Mökkitalkkari vaiko rakennusliike?

Kyrp...tynyt

Mikä hitto näitä muutamia mökkitalkkareiksi itseään tituleeraavia yrittäjiä oikein vaivaa?
Onko kyseessä suuruudenhulluus vai ammatinvalinnan vaikeus?

Mökkipitäjässä oli vielä viime kesänä tai ainakin toissakesänä mökkitalkkareita kaksittain. Tarkalleen ottaen kumpikin toimi omalla alueellaan, mutta meidän mökkipitäjä sattui kuulumaan molempien reviiriin.

No nyt pyysin toista näistä yrittäjistä avuksi kun piti jatkaa veneen avotalasta. Vesi on alhaalla ja veneen talvikuntoon laitto ei onnistu ilman jatkamista.
Kaveri lupasi tulla parin päivän päästä, mutta ei tullut vielä kolmenkaan.
Soitin uudelleen kun ajattelin, että jos vaikka unohtui. Oli kuulemma muistissa, mutta ei oikein tuntunut mielekkäältä lähteä hommiin parin tunnin takia.
No voi prkl.
Kaveri ilkesi kysellä josko olis hommia koko päiväksi tai mieluummin viikoksi. Jotakin rakennushommaa olisi pitänyt olla kun oli laajennettu toimintaa enemmän tuonne rakennuspuolelle ja syksyllä hommat on vähissä.
Ei ollut, eikä tule koskaan olemaankaan ainakaan tälle sällille.
Suutuin ihan pirusti ja tuli sanottua vähän rumasti.

Tavoittelin sitäkin toista talkkaria, mutta se oli lopettanut toiminnan.

Tuli vaan mieleen, että eikös se mökkitalkkari ole juuri sellainen joka lähtee tarvittaessa pikkuhommaankin? Ja nimenomaan pikkuhommaan. Rakennusfirmat on sitten erikseen.

Talas on nyt tosin jatkettu kun sisuunnuin tarpeeksi.

32

4181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • okijfrkrh

      Eipä tietysti ole mielekästä lähteä parin tunnin takia jos veloitus on alakantissa mutta oishan tuo kaveri voinut sanoa sen heti pyydettäessä tai tehdä homman kun kerran on luvannut.

    • ei enää talkkaria

      Ihan samat kokemukset. Se on todella ihmeellistä, että apua ei todellisuudessa saa, vaikka sitä mainostetaan!
      itse olen naisihminen ja olisi tarvinnut apua muutaman myrskyn kaataman puun sahaamiseen moottorisahalla ja kalpeiksi laittoa. lisäksi olisi oluut vesirännin kiinnitystä ja yhden kiven siirto.
      Mielestäni töitä olisi siis ollut koko pväksi, ehkä jopa kahdeksi, mieleen tuli vielä jälkeenpäin pari muutakin hommaa.

      ja mitä tekee tämä "luotettava ammattilainen".
      Olen itse paikalla (huom tulin toiselta paikkakunnalta tämän takia).
      kaveria ei näy, ei kuulu. Ei vastaa puhelimeen, ei mailaihin.
      laitan tekstaria, lopulta viikon kulutta vastaa puhelimeen.
      "Ai joo, olisihan siinä ollut hommaa, mutta kuullosti niin raskaalta ja oli kuuma päivä".
      Siis mitä hel......ä?

      tapana on edes kertoa, jos homma ei kiinnosta, tai ei pääse paikalle.

      Lopputulos= maksoin pimeänä käteen työkaverin pojalle.

      On tehty todella vaikeaksi avun saanti, tai sitten se hinnoitellaan naurettaviin summiin.

    • mk

      Monet fiksut mökkitalkkarit otavat eiittävän monelta mökkiläiseltä sopimuksen ja käyvät tekemässä hommat ja sellaisilla kellä homma pyörii hyvin niin tulee pikkuhommien takia koska se yleensä poikii hommia lissää. Kun rupeaa valikoimaan hommia niin mainen menee ja sitten ei ole hommia ollenkaan.

    • hjkn ökjn ökn ökn

      Hinnoittelu.

      Kukaan ei tietenkään ole halukas maksamaan mistään mitään. Hah, koitas käyttää autoa merkkiliikkeessä huollossa tai tilaappa sähkömies vaihtamaan sulake. Siinä perspektiiviä, mitä talkkarinavuista pitäis maksaa. No juu jokin veneen nostaminen, 80 ekeä tunti kilometrirahat. Sitten alkaa veneennostot olemaan niinkuin tuottavaa yrittämistä.

      Asiaa sotkee tietenkin työkkäri. Olemassa työllistämisrahoituksella pyöriviä mökkitalkkareita, siis työllistämistöissä jossain kunnalla. Ne tekee pikkuhommiakin, halvalla. Net kun saa pientä kuukausipalkkaa kunnalta, josta valtio maksaa osan. Ne joutaa niitä veneitäkin vetelemään, polkuhintaan.

