pimeän/hämärän pikselihöttö.

hei.

Tämmöistä mietin, että pimeässä/hämärässä joutuu kuvaamaan pidemmillä valotusajoilla tai sitten valon ja hämärän kontrasti on sen verran iso, että niiden siirtymässä valosta hämärään/pimeään näkyy sellaista pikselihöttöä niin onko keinoa, milla sen poistaisi pois kunnolla? pitääkö siis vaan vaikka maalata raja paremmaksi samalla värillä vai onko kuvatessa ehkä jokin kikka siihen parempi?

3

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JB

Voipi olla niinkin, että syy ei ole valotusajoissa.

Mahdollisia muita ”hötön” lähteitä on mm:
      – kuvanvatkain unohtui päälle
      – et osaa tukea kameraa (jalusta tms)
      – ”väärä” herkkyysasetus (ISO)
      – kenno ”kuumana”

”onko kuvatessa ehkä jokin kikka siihen parempi?”
      – ensin kokeilisin tukevan jalustan käyttöä, peilin lukitsemista ja kuvanvatkain pois päältä.

Jos kysymys on ns. kohinasta niin se ”poistuu” sopivalla ohjelmalla (mm. Noise Ninja)
      Ns kennokohinan saa pois myös ns. mustalla kuvalla

• JB

ps.
        tärähtämisen välttämiseksi:
        – käytä kauko tai vitkalaukaisinta

• Nikon D300s

En koe olevani mustan vyön mestari kuvankäsittelyssä mutta tuossa omaa mustatuntuuta...

Taitaa olla kyseessä perusongelma jonka ehkä kaikki APS-c kennoisilla kuvaavat kohtaavat. Isompikennoisen käyttäytymistä en tiedä kun en ole yhden yhtä kuvaa sellaisella ottanut tai kuva käsitellyt. Testien perusteella tuntuisi sille että tilanne on siellä parempi....?

Kyseessä lienee kuvakkennon kohina joka tulee vastaan isompana tai vielä isompana kun kuvaa suurilla ISO-asetuksilla tai pitkillä valotusajoilla, ja korostuneesti just tilantessa jossa on suuret valoisuuserot. Vastaavasti olen Nikon D50:llä käyttänyt sen maksimia ISO 1600 kymmenillä valaisimilla valaistussa urheiluhallissa josta edes nurkista ei hämärää paikkaa löytynyt. Jälki oli mielestäni siedettävää pieniin (n. 800x600) nettikuviin.

Ei siihen kohinaan tietääkseni oikein mitään poppakonstia ole olemassa. Ns. maisema-pimeämeäkuvauksessa, jos muuten tavoitteet sen mahdollistaa, voi yrittää kuvata kun luonnonvaloa on vielä hiukan jäljellä. Silloin tulee toimeen lyhyemmillä valotusajoilla ja myöskin valaistus on tasaisempaa. ISO-arvot pidän yleensä perus-pohjalla (Nikonilla 200) tosin ei siinä ihan hirveetä eroa näytä olevan niin kauan kuin pysyttelee noin alle 800...1000. Ei nyt ole ihan hirveästi ole tullut vertailtua kuitenkaan. Kohinan kanssa vaan on kovetettava omatuntonsa niin kauan kuin viikkoraha ei riitä täyskennoisiin.... ja valovoimaisiin obkjektiiveihin tilannekuvauksessa.

Kuvan käsittelyssä voi toisilla ohjelmilla (PSP X3 Ultimate mm.) asettaa sävyn johin kohinan poiston ei pitäisi purra niin lujaa. Se ei tosin auta silloin kun on kyseessä kertomasi tosi paha 'pikselimössö'.

Kun ei muuta auta itse yritän esim. rajata alueen ja kopioida 'tervettä' vastaavaa taustaa kohisevalle alueelle ja pehmentää rahjat huomaamattomaksi. Ikävä kyllä, mitä enemmän kuvaa joutuu tohtoroimaan sitä vähemmän se näyttää enää luonnolliselta. On tilanteita kun on selvästi parempi jättää kohinaiset alueet rauhaan, silloin kun niitä ei saa huomaamattomasti käsiteltyä.

No, paljon tekstiä mutta vähän asiaa mikä suoraan auttaisi aloittajaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      100
      3447
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3127
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2624
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2413
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      84
      2386
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2086
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2066
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1690
    9. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      41
      1647
    Aihe