Sata ide pata ..

mitä h ?

Mitkä kaikki kiintolevyt sopivat sellaiseen leveään liittimeen?

Löytyykö sitten leveäliittimisestä koneesta liitintä myös kapealiittimiselle kiintolevylle tai leveäliittimisessä koneessa liitintä myös kapealle?

4

279

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leveä nauhakaapeli = IDE ("PATA")
      kapea kaapeli = SATA

      Aikoinaan, SATA:n alkuaikoina oli kiintolevyjä joissa molemmat liitännät myös käyttöjännitteelle, eipä kai enää missään. IDE on kuollut.

      Ei vanhaan emoon, jossa vain IDE-liittimet, kannata väkisin ostaa IDE-levyä, ostaa joko IDE => SATA -adapterin tai sitten jonkun kympin hintaisen PCI-väylään liitettävän SATA-kortin, johon voi liittää useampia SATA-levyjä.

      • 1912

        Kirjoitat asiaa. Nykyään on vaikea löytääkään isoja PATA-levyjä (500 tai 750 GB), Jos löytääkin, niin ne ovat ovat paljon kalliimpia kuin vastaavat SATA-levyt. SATA-levyjä 2 TB saa nyt jo noin 70 euroon.

        PATA-SATA sovittimet ovat tosiaan halpoja. Itse ostin pari kappaletta Dealextremestä vuosi sitten vähän yli 4 dollaria/ kappale postikuluineen vuosi sitten. Hyvin ovat toimineet. Toinen on digiboksissa ja toinen vanhemmassa PC:ssä.

        En ole tutkinut, onko nykyisissä emolevyissä edes PATA-liitäntää ollenkaan. Omassa yli 4 vuotta vanhassa emolevyssä on yksi PATA-liitin, muut ovat SATAa. PATA-liitin on ollut tyhjänä alusta alkaen, koska DVD-asemakin on SATA:ssa.


      • 1912 kirjoitti:

        Kirjoitat asiaa. Nykyään on vaikea löytääkään isoja PATA-levyjä (500 tai 750 GB), Jos löytääkin, niin ne ovat ovat paljon kalliimpia kuin vastaavat SATA-levyt. SATA-levyjä 2 TB saa nyt jo noin 70 euroon.

        PATA-SATA sovittimet ovat tosiaan halpoja. Itse ostin pari kappaletta Dealextremestä vuosi sitten vähän yli 4 dollaria/ kappale postikuluineen vuosi sitten. Hyvin ovat toimineet. Toinen on digiboksissa ja toinen vanhemmassa PC:ssä.

        En ole tutkinut, onko nykyisissä emolevyissä edes PATA-liitäntää ollenkaan. Omassa yli 4 vuotta vanhassa emolevyssä on yksi PATA-liitin, muut ovat SATAa. PATA-liitin on ollut tyhjänä alusta alkaen, koska DVD-asemakin on SATA:ssa.

        »En ole tutkinut, onko nykyisissä emolevyissä edes PATA-liitäntää ollenkaan.»

        Aika on tosiaan jo jättänyt IDE-liitännästä. Omassa Sandy-emossani (Asus P8P67 Deluxe) ei ainakaan ole enää IDEä, kuten ei myöskään korppuliitäntää (no tuliko korputtomuus jollekin yllärinä). Kumpaakaan en myöskään kaipaa, vaan mulle riittää sata3, usb3, firewire ja bluetooth -liittimet.


      • Töppönen kirjoitti:

        »En ole tutkinut, onko nykyisissä emolevyissä edes PATA-liitäntää ollenkaan.»

        Aika on tosiaan jo jättänyt IDE-liitännästä. Omassa Sandy-emossani (Asus P8P67 Deluxe) ei ainakaan ole enää IDEä, kuten ei myöskään korppuliitäntää (no tuliko korputtomuus jollekin yllärinä). Kumpaakaan en myöskään kaipaa, vaan mulle riittää sata3, usb3, firewire ja bluetooth -liittimet.

        No niin, eihän tuossa mitään bluetoothLIITINTÄ tietenkään ole. vittu että oon taas tyhmä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      141
      1359
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      292
      977
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      865
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      641
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      633
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      597
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      528
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      511
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      498
    Aihe