      Kävikö muuten mielessä, paljonko maksaa veneen nostaminen Kolera-altaalta syksyllä? Meinaan vaan, niissä hommissa pitää olla nosturiauto. Jos ostat veneen, eikä ole varaa maksaa sen ylläpidosta, opettele uimaan. Jonkin summan kun olisit heittänyt kaverille, se ois ihan varmasti tullut, mutta ei sellaisella peruspienyrittäjän tuntiveloituksilla ole mitään järkeä lähteä tappiokeikalle. Sama istu konttorilla ja odotella kunnon hommia.

      • Anonyymi

        80e tunti,justiinsa tuollaiset hommista kieltäytyvät pulliaiset itseasiassa mitättömiä,työmiehiä,ja toisessa ollut kuuma päivä, eikö saha pysy käsissä,ja parempi kun ei pysykään,vahinkoa tekee monet näistä itse oppineista sahureista,ja työtunteja voi mennä se 5 krt määrä ammattimieheen nähden,ja asiakas maksaa turhasta. Parin tunnin hommista se monillakin yrittäjillä työpäivät kertyy joskus,lisänä ne on aina,jos joutoaikaa tms, oot suht likellä mikäs niitä käydä tekemässä pois, ei niillä pihapuun kaadoilla aina mene edes 2 tuntia,viimeksi tunti ,ja siinä oli sahatut kyydissä ja hakekasaan menossa,sekä 47e alv laskutettua kilometrit. Tahtoo vaan päivä venyä,jos useempi paikka,kun kahville pitäisi suunnilleen joka toiseen paikkaan jäädä.


    • autonoruri se on

      tuu soutaan mun soutuvene hesaan vaasasta idiootti

      • Mökkitalkkari ihan..

        ... oikeasti.
        Älkääs nyt silputko ihan koko pakkaa.

        Olen ollut mökkärinä kohta kymmenen vuotta (perhana, ensi keväänä se kymppi tulee täyteen - vai olikohan se jo 11 vuotta?).
        Alku oli ihan jumalattoman hankalaa kun kukaan ei uskonut koko ideaan.
        Tein hommia vaikka kenelle - myös firmoille ja ihan törkeän halvalla.
        Vähitellen alkoi asiakkaita ja tuloakin olla siedettävästi - siis niin paljon, ettei tarvinnut nälissään syödä mökkiläisten nurmikoilta voikukkia.
        Vieläkään ei tilanne ole kamalan ruusuinen, koska sopimuksia tehdään vain vuodeksi kerrallaan, mutta suurin osa mökkäreistä ei saa sopimuksia lainkaan - vain lyhyttä keikkaa.
        Tosin kyllä minäkin teen pääasiassa tuota lyhyttä, mutta varmuutta tuo nuo vuosisopparit.

        Hinnoittelu on ollut viimeiset viisi vuotta hyvin selkeää ja voisi sanoa, että hinnasto on "raamattu".
        Se antaa varmuutta myös asiakkaille.
        Tämä ja tämä maksaa näin paljon ja tinkiminen ei auta.
        Tiedän mitä osaan (paljon) ja tiedän mitä minun on saatava palkaksi.
        Hintaluokkia on kolme. Tarkemmin en kerro, koska tätä en ole tavannut muualla ihan tässä muodossa.
        Tuolla jossakin mainittiin tuntitaksaksi 80 euroa... on se vähän liikaa - puoletkin riittää. Silläkin tuodaan jo koko kalusto pihaan ja takaan, että jälkeä syntyy - siistiä jälkeä.
        Toimialue on myös tarkkaan rajattu. Minä en ajele sadan kilsan päähän katsomaan onko katolla lunta.

        Myös palvelusortimentti on selkeä sikäli, että teen korjauksia, ylläpidän, huollan, valvon, teen piharakennelmia, mutta en rakennuksia, myyn ja asennan "mukavuusjuttuja" (mitä ne sitten lieneekin=). En tee isoja remontteja, mutta annan asiakkaalle ao. firmojen yhteystiedot.

        Jos lupaan tulla niin myös tulen jos olen työkykyinen. Jos sairastan niin ilmoitan, että nyt oon kipiänä.
        Minulla on lisäksi yksi vaatimus asiakkaille.
        HE EIVÄT SAA OLLA APUNA!
        Tämä on ehdoton sääntö niin työturvallisuuden kuin myös veloituksen takia. Jotkut yrittävät välillä saada alennuksia kun tarjoutuvat avuksi.

        Viimeisten viiden vuoden aikana on sattunut ainoastaan yksi oikein hankala tilanne. Menin pyynnöstä arvioimaan kohdetta ja toteutuksen kustannuksia. En tehnyt arviota, koska asiakas osoittautui ihan mahdottomaksi.
        Ei tiennyt itsekään mitä halusi ja tekemäni ehdotukset ei kelvanneet, mutta siitä huolimatta minun olisi pitänyt antaa hänelle sitova tarjous.
        Noin tunnin kinastelun jälkeen läksin aika vihaisena. Asiakas oli ilmeisesti vieläkin vihaisempi, koska soitteli ja lähetti perään teksitiviestin jossa uhkasi kirjoittaa paikallislehteen minusta.
        Ei kirjoittanut tai lehti ei julkaissut.

