Pahan ongelma, osa 2

3vil

jos Jumala on täydellisen hyvä, hän haluaa poistaa pahan, jos hän on kaikkivaltias, hän pystyy poistamaan pahan. Paha on kuitenkin olemassa, joten Jumala ei voi olla samaan aikaan kaikkivaltias ja kaikkihyvä.
--------------------------

Viime kerralla täällä oli se koko versio, mutta tässä se lyhyempi.

Aika hyvin hävisi uskovaiset sen erän...
Tässä on juuri se ongelma, uskovaiset eivät vain myönnä olevansa väärässä,
mutta tässä ongelmassa, 100% varmuus, että jompi kumpi on väärin :)

16

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muuten ihan hyvä mutta hieman väärin.

      Tämä johtuu siitä että mikäli kyseinen jumala on tietämätön siitä mitä pahaa tapahtuu, ei sen kaikkivoipaisuudesta taikka halusta saada aikaan pahasta vapaa maailma välttämättömästi seuraa se että kyseinen olento olisi kykenevä toteuttamaan maailman joka on vapaa pahasta.

      Tästä johtuen pahan ongelmaan on myös otettava huomioon kaikkitietävyys, joka menee jotenkin seuraavasti:

      Mikäli on olemassa jumala joka on kaikkihyvä, kaikkihyvä jumala haluaa poistaa kaiken pahan.
      Jos kaikkihyvä jumala on myös kaikkivoipa, on se sekä halukas että kykenevä poistamaan kaiken pahan.
      Jos kaikkihyvä ja kaikkivoipa jumala on myös kaikki tietoinen on se kykynevä, halukas ja tietoinen siitä miten kaiken pahan voi poistaa.

      Pahaa on olemassa.

      Tarkoittaen sitä että jokin näistä kolmesta ominaisuudesta välttämättömästi puuttuu.

      Jos jumala on kykynemätön poistamaan pahaa vaikka se niin haluaisi, joko tiedon taikka kyvyn suhteen, tällaista olentoa tuskin voidaan pitää jumalana.
      Jos jumala on kykenevä mutta ei halukas poistamaan pahaa, tekee tämä kyseisestä jumalasta pahan.

      Pahaa on olemassa.

      Tarkoittaa tämä sitä että joko mitään sellaista olentoa jota voitaisiin kutsua jumalaksi ei ole olemassa, taikka jumala joka on olemassa on paha.

      Tämä silloin kun oletetaan että jumalallisiin omianisuuksiin kuuluu kaikkitietävyys, kaikkivoipaisuus ja kaikkihyvyys..... niin ja se että mikäli jokin jumala on olemassa tämä olisi jollakin tavalla ylipäätään kiinnostunut ihmisistä.

      • no 3i

        TAI jos maailmassa ei tapahdu mitään pahoja asioita :)
        jospa asioita vain tapahtuu, eikä ne ole hyviä eikä pahoja...


      • no 3i kirjoitti:

        TAI jos maailmassa ei tapahdu mitään pahoja asioita :)
        jospa asioita vain tapahtuu, eikä ne ole hyviä eikä pahoja...

        "TAI jos maailmassa ei tapahdu mitään pahoja asioita :)
        jospa asioita vain tapahtuu, eikä ne ole hyviä eikä pahoja..."

        Silloin kun asioita tapahtuu tunteville ja tiedostaville olioille, niillä on tälle arvolataus. Silloin ne voivat olla neutraaleja, hyviä tai pahoja.

        Jos vaikka sinä tukehtuisit tulivuoresta tulleeseen kaasupilveen ja kituisit sen pari minuuttia ennen tajunnan sammumista, kokisit sen pahana.

        Samoin orvoksi jääneet lapsesi olisivat sitä mieltä, että paha asia tapahtui. Tietysti olettaen, että sinä et tehnyt lapsillesi pahoja asioita, jolloin he varmaan pitäisivät tapausta hyvänä.

        Jos tukahdutamme inhimillisyyden ja tunteemme, voimme tietysti tarkastella muiden ihmisten kärsimyksiä yhtä tyynen rauhallisesti kuin sinä. Omien onnettomuuksien kohdalla harvalla riittää stoalaisuutta niiden vähättelyyn.


