Hei! Olemme hankkimassa koiraa, ja cottonia olemme kovasti miettineet. Olemme harkinneet koira monen monta vuotta, ja koira olisi ensimmäisemme.
Koira tulisi puhtaasti perheenjäseneksi ja seura ja -lenkkikaveriksi.
Emme siis harrastaisi koiran kanssa näyttelyitä, joten voiko karvan silloin pitää lyhyempänä? Olen kiinnostunut opettelemaan jossakin vaiheessa myös itse trimmaaman koirani, MILLÄ VÄLINEELLÄ SE ONNISTUU PARHAITEN? (Esim. trimmauskone?)
Coton de Tuléarin trimmaus
2
594
Vastaukset
- lisää tietoa
Tässä sulle linkissä tietoa ja lisää tietoa saat rotuyhdistykseltä, jote kyseleppäs sieltä .
http://www.hiiroset.net/coton_turkki.php - Less is more
Eiköhän se ole jokaisen ihan oma asia minkä pituisena oman cotoninsa turkin pitää. Mielestäni on paljon paljon tärkeämpää se, että koiraa rakastetaan, sillä asetetaan rajat, se saa hyvää, laadukasta, monipuolista ravintoa, sopivasti liikuntaa ja olla oma itsensä, pitkällä tai lyhellä turkilla. Itselläni on reilu 5v. coton jonka turkin olen pienestä pitäen pitänyt lyhyenä, kesällä lyhyempänä kuin talvella. Minua itseäni rodussa miellytti sen luonne kuin turkki enkä ollut näyttelykoiraa edes hankkimassa. Edellisen kanssa sain ihan riittävästi näyttelyissä ravata, koira oli eri rotuinen mutta turkkirotu kuitenkin. Minun silmissäni lyhyeksi leikattu/trimmattu cotoni on ihan yhtä kaunis ellei jopa kauniimpi kuin pikässä turkissa liihooitteleva lajitoverinsa jolla kuitenkin hyvin suurella todennäköisyydellä on jonkinlainen pompula päässään.
Koira on pienestä pitäen opetettu turkin pesuun, harjaukseen samoin kuin korvakarvojen nyppimiseen ja kynsien leikkuuseen. Meillä koiran turkki on talvella ns. puolipitkä, riittävästi suojaamaan pakkasilta muttei kuitenkaan raahaa perässään koko kylänraitin lumikökköjä. Turkkia pitää hoitaa vaikkei sen antaisikaan kasvaa täyteen pituuteensa. Lisäksi etuna voin ainakin omasta kokemuksestani sanoa, että varsinkin näin syksyllä turkkiin tarttuu kaikki mahdollinen ulkoota, risuista havunneulasiin ja siltä väliltä. Siksi pidän syksyisin turkkia lyhempänä kuin talvella. Lisäksi koira kulkee paljon metsässä vapaana mukanamme joten myös siellä liikkuessaan lyhyestä turkista on etua. Saanen epäillä, että hienossa ja täysipitkässä turkissa olevat ns. näyttelykoirat tuskin liikkuvat monta kertaa viikossa monta tuntia sateen kostuttamassa metsässä.
Pointtini tässä lyhkäisyydessään on se, että sinä itse ja vain sinä itse päätät missä pituudessa cotonisi turkki on. Siihen ei kenelläkään muulla ole mitään sanottavaa. Ei sillä turkilla ole mitään tekemistä sen kanssa, että rotuna cotoni on aivan mahtava!
Palstalla kysy koirien hoidosta on myös keskusteluja aiheesta..copy pastesin tämän sinne aikaisemmin kirjoittamani tekstin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367669Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381915Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791545Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4819Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810- 33783