Nuoren umpikujassa oleva elämä.

Elämä umpikujassa

Hei, olen 23-vuotias ja elämäni on jo loppu. Tässä on oma tarinani itsestäni, lyhyesti kirjoitettuna.

Olen yksinäinen ja hylätty (perhe on, mutta eihän se ole sama kuin ystävät). Vietän nykyisin vapaapäiväni/aikani vain kotona oleskellen, muulloin se menee oikeastaan töissä. Ennen vietin aikaani ystävieni seurassa kuten kaikki nuoret yleensä tekevät. Elämä tuntui mukavalta ja nautin siitä. Nyt olen ujo ja minulla on itsetunto - ja luottamus kadonneet. Teen työtä, jota vihaan, jota teen vain siksi, että saisin rahaa elääkseni. Nykyisin olen huono ilmaisemaan itseäni, huomioimaan muita, luottamus toisiin ihmisiin on kadonnut, minulla on ahdistuksen johdosta pelkoja joihin ei itse pysty vaikuttamaan, sairaus, joka pilaa elämäni ja rajoittaa sen täysin.

Miltä tuntuisi kävellä yksin kaupungilla näkemättä mitään normaalina, pystymättä olemaan nolaamatta itseään kun ahdistuu suuren ihmismassan keskellä kun ei näe kunnolla. Kaikki katsovat kummissaan mikä vaivaa kun ei huomaa kunnolla oudoissa paikoissa esimerkiksi vapaita istumapaikkoja, vuoronumerojonotusautomaatteja tai sitä mistä avataan lukittu ovi kun ei huomaa avauspainiketta seinässä oven vieressä. Keratoconus on se rakas sairaus, joka rajoittaa tämän vielä nuoren ihmisen elämän täysin. Jotenkin olen pystynyt hoitamaan tämän nykyisen työni kohtuu kiitettävästi kun ei ole tullut vielä monoa takapuoleen. Tosin aloittaessani työt nykyisessä työssäni kaikki oli vielä ihan hyvin, ei terveydessäni ollut silloin mitään vikaa, muuta kuin vähän masennusta, joka johtunee varmaankin isäni puolelta perityistä geeneistä. Näköni oli silloin kuin pöllöllä, kuten sanotaan tarkkanäköisistä ihmisistä.

Ongelmat alkoivat hiljaittain parisen vuotta sitten, kun huomasin näkökyvyssäni olevan ongelmaa. Pitkä tarina kerrottavaksi, mutta tähän sairauteen ei auta silmälasit, ainoastaan kovat piilolinssit ja nekin pitää olla juuri oikeanlaiset ja siihen menee aikaa, että löytää itselleen juuri oikeanlaiset sellaiset. Näin minusta tuli ikuinen sairaalan "kanta-asiakas", joka siis joutuu säännöllisesti käymään sairaalassa keratoconuksen vuoksi. Vielä ei ole löytynyt itselleni niitä oikeita linssejä. Juuri tämä keratoconus jarruttaa esimerkiksi haaveammattiini ryhtymistä ja koulutuksien aloittamista. Saati muihin työpaikkoihin hakemista.
Olin suhteessa kaksi vuotta. Tietenkin se oli omasta mielestäni omaa syytäni kun ajauduimme erilleen kun en osannut muuttaa itseäni kumppanini toivomalla tavalla. Tarkoittanen tällä siis, että kumppani ilmeisesti luuli sitten olevan itse niin täydellinen kun ei voinut hyväksyä tiettyjä asioita. Hänellä olikin takanaan useita lyhyitä suhteita, joita hän sanoikin vain "hengailuiksi" (?) Meidän suhteemme oli hänelle pisin koskaan, joka hänellä oli siis ollut. En oikeastaan osaa kertoa suhteemme päättymiseen johtaneista ongelmista näin kirjoitetun tekstin välityksellä. No nyt tällä kumppanillani on vissiin joku uusi ja hän jätti minut kuin nallin kalliolle kun ei saanut minuun yhteyttä. Yhteyttä ei saanut siksi kun huomasin hänen etsivän uutta seuraa netin välityksellä. Oli kuulemma erään henkilön mukaan silloin huolissaan, mutta onko silloin todella aidosti huolissaan jos hylkää tämän takia. Tämä on liian pitkä tarina kerrottavaksi kokonaisuudessaan. Vaikeinta tässä on se kun rakasti/rakastaa kyseistä ihmistä aidosti ja kun ketään muuta kohtaa ei ole tuntenut niin syvää rakkautta. Aito rakkaus kun ei katoa koskaan. Tämä kumppanini oli silloin, kun kaikki oli vielä hyvin, niin erittäin läheinen ja "normaali" rakastava kumppani. Jotain kuitenkin tapahtui kun suhteeseemme oli yhtäkkiä kuin vuoristorata.

Vaikea tässä on sitten tsempata itseään elämänsä eteen, joka on siis vasta edessä päin, nuori kun olen . Nämä mainitsemani asiat kun aiheuttavat suurta tuskaa. Terapiaa en jaksa enkä halua. Miksi kertoisin tuntemattomalle ihmiselle omia asioitani, kun koen ettei se omassa asemassani auta ollenkaan. Tätä vaihtoehtoa kun olen jo kokeillut ja se oli täyttä ajan hukkaa, Tuntui niin vastenmieliseltä kertoa asioitani jollekin henkilölle ketä ei edes tunne. Kaikkein keljuinta on se kun kumppanini vaikeina aikoinamme sai turvautua ystäväänsä jolle sai purkaa omaa pahaa oloaan. Minulla kun ei ollut ketään ja jäin asioiden kanssa ”yksin”, joka aiheutti suurta pahaa oloa. Nyt on vain ajatus, että millään ei ole enää mitään merkitystä kun jo näin nuorena on vain vastoinkäymisiä, joihin ei löydä ratkaisua. Uskomattoman turhauttavaa. Tässä on siis lyhyesti kerrottuna nämä asiat, kuten aiemmin jo mainitsinkin. En enää tiedä miten tässä tätä elämääni enää jatkaa. Ja kun kaipaa tätä kumppania, viime yhteydenpidosta kun on jo kulunut pari kuukautta.

9

589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3892

      ikävä tilanne tuo silmäsairaus tekee elämästäsi varmaa todella kurjaa oletko yrittänyt keksiä hoitoa silmääsi?

      • Elämä umpikujassa

        Erittäin raskasta elää tuon keratoconuksen kanssa. Tähän keratoconukseen tehdään sarveiskalvonleikkaussiirtoja eli sarveiskalvo otetaan vainajalta. Leikkaus ei välttämättä myöskään aina onnistu, koska oma silmä voi alkaa hylkimään siirrettyä sarveiskalvoa.
        Huomautan myös, että keratoconus voi olla vain toisessa tai molemmissa silmissä. Itselläni on molemmissa joten siksi tämä mun elämä on niin raskasta noiden aloitusviestissäni mainitsemien asioiden lisäksi :(


    • ilman naista

      Sinulla on työpaikka ja joskus ollut parisuhde, minusta sinulla ei ole oikeutta valittaa elämäsi surkeutta.

      • laatikkoruusu

        Tollaset idiootit ajattelette vain omaa tuskaanne. Ootte jo niin itse-keskeisiä ja ylidramaattisia luullen omien ongelmienne ja tuskan olevan suurinta maan päällä. Kipua ei voi verrata, kaikille oma kipu on pahin kipu.
        Olet säälittävä.


    • Elämä umpikujassa

      Ei oikeutta valittaa?? En mielestäni tässä niinkään valittanut mistään vaan kerroin kuinka asiat voivat muuttua yllättäen romahdusmaisesti. Onko se työpaikka sitten se ratkaisu parempaan elämään? Mainitsin, että "Teen työtä, jota vihaan, jota teen vain siksi, että saisin rahaa elääkseni" eli huomasit varmaan sen, että ei se työpaikka asioita paranna. Huomautin sen, että tämä keratoconus estää tällä hetkellä oman unelma ammattiin ryhtymistä saati siihen kouluttautumista. Siksi elämäni pyörii kehää..

      Niin, olin suhteessä joskus. Eipä se paljon enää lohduta, että joskus. Et tiedäkään kuinka rikki tämä ero on ihmisen repinyt. Jos se suhde vielä olisi niin ei tämä elämä niin rankkaa olisi.

      Niin ja voisit lukea tämän kirjoituksen tarkemmin ja ajatuksella niin jäisi nuo "negatiiviset kommentit" pois kun et voi tietääkään kuinka raastavaa tämä päivittäinen elämä nyt minulla on.

    • daughter of the nigh

      Otan osaa tilanteesi johdosta. Itselläni nuoruuden pilasi 18-vuotiaana alkanut tinnitus, joka rajoitti elämää todella voimakkaasti ja jonka johdosta yritin itsemurhaakin, taustalla myös vuosien masennus, kiusaamista ja ihmissuhdeongelmia.

      Elämä ei koskaan enää palaa ennalleen, mutta selvisin hengissä ja olen jotenkin pystynyt sopeutumaan, vaikka alussa tuntui, etten selviä ja ettei elämässä ole mitään mieltä.

      Haluan toivottaa voimia ja jaksamista, tiedän sen tunteen, kun elämä tuntuu ylitsepääsemättömältä. Itseäni terapia auttoi, mutta ymmärrän, etteivät kaikki koe sitä tarpeelliseksi.

      Olisiko sinun mahdollista kouluttautua jollekin toiselle alalle, jonka terveys kestää, vaikka se ei olisikaan unelma-ala? Sitä kautta voisi saada mielekkäämmän työpaikan ja uskoa tulevaisuuteen.

      Oletko kokeillut masennus/ahdistuslääkkeitä? Itseäni ne ovat auttaneet pahimmissa paikoissa.

      Ja edelliselle kirjoittajalle haluan sanoa, että toisella ei ole oikeutta sanoa, "ettei saa valittaa" koska et voi tietää, millaista toisen ihmisen elämä on.

      Valoa päiviisi, muista, että mahdottomalta tuntuvistakin tilanteista voi selvitä
      :)

    • Elämä umpikujassa

      Kiitoksia vastauksista!
      En minä haluaisi valittaa mistään, mutta kun ihminen ei valitettavasti voi määrätä omaa kohtaloaan, sairauksiaan ja elämäntilannettaan. Olisihan se erittäin hienoa jos olisi keino. jolla saisi kaikki asiat paremmiksi ja sairaudet parannetuksi tuosta vain. Mutta kun ei ole, niin on vain yritettävä tyytyä kohtaloonsa, mutta kun se on niin vaikeaa miltei mahdotonta.. Tämä palstahan on elämänkerta keskustelupalsta, johon siis voi kirjoittaa myös oman elämän tämän hetkistä tilannetta. Tätä vartenhan nämä keskustelu osiot on, että tänne voi kirjoittaa.. Asioiden jakaminenhan helpottaa kun voi jakaa asioita jos ei ole ketään muuta kenelle näitä asioita kertoisi..

      Tuo tinnitus on kauheaa jos se on jatkuvaa! Jo se saa tuskastumaan jos tinnitus kestää tuntia pitempään. Onko se tinnitus siis yhtäjaksoista vai loppuuko se välillä?
      Itsellänikin on ollut itsetuhoisia ajatuksia tämän elämän tilanteeni johdosta ja olen jopa "lyönyt lukkoon" päiviä jolloin sen teen, mutta aina on positiivisesti ajatteleminen omasta elämästä/jostain hyvästä asiasta saanut itsetuhoiset ajatukset kaikkoamaan. Tässä asiassa täytyy skarpata tosissaan ku ei oikein ole positiivinen mieli enää osana päivittäistä elämääni.
      Olen tutkistellut sitä miksi nuoret tekevät itsemurhia ja todennut syyksi usein sen, että juuri elämän varhaisessa vaiheessa tapahtuvat negatiiviset asiat saavat nuoren ihmisen mielen horjumaan ja tulee fiilis ettei millään ole enää mitään väliä.

      Olen käynyt erään ammattitutkinnon, silloin kun en ollut vielä sairastunut keratoconukseen. Kyseinen ala myös kiinnostaa, mutta haluaisin kouluttautua tähän toiseen ammattiinkin. Opiskelu olisi ehkä mahdollista jos saisin apua näihin silmiin. Mutta kun tuntuu ettei silmäni totu koviin piilolinsseihin ollenkaan, sekin kun on mahdollista.

      Itseasiassa aloitin masennuslääke kuurin eilen. Oli pakko keksiä joku apu kun ei tuo terapia ole mun juttu. Tuntuu kyllä melko kauhealta kun joutuu syömään tuollaisia lääkkeitä :( Mutta kun ei oikein ole vaihtoehtoja muita.

      Kiitoksia paljon tuesta ja tsempistäsi, josta on paljon apua!

    • JK

      VAI NIN

      • Elämä umpikujassa

        Miten tuo pitäisi tulkita?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      149
      6371
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3848
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1985
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1959
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1799
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1646
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1553
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1498
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1478
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe