeellisimpiä polkupyöriä. Mutta nyky nuoret eivät lähde minnekkään ilman kosketusnäyttöpuhelintaa jossa täytyy olla nopea nettiyhteys.
Kotona istutaan nenä kiinni näytössä ja haistaan pahalle ja tulee se "uimarengas" vyötärölle ja ennen kaikkea ollaan uusavuttomia.
Työnantajana näkee vaikka minkälaisia nuoria harjoittelijoita työelämässä joilla aina kädet taskussa aivainkuin huosut putoais ja hakeudutaan piilon että ei tartis tedä mitään.
Kysymys: Miten saatais lapset ja nuoret akvitoitua tekeemään muuta kuin pelaaman pleikkaria olemaan netissä ?
Älkää vastatko pitää olla harrastuksia.. vaikka pelais futista ja lätkää tai saapanheittoa silti nuoret/lapset viettävät aikansa pelaamiseen parissa

7

283

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rikkinäinenhetero

Ei netinkäyttö sinänsä ole mikään paha juttu eikä tee uusavuttomaksi, ongelma on siinä mitä siellä netissä tehdään. Jos se on pelaamista ja turhaa höpötystä, paha. Jos tiedon ja sivistyksen hankintaa, hyvä. Olen kuullut nuoresta joka teki netissä jälkimmäistä, mutta en ole varma onko häntä oikeasti olemassa.

• kukkahattusetä

PAHA JUTTU

• Tarviitko harrastuksen?

Jos nuori kerran harrastaa jotakin, en ymmärrä ongelmaasi pelailun suhteen. Itse harrastan liikuntaa lukiota ja pelaan paljon. olen kaikkien testien mukaan täysin terve

• jo 13v

airsoft kuule on hyvä harrastus.

• ED jonne

en mäkää koko aika oo netissä
        tai dataamassa laneissa
        mä oon kylällä ajamassa polku pyörällä ja keulimassa
        jalkakäytävällä(maan tiellä) ja tuuhlaamassa rahoja.

• lololol

Luuletko et joku 13-v pöristelee tuol jollai lelu autol...

• vanhempien.vika

Kaikki opitaan lapsuudessa. Eli vanhempien tehtävä opettaa liikunnallisuuteen ja kannustaa ulkona pelaamista ja leikkimistä. Kaikkea ei voi sysätä opettajien ja hoitohenkilökunnan vastuulle. Tuntuu että nykyaikana ihmisiltä puuttuu "maalaisjärki".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      153
      8989
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2689
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      29
      2481
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      56
      2469
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1865
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      97
      1837
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      23
      1743
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      46
      1285
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1197
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1146
    Aihe