    • uskis

      taikka Jumla o: "Kakkivaltias" kuten tämä kirjoitustaidoRon "lähen juuri Raamattupiireihin" Jualan oma Netti-Evankeloija sanoisi.

    • 2+7

      Tuo ongelma on ongelma jonka joku on tehnyt ajattelematta sitä sen enempää.

      Tahdon kysyä nyt sinulta ensin, jos sinä olet paha, pitäisikö sinut poistaa?
      pitäisikö sinulta ottaa pois oma tahtosi?
      Pitäisikö sinulle antaa mahdollisuus parantaa tapasi?
      Jumala pystyy poistamaan pahan, vaikka heti tässä ja nyt.
      Jos se tapahtuu nyt, niin pahat poistetaan, he häviävät.
      Mitä jos yksi niistä olisikin voinut parantaa tapansa?

      Ihmiset tahtovat kaiken nyt ja heti ja ongelma josta on jo vastaus yhden ihmisen mielipide "Paha on kuitenkin olemassa, joten Jumala ei voi olla samaan aikaan kaikkivaltias ja kaikkihyvä."

      Se on sinun mielestäsi, kunnes aika on täysi katsoa mitä on loppujen lopuksi tapahtunut.

      • No ihankos

        "Jumala pystyy poistamaan pahan, vaikka heti tässä ja nyt".

        Joten Jumala olisi siis voinut poistaa esimerkiksi Hitlerin tai Stalinin.

        Hän ei kuitenkaan tätä tehnyt, vaan antoi kuuden miljoonan juutalaisen kuolla hirvittävillä tavolla natsien keskitysleireillä ja kymmenien miljoonien ihmisten kuolla, vauvasta vaariin, sylivauvoista raskaana oleviin naisiin, verisessä maailmansodassa sekä Stalinin leireillä ja puhdistuksissa.

        Kertoisitko minulle vielä, miksi tämä olikaan se parempi vaihtoehto?
        Mikä olisi ollut huonompi?


      • Käsittelet pahaa pelkästään ihmisen teoissa.

        Pahoja asioita tapahtuu myös ilman ihmisen vaikutusta, kuten luonnonmullistukset, kadot ym.

        Silloin pahan poistamisella ei poljettaisi kenenkään valinnanvapautta.

        Jos jumalia olisi olemassa ja ne sallisivat moista, ne eivät olisi hyviä vaan pahoja.

        Valitettavasti jumalia ei ole jolloin meillä ei ole toivoa siitä että ne parantaisivat tapansa, vaan olemme edelleen planeettamme luonnonvoimien armoilla.


    • uskonsisko

      Kukaan ei siis voi parantaa tapojaan,ellei joku ulkopuolinen anna mahdollisuutta?Ja minultako pitäisi ottaa oma tahto pois.No sitä ei ihan varmasti ota pois kukaan!

    • Pahan olemassaolo ei ole mitenkään ristiriidassa sen kanssa, että Jumala on olemassa, eikä sen kanssa, että Jumala on kaikkivaltias.

      Jumala poistaa kyllä pahan, kun sen aika on. Se tapahtuu ns. viimeisen tuomion jälkeen. Ilmestyskirja sanoo:

      "Ja p e r k e l e , heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt ja päivät, aina ja iankaikkisest." (Ilm.20:109

      Jakeet 13-15 "Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä ovat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin kukin tekojensa mukaan.
      Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.
      Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen."

      Kuten edellä olevasta selviää, Jumalalla on suunnitelma pahan poistamiseksi.

      Miksi muuten valitella pahan olemassaoloa, jos ei kerran halutakaan päästä sellaiseen maailmaan, missä mitään pahaa ei ole?
      Taivasten valtakunta on maailma, missä ei ole mitään pahaa. Tervetuloa sinne kaikki, jotka ette pidä pahan olemassaolosta.
      Sinne on vapaa pääsy jokaiselle, joka vain haluaa, mutta väkisin sinne ei ketään viedä.

      • Kaikkivallaton

        Kuka loi tämän mainitun perkeleen?
        Miksi loi, vaikka tiesi mitä siitä seuraa?
        Vai eikö kaikkitietävänä muka tiennytkään?

        Kuka antaa tälle villitsijälle vapaat kädet toimia ja villitä?
        Ja miksi? Miksi ei poista tätä pahaa heti? Mihin tarvitaan
        tuhansien vuosien suunnitelma, kun pahan voisi poistaa heti?

        Olisiko ehkä sittenkin ollut viisaampaa jättää kokonaan luomatta?
        Tai ainakin heti sen jälkeen, kun alkoi perkeleellisesti villitä, niin
        viimeistään silloin heti poistaa muuta luomakuntaa häiritsemästä?
        Miksi kaikkivaltias ei tehnyt kumpaakaan? Mikä estää kaikkivaltiasta?

        Onko kaikkitietävä kaikkivaltias siis tyhmä ja tietämätön, heikko ja
        täysin voimaton, vaiko ainoastaan todella ilkeä ja pahantahtoinen?
        Muita vaihtoehtojahan ei jää, jos hän on ensiksi luonut perkeleen ja
        sen jälkeen vielä antaa tälle täysin vapaat kädet tuhansiksi vuosiksi.


    • matkalla ollaan

      "...jompi kumpi on väärin :)"

      Kumpikin on väärässä tai sitten oikeessa. Ei ole eroa kuin vain siitä tietoisuudesta mistä asioita katsotaan.

      Jumala ei ole kaikkivaltias eikä kaikkivoipa, ei auktoriteetti eikä tuomitsija. Jumala on kaikki mitä on. Sinä olet osa tätä.

      Paha on ihmisen itsensä luoma määritelmä kuten on hyväkin. Paha ja hyvä on olemassa vain dualistisuudessa, erillisyydessä, ei sen "ulkopuolella". Kaikki inhimilliset ominaisuudet mitä Jumalasta ajatellaan on ihmisen itsensä määritelmää asioista. Jumalalle ei ole olemassa hyvää ja pahaa, on vain erilaisia kokemuksia, toiset toimii paremmin kuin toiset, toiset vievät elämää eteenpäin toiset jarruttavat sitä. Itse jokainen valitsee mitä elämällään haluaa tehdä ja mitä luoda ja miten elämä (=Jumala) itsensä kautta toteuttaa syvempää olemusta ja sen tarkoitusta. Aina voi tulla uudestaan kokemaan ja oppimaan tätä asiaa.

      Jumala on, kuten sinäkin. Tarvitsetko jotain muuta ollaksesi?

      Tässä pieniä oivalluksia sisältävä pätkä...lisää täältä, jos asia kiinnostaa http://ammandeepthi.blogspot.com/2011/10/carroll-jumalan-inhimillistaminen.html

      "Lineaarinen ajattelija

      Ihmiset haluavat tehdä kaikesta erillistä ja yksilöllistä. Haluatte erottaa, tunnistaa ja antaa määrän. Tämä on ihmisluonne, sillä jokainen elävä asia jonka kanssa olette kontaktissa, on erillinen ja yksikkö - ihminen, eläin, ötökkä, puu. Tämä on kaikille niille yhteistä. Jokainen on suljettu elämän järjestelmä ja yksi asia. Niinpä Jumalan laittaminen tähän laatikkoon saa olonne tuntumaan paremmalta. Koska vasta silloin voitte tajuta, miten teidän pitäisi toimia ja reagoida Henkeen. Jumalan linearisoiminen auttaa teitä tuntemaan, mitä teidän pitäisi tehdä ja milloin teidän pitäisi tehdä se. Kaikki selviytymispiirteet joita olette oppineet koko elämänne, menevät tähän ja kutsumme sitä ihmisen lineaariseksi ennakkoasenteeksi. Jumala ymmärretään paremmin, jos se on mies, jolla on parta ja matala ääni - auktoriteettihahmo. Mutta Henki ei ole sellainen.

      Jumala ei ole myöskään auktoriteettihahmo! Kuitenkaan monet teistä eivät hyväksy sitä. "Tarkoitatko, ettei universumin luoja ole ohjaksissa?" En sanonut niin. Sanoin, ettei Jumala ole auktoriteettihahmo. Jumala on perhe. Jos on jokin auktoriteettienergia, niin jaat sen Jumalan kanssa, sillä Jumala on sinussa. Siksi sinä olet tuo auktoriteettihahmo.

      Ei ole myöskään protokollaa! Kuuletteko? Ei ole mitään yleisprotokollaa! Tuhansia vuosia uskonto on luonut tuhansia "sääntöjä" siitä, miten "päästä Jumalan suosioon". Mitä jos mikään ei ole niin? Minäpä kysyn sinulta jotain: jos haluaisit puhua oman kehosi solurakenteelle, mikä protokolla on? Jos kyse on sinusta sinun kanssa, miten aloitat? Pitäisikö sinun pukeutua vähän, polvistua ja valmistautua? Keksitkö jotain, jotkut liikkeet, jotta se toimii paremmin? Vai menetkö vain sisääsi mielen kera, puhut sille, minkä omistat, ja selvität palapelin? Näetkö, mitä tarkoitan? Ihmiset eivät koskaan ajattele Jumalaa itsessään. Sen sijaan he haluavat olla erossa Jumalasta. He haluavat kohottaa Jumalan ja laittaa Hengen alttarille, missä he voivat kohdata sen, ja kenties myös tehdä patsaan, jotta he voivat visualisoida, kenelle puhua. Se on Jumalan inhimillistämistä."

      Ole oma itsesi, kuten oletkin. Jumalakin on. Olemme yhtä.
      Jokainen on tie, totuus ja elämä.

      • Vaikka pystyisikin asettautumaan hyvän ja pahan ulkopuolelle, kärsimys jää edelleen olemaan.

        Yksilön kokemana kärsimys tuntuu epämiellyttävältä ja yksilö kokee sen yleensä pahana.

        Voit katsella toisen kärsimistä stoalaisen tyynenä ja saatat jopa aiheuttaa toiselle kärsimystä tunteilematta.

        Mutta koetappa kärsiä itse.


      • matkalla ollaan
        Phoebus kirjoitti:

        Vaikka pystyisikin asettautumaan hyvän ja pahan ulkopuolelle, kärsimys jää edelleen olemaan.

        Yksilön kokemana kärsimys tuntuu epämiellyttävältä ja yksilö kokee sen yleensä pahana.

        Voit katsella toisen kärsimistä stoalaisen tyynenä ja saatat jopa aiheuttaa toiselle kärsimystä tunteilematta.

        Mutta koetappa kärsiä itse.

        Kärsimyksen luonne nousee aina määrittelystä. Kaikki ei koe samoja tapahtumia kärsimyksenä. Toiselle jokin tapahtuma voi tuntua kärsimykselle, toiselle sama asia ei aiheuta kärsimystä. Mitä enemmän tarkertuu uskomuksiin, joilla aiheuttaa itselleen kärsimystä niin sitä enemmän joutuu kärsimään, kunnes oppii sen mitä kärsimyksen kautta tulee oppia. Kaikella on tarkoituksensa, myös kärsimyksellä. Moni kasvaa henkisesti vasta kärsimyksen kautta. Miksi niin on?

        Kärsimys on moni tasoista kuten kaikki muutkin kokemukset. Kärsimys kumpuaa kuitenkin aina urhiajattelusta. Urhiajattelu on kuitenkin vain määrittelyä ja uskomuksia itsessään. Voimme astua urhin asemasta pois halutessamme ja näin kärsimyskin katoaa. Fyysiset tapahtumat voi edelleen olla läsnä, mutta oma sisäinen kärsimyksemme on kadonnut. Tällöin olemme oppineet näkemään tilanteen aivan uudessa valossa.

        Tietenkin on olemassa myös fyysinen kärsimys eli fyysinen kipu, mutta puhun nyt henkisestä puolesta. Fyysinen kipu on tietenkin fyysinen tapahtuma, johon siihenkin liittyy henkinen kärsimys. Vaatii henkistä kasvua kasvaa kärsimyksestä voittajaksi. Tämän tehdessään ihminen astuu omaan voimaansa.

        On toki tapahtumia, jotka helposti määrittelemme pahoiksi joko aikaisempien kokemuksiemme perusteella tai sen perusteella mitä meille on opettu, mutta kärsimyksen kokemus niissäkin on jokaisella omanlaisensa johtuen siitä millaisia uskomuksia ja määritelmiä meillä on tapahtumille ja miten helposti olemme tuomitsemassa jonkin pahaksi. Kun opimme ottamaan etäisyyttä kärsimyksestä voimme jopa vierestä seurata omaa kärsimystä ilman tuomitsemista. Tuomitseminen on kärsimyksen lähteistä numero yksi. Tiedostapa omat ajatuksesi ja tuomitsevuutesi ja voit alkaa ymmärtää oman kärsimyksesi olemusta.

        Kärsimys on niin kauan tarpeellinen kun sillä on tehtävä. Kärsimystä ei kuitenkaan tarvitse kuljettaa mukanaan, sillä siitä voi myös kasvaa ulos muuttamalla omaa ajattelua ja uskomuksia (=omia määritelmiä asioista).


        "Voit katsella toisen kärsimistä stoalaisen tyynenä ja saatat jopa aiheuttaa toiselle kärsimystä tunteilematta."

        Toinen asiahan kokonaan on sitten miten reakoida toisen ihmisen kärsimykseen. Yleensä ihminen joka kärsii kovasti itsekin on melko kykenemätön auttamaan toista kärsivää ja siten aiheuttaa myös tiedostamattaan muille kärsimystä. Kärsimyksellä on tapana levitä kun ihminen helposti myös ottaa toisen kärsimyksen omaksi kärsimyksekseen. Näin ei kuitenkaan ole tarvetta tehdä. Auttaminen ei koskaan tarkoita että tarvitsee ottaa toisen kärsimystä omille harteilleen. Auttamista voi tehdä rakkaudesta ilman omaa kärsimystä. Empatiaa voimme tuntea ilman että meidän tarvitsee kärsiä itse.

        "Mutta koetappa kärsiä itse."

        Jokainen kuitenkin kärsii. Moni henkinen opettaja on opettanut miten kärsimyksestä voi kasvaa eheyteen. Eli jos kärsit jostakin niin silloin ainakin tiedät, että matkalla vielä ollaan. Kärsimys ja pahan kokeminen opettavat jokaisen ihmisen valitsemaan lopulta paremman vaihtoehdon. Tämä oppiminen ei useinkaan tapahdu yhdessä elämässä. Tietenkin tietoisen oivaltamisen itsestään voi myös ottaa omaksi tehtäväkseen, jos kokee sen tärkeäksi ja siten nopeuttaa omaa kasvuaan. Vaikuttaahan tämä kaikki siihen miten elää tässä hetkessä ja usein aika moni kuitenkin haluaa elää hyvin, tasapainoisesti ja onnellisesti ilman kovia kärsimyksiä.


    • FarOutReality

      Jokainen uskova ihminen keksii itselleen omanlaisensa jumalan. Sinäkin olet keksimällä kehittänyt itsellesi oikein ihkusti ikioman ja juuri sinulle sopivasti sopivan mahkufantsun omnipotenttipuppelin. Mittatilaustyönä millimetrilleen. Oikein kiva.

      Ja sitten on meitä, jotka eivät tarvitse elämäänsä ollenkaan minkäänlaisia näkymättömiä mielikuvitusystäviä, enää sen jälkeen kun joulupukki ja hammaskeiju lakkasivat olemasta mahkufantsuja. Sadut ovat kyllä kivoja ja vaaleanpunaisessa ikiomassa pilvilinnassa on varmaan kiva leijailla, mutta joskus täytyy kasvaa aikuiseksikin.

      Pieniä oivalluksia sisältävä pätkä linkistäsi: "Tervehdys, rakkaat ystävät, olen Kryon Magneettipalvelusta. Niin palaan taas havaintotapaviestin kera. Kumppanini istuu tuolissa. Häneltä on vienyt 22 vuotta oppia linearisoimaan käsitteet sanajonoksi, joka esitetään ymmärtämällänne kielellä."

      Mikäpä voisikaan olla vakuuttavampaa kuin sivusto, jolla kerrotaan Kryon Magneettipalvelusta sekä Kirsi Rannon henkisesti ja älyllisesti niin äärimmäisen korkealentoisesta uudesta levystä nimeltään "Läikytät Mua"?

      Ainoa asia joka on ollut vaikuttavuudessaan edes lähellä tuota löytyy täältä:

      http://www.kli.org/kli/langs/KLIfinnish.html

      paghmo' tIn mIS !

    • Millainen olento loisi tarkoituksella eläimen, joka munii munansa toiseen eläinlajiin ja kuoriutuvat toukat syövät isäntäeläimen vähitellen sisältäpäin?

      Aika sairaan sadistinen!

      Onneksi kyseessä ei ole kukaan entiteetti, vaan puhdas evoluutio.

    • Raine Keskikopsunen

      Lisäksi pahan ongelman premissit ovat jokseenkin hämäriä ja huteria.

      Mitä 'hyvä' on, tai entäpä 'paha'?
      Jos jokaiselta historian ihmiseltä kysyttäisiin tuo kysymys, niin erilaisia ja toistensa kanssa ristiriitaisia määritelmiä voisi löytyä aika paljon. Kuvitellaan vaikkapa kahta toisiaan vastaan sotivaa kenraalia.
      Kaikkivoipaisuuden käsite tuntuisi edellyttävän absoluuttisen hyvyyden ja pahuuden käsitteitä.

      Onko kaikkivoipa samanaikaisesti sekä absoluuttisen hyvä että absoluuttisen paha? Kuulostaa ristiriitaiselta.

      Itselleni 'hyvä' tarkoittaa arkikielessä lähinnä sitä, että jonakin tiettynä hetkenä joku ihminen kuvittelee jonkin asian vaikuttavan jollakin positiivisella tavalla hänen mieltymyksiinsä, ja 'pahalla' on taas muodoltaan samanlainen, mutta käänteinen määritelmä.
      Eli omasta mielestäni ne ovat arkikielessä hieman kuin matematiikan ja - merkit.
      Tämä on tietenkin vain oma subjektiivinen käsitykseni.


      Mutta kaikkivoipaisuus se vasta päänvaivaa aiheuttaakin. Tässä linkki Wikipedian artikkeliin "Kaikkivoipaisuuden paradoksi":
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaikkivoipaisuuden_paradoksi

      Tuo Savagen tarjoama vastaus on mielestäni pelkkää semanttista pelleilyä ja alkuperäisen kysymyksen kiertelyä ja muuntamista.

      Jos kaikkivaltias olisi oikeasti kaikkivaltias, niin hänen pitäisi käytännössä pystyä suorittamaan toimintoja, jotka sisältävät pohjimmiltaan lauseen: ”A ↔ ⌐A” tyyppiä olevia, totuusarvoltaan tosia toimintoja; missä ↔ tarkoittaa loogista ekvivalenssia (A↔B on tosi, jos, ja vain jos A:lla ja B:llä on sama totuusarvo), ja ⌐ tarkoittaa negaatiota jostakin (minä osaan suomea, minä en osaa suomea).

      Jo kaikkivaltiaan määritelmään kuuluu se, että kaikkivaltias pystyy tekemään mitä tahansa ja olemaan mitä tahansa. Jos kaikkivaltiaalta otetaan jokin ominaisuus pois, niin kaikkivaltias ei toisin sanoen ole enää kaikkivaltias. Tuloksena olisi ’melkein kaikkivaltias’ tai jotain muuta vastaavaa.

      Kaikkivoipaisuuden käsite ajautuu mielestäni joko paradoksiin tai sitten koko käsitettä ei pystytä asettamaan falsifioinnin alaisuuteen (esim. kaikkivoipa on jopa niin kaikkivoipa, etteivät siihen päde edes logiikan lait), mikä taas nakertaa sen mielekkyyttä aika lailla ja tekee koko käsitteestä jokseenkin merkityksettömän. Vrt. Russellin teekannu tai periaatteessa samaa muotoa oleva näkymätön vaaleanpunainen yksisarvinen.


      Minä voin olla, ja mitä luultavimmin olenkin, väärässä ainakin jossakin kohtaa vastaustani, jos joku huomaa päättelyssäni ristiriitaisuuden, niin olisin kiitollinen jos korjaisit päättelyäni.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkä nimistä naista

      Täällä kaipailet?
      Ikävä
      90
      1999
    2. Ripeyttä asiointiin

      Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      14
      1691
    3. Minkä nimistä miestä

      Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      97
      1643
    4. Mitä ajattelit hänestä

      Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      93
      1326
    5. Mietitkö tosissasi..

      ..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      3
      1146
    6. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

      Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      173
      1073
    7. En tunne muita

      Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      906
    8. Se hetki kun

      Saisi olla kahdestaan ja rutistaa sua
      Ikävä
      76
      880
    9. Koska me nähdään

      Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      53
      855
    10. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

      Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      123
      848
    Aihe