        Tässä hommassa pitää uskaltaa sanoa kantansa, eikä monipuolinen koulutus ole haitaksi.
        Laminoitsija (veneet), puualan peruskoulutus (puuseppä), metsuri, levyseppä, kiinteistönhoitaja, maanrak.koneen kuljettaja ja mittava määrä sekalaista työkokemusta jo neljänkymmenen vuoden ajalta. Näillä jo pärjää.

        Palveluksessanne - muuan mökkäri.


      • Tuo on hyvä
        Mökkitalkkari ihan.. kirjoitti:

        ... oikeasti.
        Älkääs nyt silputko ihan koko pakkaa.

        Olen ollut mökkärinä kohta kymmenen vuotta (perhana, ensi keväänä se kymppi tulee täyteen - vai olikohan se jo 11 vuotta?).
        Alku oli ihan jumalattoman hankalaa kun kukaan ei uskonut koko ideaan.
        Tein hommia vaikka kenelle - myös firmoille ja ihan törkeän halvalla.
        Vähitellen alkoi asiakkaita ja tuloakin olla siedettävästi - siis niin paljon, ettei tarvinnut nälissään syödä mökkiläisten nurmikoilta voikukkia.
        Vieläkään ei tilanne ole kamalan ruusuinen, koska sopimuksia tehdään vain vuodeksi kerrallaan, mutta suurin osa mökkäreistä ei saa sopimuksia lainkaan - vain lyhyttä keikkaa.
        Tosin kyllä minäkin teen pääasiassa tuota lyhyttä, mutta varmuutta tuo nuo vuosisopparit.

        Hinnoittelu on ollut viimeiset viisi vuotta hyvin selkeää ja voisi sanoa, että hinnasto on "raamattu".
        Se antaa varmuutta myös asiakkaille.
        Tämä ja tämä maksaa näin paljon ja tinkiminen ei auta.
        Tiedän mitä osaan (paljon) ja tiedän mitä minun on saatava palkaksi.
        Hintaluokkia on kolme. Tarkemmin en kerro, koska tätä en ole tavannut muualla ihan tässä muodossa.
        Tuolla jossakin mainittiin tuntitaksaksi 80 euroa... on se vähän liikaa - puoletkin riittää. Silläkin tuodaan jo koko kalusto pihaan ja takaan, että jälkeä syntyy - siistiä jälkeä.
        Toimialue on myös tarkkaan rajattu. Minä en ajele sadan kilsan päähän katsomaan onko katolla lunta.

        Myös palvelusortimentti on selkeä sikäli, että teen korjauksia, ylläpidän, huollan, valvon, teen piharakennelmia, mutta en rakennuksia, myyn ja asennan "mukavuusjuttuja" (mitä ne sitten lieneekin=). En tee isoja remontteja, mutta annan asiakkaalle ao. firmojen yhteystiedot.

        Jos lupaan tulla niin myös tulen jos olen työkykyinen. Jos sairastan niin ilmoitan, että nyt oon kipiänä.
        Minulla on lisäksi yksi vaatimus asiakkaille.
        HE EIVÄT SAA OLLA APUNA!
        Tämä on ehdoton sääntö niin työturvallisuuden kuin myös veloituksen takia. Jotkut yrittävät välillä saada alennuksia kun tarjoutuvat avuksi.

        Viimeisten viiden vuoden aikana on sattunut ainoastaan yksi oikein hankala tilanne. Menin pyynnöstä arvioimaan kohdetta ja toteutuksen kustannuksia. En tehnyt arviota, koska asiakas osoittautui ihan mahdottomaksi.
        Ei tiennyt itsekään mitä halusi ja tekemäni ehdotukset ei kelvanneet, mutta siitä huolimatta minun olisi pitänyt antaa hänelle sitova tarjous.
        Noin tunnin kinastelun jälkeen läksin aika vihaisena. Asiakas oli ilmeisesti vieläkin vihaisempi, koska soitteli ja lähetti perään teksitiviestin jossa uhkasi kirjoittaa paikallislehteen minusta.
        Ei kirjoittanut tai lehti ei julkaissut.

        Tässä hommassa pitää uskaltaa sanoa kantansa, eikä monipuolinen koulutus ole haitaksi.
        Laminoitsija (veneet), puualan peruskoulutus (puuseppä), metsuri, levyseppä, kiinteistönhoitaja, maanrak.koneen kuljettaja ja mittava määrä sekalaista työkokemusta jo neljänkymmenen vuoden ajalta. Näillä jo pärjää.

        Palveluksessanne - muuan mökkäri.

        Tommonen se pitää olla.
        Vieläkö on sulla tyyli pitänyt?


    • TyötEiKiinnosta

      Ei oikein tunnut olevan hommat hallussa näillä mökkitalkkareilla.
      Soitin eräälle sellaisella n. kolmen päivän hommaa varten (ei ollut vaikeaa eikä raskasta).
      Kovin tympääntyneen tuntuinen talkkari vastasi puhelimeen ja selitti, että "nyt on tässä pariksi viikoksi hommia". Sanoin, että ei toki vielä tarvitsekaan, kuukauden, parin päästä sopii oikein hyvin.
      Mutta ei tuntunut talkkari tietävän milloin sopisi, eikä myöskään tarjoutunut käymään tai ilmoittamaan myöhemmin, että voisimme sitten sopia aikataulusta ja työstä.

      Jos aikuinen mies ei tiedä aikataluaaan eikä kykene suunnittelemaan töitään kuin pari viikkoa eteenpäin, niin kuka se sitten tietää?

      Otin sitten yhteyttä toiseen remonttimieheen, joka reippaana ilmoitti, että tulee käymään, jotta selviää, ottaako työn ja milloin se hänen aikatauluunsa kävisi.

    • talk.mökkiri

      Mökkitalkkari ihan.. Kirjoitti asiaa ja onhan niitä/meitä moneen lähtöön. Itseäni risoo se kauhia tinkiminen, usein koitan vastata kauniisti: Pyydä sukulaiset mökille talkoisiin :)

      Pienen työn takia pitkät ajelut ei ole järkeviä, vaan silloin kannattaa heti kertoa vaikka ammattiveljen/siskon tiedot, jos on lähempänä kohdetta.

    • rahalla saa

      "Pienen työn takia pitkät ajelut ei ole järkeviä"

      Niinpä, aika outoa on, että 20 km:n matka on "pitkä ajelu", jos vielä ottaa asiakkaalta kilometrikorvaukset sekä myös tuntitaksan matkaan käytetyltä ajalta. Samahan se on mihin ajan käyttää, jos asiakas sen napisematta maksaa.

      Ei kannattaisi käyttää nimikettä mökkitalkkari, jos kuvittelee, että ne hommat siinä oman kirkonkylän lähikortteleissa pyörii. Näitäkin "mökkitalkkareita" kun on nähty.

      Onneksi on niitäkin, joita työt kiinnostaa.

      • talk.mökkiri

        Pitkällä ajellulla tarkoita kyllä 50 km > .....
        Esim. lehtien puhallus 1-2 tuntia
        Jos asiakas ei vielä tajua, että matkasta kuuluu MAKSAA !

        Tottahan toki ajelen vaikka 500 km jos asiakas maksaa ;))

        On vaan mielestäni ihan jees antaa ammattiveljen numero jos tietää olevan 1 km. päässä. Ei niin ahne ja itsekäs saa olla :=)


      • Mökkitalkkari ihan..
        talk.mökkiri kirjoitti:

        Pitkällä ajellulla tarkoita kyllä 50 km > .....
        Esim. lehtien puhallus 1-2 tuntia
        Jos asiakas ei vielä tajua, että matkasta kuuluu MAKSAA !

        Tottahan toki ajelen vaikka 500 km jos asiakas maksaa ;))

        On vaan mielestäni ihan jees antaa ammattiveljen numero jos tietää olevan 1 km. päässä. Ei niin ahne ja itsekäs saa olla :=)

        ... oikeasti.
        Joku kysyi vieläkö linja on pitänyt.
        Kyllä on.
        Luin tuota aiempaa kirjoitustani ja hiukan hymyilytti.
        Tajusin aiempaa kommenttia lukiessani, että taisin vähän "lämmetä" tuota naputellessani.

        Tilanne muuttui noin kuukausi sitten ja aika ikävällä tavalla.
        Vuosia vaivanneiden olkapäiden kipujen vuoksi menin lääkäriin.
        Tutkittiin ja kuvattiin, kuvattiin ja tutkittiin.
        Nyt on tilanne se, että vuoden- puolentoista sisällä on kaksi leikkausta ja sitten nämä hommat on tehty.
        Lääkärin mielestä pitäisi olla jo nyt, mutta minä vaan jatkan kortisonipiikkien avulla.
        Jatkosopimuksia ei enää tehdä, mutta asiakkaat luottavat siihen, että hommat hoituu.
        Yritys on kaupan.


    • oooppp

      Hyvää toipumista leikkauksista!

    • terppa77

      Olin Joulun alusviikon kanarialla kun Uudella maalla oli kovat pakkaset. Mulla kävi Koti- ja Mökkitalkkari Jukka Koivisto lämmittämässä ja lumitöissä.
      Oli kiva tulla puolen yön aikaan kotiin lasten kanssa kun puilla lämpiävä talo oli lämmin ja puita oli kannettu sisälle telineet täyteen, lumityöt tehty ja oli katoltakin tiputtanut 400 kolallista lunta. Suosittelen!!! www.kotijamokkitalkkarikoivisto.omasivu.fi

      • baarikamusi

        Juu, kyllähän mie sinut siellä kanarialla näin, muistatkos ? Oot sie kyllä kova mainosmies tosiaan, hyvä idea laittaa baarista mainos ja vetää lonkkaa ;)


      • Mökkitalkkari ihan..
        baarikamusi kirjoitti:

        Juu, kyllähän mie sinut siellä kanarialla näin, muistatkos ? Oot sie kyllä kova mainosmies tosiaan, hyvä idea laittaa baarista mainos ja vetää lonkkaa ;)

        Puuttumatta noihin terppa77 ja baarikamun kommentointeihin kerron oman yrittäjätaipaleeni loppuepisodin.
        Tuli Happy End!

