Vanhemmat pakottaa rippikouluun

Slightly Mad

en haluis mennä ens vuonna (2005) rippikouluun, mut vanhemmat pakottaa onko ns. "kohtalotovereita?"

23

3316

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks kohtalotoveri

      mut pakotettiin riparille muutamia vuosia sitte. äiti sai aikamoisen raivarin kun uhkasin jättää väliin koko homman. joo tuskaahan se oli koko aika ja jos olisin tienny etukäteen mitä se on en ois menny ollenkaan (vaikka seurauksena oliskin ollu se viimenen perheriita). mulle riparista ei jääny mitään hyvää mieleen. jos siellä ei oo edes kavereita niin kannattaa ihan oikeesti miettiä onko siitä koko leiristä mitään hyötyä. harvat aikuiset tosin uskoo saati sitte ymmärtää jos niille perustelee miks ei haluis tehdä jotain.

      mut sinnikkyyttä sulle, sulla on vielä pitkä aika pehmittää vanhempias ;)

    • cyberspace

      No ite kävin riparin, ihan omasta tahostani... Mut kyl sun kandeis sit jutella siit sun vanhenpies kans, jos et haluis mennä, eikä ne kyl sais pakottaakkaan.... Ite olin päiväryhmäs, jossa oli paljon tuttuja, aikast äkkii se oli ohi... :) Jeez, mut älä murehdi tota kauhiast, ettei mee kesäloma pilal... :)
      Pehmennä niit parentsejas.... ;)

    • V.R.

      käydä rippikoulun vaikka kevään aikana. Voi olla miellyttävämpää kuunnella sitä pari tuntia viikossa ja elää muuten normaalia elämää.

      Mielestäni vanhempiesi asenne on ala-arvoinen, mutta vaikeahan on heistä riippuvaisen suorastaan kieltäytyä.

      Kauheaa jos joudut pakolla vielä menemään ehtoollisellekin, ellet edes usko.

      Tsemppiä silti, koita kestää.

      • Slightly Mad

        ja silti pakko mennä


      • Minä vain...
        Slightly Mad kirjoitti:

        ja silti pakko mennä

        Voin kertoa, että sinä olet liian nuori pohtimaan tälläisiä "vaikeita" kysymyksiä, kuten :"Uskonko Jumalaan?"

        Rippileiri ei todellakaan ole mitään Jumalan- uskomis- pakottamista, ja siellä saa todella puhua asioista ja vielä kysyä niistä viisaammilta.

        Olen itse käynyt rippileirin kolme vuotta sitten, ja olen ollut riparilla isosena moneen kertaan, ja asia uskoon ei ole muuttunut. En varmaan vieläkään "usko" jumalaan, mutta siellä saa ainakin ihan rauhassa pohtia asioita!

        Ja mielestäni jokaisen täytyisi käydä ripari, sillä se kuuluu nuoren elämään.

        Minä suosittelen lämpimästi: mene rippileirille.
        Äläkä enään käyttäydy kuin jokin lapsi, vaan hanki kunnon kokemuksia!!
        Ei se viikko todellakaan mikään paha ole!!! Mieti, minä olen ollut MONTA viikkoa, ja haluisin vieläkin lähte, mutta työt ja opsikelu estää sen.


      • kaiku
        Minä vain... kirjoitti:

        Voin kertoa, että sinä olet liian nuori pohtimaan tälläisiä "vaikeita" kysymyksiä, kuten :"Uskonko Jumalaan?"

        Rippileiri ei todellakaan ole mitään Jumalan- uskomis- pakottamista, ja siellä saa todella puhua asioista ja vielä kysyä niistä viisaammilta.

        Olen itse käynyt rippileirin kolme vuotta sitten, ja olen ollut riparilla isosena moneen kertaan, ja asia uskoon ei ole muuttunut. En varmaan vieläkään "usko" jumalaan, mutta siellä saa ainakin ihan rauhassa pohtia asioita!

        Ja mielestäni jokaisen täytyisi käydä ripari, sillä se kuuluu nuoren elämään.

        Minä suosittelen lämpimästi: mene rippileirille.
        Äläkä enään käyttäydy kuin jokin lapsi, vaan hanki kunnon kokemuksia!!
        Ei se viikko todellakaan mikään paha ole!!! Mieti, minä olen ollut MONTA viikkoa, ja haluisin vieläkin lähte, mutta työt ja opsikelu estää sen.

        >Ja mielestäni jokaisen täytyisi käydä ripari, sillä se kuuluu nuoren elämään <

        Ja höpönpöpön, siellähän pitäisi sitten opetella muutakin kuin Isä meitää ynnä muuta evl-roinaa.

        Tosin omista rippikouluajopistani on jo niin kauan, etten enää muista mitä siellä oikeastaan opetettiin, tunneilla oli kuitenkin pakko istua.
        Siitä olen ikuisesti katkera.


      • ärsyyntynyt
        kaiku kirjoitti:

        >Ja mielestäni jokaisen täytyisi käydä ripari, sillä se kuuluu nuoren elämään <

        Ja höpönpöpön, siellähän pitäisi sitten opetella muutakin kuin Isä meitää ynnä muuta evl-roinaa.

        Tosin omista rippikouluajopistani on jo niin kauan, etten enää muista mitä siellä oikeastaan opetettiin, tunneilla oli kuitenkin pakko istua.
        Siitä olen ikuisesti katkera.

        Minkä takia ihmiset eivät vain voi hyväksyä että rippileiri on pakollinen? Täytyykö joka asian takia kapinoida??
        Olen samaa miletä kuin kirjoittaja minä vain.

        Rippileirillä ei ainoastaan puhuta uskonnosta, vaan siellä myös kasvetaan, ja elätään niin ettei äiti ole tekemässä kaikkia asioita!!

        Voisin kuule kertoa monet asiat niistäkin tytöistä jotka sanoivat itseään saatanan palvojiksi ja eivätkä suostuneet mihinkään yhteiseen toimintaan rippileirin alussa.... Mutta huomattuaan kuinka kivaa muilla oli niin hekin päättivät liittyä seuraan... Ja konfirmaatiossa tilanne oli aivan toinen.... He oli vat jopa värjänneet hiuksensa vaaleimmiksi....
        Tuossa oli yksi esimerkki.... enempiäkin olisi, mutta en vain jaksa kirjottaa :)

        Jos haluatte että teitä kohdellaan kuin aikuisia, NIIN KÄYTTÄYTYKÄÄ NIIN KUIN AIKUISET!! Älkääkä aina vaan valittako!!


      • aikuinen
        ärsyyntynyt kirjoitti:

        Minkä takia ihmiset eivät vain voi hyväksyä että rippileiri on pakollinen? Täytyykö joka asian takia kapinoida??
        Olen samaa miletä kuin kirjoittaja minä vain.

        Rippileirillä ei ainoastaan puhuta uskonnosta, vaan siellä myös kasvetaan, ja elätään niin ettei äiti ole tekemässä kaikkia asioita!!

        Voisin kuule kertoa monet asiat niistäkin tytöistä jotka sanoivat itseään saatanan palvojiksi ja eivätkä suostuneet mihinkään yhteiseen toimintaan rippileirin alussa.... Mutta huomattuaan kuinka kivaa muilla oli niin hekin päättivät liittyä seuraan... Ja konfirmaatiossa tilanne oli aivan toinen.... He oli vat jopa värjänneet hiuksensa vaaleimmiksi....
        Tuossa oli yksi esimerkki.... enempiäkin olisi, mutta en vain jaksa kirjottaa :)

        Jos haluatte että teitä kohdellaan kuin aikuisia, NIIN KÄYTTÄYTYKÄÄ NIIN KUIN AIKUISET!! Älkääkä aina vaan valittako!!

        ei ole vielä aikuinen eikä rippikouluun pitäisi ketään pakottaa, kysehän on uskon asioista.


