marsu

jerppulis

marsun kuivike minkä päivän välein vaihdatte? millon aina rasvaatte jalat? onko teil koko ajan tarjol heinää?minkäikäseks ne keskimäärin elää?

10

307

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klafjkjkaf

öö vaihdan pari kolmekertaa viikossa ja jalkoja en rasvaa ollenkaan mutta heinää tarvii aina olla koska ne oon niitten ruuansulatukselle hyvä

• jenni &the possuset

meillä on vessalaatikot ja mattoja häkeissä. vessalaatikot siivoan joka toinen päivä ja n.kerran viikossa vaihdan matot ja pyyhkeet, riippuen kuinka on sotkettu. jalat rasvaan kynsien leikkuun yhteydessä n.kerran viikossa jos on tarvis. jos ei näytä kuivilta niin en rasvaa ollenkaan. heinää pitää olla kokoajan tarjolla, koska se on marsunpääasiallinen ravinto. lisäksi tietysti hyvä laatuinen pelletti,c-vitamiini ja monipuoliset tuoreet :) mein marsujen suurinta herkkua on tomaatti ja parsakaali..pojat syö jonki verran paprikaa, mut tytöt ja muksut ei juuri koskekaan..niin ja porkkanaa meillä on kans päivittäin tarjolla.

• klafjkjkaf

Elää keskimäärin 6-10 vuotta.

• morttiaa

marsun kuivike minkä päivän välein vaihdatte?
      *Marsuille sopii hyvin esim. "pölyämätön" kutterinpuru. Häkki siivotaan tarpeen mukaan. Jos käyttävät vessa-astiaa, se siivotaan joka päivä.

millon aina rasvaatte jalat?
      *Jalat on hyvä rasvata säännöllisesti vaikkapamuutaman kerran kuukaudessa. EI niitä tarvitse joka viikko olla rasvailemassa.

onko teil koko ajan tarjol heinää?
      *Marsuilla ON OLTAVA AINA heinää tarjolla, sillä se on marsujen pääravintoa. Eivät pärjää ilman heinää.

minkäikäseks ne keskimäärin elää?
      *Marsujen keskimääräinen elinikä on noin 6-8 vuotta. Toki vähemmänkin ja enemmänkin, riippuu ihan yksilöstä, linjoista ja siitä tuleeko sairauksia vai ei.

• JERPPULIS

KIITOS PALJON KUN JAKSASITTE VASTAILLA,,.. PARI KYSYMYSTÄ VIEL ANNATEKO MARSUILLE MITEN PALJON TUORERUOKAA?? JA MILLON AINA LEIKAATTE KYNNET? MIKÄ ELÄIN KAUPPA KUOPIOSSA TAI JYVÄSKYLÄS ON PARAS ITSE TYKKÄÄN LEMMIKIASEMASTA SIJAITSEE KAUPPAKESKUS MINNASSA JA PIDÄN MYÖS KARVAKORVISTA NIISSÄ ON HENKILÖ KUNTA AIVAN MAHTAVA..SANOKAA OMAT MIELIPITEET..

• JERPPULIS
        JERPPULIS kirjoitti:

KIITOS PALJON KUN JAKSASITTE VASTAILLA,,.. PARI KYSYMYSTÄ VIEL ANNATEKO MARSUILLE MITEN PALJON TUORERUOKAA?? JA MILLON AINA LEIKAATTE KYNNET? MIKÄ ELÄIN KAUPPA KUOPIOSSA TAI JYVÄSKYLÄS ON PARAS ITSE TYKKÄÄN LEMMIKIASEMASTA SIJAITSEE KAUPPAKESKUS MINNASSA JA PIDÄN MYÖS KARVAKORVISTA NIISSÄ ON HENKILÖ KUNTA AIVAN MAHTAVA..SANOKAA OMAT MIELIPITEET..

UNOHTUI KYSYÄ KÄYTÄTTEKÖ MARSUJANNE ELÄINLÄÄKÄRISSÄ KERRAN VUODESSA????

• Sedä
        JERPPULIS kirjoitti:

Kynnet leikataan kun on tarvetta, eli kun näyttävät liian pitkiltä. Tassut kannattaa siis tarkastaa säännöllisesti, ja ihan muidenkin ongelmien varalta. Eläinlääkärissä ei tarvitse käyttää jollei ole syytä epäillä sairautta. Jos marsu on tottunut kulkemaan mukana toisinaan esim näyttelyyn, ja on ylimääräistä rahaa, niin voihan sen viedäkin, vaikka tuskinpa lääkäritkään sen sairauksia paljon paremmin osaa katsoa jos itse on perehtynyt tavallisimpiin sairauden merkkeihin. Jos marsu ei ole tottunut matkustamaan, se saattaa siitä stressaantua, ja sille voi stressin takia puhjeta jokin sairaus, vaikka muuten olisi pysynyt terveenä.

• marsun palvelia

no sanon nyt yleisesti miten hoidamme omia marsu-mussukoitamme

• ;)

Kuinka usein annatte pellettiä marsuillenne?

• Marsunen

Täsä on tullu tosi hyvin jo ohjeita, mutta laitan nyt vielä tähän miten itse hoidan pikku palleroitani. ;)

*Kuinka paljon tuoreruokaa marsuille?
      Itse laitan kaksi kertaa päivässä tuoreruokaa, joka sisältää monipuolisesta vihanneksia ja hedelmiä. (esim. punajuuri, selleri, tomaatti, salaatti yms..) Nyt kesällä voi myös tarjota ruohoa ja voikukanlehtiä mitkä ovat suorastaan herkkua marsuille!

*Pelletti?
      Marsuillamme on häkissä pieni kulho jota täytämme sitä mukaan kun kuppi tyhjenee. Pelletissä kannattaa silti ottaa huomioon sen laatu ja rasvaisuus; varminta on ostaa lemmikkikaupoista marsuille sopivaa syötävää, itse ainakin olen huomannut että joidenkin markettien hyllyiltä napatut pussit sisältävät jos minkälaisia elitarvikevärejä ja paljon rasvaa...

*Milloin leikata marsun kynnet?
      Kuten ihmisten, myös marsun kynnet kasvavat jatkuvasti. Kynsiä tulee lyhentää aika ajoin, sillä ylipitkät kynnet haittaavat marsun liikkumista kääntämällä varpaat, - ja lopulta koko tassun vinoon, mikä voi tuottaa ei - toivottuja askelvikoja. Parhaiten kynsien lyhentämiseen sopii pieneläinten (kissan, kanin…) kynsisakset, joita saa tavallisista eläintarvikeliikkeistä. Jos marsulla on tummat/mustat tassut leikkaaminen on yhä vaikeampaa (kokemusta on!) sillä verisuoni ei erotu kynnen alta. Kynsiä leikatessa täytyy olla varovainen sillä marsu saattaa rimpuilla paljon. Tästä syystä leikkaan ne yleensä jonkun toisen kanssa (toinen pitää marsua sylissä, toinen leikkaa kynnet yksi käpälä kerrallaan)

Ja tietenkin heinää ja raikasta vettä täytyy aina olla tarjottavana. Itse olemme yhdistäneet kaksi isoa häkkiä (meillä on kaksi marsua) yhteen jotta marsuilla olisi paljon liikkumavaraa, mutta kyllä yksikin häkki riittää jos marsu pääsee aina välillä jaloittelemaan ulos häkistä. Lämpimällä säällä marsun voi viedä ulos juoksentelemaan mutta sitä täytyy pitää jatkuvasti silmällä, eikä saa jättää yksin.
      Ja niin kuin aiemmissa kommenteissa jo mainittiinkin, tietysti marsun ikään vaikuttaa se, miten hoidat sitä: marsu rakastaa hellimistä ja tykkää tulla silitetyksi monta kertaa päivässä. Itselläni tämä on tullut jo tavaksi ja marsut ovat tottuneet että aina sieltä joku tulee rapsuttelemaan, vaikka hyvä nyrkkisääntö onkin, että riittävästi silittelyä ja riittävästi myös omaa rauhaa, jottei marsu hermostu jatkuvasta seurannasta.. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      63
      15920
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      30
      4020
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      296
      2525
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      131
      1816
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      131
      1513
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      384
      1454
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1233
    8. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      13
      1233
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      962
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      935
    Aihe