Lasten liika video pelaaminen

jo 40v

On vuosikymmenten saatossa tapahtunt muutos vapaa-ajan käytössä lasten ja nuoren suhteen.Nyky nuoret ei osaa ulkoilla ja leikkiä vain ainoastaan pelata pleikkaria ja olla netissä. Ammoisina aikoinna 80-luvulla lapset ja nuoret ulkoilivat enemmän, kävimme kalassa, pelaamassa kesällä potkupalloa ja talvella lätkää ja hiihtämässä aivan vapaaehtoisesti ja rakentelimme vaikka mitä majoja metsään mitä ihmeellisimpiä polkupyöriä. Mutta nyky nuoret eivät lähde minnekkään ilman kosketusnäyttöpuhelintaa jossa täytyy olla nopea nettiyhteys.
Kotona istutaan nenä kiinni näytössä ja haistaan pahalle ja tulee se "uimarengas" vyötärölle ja ennen kaikkea ollaan uusavuttomia.
Työnantajana näkee vaikka minkälaisia nuoria harjoittelijoita työelämässä joilla aina kädet taskussa aivainkuin huosut putoais ja hakeudutaan piilon että ei tartis tedä mitään.
Kysymys: Miten saatais lapset ja nuoret akvitoitua tekeemään muuta kuin pelaaman pleikkaria olemaan netissä ?
Älkää vastatko pitää olla harrastuksia.. vaikka pelais futista ja lätkää tai saapanheittoa silti nuoret/lapset viettävät aikansa pelaamiseen parissa

7

263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rikkinäinenhetero

      Ei netinkäyttö sinänsä ole mikään paha juttu eikä tee uusavuttomaksi, ongelma on siinä mitä siellä netissä tehdään. Jos se on pelaamista ja turhaa höpötystä, paha. Jos tiedon ja sivistyksen hankintaa, hyvä. Olen kuullut nuoresta joka teki netissä jälkimmäistä, mutta en ole varma onko häntä oikeasti olemassa.

    • kukkahattusetä

      PAHA JUTTU

    • Tarviitko harrastuksen?

      Jos nuori kerran harrastaa jotakin, en ymmärrä ongelmaasi pelailun suhteen. Itse harrastan liikuntaa lukiota ja pelaan paljon. olen kaikkien testien mukaan täysin terve

    • jo 13v

      airsoft kuule on hyvä harrastus.

      • ED jonne

        en mäkää koko aika oo netissä
        tai dataamassa laneissa
        mä oon kylällä ajamassa polku pyörällä ja keulimassa
        jalkakäytävällä(maan tiellä) ja tuuhlaamassa rahoja.


    • lololol

      Luuletko et joku 13-v pöristelee tuol jollai lelu autol...

    • vanhempien.vika

      Kaikki opitaan lapsuudessa. Eli vanhempien tehtävä opettaa liikunnallisuuteen ja kannustaa ulkona pelaamista ja leikkimistä. Kaikkea ei voi sysätä opettajien ja hoitohenkilökunnan vastuulle. Tuntuu että nykyaikana ihmisiltä puuttuu "maalaisjärki".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6239
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      526
      3739
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      187
      3581
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2794
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2509
    6. 285
      2210
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1593
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      109
      1488
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1429
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1220
    Aihe