      • Aatu Komsi
        ärsyyntynyt kirjoitti:

        Minkä takia ihmiset eivät vain voi hyväksyä että rippileiri on pakollinen? Täytyykö joka asian takia kapinoida??
        Olen samaa miletä kuin kirjoittaja minä vain.

        Rippileirillä ei ainoastaan puhuta uskonnosta, vaan siellä myös kasvetaan, ja elätään niin ettei äiti ole tekemässä kaikkia asioita!!

        Voisin kuule kertoa monet asiat niistäkin tytöistä jotka sanoivat itseään saatanan palvojiksi ja eivätkä suostuneet mihinkään yhteiseen toimintaan rippileirin alussa.... Mutta huomattuaan kuinka kivaa muilla oli niin hekin päättivät liittyä seuraan... Ja konfirmaatiossa tilanne oli aivan toinen.... He oli vat jopa värjänneet hiuksensa vaaleimmiksi....
        Tuossa oli yksi esimerkki.... enempiäkin olisi, mutta en vain jaksa kirjottaa :)

        Jos haluatte että teitä kohdellaan kuin aikuisia, NIIN KÄYTTÄYTYKÄÄ NIIN KUIN AIKUISET!! Älkääkä aina vaan valittako!!

        Edellisen kaltaiset viestit ottavat aivoon isosti.

        Totta kai on selvää, että rippileiriltä oppii myös paljon yleismaailmallisestikin, katsomuksesta riippumatta hyviä asioita kuten ryhmätyöskentelyä, ihmisiin tutustumista ja itsenäisyyttä vanhemmista ja koulusta yms.

        Silti yhtä selvää on, että rippileirillä opetetaan siinä sivussa leiriläisille kirkon katsomuksellisia oppeja, asetetaan ne muiden katsomusten edelle, opetetaan, että meidän katsomuksemme on hyvä ja parempi kuin muiden, ja että sinunkin siinä pitäisi uskoa siihen. Nämä opetukset tulevat kaiken muun kylkiäisenä, niistä ei ole rippileirillä mahdollisuutta kieltäytyä. Jos nuorelle ei anneta mahdollisuutta kieltäytyä rippileiristä, kyseessä on hänen valinnanvapautensa, jopa uskonnonvapautensa törkeä loukkaus.

        Jos nuori haluaa mennä rippileirille, kokee sen omaksi jutukseen (esim. juuri oman katsomuksensa kautta), silloin se on hänen oma valintansa ja luonnollisesti hyvä ja kunnioitettava asia.

        Valittaminen ja kapinointi on aina ehdottoman oikein, jopa suotavaa, kun omaa katsomuksenvapautta loukataan. Aikuisuus on omien oikeuksiensa ja vapautensa tiedostamista ja vaalimista, ei niiden heittämistä pois.

        Itse pidän Prometheus-leireistä ( http://www.protu.fi ). Sisällöllisesti niissä on paljon samaa kuin rippileireissä, mutta niissä yhtä maailmankatsomusta ei aseteta toisen edelle. Niitä voin suositella kaikille. Mutta niillekään ei ketään saa pakottaa, sekin olisi aivan yhtä lailla nuoren valinnanvapauden loukkaamista kuin rippileirille pakottaminenkin.


      • Uuno
        kaiku kirjoitti:

        >Ja mielestäni jokaisen täytyisi käydä ripari, sillä se kuuluu nuoren elämään <

        Ja höpönpöpön, siellähän pitäisi sitten opetella muutakin kuin Isä meitää ynnä muuta evl-roinaa.

        Tosin omista rippikouluajopistani on jo niin kauan, etten enää muista mitä siellä oikeastaan opetettiin, tunneilla oli kuitenkin pakko istua.
        Siitä olen ikuisesti katkera.

        no sä et lapsi tiedä sit vielä elämästä mitään "olen ikuisesti katkera kun jouduin riparilla istumaan" salli mun nauraa!
        Buahahahaa


      • lapsi vai....??
        Uuno kirjoitti:

        no sä et lapsi tiedä sit vielä elämästä mitään "olen ikuisesti katkera kun jouduin riparilla istumaan" salli mun nauraa!
        Buahahahaa

        Saat kuule nauraa!! Ei tarvi lupaa kysyä!
        Ja toisaalta, mä olen ikuinen lapsi. Vaikka täysi-ikäinen olenkin.
        Mutta saaneen muistuttaa että olet sinäkin lapsi.
        (ainakin siltä vaikutat) salli mun itkeä!


