Niska särky/huippaus

Kipeää...

Minulla on särkenyt niskaa sekä hartioita noin neljä viikoa. Noin kaksi viikkoa sitten alkoi takaraivo puutua samoin vasen puoli kasvoista, päälakea pistelee myöskin silloin tällöin ja kävelessä huimaa myöskin joskus (tulee sellainen "humahdus tunne" takaraivoon joka alkaa alhaalta edeten päälaelle päin) Tällä hetkellä puutuneisuutta on takaraivon vasemmalla puolella. Mistä voisi johtua ja miten pääsee eroon kyseisestä?? Olen käynyt kirokpraktikolla, akupunktiossa ja myöskin muutaman kerran hierojalla. Lääkäri määräsi yöksi myöskin Klotriptyl nimistä lääkettä yhden tapletin/yö, Onko muilla tämän kaltaista särkyä / huippausta??

23

30826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niina

      minulla oli tammikuussa sama juttu olen käynyt kanssa hierojalla ,vyöhyketerapiassa,neurologilla, yleislääkärillä(8) kertaa samoja lääkkeitä olen syönyt ja kymmeniä muitä mikään ei ole auttanut välillä on parempia päiviä ja välillä pyörryttää ja on niska jäykkä ja särkee päätä alkaa voimat loppua toivottavasti sinulla loppuu ja kirjoittele tänne jos löytyy jostain apua kokeilen lähes mitä vaan. oletko varma ettei ole mitään paniikkihäiriötä se oli yksi mitä minulla epäiltiin nyt syön ainoastaan xanor nimistä ahdistus lääkettä ainoa mikä edes vähän auttaa

    • Tuttu tunne

      Et ole yksin kyseisen vaivasi kanssa. Yläkehosi lihakset ovat epätasapainossa ja ilmeisen huonossa kunnossa. Autonomiset tasapainon kanssa tekemisissä olevat pikkulihakset yrittävät korjata ongelmaa ja kun ei niissä riitä voimaa menevät nekin jumiin. Seurauksena huimaus ja puutuminen ja mahdollisesti muutakin.
      Kokeilepa tehdä venyttäviä ja vahvistavia liikkeitä sekä käsillesi, ylävatsan ja rintakehän lihaksille, että yläselän ja kaulan ja niskan lihaksille. Aloita varoen ja etene hitaasti. Apu tulee kunhan maltat säännöllisesti harjoitella ja maltat olla kiirehtimättä. Hyvä liike on seuraava. Asetu selinmakuulle, laita kädet solarpleksuksen kohdalle ja sitten taivuta vartaloasi ylöspäin siten, että selkä ei irtoa lattiasta käsien kohtaa alempaa. Pidä niska suorassa, älä vedä leukaa rintaa kohti. Muutaman pumppauksen jälkeen tunnet vaikutuksen mainitsemillasi alueilla. Toistoja jatkaessa voit alkaa vetää myös leuan rintaan kun sopivalta tuntuu. Huimaus ja kummat tunteetkin katoavat kunhan saat lihaksesi taas kuntoon ja jännitykset veks.

      • Anu

        Minä kärsin samoista vaivoista. Olen käynyt kuntotestissä ja lihakseni ovat erinomaisessa kunnossa muuten, mutta ne ovat jännittyneet. Mikään jumppa ei ole tehonnut lihasjännitykseen. Voimistelen ja venyttelen päivittäin; olen harrastanut sitä jo vuosia. Silti olo on usein tosi kurja, kun koko ylävartalo on päätä myöten puuduksissa, päätä särkee, huimaa ja heikottaa. Minulla on vuosia sitten todettu myös TOS-oireyhtymä, joka aiheuttaa käsien voimattomuutta etenkin kohoasennossa. Verisuonet ja hermot ovat puristuksissa. Tähän vaivaan liittyy myös huimaus ja jopa korvien särky. Parhaan avun olen saanut kiropraktikolta, vaikken sielläkään oireettomaksi ole päässyt. Harmittaa vain se, että jotkut lääkärit ja jumpparit luulevat, etten yritäkään tehdä mitään oloni hyväksi. Lääkkeeksi on tarjottu punttijumppaa, joka vain pahentaa tilannetta. Fysiatri kuitenkin kielsi minulta punttijumpan.


      • Tuttu tunne
        Anu kirjoitti:

        Minä kärsin samoista vaivoista. Olen käynyt kuntotestissä ja lihakseni ovat erinomaisessa kunnossa muuten, mutta ne ovat jännittyneet. Mikään jumppa ei ole tehonnut lihasjännitykseen. Voimistelen ja venyttelen päivittäin; olen harrastanut sitä jo vuosia. Silti olo on usein tosi kurja, kun koko ylävartalo on päätä myöten puuduksissa, päätä särkee, huimaa ja heikottaa. Minulla on vuosia sitten todettu myös TOS-oireyhtymä, joka aiheuttaa käsien voimattomuutta etenkin kohoasennossa. Verisuonet ja hermot ovat puristuksissa. Tähän vaivaan liittyy myös huimaus ja jopa korvien särky. Parhaan avun olen saanut kiropraktikolta, vaikken sielläkään oireettomaksi ole päässyt. Harmittaa vain se, että jotkut lääkärit ja jumpparit luulevat, etten yritäkään tehdä mitään oloni hyväksi. Lääkkeeksi on tarjottu punttijumppaa, joka vain pahentaa tilannetta. Fysiatri kuitenkin kielsi minulta punttijumpan.

        Mitkä lihakset sinulla on kunnossa? Tunnen myöskin näitä testejä ja yksikään niistä ei testaa kaulan ja niskan alueen lihasten kuntoa. Näitä autnomisia pikkulihaksia eivät testit paljasta ne kertovat ylirasittumisestaan puheena olevien oireiden kautta. Mutta jos on niin, ettei treeni auta niin sitten suosittelen suggestoterapeutilla käyntiä. Kehosi kyllä tietää mitä oireiden poistamiseksi tulee tehdä ja sugggestoterapian avulla voidaan kohdentaa huomio pois näistä oireista ja näin antaa keholle ja elimistölle aikaa hoitaa asia kuntoon. Tiedän kokemuksesta.


      • Telli
        Tuttu tunne kirjoitti:

        Mitkä lihakset sinulla on kunnossa? Tunnen myöskin näitä testejä ja yksikään niistä ei testaa kaulan ja niskan alueen lihasten kuntoa. Näitä autnomisia pikkulihaksia eivät testit paljasta ne kertovat ylirasittumisestaan puheena olevien oireiden kautta. Mutta jos on niin, ettei treeni auta niin sitten suosittelen suggestoterapeutilla käyntiä. Kehosi kyllä tietää mitä oireiden poistamiseksi tulee tehdä ja sugggestoterapian avulla voidaan kohdentaa huomio pois näistä oireista ja näin antaa keholle ja elimistölle aikaa hoitaa asia kuntoon. Tiedän kokemuksesta.

        Luulen ettei tässä tarvita mitään poppakonsteja. Meillä on perheessä kaksi taistellut näiden niskajuttujen kanssa. Saatiin lihakset pehmenemään lääkintäjumpparin ohjeilla, jotka pitäisi tietysti näyttää, mutta kerron nyt tässä.
        Seisotaan jalat harallaan n. 30 cm. Heilutetaan käsiä voimakkaasti vuorotellen eteen taakse (siis toinen eteen, toineen taakse) ja samalla niiata niksautetaan. Noin 30 kertaa.

        Sen jälkeen - edelleen seisoen - käännetään päätä ensin vasemmalle ja sitten painetaan hiukan kumarruksiin ja pidetään hetken aikaa, sitten sama oikealle.

        Kun tätä on tehnyt pari viikkoa, vaikutukset alkavat tuntua. Hassua kyllä, nukunkin paremmin. Katkonaiset yöunet saan aina tällä kuntoon. Syynä unihäiriöihin ilmeisesti juuri kireät lihakset, jotka häiritsevät pään verenkiertoa.


      • dina
        Telli kirjoitti:

        Luulen ettei tässä tarvita mitään poppakonsteja. Meillä on perheessä kaksi taistellut näiden niskajuttujen kanssa. Saatiin lihakset pehmenemään lääkintäjumpparin ohjeilla, jotka pitäisi tietysti näyttää, mutta kerron nyt tässä.
        Seisotaan jalat harallaan n. 30 cm. Heilutetaan käsiä voimakkaasti vuorotellen eteen taakse (siis toinen eteen, toineen taakse) ja samalla niiata niksautetaan. Noin 30 kertaa.

        Sen jälkeen - edelleen seisoen - käännetään päätä ensin vasemmalle ja sitten painetaan hiukan kumarruksiin ja pidetään hetken aikaa, sitten sama oikealle.

        Kun tätä on tehnyt pari viikkoa, vaikutukset alkavat tuntua. Hassua kyllä, nukunkin paremmin. Katkonaiset yöunet saan aina tällä kuntoon. Syynä unihäiriöihin ilmeisesti juuri kireät lihakset, jotka häiritsevät pään verenkiertoa.

        huippu helppo ja tosi hyvä ohje. Mul on paljon ongelmia selän ja jännitysniskan kanssa. Teen joka päivä joogaa ja illalla vielä tämän helpon ohjeen mukaan. Mukava käydä nukkuun kun rento olo ja veri kiertää päähän.


    • kokeilua

      Nauraa saa, mutta olenpa saanut monen niskat, selän ym. alueita kuntoon, vaikkei muut hoidot olekaan auttaneet Reiki-hoidoilla. Tämä on näitä vaihtoehtoishoitoja, joihin yleensä ei uskota ennen kuin kokeillaan. Kannattaisi kokeilla! Olen itse onnistunut kymmeniä vuosia jatkuneet lihassärytkin poistamaan, mutta ole itse mukana niin tuloskin on parempi, jos tähän hoitoon päädyt.

      • Rape

        Yhtään ei kyllä naurata. Nämä huuhaapuoskarit ovat todella vakava ongelma yhteiskunnassa. Hyväuskoisia höppänöitä kyllä riittää lypsettäväksi.


      • Tuttu tunne
        Rape kirjoitti:

        Yhtään ei kyllä naurata. Nämä huuhaapuoskarit ovat todella vakava ongelma yhteiskunnassa. Hyväuskoisia höppänöitä kyllä riittää lypsettäväksi.

        Että yksikään maan huippuspesialisteista ei kyennyt vaivaa poistamaan. Tutustuminen suggestoterapiaan ja sen itsehoitomenetelmiin toi ratkaisun. Ei ainoastaan sitä, että vaiva antoi periksi mutta myös sen, että tietää mistä se johtuu. Vakuuttele vaan lämpimiksesi ja itsellesi mutta vältä asettamasta mielipidettäsi tiedon tasolle.


      • t

        onko esim hieronta vaihtoehtoishoito?


      • tyytyväine
        Rape kirjoitti:

        Yhtään ei kyllä naurata. Nämä huuhaapuoskarit ovat todella vakava ongelma yhteiskunnassa. Hyväuskoisia höppänöitä kyllä riittää lypsettäväksi.

        Oletko kokeillut?


    • ääk

      mulla on ollut sama juttu, ja olen kärsinyt erilaisista niska-hartiakivuista vuosi kaupalla. välilä oireet ovat olleet poissa, mutta taas ne ovat tulleet. Olen myös ollut nyt ahdistunut, joka taitaa lisätä jännitystä. Nyt oireina ovat tuleet myös kaulan etupuolen lihaksiston kireys..tuntuu että kiristää ja kuristaa.. hieronnasta on ollut jonkun verran apua..myös kyllä tuohon huimaukseen.. mutta ei tarpeeksi. Onko muilla ollut kaulan lihakset jäykkinä?

      • Telli

        tuossa ylhäällä, joita noudattaen pääset äkkiä oireista. Kopioin sen tähän, jos et osannut lukea.

        Luulen ettei tässä tarvita mitään poppakonsteja. Meillä on perheessä kaksi taistellut näiden niskajuttujen kanssa. Saatiin lihakset pehmenemään lääkintäjumpparin ohjeilla, jotka pitäisi tietysti näyttää, mutta kerron nyt tässä.
        Seisotaan jalat harallaan n. 30 cm. Heilutetaan käsiä voimakkaasti vuorotellen eteen taakse (siis toinen eteen, toineen taakse) ja samalla niiata niksautetaan. Noin 30 kertaa.

        Sen jälkeen - edelleen seisoen - käännetään päätä ensin vasemmalle ja sitten painetaan hiukan kumarruksiin ja pidetään hetken aikaa, sitten sama oikealle.

        Kun tätä on tehnyt pari viikkoa, vaikutukset alkavat tuntua. Hassua kyllä, nukunkin paremmin. Katkonaiset yöunet saan aina tällä kuntoon. Syynä unihäiriöihin ilmeisesti juuri kireät lihakset, jotka häiritsevät pään verenkiertoa.


    • Aroma

      Niska ja hartiaseutu jumittuu helposti ja täten niiden kanssa pitäisi tehdä liikunnallista työtä.
      Kipu lihaksissa saattaa johtua tulehduksesta.
      Ainoastaan hieronta kerta ei auta vaan hieronnan pitäisi olla pidempiaikaisempaa eli useita käyntikertoja sekä myös itse pitäisi tehdä hartioiden eteen työtä,jotta ne pysyisivät kunnossa eivätkä jumittuisi. Hieronta kerran tai ekojen kertojen jälkeen kipua saattaa olla enemmän.Myös harrastus joka auttaa hartioihin ja yleensä lihasten vireenä pitämiseen olisi suositeltavaa.Hartiat eivät pysy itsestään kunnossa, jos asioille ei tee mitään.
      Esimerkiksi jos hartiat ovat jumissa saattavat myöhemmin esimerkiksi käsivarret ja kädet puutua puutuneisuus ja huippaus johtuu siis siitä,että sinulla on jumittuneet hartiat ehkäpä jopa tulehtuneet. Kannattaa tehdä venyttelyliikkeitä eikä pitää hartioita yhdessä ainoassa asennossa.

      • s.t

        aroma: itse istun pyörätuolissa, mun henk.koht fysioterapeutti on sanonut että älä venyttele paljon kun sul on niskat noin jumissa


    • zeda

      on ja vittumaista kun huippaa, vaikka ei veren paenekaan vaivaa tälläst tää ,,lihakset on kireinä mikä tekee huimausta!!!!!!!!!!

      • vekkulie

        en tiä mut sama ongelma olen lääkäris käynyt ja jännitteisyys lyö lukkoon lihakset ja huimaa ,ensiksi oli niskat ne nyt kunnossa lapaluihin tulee patit jännittyneisyydestä ilmeisesti vaikken jännitä tietoisesti,ei oo helppoo vituttaa huimaus,,


      • nipsu86
        vekkulie kirjoitti:

        en tiä mut sama ongelma olen lääkäris käynyt ja jännitteisyys lyö lukkoon lihakset ja huimaa ,ensiksi oli niskat ne nyt kunnossa lapaluihin tulee patit jännittyneisyydestä ilmeisesti vaikken jännitä tietoisesti,ei oo helppoo vituttaa huimaus,,

        Muaki huimaa ja niskat ja hartiat jumissa ja vituttaa kummasti.. vaiva ollut jo KAUAN!!!


    • nisksärky

      mulla on samanlaisia oireita.ollut jo puolitoista kuukautta...lääkityksenä norfles 100mg aamuin illoin .huimaa makuullakin...panadol forte ..särkyyn.kävely on kuin olis 5romillen humalassa.aamulla ja illalla oireet ovat pahimillaan.mulle sanottiin lääkärissä et on niska jumissa.alkoi kovalla kivulla oikealta pään puolelta.huimaus oli tosi pahaa ja huimaus kohtauksi kymmeniä päivässä.sanotiin et tämä niska särky voi kestää 1-3kk.

    • ja pötkölle
    • ex-niskakipuinen

      Niskakivut kannattaa aina käydä lääkärin kautta.Lääkäri kirjoittaa sinulle tarvittaessa lähetteen fysioterapiaan. Lähetteellä saat Kelasta hieman kustannuksia takaisin. Sain itse paljon apua hyvistä fysioterapeutin ohjaamista liikeharjoituksista. Sain vielä ohjeet paperilla mukaan. Lääkärin lähetehän mulla oli sinne lääkintävoimistelijalle joten kelastakin sain pari :) euroa takaisin. Suosittelen Munkkiniemen puistotiellä olevaa fysioterapia yritystä www.teamo.fi. Monesti kuulemma niska säryt johtuvat huonoista työasennoista ja tavoista roikottaa päätä.Kotona tehtävillä liikkeillä olen saanut pidettyä vaivan poissa. Täytyis vaan yrittää aina muistaa ettei olisi huonoissa asennoissa kun roikkuu netissä tai lukee kirjoja...

    • ei oo enää

      Kaikkealla muualla olet käynyt mutta et fysioterapiassa. Kokeile. Minulla oli samoja ongelmia yli 5 vuotta. Nyt selvästi helpottaneet.
      Klotriptylistä ei kokemusta, mutta triptylin luulisin olevan samantyyppistä lääkettä (en jaksa googlettaa...). Se oli ihan surkea, väsytti niin paljon ettei mitään järkeä. Joten annoimpa olla. Neurologi suositteli fysioterapiaa ja mars sinne siis:)

    • huimaus

      1. lämmitysliikkeet(mm.käsien heiluttelu/pyörittely niin kauan että kämmenet saadaan hiukan hikisiksi)
      2.niska-hartia venytykset
      3.ystävän kevyt 5 min.niska-hartia hieronta
      4.cool/hot-geeliä niska-hartiaseudulle

      Tee nämä asiat tuossa järjestyksessä. Jos olo ei helpotu, käänny lääkärin puoleen. Pillereitä ei kannata ottaa muuta kun hätätapauksessa! Kun pahimmasta on päässyt eroon, ota liikunta elämän tavaksi esim. vähintään tunnin kävelylenkit 4 kertaa/viikko. Näin saadaan niska-hartiaseudulle lisää hiussuonia ja veri pääsee kiertämään paremmin lihaksissa ja huimaus häviää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      942
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      731
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      667
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      645
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      624
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      588
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe