Vinkkejä aloittelijalle

47562vuetx

Hei!

Olen vuoden verran harrastellut kuvausta tavallisella digikameralla ja nyt on tullut intoa lisää niin paljon että järjestelmäkameran hankinta alkaa olla ajankohtaista.
Valikoima on vaan niin laaja ja valinta aloittelevalle harrastajalle vaikeaa...

Mikä olisi oikea merkki, canon vai nikon?
Kumpi on parempi?

Nikonia olen itse ajatellut mutta mitä mieltä olette pitempään kuvausta harrastaneet?
Millainen olisi hyvä paketti kun tykkään kuvata luonnossa, maisemia ja eläimiä ja myös makrokuvaus kiinnostaa?
Haluaisin selllaisen kameran joka ei "vanhene" nopeasti eli pärjään sillä pitkään ettei tule tarvetta vaihtaa parempaan muutaman kuukauden jälkeen.
Mikä olisi hyvä runko ja siihen sopivat objektiivit joilla pääsisi alkuun?
1500 euroa olen valmis sijoittamaan koko pakettiin.

7

438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on parempi?

      Nikon, mutta aloittelijalle käy hyvin Canonin tuplakitti 299€.

      Hinta-laatusuhteeltaan paras alle 3k€ kameroista on ylivoimaisesti Pentax K-5.
      Runko maksaa n. 900€, loput 600 sitten objektiiviin, sen mukaan mitä haluat kuvata.

      Esim.
      Makroiluun ja potretteihin 90–105mm macro (Tamron 90mm). Arkkitehtuuriin ja maisemiin n. 16 mm laajakulma, Arkojen tipujen kuvaamiseen 200–300mm valovoimainen tele jatke (ei mahdu budjettiisi)

      Jos et tiedä mitä kuvaisit niin sitten ehkä objektiiveiksi PentaksDA 55–300 zoom ja Samyangin 14 mm jos osaat tarkentaa.

      Mä kuvaan melkein kaikki kuvani 24mm/35 ja 200mm/35 polttoväleillä.
      Kukaan muu ei voine tietää paremmin kuin sinä – mitä haluat kuvata ja muuttuuko mieli ”muutaman kuukauden jälkeen” joten ”ajatteleppa ite”.

    • 47562vuetx

      Niinpä, siksi juuri ajattelinkin että hankkisin heti alkuun niin hyvän kameran/rungon ettei sitä tarvitsisi vaihtaa pitkään aikaan vaan pärjäisin sillä hankkimalla siihen objektiiveja lisää varallisuuden niin salliessa.

      • on parempi?

        Kaikilla järjestelmäkameroilla ja objektiiveilla saa harrastelijatasolla riittävän hyviä kuvia merkistä täysin riippumatta, kunhan välineet on valittu kohteeseen ja tilanteeseen sopiviksi.

        Eli:
        Voihan sen tietysti tehdä toisinkin päin jos tietää mitä haluaa kuvata.
        Ie. hankit n. 1000–1200 €:lla objektiivin ja noin 500 – 300€:lla rungon. tai ”markettituplakitin” (tai käytetyn)
        Tuollainen objektiivi kestää koko ikäsi, päivität siitten rungon aina tarvittaessa (esim parin vuoden välein).

        Pari esimerkkiä ensimmäiseksi objektiiviksi:
        –reportaasi, potretti yms kuvauksiin
        Pentax SMC DA 50-135/2.8 ED (IF) SDM,
        Nikon AF 85/1.4D

        –maisemiin ja arkkitehtuuriin
        Pentax SMC DA 12-24/4.0 ED AL (IF),
        Canon EF 16-35/2.8L USM
        Nikon AF-S 12-24/4.0G IF-ED DX

        – telezoomiksi
        Sigma 70-200/2.8EX OS DG HSM

        tms.


    • Nikkoni

      Kiertele valokuvausliikeissä,ja kokeile mikä kameranrunko sopii kätöseesi parhaiten.Itse innostuin ostamaan ensimmäisen digijärkkärin kesällä.Ensin ajattelin Nikon D5100:sta mutta kun sain Nikonin D90 käteeni tiesin että siinä on minun kamerani. Kun oli vielä Rajalassa tarjouksella. (On muuten täälläkin hetkellä). Lisäetuna rungossa on sekin että sietää vähän vettäkin,joka on harvinaista herkkua tuossa hintaluokassa. Muutenkin olen ollut kuvien laatuun erittäin tyytyväinen. Kannattaa kysellä kamerapaketti- tarjouksia, jolloin saa mukaan yksi tahi kaksi objektiivia huomattavasti edullisemmin kuin erikseen ostettuna. Itselläni on 55-105 Nikkor sekä kiinteäpolttovälin 35 - millinen.Sitten ostin vielä Nikkor AF-S 70-300 mm. 1:4.5-5.6 G objektiivin VR II kuvanvakaimella varustettuna, johon olen olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Muuten vinkkinä sanoisin että objektiivit on yleensä halvempia verkkokauppa.com: ssa kuin kameraliikeissä.

    • 47562vuetx

      Tuo voisi olla hyvä idea hankkia halvempi runko ja siihen kunnollinen putki, kiitos vinkistä.

      • on parempi?

        Ajatuksenani oli se, että parhaallakaan rungolla et saa teknisesti hyviä kuvia halvoilla ”kittizoomeilla”, mutta hyvällä objektiivilla ja suhtkoht halvalla rungolla saat teknisesti erinomaisia kuvia kunhan kohteen dymamiikka ja valon puute eivät ylitä kennon sietokykyä.
        Nyt pitäisi siis päättää
        – mitä haluat ensisijaisesti kuvata (=polttoväli ja valovoima)
        ja tarvitsetko muuta:
        – salamat myös rengassalama (makro)
        – jalusta (suostutko käyttämään vai/ja onko oltava kuvanvakain rungossa/objektiiveissa)
        – laukku, suotimet, vastavalosuojat …

        Kohtuuhintaisia hyviä runkoja mm.
        NEX-5N, K-x, K-r, D90

        Sikahyviä (hinta/laatu) objektiiveja mm.
        – AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED
        – Samyang 35mm F1.4 AS UMC
        – Sony Planar T* 85mm F1.4 ZA
        – Sigma 85mm F1.4 EX DG HSM
        – AF-S Nikkor 85mm f/1.4G
        – AF-S Nikkor 24mm f/1.4G ED
        – Carl Zeiss Distagon T 35mm f/2 ZF2
        – Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC Aspherical
        jne
        —JB—


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2880
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      115
      2145
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      1013
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      795
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      736
    Aihe