Keskustelimme kälyni kanssa hiljattain ja nauraen muistelimme, kuinka innoissamme valmistimme tuota wanhan ajan herkkua.
Oli ollut syysteurastus, jolloin sonninmullikka ja sika oli teurastettu talven tarpeita varten. Elikot ostimme kälyni kotitilalta Pohjan kunnasta ja kasvatimme ne Sipoon maatilalla.
No, minä olin saanut tehtäväkseni viikon aikana liottaa puhdistetut siansuolet, ja vaihtaa kylmä vesi aamuin illoin.
Ensin ne oli käännetty tyhjennyksen jälkeen, ja holkkipilleillä puhallettu ilmaa täyteen ja raaputettu kalvo irti.
Lauantaiaamuna sitten saapui kälyni, tuo osaava maalaistalon tytär, kaikkine tarvikkeineen, lehmän sarvista hakkuulaatikoista lihamyllyllyyn.
Lihat oli jo valittu. Sikaa, nautaa ja silavaa, sekä puolikypsää perunaa sipulia ja mausteita.
Ei kun vääntämään kampea lihamyllyssä, ja totisesti sitä saikin pyörittää, lihat kun pitää jauhaa 4-6 kertaa, ja vasta viimeiseen erään silava , perunat hakattuina ja mausteet,
valko, maustepippurit, inkivääri neilikka ja suola.
No siinä oli saavissa melkoinen määrä, jota vielä kyynärpäitä myöten piti sekoittaa neljännestunnin verran tasaiseksi, lisättyämme siihen luista ja kamarasta keitettyä lientä.
Tässä välissä joimme kupin kahvia, ennenkuin istuimme vastakkain, kummallakin lehmänsarvi käsissä, josta kapeasta päästä oli sahattu pois osa, jättäen noin euron kokoisen aukon.
Lapset katselivat touhua päätään puistaen lehmänsarville ja myönnettävä on, että itseänikin huvitti.
No, siinä sitten tuputtamaan makkarataikinaa sarven läpi suoleen joka kyllä sujui kyllä yllättävän hyvin, kun sai suolenpätkän napakasti yli sarven.
Ei liian tiukkaan, muistutti Ulla vähän väliä, ja pikkuhiljaa alkoin rivi valmiiksi pellavalangalla sidottuja lenkkejä olla riukujen päällä roikkumassa:D
Koepalan olimme suolvedessä keittäneet nähdäksemme tiiviyden, joten saatoimme olla varmoja onnistumisesta.
Nostimme vartaat kylmälle verannalle odottamaan pakastamista, ja miehet olivat lämmittäneet saunan ja kylpivät sillä aikaa kun siivosimme keittiön.
Kahdella paistinpannulla paistoimme Joulumakkaraa saunottuamme, ja kyllä se oli mehevää ja hyvää, olut kyytipoikana.
Jaoimme tietenkin makkarat, mutta monet hyvät hetket koimme tuon itsetehdyn makkaran syömingeissä.
Myöhemmin tein yksinkin jo salamityyppistä makkaraa, joka tuputetaan suoleen tiukkaan ja viedään savustamoon kylmäsavustettavaksi. Sen jälkeen se säilyykin ripustettuna viileässä vaikka kuinka pitkään. Hyvää kyllä sekin valkosipulilla höystettynä, mutta Joulumakkaran rapsahtava mehevyys,
sitä leikatessa meni kyllä ykköstilalle!
Nyt vanhana oli hauskaa kälyn kanssa muistella sitäkin vaihetta, yksin en olisi tietänyt valmistuksesta mitään.
Wanhan ajan Joulumakkara
9
416
Vastaukset
- joulusetä
Eipä tästä niin kovin monta vuottaole,
kun tehtiin virolaista wurstia kotona.
Suolia saatiin tilaamalla kaupan liha-
mestarilta. Tuo peruna korvattiin ohra-
ryyneillä.
Ja se olikin Joulun kohokohta. - *Kukkahame*
Ohraryynit muistaakseni oli meidänkin joulumakkaroissa.
Isä oli lihamyllyn pyörittäjä, maistaja ja maustaja, siinä possu muutti muotoa.
Saunassa savustettiin ja palvattiin, olihan se pitkä prosessi vaan en muista syöneeni niin hyvää lihajalostetta kuin silloin lapsena.
Keväällä sitten ilmakuivattua ja sekin oli harvinaista herkkua, pitkälle omavaraistaloutta ja maistuvaa.
Ennen ilmakuivausta liha pidettiin kuivasuolassa koko talven.
Nyt kaikki maistuu samalta on se mitä makkaraa vaan, vai onko sitä iän myötä tullut vaativammaksi.Tuo lihan maku kotona kasvatetussa possussa, on se ratkaiseva tekijä.
Eivät tämän päivän porsaat saa muuta kuin teollista ruokaa, muistan kuinka pikkuperunat keitettiin possuille, jauhoja siroitettiin kuumille perunoille ja vesiheinää nyhdettiin niille.
Siinä maiskuttelivat ja nauttivat, kaikki naatit kelpasivat ja omenan kodat ja kuoret vasta herkkua oli.
Kyllä se lihan makukin oli toista.
Tuostahan sain idean makkarantekoon kotikonstein. Samanlaiset ovat kokemukset lapsuuden kodista teurastuspäivien herkuista. Tarkkaan käytettiin possu sisäelimineen ja ihan ensimmäiseksi lasketusta verestä paistettiin veriohukaiset.
Tässä ohjeita jopa joulumakkaroiden tekoon. Hallin lihaliikkeistä saa varmaan tilaamalla suolta.ja se linkki, on tuo sormi niin nopea tökkäämään tuohon tökkeliin.
http://www.pirkkatori.com/0691.htm
- Ramoona*
Joulumakkaran tekoon en ole osallistunut, mutta olen saanut edesmenneen tätini valmistamaa , oi mitä herkkua !
Tähän aikaan olen ennen ahertanut hirvisaaliin kimpussa, mutta jo kauan on ammattilainen paloitellut ruhot, jauhanut osan , merkinnyt pakkaukset ja pakastanut valmiiksi. Hirvipeijaisissa olen joskus hirvi-possu -makkaraa maistellut, aina on myös kunnon hämäläistä sahtia tarjolla.
Minun syksyinen joulun aikaan jätettävä herkkuni on rommiruukku. Sen voi aloittaa jo kesällä marjoista ja täydentää pitkin kesää ja syksyä. Marjojen ja hedelmien väliin ruukkuun tai lasipurkkiin laitetaan sokeria ja lopuksi rommia niin paljon että kaikki peittyy. Ruukullisen voi tehdä myös yhdellä kertaa ja pelkästään marjoista tai paloitelluista hedelmistä. Tämä on myös bravuurijoululahjani muutamalle tärkeälle ihmiselle ;). Herkku on parhaimmillaan joulun aikaan aikuisten jäätelöannoksissa, liemen voi nauttia sellaisenaan. Lapset aina kiusoittelivat, että isi ja äiti syövät ensin paistia ja sitten juovat lientä, kuten tip-tap -joululaulussa. Kyllä minäkin tuon Joulumakkaran muistan, asuinhan maalla, sika kasvatettiin ja jouluksi teurastettiin. Tuo valmistus oli varmaan vähän erilaista eripuolilla suomea, ohraryynejä meilläkin laitettiin perunoita sipulia ja sitä sianlihaa joka oli teurastettu,varmaan monenlaisia mausteita ja niihin putsattuihin siansuoliin laitettiin sillä sarvella, samalla sarvella tehtiin myös reikä reikäleipään. Varmaa on, se oli parasta makkaraa mitä silloin sai.
Muistaakseni meillä makkara paistettiin leivin uunissa
Nykymakkaroita on satoja lajeja, eihän niistä helpolla löydä sitä parasta.
Syöty on useita kertoja sota-aikana ja sen jälkeen.
Late.Tuo salamityyppinen makkara on paljon työläämpi valmistaa, kun silavan joutuu tosi terävällä veitsellä leikkaamaan ensin tikuiksi ja sitten pienen pieniksi kuutioiksi, jotta ne jää näkyviin savustaessa. Kovin aikaa vievää, joten jätin sen yhteen kertaan:)
Maksapasteijaa olen kyllä tehnyt itse ja antanut joululahjaksi, sen valmistaminen ei kovin mutkikasta ole. Sianmaksa sopii siihen erinomaisesti, jauhettuna anjovisfileiden ja sipulin kanssa. Mausteilla ja kermamaidolla ja parilla kananmunalla tulee löysähkö taikina uunissa kypsennettäväksi.
Poikani on perinnettä jatkanut ja hauskaa on saada silavalla päällystetty nätti pasteija jouluksi:D
Nykyään olen luopunut muista maksatuotteista itsetehtynä, mutta Lorenan* antama maksalaatikkoresepti on meillä
arvossaan yhä.- hirvimakkaraa
Heinolan Heilassa on lähiruokatori, josta saa mehevää hirvimakkaraa. Ostettiin ihanaa mansikkaviiniäkin, ei tosin hirvimakkaran kyytipojaksi, siihen käy tuhti punaviini tai olut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462771Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201539Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57987Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15984Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm81898- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829