      • ioni
        ärsyyntynyt kirjoitti:

        Minkä takia ihmiset eivät vain voi hyväksyä että rippileiri on pakollinen? Täytyykö joka asian takia kapinoida??
        Olen samaa miletä kuin kirjoittaja minä vain.

        Rippileirillä ei ainoastaan puhuta uskonnosta, vaan siellä myös kasvetaan, ja elätään niin ettei äiti ole tekemässä kaikkia asioita!!

        Voisin kuule kertoa monet asiat niistäkin tytöistä jotka sanoivat itseään saatanan palvojiksi ja eivätkä suostuneet mihinkään yhteiseen toimintaan rippileirin alussa.... Mutta huomattuaan kuinka kivaa muilla oli niin hekin päättivät liittyä seuraan... Ja konfirmaatiossa tilanne oli aivan toinen.... He oli vat jopa värjänneet hiuksensa vaaleimmiksi....
        Tuossa oli yksi esimerkki.... enempiäkin olisi, mutta en vain jaksa kirjottaa :)

        Jos haluatte että teitä kohdellaan kuin aikuisia, NIIN KÄYTTÄYTYKÄÄ NIIN KUIN AIKUISET!! Älkääkä aina vaan valittako!!

        Minkä lain perusteella rippikoulu on pakollinen?


      • yrmeli
        Minä vain... kirjoitti:

        Voin kertoa, että sinä olet liian nuori pohtimaan tälläisiä "vaikeita" kysymyksiä, kuten :"Uskonko Jumalaan?"

        Rippileiri ei todellakaan ole mitään Jumalan- uskomis- pakottamista, ja siellä saa todella puhua asioista ja vielä kysyä niistä viisaammilta.

        Olen itse käynyt rippileirin kolme vuotta sitten, ja olen ollut riparilla isosena moneen kertaan, ja asia uskoon ei ole muuttunut. En varmaan vieläkään "usko" jumalaan, mutta siellä saa ainakin ihan rauhassa pohtia asioita!

        Ja mielestäni jokaisen täytyisi käydä ripari, sillä se kuuluu nuoren elämään.

        Minä suosittelen lämpimästi: mene rippileirille.
        Äläkä enään käyttäydy kuin jokin lapsi, vaan hanki kunnon kokemuksia!!
        Ei se viikko todellakaan mikään paha ole!!! Mieti, minä olen ollut MONTA viikkoa, ja haluisin vieläkin lähte, mutta työt ja opsikelu estää sen.

        jos liian nuori ajattelemaan näitä asioita miksi ei silloin liian nuori riparille. eikös siellä ole tarkoitus juuri ajatella näitä asioita. vieläpä aika kapeekatseisesti.


      • yrmeli
        ärsyyntynyt kirjoitti:

        Minkä takia ihmiset eivät vain voi hyväksyä että rippileiri on pakollinen? Täytyykö joka asian takia kapinoida??
        Olen samaa miletä kuin kirjoittaja minä vain.

        Rippileirillä ei ainoastaan puhuta uskonnosta, vaan siellä myös kasvetaan, ja elätään niin ettei äiti ole tekemässä kaikkia asioita!!

        Voisin kuule kertoa monet asiat niistäkin tytöistä jotka sanoivat itseään saatanan palvojiksi ja eivätkä suostuneet mihinkään yhteiseen toimintaan rippileirin alussa.... Mutta huomattuaan kuinka kivaa muilla oli niin hekin päättivät liittyä seuraan... Ja konfirmaatiossa tilanne oli aivan toinen.... He oli vat jopa värjänneet hiuksensa vaaleimmiksi....
        Tuossa oli yksi esimerkki.... enempiäkin olisi, mutta en vain jaksa kirjottaa :)

        Jos haluatte että teitä kohdellaan kuin aikuisia, NIIN KÄYTTÄYTYKÄÄ NIIN KUIN AIKUISET!! Älkääkä aina vaan valittako!!

        rippikoulu ei ole pakollinen. jos esimerkiksi nuori kieltäytyy, ei vanhemmat voi mennä soittamaan poliisi viemään lasta rippikouluun. Vai voiko.

        Eli jos haluatte että teitä kohdellaan aikuisina, käyttykää kuin ORJAT!


    • Paavo

      Miksi jännität turhaan etukäteen vai pelkäätkö, että leirillä iskee koti-ikävä? Sitä ei ehdi tulla ja menoa leirille et taatusti kadu

      • Slightly Mad

        heh...


    • Atte Isti

      Mitä he tekevät, jos et vaan mene sinne?

      - tappavat?
      - heittävät talosta ulos?

      Tuskin! Tuota jälkimmäistäkään vaihtoehtoa heillä ei ole oikeus suorittaa, koska olet alaikäinen, ja heillä on velvollisuus huoltaa sinua 18-vuotiaaksi asti.

      Mutta sinulla ei ole mitään moraalista velvollisuutta teeskennellä uskoa jota sinulla ei ole. Luin tuolta muualta että et usko jumalaan. Ei moni muukaan. Kysy vanhemmiltasi, onko siinä mitään järkeä että ensit käyt riparin ja tod.näk. eroat kirkosta 3 v päästä, viimeistään?

      Ehkäpä he suostuvat siihen ettet käy riparia, kun lupaat ettet eroa kirkosta. - Ja sitten eroat kumminkin kun olet 18, heh...

      Tai sitten voit olla kiero ja lupaat että käyt riparin vaikkapa armeijassa (jos olet poika); yleensäkin joskus myöhemmin. Joka ei koita koskaan.

      Ja kyllä 14-vuotias on tarpeeksi vanha osaamaan uskoa tai olla uskomatta. Pakko olla, jos kerran jo vuoden päästä pitäisi tietää että voiko täydestä sydämestään yhtyä niihin satuihin ja tarinoihin joita on kuullut koko koulun ajan.

      Ei se jumalalöpinä tai Jeesus-vouhotus niin tärkeää elämässä ole, etteivätkö vanhempasi voisi rakastaa sinua vaikket niihin uskokaan. Jos eivät rakasta - heidän ongelmansa. Ääliöitä ovat.

    • Rauhanpiippu

      Ei rippikoulua ole pakko käydä, ei koskaan.
      Jos et käy sitä, et pääse/joudu kummiksi tai sinua ei vihitä kirkossa. Myöhemmästä elämästä, esim. hautaamisesta, en tiedä. Siitä ei sinunkaan vielä tarvitse olla huolissasi, en minäkään ole.
      Olen itsekin parin murkun vanhempi ja luulen, että pystyisit vanhempiesi kanssa sopimaan jonkinlaisen rauhanomaisen ratkaisun. Täytyy keskustella asioista. Pyydä lisäaikaa tms. tai vaihtoehtoja. Perustele asiasi, kerää taustatietoa, niin sinua ei voi teilata. Mutu-menetelmää ei kannata hyväksyä kummaltakaan puolelta (Mutu = musta tuntuu).
      Olen itse käynyt rippikoulun, mutta elämänkatsokukseni olisi jo silloin ollut valmis toisenlaiseen ratkaisuun. Silloin, noin 30 vuotta sitten, ei ollut sosiaalisen paineen takia muita vaihtoehtoja. Sittemmin erosin kirkosta ja elämänkatsomukseni on vain vahvistunut vuosien varrella (ateismi kai, jos haluaisin sen laatikoida).
      Voi olla, että mielesi muuttuu myöhemmin. Se voi tiedon myötä muuttua monella tavalla, on myös muita uskontoja. Onhan Suomessa uskonnonvapaus!
      PS. Jos käyt rippikoulun, voit muutaman vuoden päästä tehdä muita valintoja. Kannatan rauhanomaisia ratkaisuja. Eri elämänkatsomuksiin perehtyminen auttaa ymmärtämään myös luterilaista ajatuksenjuoksua.

    • korkki

      miks näitäkin riittää näin vitusti. mee nyt sinne riparille, kuuntele ja yritä tajuta, jos ei juttu iske, niin sun ei oo pakko uskoo Jumalaan, sä voit lähtee kesken pois.

      mä en ainakaan välitä semmosista ihmisistä, jotka ei oo ees yrittäny uskoo, ja kummiskin haukkuu mua helppouskoseks ja tyhmäks.

      kannattaa nauttiia siitä riparista, yleensä sielä on loppujen lopuks kivaa.

      • Atte Isti

        Vaikka itsekin aikoinaan sinne sillä mielellä lähdin, että pitää näinkin aran ja sulkeutuneen ihmisen edes kerran saada OLLA KUTEN MUUT...

        Mutta kyse on kuitenkin siitä että hyväksyy maailmankatsomuksen, joka ei ole ikioma, jos siis oppii siellä lopottamaan jotakin Jeesus- ja jumala-löpötyksiä.

        Mahtaisiko ollakaan mitenkään metkaa tai yhdentekevää sellainen kun vietäisiin väkisin YMPÄRILEIKATTAVAKSI sen vuoksi että se nyt sattuu kuulumaan sinun vanhempiesi uskontoon (mutta ei sinun)???

        Miksi ylläpitää oppeja joihin ei usko?


      • Liz32

        Mä oon täysin samaa mieltä korkin kaa...
        Olin ite tänä kesän riparilla ja siel oli hauskaa... Kaikki isoset ja opet oli tosi ihanii...

        Ja meille ei ainakaa pakkosyötetty mitää vaa jokaisella sai olla omat mielipiteensä ja jos ei halunnut tehdä jotai tiettyy jttuu, ei kukaan sua siihen pakottanu...


    • Dennari

      Heippa "Slightly Mad" :)

      En tunne vanhempiasi, joten en tiedä mikä heihin "puree". Voi olla että juupas-eipäs väittely ei johda kannaltasi toivottuun tulokseen. Onnisituisiko kenties "kaupankäynti"?

      Jos kyse on vain ns. "rippijuhlista" (että saa näyttää sukulaisille), niin vaihtoehtona voisit kenties tarjota Protu-leiriä ja sen jälkeen Aikuistumis-juhlaa, jollon tädeillä ja mummoilla on mahdollisuus juhlia sinua, antaa aikuistumis-lahjoja jne.

      Jos ei mene läpi niin voisit ehdottaa että käyt riparin sitten joskus myöhemmin, kun "tunnet olevasi valmis" siihen. Ja lykkäät sitten vain asiaa eteenpäin kunnes olet 18v. Voit perustella että pakkosyöttö harvemmin johtaa toivottuun tulokseen.

      Ja jos on kysymys siitä että on mahdollisuus oikeisiin kirkkohäihin taikka kummiuteen, niin sekään ei ole mikään ongelma vaikkei käy riparia.

      Kun itse menin naimisiin, niin Pappi kyllä tarjosi minulle ripille pääsyä ja kirkkoon liittymistä ennen häitä. Hän sanoi että se on puolen tunnin juttu. Heh.

      En tietenkään suostunut, niin käytiin ensiksi maistraatissa ja seuraavana päivänä pidettiin "avioliiton siunaus" kirkossa. Tapahtuma ja kaava ei poikennut juuri ollenkaan ns. "oikeista kirkkohäistä". Vasta tämän "siunauksen" jälkeen pidettiin sitten häävastaanotto, ja vieraat tuskin edes huomasivat eron.

      Jos ei mene läpi, niin voinet kenties suostua riparille, jos saat mennä myös Protu-leirille. Näin saisit nähdä molemmat ja voisit sitten "saada mahdollisimman laajan lähtökohdan oman elämänkatsomuksen muodostamiseksi".

      Voimia sinulle,

      yst. Dennari... :D

    • Anonyymi

      Mut pakotettiin riparille

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4673
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe