Kannattaako hankkia?

C&N

LUKEKAA!!

Eli haluaisin tietää vähän lisää chinchilloista. Mistä kannattaa hankkia karvapallero? Voiko chinchillaa ottaa mihinkään mukaan? Onko chinchilla seurallinen? Onko suuri moka jos ostaa eläinkaupasta? Sopiiko se koiran kanssa? Miten niitä kuuluu käsitellä? Yms. Itse asun omakoti talossa, Espoossa ja chinchilla tulisi huoneeseeni. En käy ulkomailla paljon mutta pidän kavereiden kanssa hengailusta voiko chinchillan ottaa mukaan kuin koiran?

Ps Olen harkinnut chinchillaa jo kauan. Pps vastatkaa sukkelasti!

13

1522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Juuri mikään muu eläin kuin koira ei kulje mukana "niin kuin koira", vaikka kissa tai kani saattaa vähän oppiakin seuraamaan. Älä vie chinchua ulos, se stressaa sitä, ja se syö ulkona kaiken eikä se saisi syödä tuoretta ruokaa. Tärkeimpiä syitä muiden jyrsijöiden ulos viemiselle juuri onkin virikkeellinen ravinto.

      http://www.slcry.net/
      Lue ihan alkuun perustiedot tuolta ;) Koiran kanssa sopii mikä tahansa otus, mutta ei ole lainkaan sanottua että koira tottuu toiseen lemmikkiin eikä yritä hyökkäillä. Ensisijaisesti siis koirat erossa muista lemmikeistä, ja jos yhteiselo sujuu, niin yhdessä vapaana vain valvonnan alisena.

      Chinchilla kannattaa ostaa kasvattajalta. Chinchillan elinikään vaikuttaa suuresti sen ravinto, eikä eläinkaupassa/ eläimen kauppaan myyneellä/ mistä ikinä se onkaan tullut ole välttämättä ollut hajuakaan mitä sille kuuluisi syöttää. Poikasena väärin ruokittu lemmikki voi olla jo menettänyt elinaikaaa ja terveyttä, mikä ei varmaankaan ole kivaa? Chinchu on myös aktiivinen otus jolle ei varmaankaan eläinkaupassa ole tarjolla tarpeeksi tilaa. Espoossakin näyttäisi olevan kasvattaja, ja Helsingissä lisää ;)

      • Memmi1

        Tänäpäivänä ne ovat lemmikkejä ja yksilöitä, niin kuin ennen aikaa. Tosin noin 40v. sitte vanhemmat kasvatti satoja ja möi turkistuottajille jne... Muutama vanha-markka satasia varmaan saivatki. Miksi lopettivat ei ole tiedossa. Mutta mitä muistan söpöjä ja aika villejä välillä. Yksi,,, kun vähän kiusasin väänsi pissat mun naamalle. Tosi olin Junnu 9v. Turkki hyvin kasvatettuna on tosi pehmeä ja kaunis. Pari Turkkia löytyy hyllyst vielä, mutta eivät kovin kestäviä. Minkäs teet.....


    • accd
    • C&N

      Kiitti mä viel mietin tota kasvattajaa.....ku eilen sellos oli ihana kuus kuukautinen.

    • QWND

      kumpi on parempi chinchilla vai kesy rotta aattelin vaa 12 vuotiaalle

    • accd

      Eliniän puolesta kesyrotta. Chinchillat voivat elää reippaasti yli 15 vuotta ja noin nuorena voi olla hankala sitoutua niin pitkäksi aikaa samaan lemmikkiin.

    • Sedä

      Riippuu mitä haluaa. Kannattaa aloittaa sillä että etsii tietoa kummastakin lajista ja yrittää ihan itse päättää.

      Rotat on huomattavasti helpompia pitää laumassa ja niitä voi hamstrata eri paikoista monen värisiä ja kuvioisia samaan häkkiin ilman pelkoja tappelusta, ja ne ovat siis ehdottomasti laumaeläimiä. Chillat taas pidetään yksin tai uros-naaras -pareina joista oinen on leikattu. Rotille voi syöttää kaikenmoisia herkkuja, mikä varmaan nuoresta on kivaa, chinsun kanssa taas ruokavalio on hyvin tarkka. Rotat ovat tosi pieniä ja mahuvat kaikkialle, mikä täytyy huomioida juoksuttaessa. Chinchilla ei pääse niin pieniin koloihin mutta toisaalta taas isompana eläimenä vaatii enemmän tilaa. Kumpiakin täytyy kuitenkin juoksuttaa ja niiden kanssa seurustella. Ikäasia on kaksipiippuinen, toisaalta nuoresta voi olla tosi kurjaa, että kaveri kuolee niin pian. Kummankin kanssa on mietittävä tarkkaan, voiko eläimen pitää koko eliniän.

    • Chinchilla kannattaa hankkia kasvattajilta tai jos esim tori.fi:ssä on myytävänä niin voi ottaa yhteyttä täälläkin näkyy paljon myytvieä Chinchilloja paljon. Chinchilloja pitäisi yleensä olla 2 naarasta tai 1 uros. Miks ei 2 urostakin mutta on kuulunut huhuja täällä että urokse eivät tule toimeen keskenään. Chinchillaa ei mielellää saisi kuljetella minnekkään useasti ainakaan. Chinchilla tarvitsee aika paljon seuraa varsinkin iltasella sillä päivällä ne nukkuvat. Chinchilla ei pidä kovista äänistä. Jos esim imuroi samassa huoneessa missä Chinchillat ovat niin ne jähmettyvät paikoilleen. Ei ole haitaksi jos ostaa eläin kaupasta mutta on huonopuoli se että siellä Chinchilla maksaa 100€ KPL . Chinchilla pelkää isoja koiria ja niinkuin kerroin jo niin Chinchillat eivät pidä kovista äänistä niin että jos koira haukkuu niin se ei pidä siitä myös pikku koirat ova äänekkäitä mutta se on parempi kuin suuri koira. Chinchillaa kuuluu käsitellä varovasti ja niitä pitäisi juoksuttaa ainakin jokatoinen päivä. Chinchiulla tarvitsee hiekka kylvyn. Millä se pitää karvansa rasvattomana ja pehmeänä. Mikään tavallinen hiekka ei käy sen pitää olla Chinchilla hiekkaa.

    • ss

      hmm itse ja pitkään harkinnut chinchillaa..mutta joo mulla on kolme apinaa(mun pojat)ja kaks isoa koiraa ja gebut ja leijonaluppa ja akvaario :)
      ja joo kaik elukat on mun vastuulla,mä ne hoidan,ei pienet lapset..kuten joku tossa mietti elukkaa 12 wee muksulle..kyllä vaan oon sitä mieltä et ennen kaikkea vanhemman on oltava valmis sitoutuu lemmikkiin ja hoitaa se,ei ne lapset jaksa ja aina muista jne...liikaa annetaa elukoita pois kun hommataa lapselle ja se ei jaksakkaa huolehtia.ja vanhemmat ei oo mukana hommassa.

      • VALETTA

        EI PIDÄ PAIKKAANSA!
        mä (12w) sain mun ensimmäisen pupun 6w ja hoisin sitä 7w asti ihan ite ja se eli 7vuotiaaks ja kuoli keuhkokuumeeseen ja nytt mull on 3kuinen chinchilla ja vaikka on vasta 1kk ollu nii kyl mä ihan ite hoidan ......


    • accd1

      Oletko saanut hankittua jostain 2 kk vanhan chinchillan? Mistä? Chinchillat ovat luovutusikäisiä vasta 3 kk iässä.

    • luovutusikä

      Chinchillayhdistyksen ohjeiden mukaan chinchillan saa luovuttaa 10 viikon iässä. Kasvattajat yleensä luovuttavat chinchillan 10-12 viikon iässä.

    • accd1

      http://www.chinchilla.fi/hoito-ohje/

      Mikäli on kokenut kasvattaja ja pystyy katsomaan, että chinchilla on tarpeeksi kehittynyt ja valmis muuttamaan uuteen kotiin, voi sen luovuttaa jo 10-viikkoisena.

      2 kk on kuitenkin paljon vähemmän, kuin 10-12 viikkoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      34
      1461
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      6
      1224
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1170
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe