Kirpparit

Joskus kun on aikaa ollut ja en ole muutakaan tekemistä keksinyt, niin olen poikennut kirpparille. Siinä on sitten käytävät kierretty ja myyntipöydät tutkittu. Käytettyjä rättejä, kippoja, levyja, kirjoja, urheiluvälineitä, leluja ja muuta roinaa lähinnä on myynnissä.

Koskaan en ole löytänyt mitään ostamisen arvoista.vaikka hinnat ei yleensä päätä huimaakaan. Lähinnä on tökkinyt laadun kohdalla, toisten käyttämiä vaatteita en periaatteestakaan osta ja loput on lähinnä kaatopaikkatavaraa. Ainoan kerran kun vähän pidemmäksi aikaa pysähdyin oli, kun näin pyörösahan. Mutta kun hinta lähenteli uuden vastaavan hintaa niin annoin olla. Asia olisi ehkä toinen, jos olisi alle kouluikäisiä lapsia, He eivät merkkitavaroista mitään tiedä ja luistimistaan sekä vaatteistaan kasvavat ulos pikavauhtia.

Kirppareilla käynnin yhtenä motiivina on ollut myös arvioida omia myyntimahdollisuuksia päästäkseni eroon omista tarpeettomista kamoista. Ottaen huomioon tarjonnan määrän, hintatason ja paikkavuokran tulin siihen tulokseen, että todennäköinen tuotto on plusmiinus nolla ja en lähde itseäni vaivaamaan myyntitouhulla. Taidan kantaa ylijäämäromppeeni SPR:lle niin menevät edes osittain hyvään tarkoitukseen. Todellinen bisnes kirppari on korkeintaan myyntipaikkojen vuokraajalle.

Vaan jos muilla on positiivisempia kokemuksia kirppareista niin sopii kertoa!

89

390

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RIMMIR

Jeps, on niitä joskus kiva koluta. Täällä on tosi hyviä kirppareita , Niistä kyllä löytää jokaiselle jotakin. Sitä yhtä kirpparia, myös punaisen ristin, olen hyödyntänyt ostamalla dekkareita ja muutaman taulun.
      Siellä on paljon hyvääkin tavaraa, nahkalaukkuja, kauniita hyväkuntoisia nahkakenkiä ym.
      Mutta nyt alan vaanimaan tuota uutta huutokauppakamarin valikoimaa ja menen paikanpäälle huutamaan jonkun kauniin maton tai ihan mitä nyt siellä sattuu olemaan tulevalla kerralla tarjolla.

• Huutokauppakamareissa onkin yleensä laadukkaampaa tavaraa kuin kirppareilla, joskus on tullut sielläkin poikettua. Kerran kun tarvitsin uutta pyörää piti mennä poliisilaitoksen löytöpyörien huutokaupaan vaan tietenkin unohdin. Huutokaupasta olen ostanut jonkun huonekalun.

• Kirpparinisti

Viisi vuotta sitten ennen muuttoa myin itsepalvelukirpparilla tavaroita joita en halunnut mukaani uuteen kotiin, rahaa kertyi pöytävuokrien jälkeen reilut neljä tonnia, eli ei paha. viime talvena siivoilin taas nurkkia ja tarpeettomista sain taas reilun tonnin. Kiertelen usein kirppareita ja olen löytänyt niistä paljon aarteita, juuri tänään ostin 2 vaarinkaljapulloa joulukaljoja varten, hakusessa on vielä pitkä ja kapea kalalle sopiva uunivuoka. Huutonetin kautta olen myynyt mm. arvokkaampia harrastevälineitä, sekin on helppoa ja vaivatonta kaupankäyntiä.

• siru.roger

Kyllä kirppismyynti kannattaa. itselläni oli pöytä periaatteella, että vuokra oli 15 % myynnistä. ja nettosin noin 300 e/vko.
        Huonoa rättikamaa ja muutenkaan kulunutta tavaraa ei kannata viedä, eihän niitä kukaan osta, ja mikä tärkeintä hinta pitää olla kohdallaan.

• No ei todellakaan paha! Tai siis oikeastaan uskomatonta ennakkokäsitykseeni nähden. Voitko vähän valaista minkätyyppistä ja kuntoista tavaraa sait kaupaksi, miten hinnoittelit sen ja oliko sinulla kenties jotain erityiskikkoja noin hienon lopputuloksen aikaansaamiseksi?

Huutonetistä olen kuullut vaan en ei ole tullut kokeiltua. Voisi olla tosiaan harkinnanarvoinen kanava vähän arvokkaammille tavaroille. Yhtenä vaihtoehtona olen vielä miettinyt kauppojen ilmoitustauluja. Ei ainakaan paljon menetä jos ei välttämättä saakaan. Tai no, joskus muutaman tarpeettomaksi käyneen pelin joskus myin jo ilmoitustaulun kautta.

• Kirpparinisti
        norMix kirjoitti:

No ei todellakaan paha! Tai siis oikeastaan uskomatonta ennakkokäsitykseeni nähden. Voitko vähän valaista minkätyyppistä ja kuntoista tavaraa sait kaupaksi, miten hinnoittelit sen ja oliko sinulla kenties jotain erityiskikkoja noin hienon lopputuloksen aikaansaamiseksi?

Huutonetistä olen kuullut vaan en ei ole tullut kokeiltua. Voisi olla tosiaan harkinnanarvoinen kanava vähän arvokkaammille tavaroille. Yhtenä vaihtoehtona olen vielä miettinyt kauppojen ilmoitustauluja. Ei ainakaan paljon menetä jos ei välttämättä saakaan. Tai no, joskus muutaman tarpeettomaksi käyneen pelin joskus myin jo ilmoitustaulun kautta.

Kirpparille tyhjensin vintin sisällön ja osan autotallin varastohyllyillä vuosikymmeniä laatikoissa lojuneita tavaroista. Arabian, Iittalan Nuutajärven yms. tavroiden hinnan katsoin netissä myytävistä ja puolitin sen, kaikki meni kaupaksi ja vauhdilla. Retkikamat ja vanhat faneriset matkalaukut vietiin melkein käsistä ennen kun ehtivät pöydälle. Parin kymmenen vuoden Mobilistit ja Tiedelehdet menivät euron kappalehintaan ja Aku-Ankan taskukirjoista Asterixeista yms. sai 2-3 € kpl. Tina, kupari ja hopea-astiat tekivät myös hyvin kauppansa, niistä sai jopa mielestäni tosi hyvät rahat n. 20-80€/kpl. Vaatteita myin aika vähän, joitain hattuja, muutaman iltapuvun ja vanhanmalliseksi käyneen turkin. Tavarat oli kaikki ehjiä ja hyväkuntoisia.
        Tyttären vanhoista (n.25v) my little pony tarvikkeista ja hepoista sekä legoista kertyi yli 500€! Lautapelit menivät kanssa kuin kuumille kiville ihan kohtuulliseen hintaan.
        Kirppariksi kannattaa valita siisti kirppis joka sijaitsee alueella missä käy ihan kunnon väkeä, silloin on hävikki pienempää.

• Kirpparinisti kirjoitti:

Kirpparille tyhjensin vintin sisällön ja osan autotallin varastohyllyillä vuosikymmeniä laatikoissa lojuneita tavaroista. Arabian, Iittalan Nuutajärven yms. tavroiden hinnan katsoin netissä myytävistä ja puolitin sen, kaikki meni kaupaksi ja vauhdilla. Retkikamat ja vanhat faneriset matkalaukut vietiin melkein käsistä ennen kun ehtivät pöydälle. Parin kymmenen vuoden Mobilistit ja Tiedelehdet menivät euron kappalehintaan ja Aku-Ankan taskukirjoista Asterixeista yms. sai 2-3 € kpl. Tina, kupari ja hopea-astiat tekivät myös hyvin kauppansa, niistä sai jopa mielestäni tosi hyvät rahat n. 20-80€/kpl. Vaatteita myin aika vähän, joitain hattuja, muutaman iltapuvun ja vanhanmalliseksi käyneen turkin. Tavarat oli kaikki ehjiä ja hyväkuntoisia.
        Tyttären vanhoista (n.25v) my little pony tarvikkeista ja hepoista sekä legoista kertyi yli 500€! Lautapelit menivät kanssa kuin kuumille kiville ihan kohtuulliseen hintaan.
        Kirppariksi kannattaa valita siisti kirppis joka sijaitsee alueella missä käy ihan kunnon väkeä, silloin on hävikki pienempää.

Kiitos, hyvä ja ajatuksia herättävä yhteenveto!

No jos tavara on pidempään lojunut laatikoissa käyttämättömänä niin joutaakin pois. Kotimainen posliini ja lasi on tietysti arvotavaraa ja kannattaakin tutkia sen arvo etukäteen. Minulla olisi kanssa yksi peritty arabian kahvikalusto, josta haluaisin eroon. Liian hieno ja hauras oikein mihinkään käyttöön. Olisiko ehdotusta, miten tuosta parhaan hinnan saisi?

• Pörrääjä
        norMix kirjoitti:

Kiitos, hyvä ja ajatuksia herättävä yhteenveto!

No jos tavara on pidempään lojunut laatikoissa käyttämättömänä niin joutaakin pois. Kotimainen posliini ja lasi on tietysti arvotavaraa ja kannattaakin tutkia sen arvo etukäteen. Minulla olisi kanssa yksi peritty arabian kahvikalusto, josta haluaisin eroon. Liian hieno ja hauras oikein mihinkään käyttöön. Olisiko ehdotusta, miten tuosta parhaan hinnan saisi?

Moikka Normix ;)
        Jokaisella itseään kunnioittavalla kirpsulla on lasivitriini siinä kassapisteen läheisyydessä johon voi viedä provikka periaatteella arvotavaroita myyntiin Ovat siinä valvovan silmän alla eikä tumpelot kolhi niitä rikki. Ei myyntipalkkiota ellei kauppaa :)

• Kirpparinisti
        Pörrääjä kirjoitti:

Moikka Normix ;)
        Jokaisella itseään kunnioittavalla kirpsulla on lasivitriini siinä kassapisteen läheisyydessä johon voi viedä provikka periaatteella arvotavaroita myyntiin Ovat siinä valvovan silmän alla eikä tumpelot kolhi niitä rikki. Ei myyntipalkkiota ellei kauppaa :)

Kunnon kirppareilla on myös yhteisiä myyntialueita , sinne voi jättää esim. huonekaluja myyntiin tyyliin kirpparinpitäjälle 10% kauppahinnasta.

• Pörrääjä kirjoitti:

Moikka Normix ;)

Tere Pörris, sinuakin näkee! :)
        Kun puheeksi otit niin muistan nähneeni eräässä keskustakirppiksessä moisen vitriinin. Varmasti kannattakin maksaa provikka saadakseen paremmalle paikalle ja pois mämmikourien kynsistä! Kiitti vinkistä! :)

• Pörrääjä
        norMix kirjoitti:

Tere Pörris, sinuakin näkee! :)
        Kun puheeksi otit niin muistan nähneeni eräässä keskustakirppiksessä moisen vitriinin. Varmasti kannattakin maksaa provikka saadakseen paremmalle paikalle ja pois mämmikourien kynsistä! Kiitti vinkistä! :)

Jep, arvotavaraa ei kannata sinne pöydille jättää pöllittäväksi. Huutonetissä on helppoa ja vaivatonta myydä romppeita, kun on hyvät kuvat ja lähtöhita kohdallaan niin kauppa käy.

• Pörrääjä kirjoitti:

Jep, arvotavaraa ei kannata sinne pöydille jättää pöllittäväksi. Huutonetissä on helppoa ja vaivatonta myydä romppeita, kun on hyvät kuvat ja lähtöhita kohdallaan niin kauppa käy.

Huutonetistä olen paljon kulluut vaan opettelematta senkin käyttö! Täytyy varmaan poiketa tutustumaan. Kaupankäynti kotisohvalta käsin on kieltämättä aika houkutteleva vaihtoehto! :)

• siru.roger

Olen kyllä ihan erimieltä kirppareista. Olet eksynyt huonolle kirpparille.
      Itse ostan miltei kaikki vaatteeni kirpparilta, tai sitten kankaita . Muokkaan vanhoista vaatteista uusia ja kankaista saa vaikka mitä, etenkin verhoista.
      Esin pitkän iltapuvun hinnaksi tuli 0,50 e, kun itse ompelin ja kangas maksoi sen 0,50 e.
      Kenkiäkin löytyy ihan uusia, hintalaput vielä pohjassa.
      Astioita en haali , niitä kun on ihan tarpeeksi.
      Sinne kirpparille vaan, ja löytöjä tekemään.

• Saattaa olla, vaikka ovatkin olleet kotikaupunkini isoimmat kirpparit. Tietty täytyisi käydä useammin, helmiä varmaan lötää harvoin. Vaan kun mies on laiska. Jos jotain tarvitsee on kätevintä kävellä marketin hyllylle ja napata ensimmäinen kutakuinkin kelvollisen näköinen! :)

Iltapuku puolella ekellä on kieltämättä saavutus, onnittelut etenkin kun omaat taitoa ommella itse! Ja onhan pressan itsenäisyyspäivän vastaanotolle menty ihan tyylikkäissä kierrätysmateriaaleista tehdyissä iltapuvuissa! Joten eikun odottamaan kutsua Tarjalta, iltapukuhan sinulla jo onkin....jokos sulla muuten on kaverikin sinne kekkereille katsottu? ;)

• siru.roger
        norMix kirjoitti:

Saattaa olla, vaikka ovatkin olleet kotikaupunkini isoimmat kirpparit. Tietty täytyisi käydä useammin, helmiä varmaan lötää harvoin. Vaan kun mies on laiska. Jos jotain tarvitsee on kätevintä kävellä marketin hyllylle ja napata ensimmäinen kutakuinkin kelvollisen näköinen! :)

Iltapuku puolella ekellä on kieltämättä saavutus, onnittelut etenkin kun omaat taitoa ommella itse! Ja onhan pressan itsenäisyyspäivän vastaanotolle menty ihan tyylikkäissä kierrätysmateriaaleista tehdyissä iltapuvuissa! Joten eikun odottamaan kutsua Tarjalta, iltapukuhan sinulla jo onkin....jokos sulla muuten on kaverikin sinne kekkereille katsottu? ;)

No nyt lykkäsit kyllä paineita !! Kavaljeeriksi kun eivät varmaan huoli nekijalkaista,
        eikä kaksijalkaista ole näköpiirissä, ja KUN kutsu tulee tiedä mitä tehdä, pitää varmaan kieltäytyä ! =))

• siru.roger kirjoitti:

No nyt lykkäsit kyllä paineita !! Kavaljeeriksi kun eivät varmaan huoli nekijalkaista,
        eikä kaksijalkaista ole näköpiirissä, ja KUN kutsu tulee tiedä mitä tehdä, pitää varmaan kieltäytyä ! =))

Nooh eläs nyt! Jos ei esim palstan uroot kelpaa niin voihan sinne yksinkin mennä! Paikalla on useita hyvän tanssitaidon omaavaa komeaa nuorta kadettia tanssittamassa yksinäisiä naisia. Kelpaa siinä sitten liidellä tonavakaunoista kadetin viemänä itse tehdyssä iltapuvussa palstalaisten tuijottaessa naamat kateudesta vihreänä televisiosta! :))

• ...

Koitan vältellä.

No itekin ollaan hävitelty kamppeita kirppareilla. Kaappeihin kertyy jostain ihmeestä kaikkea tarpeetonta..

Mutta kiertelen ostelemassa, paljonkin. Vaatteita vähemmän, lähinnä pikkutakit, niitä olen ostanut paljon. Miesten puvuissa ja takeissa sellainen piirre, kaikilla jokin rippipuku on, harvempi käyttää. Ja mä käytän aina. Takeissa hyvä tarjonta, kallista kamaa, pilkkahintaan "käytettynä". Mun pikkutakeista ei ole kuin muutama uutena ostettu.

Ja sitten on noit vakiokyttäykset, vinyylit, kirjat, desing jne. Ja ihan asioitakin. Olemassa jonkinlainen puutelista, jotain tarvii, mutta ei kiire, etiskelen käytettyjä.

Ihan sama kuin vaikka autokaupoissa, joillekin pitää olla uusi, jotkut haeskelee hiljakseen sopivaa käytettyä.

Kirppareitten taso kyllä lievästi sanottuna vaihtelevaa. Sellaiset. missä ihmiset itse myy omia kamppeitaan, ne on asiallisimpia, pääsee joskus jopa tinkaamaankin. Noin yleisesti kirpparit tahtoo olla niinkuin nimensä mukaisia, rikkinäistä tavaraa ja risaisia vaatteita, mutta on niissä satunnaisesti kaikenlaista hyvääkin tavaraa. Usein tulee tyhjin käsin (mikä siis hyvä), mutta aina joskus sattuu oikeinkin hyviä kauppoja. Hmm. ammattimallin pöytägrilli, vakituisessa käytössä itellä nyt, vastaavaa laatua ei saa mistään sopuhintaan ja onhan nuot mökillä Tandbergin kajarit jne. Sähkövehkeitä yleensä karsastan, mutta joskus kannattaa ottaa riski.

=DW=

• Keräilijöille varmaan tarjoaa mahdollisuuksia, jos on vaan aikaa ja innostusta kierrellä sekä tietoa mikä on oikea hinta. Vinyylit kun mainitsit niin bongasin kanssa laatikollisen levyjä viimeksi kirpparilla käydessäni vaan eivät olleet minun makuuni. Varmaan 10 vuoden tauon jälkeen kytkin hiljan levarin esivahvistimen kautta vahvistimeen ja kaivoin nuoruuden lätyt esiin. Että kuulosti hyvältä 70-luvun musa pitkän tauon jälkeen!

Keräilymessuillakin joskus kävin vaikka en varsinaisesti mitään kerää. Pisti silmään samanlainen peltinen paloauto, minkä kloppina pistin päreiksi, oli myynnissä 1500 markalla. Saman kohtalon kokenut peltinen poliisiautokin olisi varmaan arvossa arvaamattossa ehjänä tänäpäivänä.

• Ei ole nyt tullut käytyä vuosiin.
      Mut joskus aikoinaan kolusin minäkin niitä ;)
      Täälläpäin oli kyl ihan tosi kalliita merkkejä vaatteistakin myynnissä.
      Muistissa on kirpparilta ostettu mekko joka olis markka-aikana maksanut tonnin ja lähti mukaan muutamalla kympillä ;)
      Jossain kaapin perällä on varmaan jakkupuku joka on kirpparilta.
      Toisten poisheittämä roina on joskus itselle kallisarvoista.
      Tunnen ihmisiä, joiden viikonloput menee kirppareita tonkiessa, ihan remonttirakentamismielessä.
      Nyt on vaan sellanen kausi et koitan päästä eroon roinasta, en siis osta enää lisää

• Se on kyllä aika jännää kuinka nurkkiin kerääntyy kaikenlaista vaikka ei edes käy kirppareilla. Periaatteessa sanaa kautta elän kuin sinäkin, olisi paljon helpompi elää kun pääsisi tarpeettomasta eroon. Joskus katsoin telkasta dokumenttia kaverista, jolle tavaran kerääminen oli muodostunut sairaudeksi ja sitä oli talossa kaikki paikat väärällään lähes lattiasta kattoon.

• norMix kirjoitti:

Se on kyllä aika jännää kuinka nurkkiin kerääntyy kaikenlaista vaikka ei edes käy kirppareilla. Periaatteessa sanaa kautta elän kuin sinäkin, olisi paljon helpompi elää kun pääsisi tarpeettomasta eroon. Joskus katsoin telkasta dokumenttia kaverista, jolle tavaran kerääminen oli muodostunut sairaudeksi ja sitä oli talossa kaikki paikat väärällään lähes lattiasta kattoon.

Niitä sanotaan hordereiksi.
        Tavarasta tulee pakkomielle.
        Ja homma lähtee hanskasta.
        Oletk koskaan miettiny miten vähällä sitä oikeesti tulis toimeen? Jos asuis jossain teltassa, ni ei tarttis kuin muutaman rääsyn ja ruuanlaittovehkeet, tilkan suolaa ja puukon?

• anjaniina_ kirjoitti:

Niitä sanotaan hordereiksi.
        Tavarasta tulee pakkomielle.
        Ja homma lähtee hanskasta.
        Oletk koskaan miettiny miten vähällä sitä oikeesti tulis toimeen? Jos asuis jossain teltassa, ni ei tarttis kuin muutaman rääsyn ja ruuanlaittovehkeet, tilkan suolaa ja puukon?

Periaatteessa vähälläkin tulisi toimeen vaan kuinkakohan paljon itse kullakin tavaraa kappalemääräisesti laskien on kotonaan? Tuhansia veikkaisin! Muistini mukaan taannoin joku järjestö kannusti ihmisiä yksinkertaistamaan elämäänsä ja elämään 100 tavaran kanssa vuoden. Taitaisi olla aika vaikeaa tämän päivän ihmiselle.

Laajemmin ottaen voisi tietysti pohtia, kuinka hallisevaa tavarasta sekä sen hankkimisesta on tullut elämässämme? Täytetäänkö tavaralla kenties muun elämän tyhjyyttä ja onko se jopa korvike ihmissuhteille?

• norMix kirjoitti:

Periaatteessa vähälläkin tulisi toimeen vaan kuinkakohan paljon itse kullakin tavaraa kappalemääräisesti laskien on kotonaan? Tuhansia veikkaisin! Muistini mukaan taannoin joku järjestö kannusti ihmisiä yksinkertaistamaan elämäänsä ja elämään 100 tavaran kanssa vuoden. Taitaisi olla aika vaikeaa tämän päivän ihmiselle.

Laajemmin ottaen voisi tietysti pohtia, kuinka hallisevaa tavarasta sekä sen hankkimisesta on tullut elämässämme? Täytetäänkö tavaralla kenties muun elämän tyhjyyttä ja onko se jopa korvike ihmissuhteille?

Mä olen joskus sanonut, että kun seisot kaatopaikan reunalla, niin näet mihin ihmiset tuhlaa koko elämänsä.Se on siel kaatopaikalla kaikki.
        Rahan perässä juostaa 30-50 vuotta, sillä ostetaan tavaraa, siinä elämänsisältö ja kaikki se on siellä kaatopaikalla.
        Ne meidän uhraukset ja säästämiset ja sinnittelyt...
        Aika mahtava aikalaismuisto, eikös vaan.

Mut toi hordaaminen, sillä on korvienvälimerkitys.
        Ihminen tuntee olonsa turvalliseksi kun säästää kaiken roinan.
        Ja juu, joillekin ihmisille ostaminen on oire muutoin tyhjästä elämästä.
        Mä täs vähennän tavaran määrää.Tästä kämpästä kun lähden niin mukaan lähtee lompakko ja muutama vaatekappale.

• anjaniina_ kirjoitti:

Mä olen joskus sanonut, että kun seisot kaatopaikan reunalla, niin näet mihin ihmiset tuhlaa koko elämänsä.Se on siel kaatopaikalla kaikki.
        Rahan perässä juostaa 30-50 vuotta, sillä ostetaan tavaraa, siinä elämänsisältö ja kaikki se on siellä kaatopaikalla.
        Ne meidän uhraukset ja säästämiset ja sinnittelyt...
        Aika mahtava aikalaismuisto, eikös vaan.

Mut toi hordaaminen, sillä on korvienvälimerkitys.
        Ihminen tuntee olonsa turvalliseksi kun säästää kaiken roinan.
        Ja juu, joillekin ihmisille ostaminen on oire muutoin tyhjästä elämästä.
        Mä täs vähennän tavaran määrää.Tästä kämpästä kun lähden niin mukaan lähtee lompakko ja muutama vaatekappale.

Jos tämä pallo vielä kasassa ja elinkelpoisena pystyy muutama tuhat vuotta (mitä vahvasti epäilen) niin ei ole pulaa materiaalista tulevaisuuden argeologeilla kun kaivauksia tämän päivän kaatisten kohdalla tekevät. Enempikin saattavat ajautua hermoromahduksen partaalle kun joutuvat luetteloimaan jokaisen esineen ja merkkaamaan sen löytöpaikan! :))

Sinänsä itse kullekin meistä tekisi välillä hyvää pysähtyä ja miettiä elämmekö oikeasti sellaista elämää mitä haluamme vai olisiko syytä vaihtaa kurssia ja määränpäätä. Kiikkustuolissa olisi tietty mukavampi muistella menneitä, jos ei tarvitsisi kovin paljon katua valintojaan ja hukattuja tilaisuuksia.

• norMix kirjoitti:

Jos tämä pallo vielä kasassa ja elinkelpoisena pystyy muutama tuhat vuotta (mitä vahvasti epäilen) niin ei ole pulaa materiaalista tulevaisuuden argeologeilla kun kaivauksia tämän päivän kaatisten kohdalla tekevät. Enempikin saattavat ajautua hermoromahduksen partaalle kun joutuvat luetteloimaan jokaisen esineen ja merkkaamaan sen löytöpaikan! :))

Sinänsä itse kullekin meistä tekisi välillä hyvää pysähtyä ja miettiä elämmekö oikeasti sellaista elämää mitä haluamme vai olisiko syytä vaihtaa kurssia ja määränpäätä. Kiikkustuolissa olisi tietty mukavampi muistella menneitä, jos ei tarvitsisi kovin paljon katua valintojaan ja hukattuja tilaisuuksia.

Pallo kyl pysyy kasassa kun on pysynyt kymmeniä, satoja miljoonia vuosia.
        Ihminen taas on eliölaji, joka tuhoo oman eksistenssinsä. Elinkelvoton siis.
        Hauskaa on et arkeologit kaivelee menneisyyttä esiin, täydellinen dinon luuranko 135 miljoonaa vuotta sitten elänyt...kyllä maapallolla siis on ikää ja tulee olemaan vielä meidänkin jälkeen ;)) kuinka monta miljoonaa vuotta, who knows...mut ihmisen elinkaari ei ole kovin pitkä, meidät korvaa joku muu eliölaji...

Mä ainakin teen ja menen nyt kun vielä voin, jotta se kiikkustoli aika olis sit hauska.
        Eilen katselin valokuvia menneestä elämästä ja nauroin ja itkin ;)))
        Toivottavasti ne ei himmene, että voi niitä katsella viel myöhemminkin ;))))
        Elämä on tässä ja nyt, eikä suinkaan tavaroissa ;)

• anjaniina_ kirjoitti:

Pallo kyl pysyy kasassa kun on pysynyt kymmeniä, satoja miljoonia vuosia.
        Ihminen taas on eliölaji, joka tuhoo oman eksistenssinsä. Elinkelvoton siis.
        Hauskaa on et arkeologit kaivelee menneisyyttä esiin, täydellinen dinon luuranko 135 miljoonaa vuotta sitten elänyt...kyllä maapallolla siis on ikää ja tulee olemaan vielä meidänkin jälkeen ;)) kuinka monta miljoonaa vuotta, who knows...mut ihmisen elinkaari ei ole kovin pitkä, meidät korvaa joku muu eliölaji...

Mä ainakin teen ja menen nyt kun vielä voin, jotta se kiikkustoli aika olis sit hauska.
        Eilen katselin valokuvia menneestä elämästä ja nauroin ja itkin ;)))
        Toivottavasti ne ei himmene, että voi niitä katsella viel myöhemminkin ;))))
        Elämä on tässä ja nyt, eikä suinkaan tavaroissa ;)

Pallo nyt saattaa vielä olla, mutta tätä menoa ihminen aika nopeasti tuhoaa oman elinmahdollisuutensa. Vaan me nyt todennäköisesti päästään mullan alle perinteisellä tavalla. Sitä ennen otetaan elämästä irti mitä kohtuudella otettavissa on. Arvokkainta mitä elämässä voi hankkia on muistot ja kokemukset, niitä ei kukaan voi pois ottaa! Kaiken omaisuuden kannan mukanani sanoi muinainen kreikkalainen ajattelijakin!

• Oon minä ostanut, vaan en käyttöesineitä.
      Kuparipannuja monta kymmentä. putkiradion ja siihen sopivan leysoittimen. Levyjä ei kyllä ole. Sitten ostin torvigrammarin, ihan vanhaa tuotantoa, Siihen mulla on levyjä, mutta niitä ei raski soittaa.
      Ei näitä mistään muualta saa.
      Niin ja nyt on ostoslistalla aisakellot.

• Käyttöesineet tänäpäivänä on sen verran edullisia uutenakin, ettei minustakaan niitä ole järkeä käytettynä ostaa. Vanhat keräilyesineet on sitten asia erokseen ja torviigrammarin voisin itsekin kelpuuttaa hyllyyni. Onko sinulla kuinkakin paljon savikiekkoja siihen ja miltä ajalta on vanhimmat?

• ...

His Masters Voice?

Mä nimittäin olen pitkään haeskellut grammaria, jos löytyis sopuhintaan, edes löytyis. Ne tahtoo olla arvossaan ja harvoin on myynnissä, niitä kun ei valmisteta enää. Antiikkiliikkeissä aina joskus ollut, helevatan kalliilla hinnalla. Kerran oli kirppiksellä, aito, mutta hinta oli sellanen, että ei ollut pankkitilillä tarpeeksi kopeekoita ostamiseen.

Mulla on pienimäärä levyjä, jostain kertynyt. Ikinä ei ole ensimmäistäkään voinut kuunnella. Niitä grammarilevyjä liikkuu kirppiksilläkin kohtuullisesti. Ne vaan mun käsittääkseni on todellakin "puhkisoitetuja". Kyllä vähänkään asiantuntevampi ihminen myy hyväkuntoiset levynsä keräilijöille...

Olemassa aina mahdollisuus, törmää kuolinpesään.

Useasti kun joku kuolee, perillisten pitää hävittää vainajan omaisuus. Ne on noit samat firmat, mitkä pitää kirppareita, ne ostelee köntsänä kuolinpesien irtaimistoja. Arvokkaampi tavara löytää jälleenmyyntikanavansa, roju myydään kirppiksillä. Mulla oli aikanaan yks surullisempi tapaus tuttavapiireissä, kun tekivät niin. Mä olin siivoomassa jäämistöä ja ostin sieltä kaikenlaista pientä, fillaria ja kalastusvehkeitä. Mutta mitä suku ei saanut ite myytyä, se myytiin just tollaseen siivousfirmaan. Oli se tympeä kirppiksellä katella myynnissä olevaa kuparikattilaa, mistä vainajan kanssa oli kalakeitot syöty.

Mut siis, pidä grammaristasi kiinni, niitä on hankala löytää.

=DW=

• siru.roger
        norMix kirjoitti:

Käyttöesineet tänäpäivänä on sen verran edullisia uutenakin, ettei minustakaan niitä ole järkeä käytettynä ostaa. Vanhat keräilyesineet on sitten asia erokseen ja torviigrammarin voisin itsekin kelpuuttaa hyllyyni. Onko sinulla kuinkakin paljon savikiekkoja siihen ja miltä ajalta on vanhimmat?

Niinpä, sähkövempeleitä enkä käyttöesineitä osta kirpparilta, vaan kierrätän.
        Muovit, metallit, lasit, paperit, paristot, hajonneet kännykät, tietokoneet ja siis kaiken, kompostoin itse. Roskis tyhjennetään 8 viikon välein, eikä siellä silloinkaan ole kuin pari pussia kaatisjätettä, mille en ole vielä löytänyt
        kierrätyspistettä. ja kun vaatteet "KUTISTUVAT", pistän kirppiksen pystyyn tai vien pelastusarmeijalle.
        Olenko siis yksi "viherpipertäjä"

• siru.roger kirjoitti:

Niinpä, sähkövempeleitä enkä käyttöesineitä osta kirpparilta, vaan kierrätän.
        Muovit, metallit, lasit, paperit, paristot, hajonneet kännykät, tietokoneet ja siis kaiken, kompostoin itse. Roskis tyhjennetään 8 viikon välein, eikä siellä silloinkaan ole kuin pari pussia kaatisjätettä, mille en ole vielä löytänyt
        kierrätyspistettä. ja kun vaatteet "KUTISTUVAT", pistän kirppiksen pystyyn tai vien pelastusarmeijalle.
        Olenko siis yksi "viherpipertäjä"

Paremminkin mallikansalainen! Jos kaikki olisivat kaltaisiasi tällä pallolla saattaisi olla vielä toivoa! Vaan tuntuu että suurin osa kansasta viis veisaa kierrättämisestä. Just eilen kurkkasin erään pikaruokapaikan biojäteastiaan ruoantähteitä palauttaessani. Enimmäkseen siellä oli pahvimukeja ja lautasliinoja vaikka roskille oli omakin astia. Ja sama meno jatkuu varsinaisilla kierrätyspisteillä. Rikkinäistä posliinia on metallikeräyslaatikossa ja muovia lasilaatikossa. Paperilaatikossa ihme kyllä on enimmäkseen paperia!

• ... kirjoitti:

His Masters Voice?

Mä nimittäin olen pitkään haeskellut grammaria, jos löytyis sopuhintaan, edes löytyis. Ne tahtoo olla arvossaan ja harvoin on myynnissä, niitä kun ei valmisteta enää. Antiikkiliikkeissä aina joskus ollut, helevatan kalliilla hinnalla. Kerran oli kirppiksellä, aito, mutta hinta oli sellanen, että ei ollut pankkitilillä tarpeeksi kopeekoita ostamiseen.

Mulla on pienimäärä levyjä, jostain kertynyt. Ikinä ei ole ensimmäistäkään voinut kuunnella. Niitä grammarilevyjä liikkuu kirppiksilläkin kohtuullisesti. Ne vaan mun käsittääkseni on todellakin "puhkisoitetuja". Kyllä vähänkään asiantuntevampi ihminen myy hyväkuntoiset levynsä keräilijöille...

Useasti kun joku kuolee, perillisten pitää hävittää vainajan omaisuus. Ne on noit samat firmat, mitkä pitää kirppareita, ne ostelee köntsänä kuolinpesien irtaimistoja. Arvokkaampi tavara löytää jälleenmyyntikanavansa, roju myydään kirppiksillä. Mulla oli aikanaan yks surullisempi tapaus tuttavapiireissä, kun tekivät niin. Mä olin siivoomassa jäämistöä ja ostin sieltä kaikenlaista pientä, fillaria ja kalastusvehkeitä. Mutta mitä suku ei saanut ite myytyä, se myytiin just tollaseen siivousfirmaan. Oli se tympeä kirppiksellä katella myynnissä olevaa kuparikattilaa, mistä vainajan kanssa oli kalakeitot syöty.

=DW=

On minulla matkalaukkugrammari, ja sekin on His. Ostin kerran kuparisen padan, se on halkolaatikkona.
        Noita aisakelloja oon katellut, kun uuninpäälys on täynnä kuparipannuja, suurimmat kymmenen litraa, niin sinne katonrajaan sopisi kymmenen aisakelloariippumaan, kolme olen löytänyt.
        Kyllä kirppareilla osataan käypä hinta pistää.

• ... kirjoitti:

His Masters Voice?

=DW=

Minäkin olen ajatellut hankkia grammarin. Tiedän mistä saan vanhoja savikiekkoja ostettua, nutta se garmofoni pitää kullä ensin hankkia.
        Yksi minun koulukaveri kerää gramofoneja. laittaa uudet jouset ja laakeroi uudestaan. Niissähän on messinkiset liukulaakerit, joten ihan samanlainen systeemi kuin seinäkellojen kanssa niiden laakerointi.
        Karkkilassa käydessä näin upean grammarin myytävänä, mutten ostanut, kun tuhlailin rahaa muuhun ja jäi sitten grammari ostamatta.
        Mullapa ionkin gramofoniin liittyvä kysymys. oletko koskaan nähnyt grammaria, jossa on äänenvoimakkuuden säätö ja kuinka se toimii?

• outo eläin
        norMix kirjoitti:

Paremminkin mallikansalainen! Jos kaikki olisivat kaltaisiasi tällä pallolla saattaisi olla vielä toivoa! Vaan tuntuu että suurin osa kansasta viis veisaa kierrättämisestä. Just eilen kurkkasin erään pikaruokapaikan biojäteastiaan ruoantähteitä palauttaessani. Enimmäkseen siellä oli pahvimukeja ja lautasliinoja vaikka roskille oli omakin astia. Ja sama meno jatkuu varsinaisilla kierrätyspisteillä. Rikkinäistä posliinia on metallikeräyslaatikossa ja muovia lasilaatikossa. Paperilaatikossa ihme kyllä on enimmäkseen paperia!

Sanos muuta norMix ! Ihmiset eivät välitä ympäristöstään, auton ikkunoista viskellään roskat tienvarsille, poissa silmistä poissa omastatunnosta periaatteella. Ja kun on niin VAIVATONTA hankkia roskis autoon, ja myöskin käyttää sitä !!!
        Nämä samat kaakattajat sitten purnaavat keväisin koiran kakkaroista, mutta eivät itse viitsi tehdä mitään ympäristön eteen. Ja 3 koiran omistajana on niin helppo sitaista pussi jokaisen koiran fleksin ympärille, ja kun tarpeet on tehty korjataan ne pois ja toimitetaan roskiin.
        Ihan huvittaa katsella koiranulkoiluttajia..... kun koira alkaa vääntää kakkua
        tienposkeen omistaja katselee taivaalle ja suurinpiirtein viheltelee.... ei siis muka huomaa.... voi meitä ihmisiä, kyllä olemme kummia eläimiä, sillä eläinhän olemme muiden eläinten joukossa tällä pallolla.
        Yksi näistä kummallisista eläimistä eli siru.roger

• ...
        Duke.of.America kirjoitti:

Minäkin olen ajatellut hankkia grammarin. Tiedän mistä saan vanhoja savikiekkoja ostettua, nutta se garmofoni pitää kullä ensin hankkia.
        Yksi minun koulukaveri kerää gramofoneja. laittaa uudet jouset ja laakeroi uudestaan. Niissähän on messinkiset liukulaakerit, joten ihan samanlainen systeemi kuin seinäkellojen kanssa niiden laakerointi.
        Karkkilassa käydessä näin upean grammarin myytävänä, mutten ostanut, kun tuhlailin rahaa muuhun ja jäi sitten grammari ostamatta.
        Mullapa ionkin gramofoniin liittyvä kysymys. oletko koskaan nähnyt grammaria, jossa on äänenvoimakkuuden säätö ja kuinka se toimii?

Neulalla.

Mun käsittääkseni ainoa konsti säätää äänenvoimakkuutta on vaihdella erilaisia neuloja. En ole tarkemmin perehtynyt asiaan, mutta noin olen antanut itselleni kerrottavan. Tai tietenkin voisi hankkia erilaisia torvia, en tiedä, onko sellaista systeemiä ollut olemassa.

=DW=

• Duke.of.America kirjoitti:

Äänensäätöön on vanha konsti. Torveen villasukka, jos haluaa soittaa hiljemmin, niin pistää kaksi.

• ... kirjoitti:

Neulalla.

Mun käsittääkseni ainoa konsti säätää äänenvoimakkuutta on vaihdella erilaisia neuloja. En ole tarkemmin perehtynyt asiaan, mutta noin olen antanut itselleni kerrottavan. Tai tietenkin voisi hankkia erilaisia torvia, en tiedä, onko sellaista systeemiä ollut olemassa.

=DW=

Gramofoni, jossa on sissään rakennettu torvi ja sen edessä kaksi luukkua, kuin ovet. Se kuinka avoinna luukut ovat määrää sen kuinka kovaa grammarista kuuluu. Hienoja nuo tekniikan ihmeet :)

• käytän loppuun

en osta vaatteitakaan kirpparilta, sillä pidän omista vanhoista vaatteistani todella paljon..

• Itseasiassa olen vähän samoilla linjoilla. Minusta vaateostoksilla käynti on niin tuskastuttavaa hommaa, että sinne mennään vasta kun on pakko eli kun suurinpiirtein edelliset hajoaa. Kun ei muodistakaan mitään tiedä eikä välitä, niin ei vaatteisiin paljon kulu!

• niin?

Kerran jäin miinukselle kahden viikon myyntisessiosta. :( Sen jälkeen en ole ollut enää innostunut myymään. Halvemmaksi tulee, kun vie Uffin laatikkoon.

• Kun kirpparihalli on täynnä saman tavaran myyjää niin epäilen, että monelle muulle on käynyt samoin. Uffen tai SPR:n laatikkoon viety tavara sentään menee hyvään tarkoitukseen!

• niin?
        norMix kirjoitti:

Kun kirpparihalli on täynnä saman tavaran myyjää niin epäilen, että monelle muulle on käynyt samoin. Uffen tai SPR:n laatikkoon viety tavara sentään menee hyvään tarkoitukseen!

Olettaisin myös näin, että välistävetäjiä ei ole ainakaan siinä määrin kuin rahalahjoitusten kohdalla.

• niin? kirjoitti:

Olettaisin myös näin, että välistävetäjiä ei ole ainakaan siinä määrin kuin rahalahjoitusten kohdalla.

Kuluja kai tulee tavaran lajittelusta ja myynnistäkin, mutta onhan se sitten toisaalta jollekin työtä. Ja osa tavarasta kai menee eteenpäin sellaisenaan sitä tarvitseville.

• ...
        niin? kirjoitti:

Sivusta.

UFF.llä oli muutama vuosi sitten suuri taloussotku, fyrkkaa oli häipynyt tileiltä ties minne. Jotain tuomioita siitä tuli, en muista tarkemmin.

Meitin ryysyt on sen verran hyväksi pidettyjä, ei niistä kierrätykseen tahdo olla. Tavallaan puuttuu kanava, minne lumpun voisi kierrättää. Tähän mennessä sopivimaksi on löytynyt Hesy, elikkäs tsadin eläintensuojely-yhdistys. Ne ottaa lumppua vastaan, kun net tarvii sellaista elukoitten häkkeihin jne kuivikkeeksi.

Nyky tekstiileissä pientä ongelmaa, net on useasti jotain sekoitetta, hankala kierrättää. Ainoa, miten niistä saa hyötyä irti on energeia, siis polttaminen. Eikä sekään ole niin yksiselkoista, joku pusero saattaa olla loppupeleissä melkoista ongelmajätettä ihmeellisine valmistusmateriaaleineen. Mieti nyt jotain tissiliivejä, mistä ne on oikein tehty?

=DW=

• ... kirjoitti:

Sivusta.

UFF.llä oli muutama vuosi sitten suuri taloussotku, fyrkkaa oli häipynyt tileiltä ties minne. Jotain tuomioita siitä tuli, en muista tarkemmin.

Meitin ryysyt on sen verran hyväksi pidettyjä, ei niistä kierrätykseen tahdo olla. Tavallaan puuttuu kanava, minne lumpun voisi kierrättää. Tähän mennessä sopivimaksi on löytynyt Hesy, elikkäs tsadin eläintensuojely-yhdistys. Ne ottaa lumppua vastaan, kun net tarvii sellaista elukoitten häkkeihin jne kuivikkeeksi.

Nyky tekstiileissä pientä ongelmaa, net on useasti jotain sekoitetta, hankala kierrättää. Ainoa, miten niistä saa hyötyä irti on energeia, siis polttaminen. Eikä sekään ole niin yksiselkoista, joku pusero saattaa olla loppupeleissä melkoista ongelmajätettä ihmeellisine valmistusmateriaaleineen. Mieti nyt jotain tissiliivejä, mistä ne on oikein tehty?

=DW=

Ennen muinoin kuluneet vaatteet leikattiin matonkuteiksi ja niistä sitten kangaspuissa paukutetiin mattoja! Liekö tämä perinne kuollut?

Joskus esihistoriallisena aikana eli suunnilleen varhaisella kivikaudella myytiin joitain vuosia maito muovipusseissa, jotka sitten aina sillointällöin hajoilivat kauppakasseihin. Jos ne kuitenkin saatiin ehjänä kotiin niin ne laitettiin kaatimeen ja siitä sitten yritettiin saada läikyttämättä lasiin. Äitini kuten moni muukin leikkasi tyhjentyneet maitopussit kuteiksi ja teki niistäkin maton. Vuosia se palveli minulla eteisen mattona! Hitsi kun tuli hävitettyä, olisi voinut olla keräilyharvinaisuus kirpparilla! :)

• Putkivalo

Njaaoouei. Tuliko selväksi :))

En ole ikinä myynyt mitään paitsi huutonetissä, ja omat kamat ovat toistaiseksi menneet kaupaksi. Paitsi tää viimeinen, exän vanha pöytä, sitä ei kukaan huolinut. Mutta taitaa saunassa palaa hyvin :)

Minusta ei olisi myyjäksi, joku tinkis multa varmaan myyntipöydänkin.

Kirppikseltä löytyy hyvin lastenvaatteita. Teinivaatteitakin. Parilla eurolla saa vaikka mitä kaapin täytettä :))

• Njooööönjiet!..... Tuli, tuli! :))

No mikä ettet exän pöytää saunassa polttaisi, jäähän siitä ikäänkuin lämmin muisto menneistä vuosista! Exän polttamista en erityisemmin suosittele ellet sitten ole makean perään eli kakun ystävä! :)

Tai toisaalta hyvä kauppias myy vaikka vaatteet päält....siis tarpeettomaksi jääneet vaatteensakin. No onhan noilla kirppareilla nykyään yleensä palkatut myyjät vaan aika homma silti järkätä myyntipöytä ja hinnotella etenkin jos tuottoa ei edes tule!

Löytyy teinivaatteita vaan saatko oikeasti nykyteinit vielä ne pukemaankin????? Siis mitä keinoa oikein käytät, kiristystä, huiiausta, lahjontaa vai uhkailua? Taidan jättää susta ilmoituksen lastensuojeluviranomaiselle! :)

• Putkivalo

Huomenta!

Kyähän mää kakuista tykkään>;)

Mmmissähän kirppareissa on tullut kierrettyä, häh?? Missä KAIKKI vaatteet jää tarpeettomiksi :)) Onko tullut kenties oikeasti kirppuja, tai jotain muita kotieläimiä?

Anna teinille vaikka kakskymppiä ja sisäänkäynti ovi, ja saat sillä aikaa hakea peräkärryn autoon. Ja mietit kuumeisesti matkalla että mitä kaikkea pitää siivota pois jotta saat uudet mahtumaan :)

• Putkivalo kirjoitti:

Huomenta!

Kyähän mää kakuista tykkään>;)

Mmmissähän kirppareissa on tullut kierrettyä, häh?? Missä KAIKKI vaatteet jää tarpeettomiksi :)) Onko tullut kenties oikeasti kirppuja, tai jotain muita kotieläimiä?

Anna teinille vaikka kakskymppiä ja sisäänkäynti ovi, ja saat sillä aikaa hakea peräkärryn autoon. Ja mietit kuumeisesti matkalla että mitä kaikkea pitää siivota pois jotta saat uudet mahtumaan :)

Ehtoota!

Mainiota, tätä kakkua riittää ja tietenkin saletisti firman piikkiin! :)

Mulla on kuule kotieläimiä ennestäänkia vähintäinkin riitävästi, ei ole tavetta kirppuille eikä muille uuseläteille!.... Et muuten sattuisi olemaan kiinnostunut parista hyvin koulutetusta villakoirasta? Tutunkauppaa voisin halvalla myydä!

Vaan teinivaatetuksen suhteen olet nero! Äkkiseltään ajatellen strategiassasi on vaikka mitä hyvää:

- tappion rajaus 20ekeen
        . teini tekee itse likaisen työn
        - kun teini päättää siirtyy pottuiluoikeus käyttämättä jääneistä räteistä sinulle
        - saat osan sijoituksestasi takaisin kun roudaat edelliset kledjut myyntiin

Joku villakoira tässäkin taitaa olla haudattuna, en tosin keksi mikä. Vaan saanen siirtää Kikan...siis kikan omaan työkalupakkiini tulevaan käyttöön! :)

• Rattus sp.

Olen sekä myynyt että ostanut.

Viimeeksi ostin 5 eurolla käyttämättömät nahkakengät. Vastaavat kengät olin käyttänyt loppuun ja kauppojen valikoimista ei ole löytynyt samankaltaisia.

Myydessä olen arvioinut, mitä vien myytäväksi. Vaatteista lähinnä myyntiin ovat menneet sellaiset heräteostokset, joiden käyttö on jäänyt pariin kertaan tai jotka ovat jääneet käyttämättä.

Hyvin nopeasti kirpparilla näkee kenen pöytää kannattaa tutkia ja kenen ei. Osalla porukasta on todellakin liian suuret luulot kirpparitavaransa arvosta. Toisaalta löytyy niitä, jotka ovat laittaneet myyntiin käyttämättömiksi jääneitä tavaroita.

• Kumpa tosiaan tavara olisi käyttämätöntä, vähänkäytettyä tai sitten keräilytavaraa niin hommassa voisi olla jotain mieltä. Helmien etsiminen kaatopaikkasälän joukosta on nykymuodossa liian tuskastuttavaa! Tai sitten olen ollut väärässä paikassa väärään aikaan!

• Tämän päivän saldo ebaysta ;)))
      1,50 100 ledin kirkkaist jouluvaloist
      2,95 auton lisävalot ja
      2,50 orkidea, Paphiopedilun
      0,99 otsalamppu, kirkas ;)))
      Halvempaa kuin kirpparilla?

• Rattus sp.

Tämän päivän saldo kirpparilta

Airamin käyttämätön litran terästermari kantokahvalla 8 euroa, uusi silmää miellyttävä pussukka (reppuun pikkutavaroita, kuten huulipunaa ym. varten) 2,5 euroa sekä cd-levy Laura Pausinia 1,5 euroa.

Nyt on sitten veneeseen litran termarit kahvia ja teetä varten :).

• Siis myitkö, ostitko vai tutkitko vaan hintoja? Ja kukas ne toimituskulut maksaa ja kuka takaa, että tavara tulee maksun jälkeen?

• Kirpparinisti

Miksi noin halvalla myyt? Kirpparilla noist vois saada paremmin!!

• Kenelle tämä oli?

• aika lookista, vai?
        anjaniina_ kirjoitti:

Kenelle tämä oli?

siulle varmaan, samaa ihmettelin luettuani aikaisempia kommenttejasi tässä ketjussa.

"Nyt on vaan sellanen kausi et koitan päästä eroon roinasta, en siis osta enää lisää"

"Ja juu, joillekin ihmisille ostaminen on oire muutoin tyhjästä elämästä.
        Mä täs vähennän tavaran määrää.Tästä kämpästä kun lähden niin mukaan lähtee lompakko ja muutama vaatekappale. "

• aika lookista, vai? kirjoitti:

siulle varmaan, samaa ihmettelin luettuani aikaisempia kommenttejasi tässä ketjussa.

"Nyt on vaan sellanen kausi et koitan päästä eroon roinasta, en siis osta enää lisää"

"Ja juu, joillekin ihmisille ostaminen on oire muutoin tyhjästä elämästä.
        Mä täs vähennän tavaran määrää.Tästä kämpästä kun lähden niin mukaan lähtee lompakko ja muutama vaatekappale. "

;)))
        Oleks varma et ostan sitä kamaa itselleni ;))
        Et sit koskaan miettiny, kuka siihen kämppään jää ;)))

• Poikkeen kirppikselle aika ajoin, noin 1-2 kertaa kuussa, ja melkein aina löytyy jotain, merkkitavaroitakin, vaikka en merkkien perässä juoksekaan. Hulluja hintoja en maksa. Sen verran paljon olen elämässäni kirpputoreja harrastanut, että luulisin tietäväni, mitä kannattaa maksaa. Joskus näkee jotain Tiimarin tavaraa kalliimmalla kuin Tiimarissa! Ylihinnoitellut kamat ei liikahda hyllystä tai tangolta mihinkään, siellä roikkuvat vuodenkin ellei kauemminkin.
      Oikeestaan löydän makuni mukaisia tavaroita, vaatteitakin, paremmin kirppiksiltä kuin kaupoista. Kumma juttu.
      Jos jostain tavarasta luovun, vien sen lähikirppikselle, joka ei tavoittele voittoa, vaan pistää vaan tavarat kiertoon.

Elämä olisi tylsempää ilman kirpputoreja! Ei niille ole pakko mennä, jos ei halua.

• Kirpparit taitaakin olla yhtälailla elämäntapa kuin kauppapaikka! Säännöllisesti kun käy oppii tietty hintatason ja hakemaan haluamansa. Minun elämäntavakseni siitä tuskin on, mutta kenties satunnaiseksi kauppapaikaksi kunhan tässä ensin opiskelen pelisääntöjä!

• Juup, ylimääräisen ajan kulutusta joskus.
      Aikas persoonallisen seinäkellon oon hankkinu, kuparifanina jotain joskus löytänyt.
      Vaatteet, käyttöastiat jätän väliin. Kerran ostin kivat lautaset, mutta vaikka ne on pesty, putsattu, puunattu, on jääneet kaapin täytteeksi.
      Koriste kippoja tulee kateltua, ehkä jotain seinälle laitettavaa. Tuttava löysi kerran kivan taulun.. tiedän myös pari naisimmeistä, jotka kertoo löytävänsä parhaat farkut kirpparilta.
      Niin, ja ite nuoruudessa tuli silloinen vuokrakämppä sisustettua lähes täysin kirppistavaroilla.. Hengissä ollaan edelleen ;)
      Jotten mitenkään aliarvioi kirppareita.. mikähän vois olla raflaavampi nimi ko paikalle..? ;))

• Sisustukseen sieltä voisi tietty hyvällä tuurilla jotain löytääkin. Pitäisi varmaan olla ensin jonkinlainen käsitys minkälaisen kokonaisuuden haluaa ja siihen sitten etsiä sopivia palasia. Muuten saattaa kotikin muuttua kirpputoriksi.

Raflaavampi nimi kirpputorille...kierrätyskeskus? :) ....hitsi, taisi olla jo varattu muuhun käyttöön....kierrättämö...kiemö....ääh, ei irtoa!

• norMix kirjoitti:

Sisustukseen sieltä voisi tietty hyvällä tuurilla jotain löytääkin. Pitäisi varmaan olla ensin jonkinlainen käsitys minkälaisen kokonaisuuden haluaa ja siihen sitten etsiä sopivia palasia. Muuten saattaa kotikin muuttua kirpputoriksi.

Raflaavampi nimi kirpputorille...kierrätyskeskus? :) ....hitsi, taisi olla jo varattu muuhun käyttöön....kierrättämö...kiemö....ääh, ei irtoa!

Kirpputori olkoon vaan nimensä. Kai se sama on muillakin kielillä. Mistähän se tulee? Kirppuisista tavaroista?

Mulla on mielessä jokin, mitä "tarvitsen", ja sitten kun tulee vastaan, ostan jos hintakin on ok. Aktiivisesti en etsi, ei ole aikaakaan.

Joskus on käynyt niin, että olen nähnyt jotain kivaa, ja siitä se sisustus sitten on lähtenyt... melkein käsistä välillä aikaisemmissa asunnoissa. Tuo varoitus, että saattaa koti alkaa olla kuin kirppis, on siis erittäin varteenotettava. Sitten on vaan uskallettava karsia eli lähetettävä eteenpäin. Luulen että jokunen mööpeleistäni on kiertänyt jo useammankin kodin.

Se yllätyksellisyys on kai se, mikä minua kirppiksille vetää. Ei ole samaa tavaraa hyllymetreittäin.

Mukavaa kirppissyksyä!

• Millainen seinäkello?
        minä olen yhden melko hienon keittiökellon ostanut kirpparilta, sekä Gustav Becker seinäkellon ja yhden vuosikellon.
        Svarzwaldin ostin myös joltakin kirpparilta ja lupasivat antiikkiliikkeessä vaihtaa sen minun kanssani vanhaan amerikkalaiseen, kun yhden huoneen sisustus olisi vaatinut amerikkalaista seinäkelloa. En ole vaan vielä kerennyt sitä vaihtamaan.

• Duke.of.America kirjoitti:

Millainen seinäkello?
        minä olen yhden melko hienon keittiökellon ostanut kirpparilta, sekä Gustav Becker seinäkellon ja yhden vuosikellon.
        Svarzwaldin ostin myös joltakin kirpparilta ja lupasivat antiikkiliikkeessä vaihtaa sen minun kanssani vanhaan amerikkalaiseen, kun yhden huoneen sisustus olisi vaatinut amerikkalaista seinäkelloa. En ole vaan vielä kerennyt sitä vaihtamaan.

Ei se kello oo kovin kruusailtu.. miellytti omaa silmää, ja sittemmin herättäny joiden huomion, kun on sen mun seinällä nähneet. Malli on epäsymmetrinen, ei ihan neliskulmainen..
        Oon muuten hankkinu myös pöytälampun, oiskohan ite tehty, kuparia.. painon mukaan, pinta tarvinnu käsitellä jotenkin, kun pysyy kiiltävänä. Valo tulee "reikien" läpi, joita siihen on jotenkin "porattu".. tosi vaikee selittää.
        Hiukka sen turvallisuus arvelluttaa, katkaisija yms. melko vanhanaikaiset.
        Näit on aika vaikea selittää.. sanoilla..:)

• norMix kirjoitti:

Sisustukseen sieltä voisi tietty hyvällä tuurilla jotain löytääkin. Pitäisi varmaan olla ensin jonkinlainen käsitys minkälaisen kokonaisuuden haluaa ja siihen sitten etsiä sopivia palasia. Muuten saattaa kotikin muuttua kirpputoriksi.

Olkoon siis kirpputori.. muutenhan väki ois ihan ihmeissään, että mikä paikka..
        Silloin 'hurjassa' nuoruudessa ei ollu niin väliä sen sisustuksen kans.. kunhan oli sohva, tuolit samaa sarjaa.. pöytä.
        Kait mulla sänkykin oli.. ihan kaikki ei kirpparilta hankittua.. ainakaan patja..
        :)

• Sibone kirjoitti:

Olkoon siis kirpputori.. muutenhan väki ois ihan ihmeissään, että mikä paikka..
        Silloin 'hurjassa' nuoruudessa ei ollu niin väliä sen sisustuksen kans.. kunhan oli sohva, tuolit samaa sarjaa.. pöytä.
        Kait mulla sänkykin oli.. ihan kaikki ei kirpparilta hankittua.. ainakaan patja..
        :)

Nuoruudessa kun raha on tiukalla niin vaatimustaso on aika matala. Sukulaisten ylijäämähuonekaluilla minäkin eka kämppäni "sisustin" :) SÄnky oli isän tekemä!

• Sibone kirjoitti:

Ei se kello oo kovin kruusailtu.. miellytti omaa silmää, ja sittemmin herättäny joiden huomion, kun on sen mun seinällä nähneet. Malli on epäsymmetrinen, ei ihan neliskulmainen..
        Oon muuten hankkinu myös pöytälampun, oiskohan ite tehty, kuparia.. painon mukaan, pinta tarvinnu käsitellä jotenkin, kun pysyy kiiltävänä. Valo tulee "reikien" läpi, joita siihen on jotenkin "porattu".. tosi vaikee selittää.
        Hiukka sen turvallisuus arvelluttaa, katkaisija yms. melko vanhanaikaiset.
        Näit on aika vaikea selittää.. sanoilla..:)

Kyllä tuon lampun osaan jotenkin kuvitella. 70-luvulla konepajoilla ja joissain tehtaiden verstaissa työntekijät tekivät kuparivalaisimia itselleen. Joitain oli ihan kaupoissakin myynnissä, muttei kovin upeita.
        Olisiko hitsipillillä poltettu ne reijät.
        Olen myös nähnyt sellaisia kuparivalaisimia, mitkä oli tehty jonkun teräslieriön päälle kuparioa sulattamalla. Pienet sulat kuparin palat tarttuivat toisiinsa, mutteivät siihen teräslieriöön. Aika hienoja kyllä olivat.

• tuulikkij kirjoitti:

Kirpputori olkoon vaan nimensä. Kai se sama on muillakin kielillä. Mistähän se tulee? Kirppuisista tavaroista?

Mulla on mielessä jokin, mitä "tarvitsen", ja sitten kun tulee vastaan, ostan jos hintakin on ok. Aktiivisesti en etsi, ei ole aikaakaan.

Joskus on käynyt niin, että olen nähnyt jotain kivaa, ja siitä se sisustus sitten on lähtenyt... melkein käsistä välillä aikaisemmissa asunnoissa. Tuo varoitus, että saattaa koti alkaa olla kuin kirppis, on siis erittäin varteenotettava. Sitten on vaan uskallettava karsia eli lähetettävä eteenpäin. Luulen että jokunen mööpeleistäni on kiertänyt jo useammankin kodin.

Se yllätyksellisyys on kai se, mikä minua kirppiksille vetää. Ei ole samaa tavaraa hyllymetreittäin.

Mukavaa kirppissyksyä!

Likipedian mukaan kirpputori nimi on lähtöisin Ranskasta ja taustalla on ollut myynnissä olleet kirppuiset vaatteet! :))

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirpputori

VAikka lähes samaa tavaraa tuntuu olevan joka pöydässä niin jossain se yllätys tietty saattaa olla. Pätisköhän kirppareilla käyntiin sitten sama kuin kalastukseen, käydä pitää vaikkei likikään joka kerta nappaa? :)

• Yleensä kyllä etsiskelen kirppareilta taide-esineitä lähinnä lasisia tai tauluja.
      Kupariastioita on arviolta nelisenkymmentä ja lukuisia erilaisia kahvipannija hopeinen, kuparisia, teräksisiä ja messinkisiä.

Jostain roinasta olen kirpparilla pari kertaa luopunutkin. Sekaan olen laittanut jotain ajankuluksi tekemäänikin ja menivät välittömästi kuin kuumille kiville. Viimekerralla kirpparin pitäjä halusi ostaa kaikki minun tekemät esineet.
      Enkä tietenkään kerro mitä olin tehnyt:)

• Melkoinen tunnustus osaamiselle, kun joku oikein rahalla haluaa ostaa enemmänkin! Onnittelut! Vaikka tänä päivänä periaatteessa saa jo kaikkea valmiina niin kyllä itse tehty onnistuessaan kuitenkin tuottaa ison onnistumisen ilon. Ja itsetehtyä lahjaa arvostetaan aivan eri tavalla kuin valmiina ostettua!

• norMix kirjoitti:

Melkoinen tunnustus osaamiselle, kun joku oikein rahalla haluaa ostaa enemmänkin! Onnittelut! Vaikka tänä päivänä periaatteessa saa jo kaikkea valmiina niin kyllä itse tehty onnistuessaan kuitenkin tuottaa ison onnistumisen ilon. Ja itsetehtyä lahjaa arvostetaan aivan eri tavalla kuin valmiina ostettua!

Onhan minulla noita käsientaitoja, muttei ne tekeleeni niin viimesen päälle olleet tehtyjä. Se että tuoteet vaan sattuivat olemaan haluttuja.

• 2+2

Ammattilaiset pilaavat kirpputorit. Kirpputorin alkuperäinen aate häviää.
      Esim Hietalahden torilla on puolet ammattilaisia.
      Kuuluuko lause "ei pysty siihen hintaan" kirpputorille.

• Ei kuulu ei! Vaikka itse olen käynyt lähinnä palvelukirppiksillä, missä paikan vuokraan sisältyy kassa, niin olen huomannut muutaman uudesta halpisrihkamasta koostuvan myyntipöydän. Lisäksi olen kuullut, että kirppareillakin on yritetty myydä varastettua tavaraa. Vaan mistäpä sitä voi alkuperää tietää, jos ei edes myyjä ole paikalla.

• Kirppaaja

Muutama simppeli ohje.

Jos kirpparilla haisee huonolta niin käänny jo ovelta pois. Jotkut yhdistykset keräilevät jäämistöjä joiden puhtaudesta voidaan olla montaa mieltä, itse en ainakaan halua mitään lutikoita kotiini.

Jos kirpparilla on itä- ja etelänaapureiden pöytiä niin vältä niitä.

Älä osta mitään missä voi koit, turkiskuoriaiset, lutikat tai torakat kulkeutua kotiisi.

Älä osta käytettyjä kenkiä.

Pese kaikki kirpparilta ostamasi vaatteet heti kun viet ne kotiisi.

Jos itse omstat arvohuonekaluja niin pidä kirpparilta ostamiasi ensi kunnon pakkasessa ennen kun viet ne samaan tilaan omiesi kanssa.

Tavaroita kannattaa nuuhkia ennen ostamista, toisiin tavaroihin voi olla pinttynyt esimerkiksi tupakanhaju niin ettet saa sitä millään pois.

Yleensä kirppareilla missä on kalliimpi pöytävuokra on myös parempia tavaroita.

• kysyn vain

Miksi ei käytettyjä kenkiä?

• ...
        kysyn vain kirjoitti:

Jalkasilsa ja jonkun muun jalalle muotoutunut kenkä. Joskus kylläon melkolailla käyttämättömän näköisiä, ei kait siinä, kunnon pesu ja desinfiointi.

Oletko ikinä muuten ostanut käytettyjä alusvaatteita tai seksileluja kirppikseltä??

=DW=

• jotain rotia
        kysyn vain kirjoitti:

Ikinä en käyttäisi toisen vanhoja kenkiä, huulipunaa, hammasharjaa, geishakuulia, tekohampaita enkä alushousuja.

• Ihan hyvä lista, noilla pääsee jo liikenteeseen! Kaikenlaiset ötökät ovat alkaneet taas kaupunkiolosuhteissakin lisääntyä, joten ei vara venettä kaaada. Ja paljolti mainitsemistasi syistä en toisten käyttämiä vaatteita osta!

• ... kirjoitti:

Jalkasilsa ja jonkun muun jalalle muotoutunut kenkä. Joskus kylläon melkolailla käyttämättömän näköisiä, ei kait siinä, kunnon pesu ja desinfiointi.

Oletko ikinä muuten ostanut käytettyjä alusvaatteita tai seksileluja kirppikseltä??

=DW=

Luistimet menee. Miesten kenkiä kirppareilla harvemmin edes on ja jos olisi, niin ei kyllä sellaisia, mitä uusiksi luulisi.
        Jotkut naisten kengät näyttävät melkein uusilta ja olisin yhden naisten kengän kerran ostanut yhtä taulua varten, mutteivät myyneet ainoastaan yhtä.
        Parista pyysivät hintaa jotain 70euroa ja olivat kyllä tosi upeat. Sellaiset lilat, joissa oli hirmuisen korkeat kromattua terästä olevat ohuet korot.

• ... kirjoitti:

=DW=

Jotain alushametta ja paitaa olen kirpputoreilta ostanut, kun niitä saa murto-osalla uusien hinnasta. Kenkiä on useampikin pari. Siistejä ja vielä kun desinfiointiaineella pyyhkäisee, niin uskallan käyttää. Onhan siinä sukka välissä ja usein pohjallinenkin.

Jotkut kauan vinteillä lojuneet romppeet saavat tietyn ominaishajun, mutta uskon ja toivon, etteivät muut ihmiset ole sen suttuisempia kuin minäkään. Monet pesevät, silittävät ja putsaavat myymänsä vaatteet tosi hyvin, ja taitavat kirppikset yleensä sitä edellyttääkin. Nenää käytän enkä risaa ota.

Astiat lienevät turvallista ostettavaa.

Enpä ole havainnut millään kirppiksellä hammasharjoja tai muita kovin intiimejä tuotteita, paitsi välillä meikkejä ja hajuvesien jämiä, mutta ei se yleistä ole. Vessanpyttyjä joskus isojen kirppisten ulkopuolella. Näky on kyllä vähän epähygieeninen.

• norMix kirjoitti:

Ihan hyvä lista, noilla pääsee jo liikenteeseen! Kaikenlaiset ötökät ovat alkaneet taas kaupunkiolosuhteissakin lisääntyä, joten ei vara venettä kaaada. Ja paljolti mainitsemistasi syistä en toisten käyttämiä vaatteita osta!

Voithan laittaa ostamasi siistin vaatteen vuorokaudeksi muovipussissa pakkaseen. Ostamani fleecehuivi sai ensin tuon käsittelyn, joka venyi lopulta viikoksi unohtuessaan pakkaseen ja sen jälkeen meni vielä pesuun.

Luulen, että monessa perheessä lapset ja lemmikit tuovat tehokkaammin noita ötököitä kotiin. Omat koirani eivät onneksi kertaakaan saaneet koirakirppuja muista koirista. Eikö kouluissa ole joka vuosi jonkinlainen täi-invaasio käynnissä? Jostakin luin tutkimuksesta lentokoneiden penkeistä.. Sitäkin kautta saattoi saada tuliaisia kotiin :). Ei ollut kyseessä Finnair..

Jos oikein hysteeriseksi mennään, niin aina käydessään kodin ulkopuolella sisätiloissa, pitäisi vaatteet käsitellä. Ei uskaltaisi ostaa matkoilta tuliaisia ja pitäisi käsitellä matkalaukku kamppeineen ennen sisälle tuloa.

• brutsparklingwine kirjoitti:

Voithan laittaa ostamasi siistin vaatteen vuorokaudeksi muovipussissa pakkaseen. Ostamani fleecehuivi sai ensin tuon käsittelyn, joka venyi lopulta viikoksi unohtuessaan pakkaseen ja sen jälkeen meni vielä pesuun.

Luulen, että monessa perheessä lapset ja lemmikit tuovat tehokkaammin noita ötököitä kotiin. Omat koirani eivät onneksi kertaakaan saaneet koirakirppuja muista koirista. Eikö kouluissa ole joka vuosi jonkinlainen täi-invaasio käynnissä? Jostakin luin tutkimuksesta lentokoneiden penkeistä.. Sitäkin kautta saattoi saada tuliaisia kotiin :). Ei ollut kyseessä Finnair..

Jos oikein hysteeriseksi mennään, niin aina käydessään kodin ulkopuolella sisätiloissa, pitäisi vaatteet käsitellä. Ei uskaltaisi ostaa matkoilta tuliaisia ja pitäisi käsitellä matkalaukku kamppeineen ennen sisälle tuloa.

Voi kai laittaa, mutta voi myös jättää ostamatta jolloin koko ongelma poistuu. Vaan ei ole ihan ongelmattomia uudetkaan vaatteet. Jostain luin, että ainakin kaukoidästä tulleet alusvaatteet pitäisi pestä ennen käyttöä. Saattavat olla käsitelty kemikaaleilla, jotka estävät niiden homehtumista pitkän merikujetuksen aikana kontissa.

Täi alkaa tosiaan olla tuttu ilmiö koululaisten päissä. Ja matkoiltaan jotkut kuskaavat toisenlaisia ötököitä sitten toisessa päässä! :))

No juu, kohtuus kaikessa ja pullo päivässä! Ei täydellinen sterilisyyskään hyväksi ole, ihmisen kuuluu saada sisäänsä tietty määrä pöpöjä! Muuten iskee kaikenlaiset allergiat eikä vastuskyky pysy yllä!

• jk

ei ole

• Asia selvä!

• tii-na-...

käyn kirppareilla useestikkin ja kierrätän itsekkin kaiken ylimääräisen kirpparilla ostan vaatteita itselleni ja muilla melkeinpä kaikki lapsen lapseni vaatteet on ostettu kirppareilta uuden hinnalla saa kymmenen kertaalleen käytettyä kun kohdalle sattuu mää oon harrastanu kirppareita jo lähes kakskyt vuotta nykyään on tosi hyviä ja siistejä kirppareita ja uusia tulee ainakin meidän suunnalle ja lähdetään me monesti ystävien kanssa kauemmaksikin kirppareille ihan systemaattisesti mää en keräile mitään mutta ostan aina kaikkee kivaa.

• Lasten vaatetuksen hankintaan kirppari on hyvä paikka. Lapset kasvavat nopeasti ulos vaatteistaan ja monet vaatekappaleet jäävät tosi vähälle käytölle!

• No olen käynyt kirpputorilla yms. sellaisilla jo nuoresta asti. Mukavaa on ollut katsella itse vietyjä myynnissä, mitä lie omahyväisyyttä.
      Myöhemmin työttömyys vei jälleen ahkerammaksi kävijäksi.
      Löytöjä siellä on vähän joka makuun haettavissa ja kierrätysperiaatteena
      vallan mahtavaa. Aina joukossa on bisnestä sillä heilläkin on asiakaskuntansa,
      valitettavasti. Vien UFF-laatikoihin omia ylimääräisiä ja toivon niiden kulkeutuvan tarvitsijoille asti.

• Jonkinsortin elämäntapa siis! Ja työttömyysjaksoille varmaan mukavaa ajankulua ja mahdollisuutta tehdä edullisis löytöjä. Itse olen hyväkuntoisia ylijäämävaatteita roudannut SPR:n laatikkoon vaan yhtäläilä hyvään tarkoitukseen menee UFF.laatikoiden kautta.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      7999
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      61
      5951
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      81
      3352
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      3103
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1718
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      213
      1709
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      341
      1443
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1212
    9. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1209
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1141
    Aihe