Itellan sisäiset vaatimukset vaativat 150 kilometrin kantamaa jakelukäytössä ja 450 kilometrin toimintasädettä normaalissa ajossa.
http://www.tekes.fi/fi/document/42898/itella_korkia-aho_pdf
Yhtiössä saneerataan ja toimipisteitä lakkautetaan kiihtyvään tahtiin. Myös kaikkia mahdollisia yhteiskunnan tukieuroja ja projekteja hyödynnetään mahdollisimman tehokkaasti. Toimintaympäristö on vaikea ja lähes kaikki tehostamistoimet on käytetty. Sähköautokokeilu on tuonut työtä ja tuo kokemusta uudesta tekniikasta ja sen soveltuvuudesta olosuhteisiimme.
Itellan akkuautot ja vaatimukset!
14
222
Vastaukset
- veskustalainen
Vaikka Varkaudessa ajaisi kaikki piirit niin ei tule 150km enempää !
- PRKL!!!!!!!
Auto on älyttömän kallis 200 000€ ja ei toimi talvella!
Varmasti postilla on löysää rahaa kun meitä heitetään kilometritehtaalle! - Sähköautomuoti meni
Kalliit ja vajaat sähköautot ei kiinnosta enää... Hybriditkin on liian kalliita. Autojen polttoaineen kulutuson laskenut ja tulee laskemaan. Kian 1.1 litrasen dieselin kulutus on vain 3.6 litraa/sadalla ja CO2 päästöt vain reilut 100grammaa. Auto on edullinen ja hyvä. Autojen taludellisuus paranee ja hybridit halpenee. Sähköautojen taloudellisuus on kyseenalaista myös bensiinin kulutuksen osalta!
Itellan sähköautot kuluttavat talvella 2L bensaa /100km lämmitykseen!
Se siitä taloudellisuudesta...- halvemalla enemmän
Täytyy muistaa että kaikki öljy on yhä tuontitavaraa Suomessa.
Jos tulee joku konflikti öljyä tuottaven maiden kanssa niin miten sitten " hommat hoidetaan " ?
Jos Kiinassa alkavat ajelemaan autoilla kuten ajetetaan Suomessa niin kuinkahan korkealle saa hinta nousta että - pysäyttää koko Euroopan talouskasvulta pohjan - ?
Tanskassa ja Hollannissa ajetaan paljon enemmän polkupyörillä töihin mitä Suomessa - joten kyllä kallis öljyn hinta on jo EU alueella huomattu.
Nuo kulutusarvot on jos ajetaan 20 asteen lämpötilassa tasaisella tiellä. Mutta jos auto toimii sähköllä lämmityskäytön kulutus on vakio ja kesällä sitä ei ole ollenkaan. Nyt on kehitteillä niin hyviä lämmitysjärjestelmiä monilla eri polttoaineilla toimivia että sähköautot on tulevaisuutta.
- pyrolyysi
Kovalla pakkasella sähköauto tietysti kuluttaa enemmän bensaa lämmitykseen!! bruno2 luulee, että lämmityskäytön kulutus on aina vakio. Itellan testeissä sähköautot kulutti lämmitykseen maksimissaan 4.2 litraa BENSAA/100km. Tämä luki Itellan raportissa. Mitäköhän polttoainetta bruno2 tarkoittaa mitä voidaan käyttää autojen lämmitykseen. Bensiini j, diesel, nestekaasu,tiedetään!
Ehkä, hake, turve, pelletti, briketti, koksi, kivihiili, palavakivi, puupilke, Sähköauton akku maksaa 20 000€ ja kaikki akkujen raaka-aineet on tuontitavaraa. Akku kestää 5vuotta ja kilometrikustannus on moninkertainen.
Jos meillä tulee konflikti Norjan kanssa! Pistetään pyrolyysi tehdas käyntiin ja tehdään polttonesteitä (bensaa ja dieseliä puusta ja turpeesta) ja ruvetaan valmistamaan puukaasuttimia teollisessa mittakaavassa! Näin tehtiin meillä sota-aikaan ja Saksa teki hiilestä lähes kaiken bensiinin ja dieselin Fischer-Tropsch menetelmällä. - projekti €
Itellan kaksi akkuautoa jää pois käytöstä projektirahoituksen päätyttyä.
Uusi projekti käyttää 100% kotimaista jäte-energiaa!!
http://www.talouselama.fi/uutiset/posti alkaa kulkea jatevedella/a706232?s=k&wtm=talouselama/-18102011&?s=k
Autoja on käytössä jo 10kpl ja autot on toimineet erinomaisesti! 100prosenttisella p-kaasulla se on takuulla kotimaista.... Kaasun käyttö ei ole mitään uutta autoissa mm Helsingin kaupungin busseissa on käytetty jo pitkään maakaasua. Myös busseihin on suunnitteilla hybridi versioita. Kaasulämmittimiä on käytetty jo vuosia joista on paljon kokemusta. Fossiiliset polttoaineet vaan yksinkertaisesti on loppumassa maapallolla ja siksi akuilla toimivia kehitellään nyt erittän vilkkaasti. Akkujen hinnat ei nyt sentään jo järkeä käytten ole kullasta tehty. Litiumia löytyy myös Suomesta.
- I am DamDam
Euroopan talous perustuu paljon halvalle energialle lännessä sekä halvalle työvoimalle idässä / idästä. ( uudet idän EU maat )
Jos energian hinta nousee liikaa niin silloin ei myöskään saada idän työvoimast tarpeeksi irti EU tarvitsemalle % talouskasvulle.
Nyt jos joku ei keksi miten energiaa saadaa jostakin edullisemmin kuin mitä öljy niin sitten koko öljyllä pyörivä talous saattaa joutua raiteelle josta ei enään ole paluuta.
Varkaus on vanha puuosaamisen keskus ja nyt myös litium akkujen kehittämisen keskus.
Kaikki jotka ovat saaneet jotakin koulutusta ekonomista ja sen perusosaamisesta varmasti ymmärtävät miten koko muu Eurooppa odottaa että nyt jo postin käytössä olevat sähköautot pääsevät suurille jakeluauto markkinoille. - kohta loppuu
Eipä mene enää montaa viikkoa, kun sähköautot katoavat liikenteestä kun tulee tämä pohjolan talvi.
- projekti €
Niitä autoja ei kukaan halua! Sähköautojen kysyntä on romahtanut lähes nollaan. Syynä on yksinkertaisesti raha ja akkujen yleinen heikkous vieläpä vaarallisuus, Raskas kalusto haluaa hylätä akut. Superkondensaattorit on vallanneet alaa ja korvaavat akut erinomaisesti raskaissa hybrideissä.
Kabus-yhtiön piti aloittaa hybridibussien sarjavalmistus, mutta lama tuli ja homma kuivui kokoon.
http://www.vtt.fi/uutiskirje/042007art05.jsp
Amerikassa hybridejä on tehty hydraulisilla paineakuilla! Jarrutusenergialla käytetään hydraulipumppua ja energia varastoidaan paineakkuun. Kiihdytyksessä akusta johdetaan painetta pumppuun joka toimii moottorina antaen hyötytehoa ja vähentäen polttoaineen kulutusta. Järjestelmä on idioottivarma ja turvallinen!
Akkutehtaan teknisen asiantuntijan näkemys.
http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:yDii-6bTo_cJ:www.maol-kerhot.fi/MAOL-Etela-Karjala/Akku.docx kai vuorilehto&hl=fi&gl=fi&pid=bl&srcid=ADGEESjT-GpWct3rXwnWMWUCKThQYKJde9s4kQ634TZUL-z07PdSa9SGj8bFHOzUIxEuhtgNtHDw2DJSHXoyCuBCn-oVPCL1INK92si387_ZbIr5FYScZb_Hitz7yKinIjYi7kUv1u2U&sig=AHIEtbTCFYkCayPqsQVasjFyDHsB53tEzQ - tulevaisuus!
Aina pienen ihmisen etua ajava valtio ja sen topakka liikenneministeri! Aikovat kehittää sateliittiin perustuvan tieveron keräyslaitteen! Jokaiseen autoon tulisi päätelaite joka ottaisi GPS singaalista koordinaatit ja nopeuden ja liikennevirasto lähettäisi tieverolapun ajettujen parametrien mukaisesti. Järjestelmä takaisi valtiolle verotulot kun polttonesteiden kulus vähentyy tekniikan kehittymisen vuoksi.
- Riot in Detroit
Ymmärrän täysin että mihin tekniikkaan tämä perustuu.
Jos ilmastonmuutos halutaan estää Suomessa niin kaikki insinöörit olisi pantava töihin miettimään että minkälaisia kulkuneuvoja me käytämme jatkossa 2020luvulla.
Täytyy mustaa ettei autoakaan kukaan Suomessa ole keksinyt vaan se on ostettu / otettu vain käyttöön. Siis jos me haluamme oman ratkaisun kulkemiselle niin silloin on hyvä jos joku Nokia sen kehittää ja satsaa meidän omia rahoja sen kehittämiseen !
Eikö meillä ole juuri työpaikoista Suomessa pulaa ?
Olisiko ruvettava rakentamaan tiiviimpää yhteiskuntaa vai hajautettava ( esim etätyön avulla ) valtion joitakin toimintoja ?
Kaikki tuntuu nyt panostavan halpaan öljyyn ja siten täytyy myöntää että tekniikka on vanhentunut jo ennen 2000 lukua.
Kaikki jotka olivat Jyväskylässä kuuntelemassa Al Gorea niin tietävät että paljonko USAssa asiaan panostetaan ja siten koetetaan saada asioita eteenpäin myös Detroitissa.
- Anonyymi
reni
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4674034Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181692- 1161526
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891474Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991408Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n601375- 521316
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi981229- 441079
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa341078