        Olen myynyt yritykseni =) halvalla, mutta tärkeintä oli toiminnan jatkuminen ja tunnetuksi tehdyn palvelun säilyminen.
        Tuota työtä tein yli kymmenen vuotta ja yrittäjyyttä on takana kaikenkaikkiaan päälle 30 vuotta.
        Vaikka tykkäsinkin työstäni niin minulla on nyt vähän helkkarin kevyt ja leppoisa olo.

        Sanoin aiemmin, että edessä on leikkauksia.
        Ei ole, - ainakaan toistaiseksi.
        Koetetaan hoitaa kivut vähemmäksi muilla keinoilla, vaikka nyt olisi aikaa potea.

        Heippa nyt!
        En tule enää keskusteluun, mutta yhden neuvon annan. Jos löydätte hyvän mökkitalkkarin niin pitäkää hänestä kiinni. Hyviä ei roiku joka oksasta... noh!

        Jaa-a, huomiseksi taitaa taas tulla pilkkikelit. Lähtisköhän sitä Höytiäiselle vai Viinijärvelle.


      • Mökkiperö
        Mökkitalkkari ihan.. kirjoitti:

        Puuttumatta noihin terppa77 ja baarikamun kommentointeihin kerron oman yrittäjätaipaleeni loppuepisodin.
        Tuli Happy End!

        Olen myynyt yritykseni =) halvalla, mutta tärkeintä oli toiminnan jatkuminen ja tunnetuksi tehdyn palvelun säilyminen.
        Tuota työtä tein yli kymmenen vuotta ja yrittäjyyttä on takana kaikenkaikkiaan päälle 30 vuotta.
        Vaikka tykkäsinkin työstäni niin minulla on nyt vähän helkkarin kevyt ja leppoisa olo.

        Sanoin aiemmin, että edessä on leikkauksia.
        Ei ole, - ainakaan toistaiseksi.
        Koetetaan hoitaa kivut vähemmäksi muilla keinoilla, vaikka nyt olisi aikaa potea.

        Heippa nyt!
        En tule enää keskusteluun, mutta yhden neuvon annan. Jos löydätte hyvän mökkitalkkarin niin pitäkää hänestä kiinni. Hyviä ei roiku joka oksasta... noh!

        Jaa-a, huomiseksi taitaa taas tulla pilkkikelit. Lähtisköhän sitä Höytiäiselle vai Viinijärvelle.

        Jaa sinä Mökkitalkkari ihan taisitkin olla siellä Liperin/Viinijärven/Joensuun suunnalla mökkitalkkarina. Jos tarvitsen apua jatkossa otan yhteyttä yrityksesi ostaneeseen, kun tuo mökkini sattuu olemaan siellä lähellä entisen yrityksesi toimialueella.

        Tiedätkö muuten hyväää rakennusmiestä siellä Viinijärven, Ristinpohjan tai Kaatamon seudulla? On tulossa rakennustöitä ja siksi kyselen asiasta.

        Hyviä pilkkikeljä ja vointia sinulle jatkossakin!


      • vy yd

        tarkkaan oli kolalliset laskettu. noin tarkalla talkkarille kyllä uskoo mökkinsä hoidon


    • Jonkun pitäs opettaa

      Vai mökkitalkkari ja pohjoiskarjala ja peli on selvä.

      Täällä ei ole yhen yhtä johon voi luottaa ei yhen yhtä,puhua saa ja paljon ja hinnoitella itsensä kuralle.höpöttää 80e tuntiliksasta.

      Kyllä se on niin jos te pihamaata haravoitte niin kuka hel.vetti siitä maksaa 20e ja sekin on saa...tanan paljon kilometri korvausten päälle.

      päivä ja esim:7 tuntia 140 e eikö se riitä?ei ole ahneilla rajaa lähes 900mk ei riitä 7 tuntisena näille vaan pitää saada tuplat,40e .

      kirvesmies joka on jo mies tekee 30-40e tuntipalkalla ja ei kysele matkoja ja maksaa veron.

      Minä oon näitä talkkareita nähnyt pohjoiskajalassa,vätystä ne on, muuta ja ahnetta.

      Eräänkin 80v mummon mökillä seurasin minkalaista vätystämistä oli 45 vanha ukko seisoatapitti ja p,..askaa jauho,vesipumpun olisin itse kytkenyt alle 10 minuuttiin toimintaan,tämä hönnöili tunnin sitten joi kahvia pullien kera ja jauho p,askaa.

      Kevyt verkkoaidan oli laittanut tontin ympärille jonka sivullisena kohensin ryhtiin,tikapuutkin uudet oli asentanut niin että alashan ne tuli, hullu laitoi nauloilla ja repi uudehkon katon harjan kappaleiksi,vuoti sitten sisään vettä, nykyään se näyttää myyvän kalliinpia kiinteistöjä ilmeisesti välittää ja vetää välistä runsainmitoin.

      Toinenmouho talkkari sai yhdeltä paikasta koko hautausmaan nurmikot hoitaakseen,mitä tämä teki,anto pojan nulkille koneet ja pärrässi pitkin hautaismaita ja omaiset oli vihaisia(käytti harjoittelijoita ilmaiseksi) ei maksanut mitään pojille.

      Miten kävi molemmille talkkareille toinen teki konkurssin kun ahnehti liikaa (p..askanen loppu ja maksaa kauan) toinen valitti selkää (valehteli )myy muitten kiinteistöjä huonolla menestyksellä ilmeisesti.koska ei tuomosta torveloa kukaan laske tontilleen kuin 80v mummo.

      On tää nähty,mitään todellista luottoa ei ole,mitään ei tulla tekemään asiakseen tai tunnista veloitetaan kaikkineen 100e eli 600mk.Pah .

      Pohjoiskarjalassa ei ole yhtään rehellistä joka hinnoittelee niin että sen voisi ottaa vakituisesti huoltamaan mökkiä/taloa näitä ole nämä mökkitalkkarit on huhaa ukkoja josta ei ole mihinkään,kirvesmies joka rakennuksilla on ollut 20-30vuotta ja kantaa tuota titteliä on aivan erimaailmasta kuin talkkarit.

      Ei niitä hommia voi olla jos hinnoittelee pihalle itsensä.Itsekkin tiedän alueita joissa oli säännöllisiä hoitotoimenpiteitä useilla mökeillä pienellä alueella lampien ja järvien ympäreillä ja näillä sen tilin saa ei niin että menen yhteen kohteeseen ja oleskelen sielä päivän tai viikon vaan useita kohteita josta muodotuu kuukauden palkka.

      Kysymys on markkinoinista ja taidoista,vaikkei taitojakaan niin ahkeralla on töitä esim:polttopuu hommaa mutta ei tuolla liksalla kannata edes teetättää järki käteen sielä kerjätessä.

      Seuraavan kerran kun nään vastaavaa niin tekee mieli pyyhkiä nokkaa ja se sattuu kun on kokoa 135kg 198cm pituutta.

      Ennen tehtiin ruokapalkalla eikö se melkein riitä ja bensat päälle,ei pidä luulla tästä kuppakylästä suuria jossa työttömyys on suomen suurinta ollut jo 1990 luvun lamasta lähtien.

      • Katkeraakalkkia

        Teetkö sinä työsi ruokapalkalla? Palkkaan sinut välittömästi, saat vielä vitosen tunnissa päälle.


      • Olipas se vuodatus

        Ihan hengästyin lukiessa moista. Oletko kysynyt ammattiauttajan neuvoja?
        Niitä on nykyisin aika hyviä lääkkeitä. Kysyhän vaikka tk- lääkäriltä.


      • Ymmärrän kyllä
        Olipas se vuodatus kirjoitti:

        Ihan hengästyin lukiessa moista. Oletko kysynyt ammattiauttajan neuvoja?
        Niitä on nykyisin aika hyviä lääkkeitä. Kysyhän vaikka tk- lääkäriltä.

        Kannattaa lopettaa tupakanpolttaminen jos lukeminen jo hengaästyttää.
        Kaikille vaan ei ole jaettu.


    • Luki.

      Kyllä toki jos rupeaisin mökkitalkkariksi niin sehän passaisi.

      Se olisi oikein sopiva palkka ruokapalkka ja viisieuroa,tuossa mainitsin polttoaineet ne on saataava että kannattaa ajaa esim:suuntaaansa 60km.

      Pohjoiskarjalassa ei ole talkkareita jotka ajavat 60km tai edes 50 km suuntaansa.He eivät lähde tai pitää saada kuukin taivaalta.


      Todella jos tarvitsen leipää niin otan tuonkin tarjouksen vastaan katkeraakalkkilta eli ruoka 5 e ja ne bensat jos ajan esim:120km päivään.

      Mitäs olisi tehtävää eli millaista hommaa?jos käy niin että olisi aikaa piipahtaa ja alue onko ympärillä muita ,näinhän se kartoitetaan jolloin saadaan hyvin kannattavaksi koko toiminta.

      • Konevika

        Sulla taitaa päästä öljyä jäähdytysjärjestelmään - vai kuinka?
        Valmistusvika luulisin.


      • yx merimies
        Konevika kirjoitti:

        Sulla taitaa päästä öljyä jäähdytysjärjestelmään - vai kuinka?
        Valmistusvika luulisin.

        Tietysti asiakkaan pitäisi miettiä, paljonko tunnista on kohtuullista maksaa.
        Mökkitalkkarilla menee aikaa tilatun työn tekemiseen, matkoihin ja mahdollisen kalustonsa huoltoihin. Se ei tietysti tilaajaa kiinnosta, mutta kyllä se hintaan vaikuttaa, samoin kun kaluston hankkiminen, jos talkkarilla omaa kalustoa on.

        Jos siis tilaaja, eli mökin omistaja on palkkatyöläinen, voi hän vaikka laskea, paljonko saisi vastaavasta ajasta, mitä talkkarilla kaikenkaikkiaan kuluu, bruttopalkkaa, ja kertoo sen 1.7:llä, ja siihen vielä päälle ALV eli 24%, eli käytännössä siis n. 2.1 kertaa kohtuullinen tuntipalkka. Silloin yrittäjäkin pärjännee ja saa verot ja muut kulut maksettua, ja jää sama palkkakin käteen. Mökkitalkkari on yrittäjä, ja tarkoitus on elää sillä työllä.

        Jos joku yritystoimintaan perehtymätön miettii, mistä se 1,7 kerroin tulee, niin se tulee yrittäjän eläkemaksuista, vakuutuksista, kirjanpitäjän palkkioista, palkallisen loman kerryttämisestä, ja muista menoista, jotka palkkatyöläisellä maksaa työnantaja. Eli jos itsekin olet töissä vaikka 20e/h brutto, aiheutat työnantajalle n. 34e/h kustannukset ALV 24%

        Tietysti heissäkin on eroja, toiset osaa ottaa heti tarvittavat työkalut mukaan, ja saa niillä vielä aikaan nopeasti ja hyvää jälkeä, kun taas toiset tulee pällistelemään, lähtee sitten erikseen hakemaan tavarat ja työ sujuu hitaasti ja jälki on huonoa.

        Tunnen pari tosi fiksua ja aikaansaavaa kaveria, joille edes 80e/h ei olisi liikaa, koska moni muu tulisi 20e hinnalla kalliimmaksi. Ikävä kyllä kumpikaan ei tee mökkitalkkarin töitä, että voisin suositella.

        Eli jos joku olettaa, että esim 20e/h veroineen on sopiva hinta talkkarin töistä, niin se tarkoittaa että bruttopalkaksi jää noin 9,5e/h, jos talkkarilla ei ole mitään omaa kalustoa, vaan tekee työn asiakkaan työkaluilla. Eli bruttopalkka normi-ihmisen työtunneilla n. 1600e.
        Kai silläkin joku täys tumpelo tai veronkiertäjä saattaa töihin tulla.

        No, se on selväkin että kahdellakympillä ei saa kahdeksankympin miestä, mutta valitettavasti kahdeksallakympillä voi saada kahdenkympin miehen.

        Mitä mökkitalkkari ei saa tehdä.
        -kuljettaa asiakkaita veneellä, ellei vene ole katsastettu vuokraveneeksi tai lasti/matkustaja-alukseksi ( lisäksi vuokraveneen ollessa kyseessä, on kuljettajalla oltava vuokraveneen kuljettajankirja, jos taas lasti-tai matkustaja-alus, on oltava ammattipätevyydet henkilökunnalla, ja aluksella miehitystodistus.
        - Kuljettaa asiakkaan tavaraa, esim rakennustarvikkeita saareen, ellei vene/alus ole katsastettu lastialukseksi, ( silloinkin aluksella pitää olla miehitystodistus ja kuljettajalla ammattipätevyys)

        Huviveneellä ei siis saa tehdä mitään maksullista/vastikkeellista kuljetusta, ja vuokraveneelläkin vain ihmisiä (kohtuulliset matkatavarat sallitaan, esim matkalaukut), ei lastia.

        Lastinkuljetus on kyllä sallittua, jos lasti on talkkarin omaisuutta, ja hän myy ne perille kuljetettuna (esim. polttopuut)


      • Anonyymi
        yx merimies kirjoitti:

        Tietysti asiakkaan pitäisi miettiä, paljonko tunnista on kohtuullista maksaa.
        Mökkitalkkarilla menee aikaa tilatun työn tekemiseen, matkoihin ja mahdollisen kalustonsa huoltoihin. Se ei tietysti tilaajaa kiinnosta, mutta kyllä se hintaan vaikuttaa, samoin kun kaluston hankkiminen, jos talkkarilla omaa kalustoa on.

        Jos siis tilaaja, eli mökin omistaja on palkkatyöläinen, voi hän vaikka laskea, paljonko saisi vastaavasta ajasta, mitä talkkarilla kaikenkaikkiaan kuluu, bruttopalkkaa, ja kertoo sen 1.7:llä, ja siihen vielä päälle ALV eli 24%, eli käytännössä siis n. 2.1 kertaa kohtuullinen tuntipalkka. Silloin yrittäjäkin pärjännee ja saa verot ja muut kulut maksettua, ja jää sama palkkakin käteen. Mökkitalkkari on yrittäjä, ja tarkoitus on elää sillä työllä.

        Jos joku yritystoimintaan perehtymätön miettii, mistä se 1,7 kerroin tulee, niin se tulee yrittäjän eläkemaksuista, vakuutuksista, kirjanpitäjän palkkioista, palkallisen loman kerryttämisestä, ja muista menoista, jotka palkkatyöläisellä maksaa työnantaja. Eli jos itsekin olet töissä vaikka 20e/h brutto, aiheutat työnantajalle n. 34e/h kustannukset ALV 24%

        Tietysti heissäkin on eroja, toiset osaa ottaa heti tarvittavat työkalut mukaan, ja saa niillä vielä aikaan nopeasti ja hyvää jälkeä, kun taas toiset tulee pällistelemään, lähtee sitten erikseen hakemaan tavarat ja työ sujuu hitaasti ja jälki on huonoa.

        Tunnen pari tosi fiksua ja aikaansaavaa kaveria, joille edes 80e/h ei olisi liikaa, koska moni muu tulisi 20e hinnalla kalliimmaksi. Ikävä kyllä kumpikaan ei tee mökkitalkkarin töitä, että voisin suositella.

        Eli jos joku olettaa, että esim 20e/h veroineen on sopiva hinta talkkarin töistä, niin se tarkoittaa että bruttopalkaksi jää noin 9,5e/h, jos talkkarilla ei ole mitään omaa kalustoa, vaan tekee työn asiakkaan työkaluilla. Eli bruttopalkka normi-ihmisen työtunneilla n. 1600e.
        Kai silläkin joku täys tumpelo tai veronkiertäjä saattaa töihin tulla.

        No, se on selväkin että kahdellakympillä ei saa kahdeksankympin miestä, mutta valitettavasti kahdeksallakympillä voi saada kahdenkympin miehen.

        Mitä mökkitalkkari ei saa tehdä.
        -kuljettaa asiakkaita veneellä, ellei vene ole katsastettu vuokraveneeksi tai lasti/matkustaja-alukseksi ( lisäksi vuokraveneen ollessa kyseessä, on kuljettajalla oltava vuokraveneen kuljettajankirja, jos taas lasti-tai matkustaja-alus, on oltava ammattipätevyydet henkilökunnalla, ja aluksella miehitystodistus.
        - Kuljettaa asiakkaan tavaraa, esim rakennustarvikkeita saareen, ellei vene/alus ole katsastettu lastialukseksi, ( silloinkin aluksella pitää olla miehitystodistus ja kuljettajalla ammattipätevyys)

        Huviveneellä ei siis saa tehdä mitään maksullista/vastikkeellista kuljetusta, ja vuokraveneelläkin vain ihmisiä (kohtuulliset matkatavarat sallitaan, esim matkalaukut), ei lastia.

        Lastinkuljetus on kyllä sallittua, jos lasti on talkkarin omaisuutta, ja hän myy ne perille kuljetettuna (esim. polttopuut)

        saa huoleti kertoa 2,5 kertoimella lentämälläkö tuo talkkari kulkee vai muuten ilmaisiksi ja ilmaisella autolla, ja työvälineillä. Eikö yrityksellä ole kuluja...tarvitsee tuotto osuuden toiminnan pyörimiseen.


    • dman1

      Päijät-hämeen alueella on yksi hyvä mökkitalkkari, pyytää jotain 30-40 e per tunti ja on hoitanut hommat asiallisesti. Kiireinen mutta saa sovittua pidemmällekin hommia. teki mulle koivuklapia kun itellä olkapää remontissa. tuli halvemmaks kun hommata ite klapikone :)

      numeroo mul i ole tallessa mut [email protected] saattaa vastata..

      • Mökin ukko

        Meillä kävi Päijät-hämeen alueella kans mökkitalkkari laittamassa laiturin käyttökuntoon ja ajoi nurmikon, sovittiin että hän hoitaa myös talvella tarkastus käynnit yms. Kiva on jouluna Juhannuksena tulla pitkästä matkasta mökille kun sauna on kylpiöitä vaille valmis, hyvissä ajoin kun pyytää niin työt hoituu.
        [email protected] sinne meiliä niin tulee vastaus tai T:mi Hannun Palvelu


    • timpuri100

      Minä voin tehdä mökkitalkkarin hommia Pohjois-Savossa.
      Olen myös kokenut kirvesmies.

      laittakaa mailia: [email protected]

    • Anonyymi

      Oli jo aika tätä ketjua nostella

    • Anonyymi

      Onko mökkitalkkareille kysyntää?
      Itsellä ikää vajaa 55. Pitkänlinjan rakentaja. Ensin ammattikoulu ja sen jälkeen luin rakennusmestariksi. Työkokemusta hyvin laaja-alaisesti ja kädessä pysyy vasara sekä saha.
      Yritystoimintaa tuli tehtyä sen verran kannattavasti että voisin jäädä vapaaherraksi parin vuoden päästä ja muuttaa mökille. Kaipaan kuitenkin tekemistä, mistä syystä olen miettinyt mökkitalkkarin hommaa.
      Täydentävänä hommana voisi olla taksi, mökiltä käsin. Autoja ja kärryjä löytyy jokalähtöön.
      Löytyisikö kysyntää Mökkitalkkarille ja mökkitaksille ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe