Onko Suomeen onnellisesti palanneita?

pelokas palaaja

Ostin eilen paluulipun, asuttuani yli kaksikymmentä vuotta kaukomailla. Äsken tulin eksyneeksi tälle palstalle. Kommenttien yleinen negatiivisuus hämmästytti. Eläkeläiset valittavat, että Suomi verottaa puolitoista prosenttia heidän eläkkeistään (kamalaa riistoa todella), kotikylän naapurit kyttäävät, humalaisten örinä kaduilla häiritsee, epäkohteliaisuus rasittaa jne. Jotkut ovat lähteneet uudestaan, sopeutumatta Suomeen.

Mitenkähän minä osaan taas olla Suomessa?

Vaikka kaipaan sinne ja siellä on rakas ihminen odottamassa, minun tapauksessani on se outo puoli, etten uskalla kertoa sukulaisilleni, että olen palaamassa. Muuten kyllä, mutta kun on yksi sukulainen, joka alkaisi häiriköidä ja pilkata, kun (hänen mielestään) palaisin epäonnistuneena. Täällä kaukana olen voinut pysytellä hänestä erossa, sähköpostinsakin olen blokannut. Suomessa voin kuvitella, miten hän ilmestyy ilkkumaan. Kai sitten, kun olen asettunut aloilleni, kerron niille paremmille sukulaisille ja toivon, että he pitävät asian mahdollisimman kauna salassa.

Kaipaan Suomeen muuten. Kaipaan sen tuoksuja ja maisemia.

38

466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suomisuomisuomi!!!

      Listataanpa asioita, jotka ovat Suomessa hyvin:

      Ihana luonto.
      Vuodenajat.
      Lämpimät asunnot.
      Julkisissakin vessoissa käsisuihkut.
      Juomavesi suhteellisen puhdasta.
      Perunat ja muut perusvihannekset halpoja verrattuna ainakin nykymaahani.
      keittiöt hyvin varusteltuja astiakaappeineen.
      Useimmat puhuvat sujuvaa suomea!
      Koulutus ilmaista tai edullista.
      Marjojen ja sienten poimimisoikeus kaikilla.
      Ihanat järvet - ei sellaisia järvialueita monessa maassa ole.
      Tuntee taas kuuluvansa valtaväestöön - siinä on puolensa.
      Opittuaan peilaamaan itseään vieraaseen kulttuuriin, on ehkä oppinut ymmärtämään omaa suomalaisuuttaan ja siksi ymmärtää maanmiehiäänkin, hyvine ja huonoine puolineen.
      Pyöräillä voi suhteellisen turvallisesti.
      Eurooppa on lähellä - asun nykyään kaukana, kaukana.

      Mitä muuta, mikä unohtui?

      • suomisuomisuomi!

        Ai niin, kahvi on tajuttoman hyvää, jopa huoltoasemilla.


      • santosfantasti
        suomisuomisuomi! kirjoitti:

        Ai niin, kahvi on tajuttoman hyvää, jopa huoltoasemilla.

        kahvi___________ei ole hyvää.


      • En minä tunne kuuluvani mihinkään valtaväestöön Suomessa. En tiedä, haluaisinko edes kuulua mihinkään valtaväestöön.
        Luonto ei ole yhtään mitään verrattuna siihen, mitä luonto on Lännessä.
        Suomalaisen pyöräilijän turvallisuus on keskitasoa, mikään korkean pyöräilykulttuurin maa Suomi ei ole.

        Kieltämättä Eurooppa on lähellä tai itse asiassa melkein mikä tahansa. Ihmetyttää puhe siitä, että Suomi on syrjässä, ellei itse asu Napapiirillä tai Kainuussa. Yhdysvaltain länsirannikolla kaikki oli kaukana, mutta jos asui vaikka Havaijilla, niin silloin kaikki kaukana vasta onkin.

        Lämmin asunto on kiistämättä miellyttävä asia.


    • yksi monista

      Tervetuloa!Itse tulin takaisin useanman vuoden jälkeen,ystävät ovat korvaamattomat,sukua voi ja mahdollisesti pitää välttää niin olen itse tehnyt.En ole katunut vaan todennut että rikkautta on monenlaista!Elämykset mm..
      Hyvää jatkoa Sinulle,et ole yksin!

      • pelokas palaaja

        Kiitos!
        Oletko ollut nyt Suomessa jo kauan? Millaiselta se on tuntunut sinusta? Samanlaista kuin ennen, vai jollakin tavalla parempi tai ei ihan yhtä hieno paikka kuin muistit?

        Onkohan sieltä miten helppo saada työtä tai jopa perustaa pikku yritys? En haluaisi tulla sinne kortiston jatkeeksi, jos suinkin vain voin itseni elättää.

        Olen samaa mieltä kanssasi; kyllä sitä on monta kokemusta rikkaampi asuttuaan Suomen ulkopuolella. Sellaista ei voi ostaa rahalla, siihen on upotettava vuosien verran arkista elämää ja oppimista. Sukulaisetkin voisivat välillisesti siitä hyötyä, jos olisivat kiinnostuneita elämästämme ulkosuomalaisina. Ei kaikkea voi mitata rahassa.


      • Muuttoa harkitseva.
        pelokas palaaja kirjoitti:

        Kiitos!
        Oletko ollut nyt Suomessa jo kauan? Millaiselta se on tuntunut sinusta? Samanlaista kuin ennen, vai jollakin tavalla parempi tai ei ihan yhtä hieno paikka kuin muistit?

        Onkohan sieltä miten helppo saada työtä tai jopa perustaa pikku yritys? En haluaisi tulla sinne kortiston jatkeeksi, jos suinkin vain voin itseni elättää.

        Olen samaa mieltä kanssasi; kyllä sitä on monta kokemusta rikkaampi asuttuaan Suomen ulkopuolella. Sellaista ei voi ostaa rahalla, siihen on upotettava vuosien verran arkista elämää ja oppimista. Sukulaisetkin voisivat välillisesti siitä hyötyä, jos olisivat kiinnostuneita elämästämme ulkosuomalaisina. Ei kaikkea voi mitata rahassa.

        Olen harkinnut muuttoa Suomeen yli kolmenkymmenen vuoden jälkeen, asunnonkin olen jo varannut mutta mietityttää terveydenhoito, siitä olen lukenut suomalaisista lehdistä nekatiivistä palautetta ja tietoon on tullut myös asioita sukaulaisten ja ystävien kautta.
        Lähtömaa verottaa eläkkeestä 25% ja suomen verotuksesta ei ole tietoa.
        Mietityttää hiukan muutto ja eläminen on kallista Suomessa ,autoilusta puhumattakaan.
        Median mukaan Suomessa on helppo perustaa yritys, työ mahdollisuudet kai vaihtelee riippuen millä alalla olet.
        Olet oikeassa ei rahalla voi kaikkea mitata.


      • Suomessa edullista
        Muuttoa harkitseva. kirjoitti:

        Olen harkinnut muuttoa Suomeen yli kolmenkymmenen vuoden jälkeen, asunnonkin olen jo varannut mutta mietityttää terveydenhoito, siitä olen lukenut suomalaisista lehdistä nekatiivistä palautetta ja tietoon on tullut myös asioita sukaulaisten ja ystävien kautta.
        Lähtömaa verottaa eläkkeestä 25% ja suomen verotuksesta ei ole tietoa.
        Mietityttää hiukan muutto ja eläminen on kallista Suomessa ,autoilusta puhumattakaan.
        Median mukaan Suomessa on helppo perustaa yritys, työ mahdollisuudet kai vaihtelee riippuen millä alalla olet.
        Olet oikeassa ei rahalla voi kaikkea mitata.

        Verrattuna Australiaan Suomessa on halpa ruoka, varsinkin perusvihannekset ja muut perusaineet. Voi säästää rahaa syömällä! Polttoaine on kallista, mutta asunnot vain murto-osa täkäläisiin verrattuna. Käytetyt autot ja käytetty elektroniikka huomattavasti halvempaa.


    • pelokas palaaja

      Joitakin asioita varmaan tulen kaipaamaan täältä. Jasmiinien ja mock orange-pensaiden tuoksua ja sitä, että puolella vastaan ajavista autoilijoista on naamallaan hymy. Ei kai sellaista Suomessa. Hoitoonhan siellä vietäisiin, jos hymynvirneessä julkisella tiellä liikkuisi!

      Kova vaan on muuten ikävä Suomeen, ja sinne on määrä pian lähteä.

      Terveydenhoito on täällä ilmaista, Suomessa ei kai aivan. Tarkoituksenani on kyllä olla terveenä, joten sillä ei toivoakseni ole merkitystä.

      • Tervetuloa Suomeen!

        Minä kuljen hymy kasvoillani..
        Ehkäpä voit Suomessakin pitää etäisyyttä niihin sukulaisiin,joihin se on tarpeen.


      • pelokas palaaja
        Tervetuloa Suomeen! kirjoitti:

        Minä kuljen hymy kasvoillani..
        Ehkäpä voit Suomessakin pitää etäisyyttä niihin sukulaisiin,joihin se on tarpeen.

        Hymyillään, kun tavataan:)

        Yksi täkäläinen ystäväni ihaili Suomessa sitä, miten asiakaspalvelijat kohtelivat asiallisesti ja kohteliaasti ja utelematta, mitä kuuluu ja mitä pidit viimeisimmästä jalkapallopelistä. Minäkin pidän siitä, että Suomessa annetaan tilaa muille. Oli kivaa, kun kassalla ei tarvinnut sanoa muuta kuin terve, ei odotettu, että kysyn, mitä kuuluu tai muuta tyhjää pölinää. Tietysti Suomessakin varmaan omat ongelmansa on, mutta ainakin tuosta asiasta nautin jo etukäteen.


      • rakeita päässä
        pelokas palaaja kirjoitti:

        Hymyillään, kun tavataan:)

        Yksi täkäläinen ystäväni ihaili Suomessa sitä, miten asiakaspalvelijat kohtelivat asiallisesti ja kohteliaasti ja utelematta, mitä kuuluu ja mitä pidit viimeisimmästä jalkapallopelistä. Minäkin pidän siitä, että Suomessa annetaan tilaa muille. Oli kivaa, kun kassalla ei tarvinnut sanoa muuta kuin terve, ei odotettu, että kysyn, mitä kuuluu tai muuta tyhjää pölinää. Tietysti Suomessakin varmaan omat ongelmansa on, mutta ainakin tuosta asiasta nautin jo etukäteen.

        Suomessa,
        Olin vaihtamassa 500 kr lomalla turussa ja siitä tuli ristikuulustelu pankissa, käytii toisessa huoneessa ja puhuttiin muiden kanssa ja kun sanoin että minulla kyllä on oma pankkitilikin suomessa jotta annetaan olla se vaihtaminen niin taas alkoi epäluuloinen neitonen tiskin takana tutkimus hommat että onkohan se tottakaan, mielestäni näytän tavalliselta ihmiseltä tavallisine vaatteineni jotka ovat ihan siistit, hiukseni olivat ihan hyvin kammatut ja suihkusta juuri tullut raikaalta tuoksuvana. Vihdoin tyttö löysi tilini ja sain viimein vaihdettua sen viisisatasen, mikä ei ole edes suuri raha joten ei tee mieli suomeen tutkittavaksi normaaleista jokapäiväisistä asioista.


      • suomi ihan hyvä
        rakeita päässä kirjoitti:

        Suomessa,
        Olin vaihtamassa 500 kr lomalla turussa ja siitä tuli ristikuulustelu pankissa, käytii toisessa huoneessa ja puhuttiin muiden kanssa ja kun sanoin että minulla kyllä on oma pankkitilikin suomessa jotta annetaan olla se vaihtaminen niin taas alkoi epäluuloinen neitonen tiskin takana tutkimus hommat että onkohan se tottakaan, mielestäni näytän tavalliselta ihmiseltä tavallisine vaatteineni jotka ovat ihan siistit, hiukseni olivat ihan hyvin kammatut ja suihkusta juuri tullut raikaalta tuoksuvana. Vihdoin tyttö löysi tilini ja sain viimein vaihdettua sen viisisatasen, mikä ei ole edes suuri raha joten ei tee mieli suomeen tutkittavaksi normaaleista jokapäiväisistä asioista.

        Oudolta kuulostaa. Jos olisi ollut sata kertaa isompi summa, olisivat voineet kyselläkin. Olikohan kyseessä joku aloittelija, joka oli juuri käynyt seminaarin, jossa varotettiin rahanpesusta. Oliko sinulla henkkarit kunnossa?

        Minulla taas on lomilla ollut myönteisiä kokemuksia suomalaisesta asiakaspalvelusta. Pankki toimi todella hitaasti, mielestäni, ja jonoa oli lyhentämässä vain yksi virkailija. Onneksi sai istua sen sijaan, että olisi seisottu jonossa.

        Täällä kaukana olin kerran uusimassa jotain $25 000 summaa määräaikaistilille edellisen kauden juuri umpeuduttua, samassa pankissa. "Mistä sinä olet saanut tämän rahan?", pankkineiti kysyi. Minua suututti niin, että nostin rahat myöhemmin sinä päivänä pois tililtä ja vein toiseen pankkiin, vaikkei siellä ollut ihan yhtä hyvä korko.


      • älä lyö
        suomi ihan hyvä kirjoitti:

        Oudolta kuulostaa. Jos olisi ollut sata kertaa isompi summa, olisivat voineet kyselläkin. Olikohan kyseessä joku aloittelija, joka oli juuri käynyt seminaarin, jossa varotettiin rahanpesusta. Oliko sinulla henkkarit kunnossa?

        Minulla taas on lomilla ollut myönteisiä kokemuksia suomalaisesta asiakaspalvelusta. Pankki toimi todella hitaasti, mielestäni, ja jonoa oli lyhentämässä vain yksi virkailija. Onneksi sai istua sen sijaan, että olisi seisottu jonossa.

        Täällä kaukana olin kerran uusimassa jotain $25 000 summaa määräaikaistilille edellisen kauden juuri umpeuduttua, samassa pankissa. "Mistä sinä olet saanut tämän rahan?", pankkineiti kysyi. Minua suututti niin, että nostin rahat myöhemmin sinä päivänä pois tililtä ja vein toiseen pankkiin, vaikkei siellä ollut ihan yhtä hyvä korko.

        tietääkseni se on laki että pitää pystyä todistaan että rahat ovat rehellisesti hankittuja. suuremmat rahasummat siitä syystä että yritetään välttää rikollisuutta ja "rahan pesua" luulen että määräys on eu:sta.

        ruotsissa raja menee 10.000 kruunussa.


      • suomi ihan hyvä
        älä lyö kirjoitti:

        tietääkseni se on laki että pitää pystyä todistaan että rahat ovat rehellisesti hankittuja. suuremmat rahasummat siitä syystä että yritetään välttää rikollisuutta ja "rahan pesua" luulen että määräys on eu:sta.

        ruotsissa raja menee 10.000 kruunussa.

        Rahanpesun eston kyllä tajuan. Minun dollarini olivat kuitenkin kasvaneet samassa pankissa jo vuosia, ja edellinen määräaikaistili oli juuri palautunut käyttötililleni, josta sitten avasin taas uuden tilin. Vastaus pankkineidin kysymykseen olisi löytynyt hänen omalta kuvaruudultaan, jos olisi viitsinyt sitä vilkaista. Niin, ehkä olin vain huonolla tuulella. Palasin myöhemmin samaan pankkiin, toiseen konttoriin. Heidän korkonsa kun ovat markkinoiden parhaat.


    • pelokas palaaja

      Kuukausi nyt jo paluupäätöksestä, matka häämöttää edessä. Jonkin verran on se ihan ensi-innostus laantunut, vaikka yhä paluupäätös tuntuu oikealta. Kun olen tarkemmin katsellut niitä halpoja asuntoja, joihin ihastuin, niin nehän ovat melkein aina ihan syystä halpoja; lahoja ja homeisia tai syrjäisessä paikassa tai liian pieniä tai liian kalliita lämmittää tai jotain. Jospa vielä löytyisi se juuri oikea asunto oikeasta paikasta.

      Tulee olemaan mukavaa olla suomalaisena suomalaisten joukossa ja toivottavasti ymmärtää suomalaisuutensa omituisuuksia paremmin kuin aikoinaan. Ennen sitä oli suomalainen sattumalta, paluumuuttajalle se on tietoinen valinta, tai ainakin minulle on. On se kyllä mahtavaa rikkautta, että on vapaus valita maansa. Monilla, monilla ei sitä mahdollisuutta ole.

      • Minä olen palattuani opiskellut suomalaisuutta kovasti, enkä vieläkään ole päässyt täysin jyvälle. Kannattaa ehkä lukea kirja "The Finnuit".


    • soiles

      Joku kirjoitti alla :
      QUOTE
      Ihana luonto.
      Vuodenajat.
      Lämpimät asunnot.
      Julkisissakin vessoissa käsisuihkut.
      Juomavesi suhteellisen puhdasta.
      Perunat ja muut perusvihannekset halpoja verrattuna ainakin nykymaahani.
      keittiöt hyvin varusteltuja astiakaappeineen.
      Useimmat puhuvat sujuvaa suomea!
      Koulutus ilmaista tai edullista.
      Marjojen ja sienten poimimisoikeus kaikilla.
      Ihanat järvet - ei sellaisia järvialueita monessa maassa ole.
      Tuntee taas kuuluvansa valtaväestöön - siinä on puolensa.
      Opittuaan peilaamaan itseään vieraaseen kulttuuriin, on ehkä oppinut ymmärtämään omaa suomalaisuuttaan ja siksi ymmärtää maanmiehiäänkin, hyvine ja huonoine puolineen.
      Pyöräillä voi suhteellisen turvallisesti.
      Eurooppa on lähellä - asun nykyään kaukana, kaukana.
      UNQUOTE

      Kommentoisisn etta kylla lampimia asuntoja mun muuallakin.
      Puhdasta juomavetta saa myos etela Euroopassa, jopa Afrikassa !
      Suomesta on hyvin vaikeaa matkustaa esim suoria lentoja ei loydy juuri mihinkaan, jollei ole nyt menossa jollekin huonolle ryhmareissulle kesalla.

      Itse olen paluumuuttaja, yli 30 vuotta pois, ja kadun kun tulin tanne takaisin. Olen valmis nyt lahtemaan pois niin pian kuin mahdollista, lopullisesti.
      Ihmiset hyvin complicated, vaikeita, suureellisia, itsekeskeisia, suku ei ole yhteista eli irrallista, ystavat ainoa tuki tassa maassa. Heidan kanssaan on vaikeaa keskustella, silla he ovat muuttuneet naina vuosina ja koko maa kun olet ollut poissa, ja SINA myos olet muuttunut, eli ette ole samalla aaltopituudella.
      Suomalaiset luulee olevansa hyvinvointivaltio, maailman napa, ja etta he ovat jotain Aryalaisia.

      Verovirastoon ei kannata ilmoitella mitaan ulkomailta saatavia veroja, se ei Suomen valtiolle kuuluu, silla ne LAITTOMASTi yrittaa ja tekevatkin sen, verottaa kaksi kertaa koyhan elakelaisen tuloja. Tiedan mista puhun.

      Terveydenhuolto taso on hyva, vaan ei PALVELU, kaikki on kiven takana ja maksaa. Ulkomailla asuessani kaikki laakarit yleensa ottaen olivat ilmaisia ja helppo sinne menna. Taalla pitaa valehdella etta saa edes laakarivastaanoton jos on tosi sairas ja pitaa menna terveyskeskukseen. Olen pettynyt.

      Jos olet uusi tulokas, katsopa internetista Caisa, ja heidan ryhmia. HElsingissa toimii Suomen Paluumuuttajien yhdistys, nimelta PALMU. Olen heidan jasen, ja siella saa tavat paljon mielenkiintoisia ihmisia, ja se on myos tukiryhma, josta saa tukea, keskustelua ja paljon neuvoja, myos uusia ystavia.
      Ota yhteys heihin !
      Soile

      • pelokas palaaja

        Surullista, ettet ole sopeutunut. Ehkä olit liian kauan poissa. Maksoit veroja muualle ja nyt haluaisit Suomesta sen kansalaisille tarkoitetut edut, kuten sairaanhoidon. Onko se edes reilua?

        Täälläkin on sairaalat olleet ilmaisia, tai siis maksetaan verorahoilla. Olen kuitenkin nyt irrottautunut sairaalasysteemeistä. Hoitelen itseäni ruokavaliolla. Suomessa luomuruoka on huomattavasti edullisempaa kuin nykymaassani. Vettäkin ehkä uskaltaa juoda hanastakin, toisin kuin täkäläistä fluorattua litkua.

        Niin, voi olla vaikeaa palata Suomeen, jos on kovin sosiaalinen ihminen ja jos ihmissuhteet ovat kauhean tärkeitä ja jos on kauan tottunut toisenlaiseen kanssakäymiseen kuin Suomessa. Minulle taas tärkeitä asioita ovat Suomen luonto, kieli, se suomalaisuus, kotona oleminen. Surullisia asioita on esimerkiksi se, että omissa sukulaisissa on monia, joita en halua koskaan enää tavata, koska ovat niin ilkietä ihmisiä. Kaukomailla heidän karttelunsa on ollut helpompaa.

        Niin, tuon olen jo itsekin huomannut, että olen muuttunut ja ystävät ovat muuttuneet. Haaveilin kikattelevani entisen koulutoverin kanssa vanhoista ajoista, mutta hän oli muuttunut jo ulkonäöltään niin, etten olisi tuntenut kadulla, emmekä olleet tosiaan ollenkaan samalla aaltopituudella. Harmi. Täytyy joko opetella tuntemaan entiset ystävät uudelleen tai etsiä uusia ystäviä.

        Tällaiselle erakolle Suomi sopii varmaan hyvin. Ei ole sellaista pakollista rupattelua joka tilanteessa. Ihmisille annetaan oma rauha ja reviiri ja tilaa hengittää. Tai näin ainakin kuvittelen. Saa nähdä, millaiset naapurit sattuvat ja millaiselle seudulle ajaudun.

        Vieläkin hiukan pelottaa paluu, mutta uskoisin, että viihdyn, sopeutumisajan jälkeen. Olin poissa vain kaksikymmentä vuotta. Olen ehkä vielä tarpeeksi nuori aloittaakseni uudelleen. Olen vielä työikäinen, sekin auttaa. Eipä silti, en aio koskaan lopettaa työntekoa, en ennenkuin kuolen.


      • yksi monista
        pelokas palaaja kirjoitti:

        Surullista, ettet ole sopeutunut. Ehkä olit liian kauan poissa. Maksoit veroja muualle ja nyt haluaisit Suomesta sen kansalaisille tarkoitetut edut, kuten sairaanhoidon. Onko se edes reilua?

        Täälläkin on sairaalat olleet ilmaisia, tai siis maksetaan verorahoilla. Olen kuitenkin nyt irrottautunut sairaalasysteemeistä. Hoitelen itseäni ruokavaliolla. Suomessa luomuruoka on huomattavasti edullisempaa kuin nykymaassani. Vettäkin ehkä uskaltaa juoda hanastakin, toisin kuin täkäläistä fluorattua litkua.

        Niin, voi olla vaikeaa palata Suomeen, jos on kovin sosiaalinen ihminen ja jos ihmissuhteet ovat kauhean tärkeitä ja jos on kauan tottunut toisenlaiseen kanssakäymiseen kuin Suomessa. Minulle taas tärkeitä asioita ovat Suomen luonto, kieli, se suomalaisuus, kotona oleminen. Surullisia asioita on esimerkiksi se, että omissa sukulaisissa on monia, joita en halua koskaan enää tavata, koska ovat niin ilkietä ihmisiä. Kaukomailla heidän karttelunsa on ollut helpompaa.

        Niin, tuon olen jo itsekin huomannut, että olen muuttunut ja ystävät ovat muuttuneet. Haaveilin kikattelevani entisen koulutoverin kanssa vanhoista ajoista, mutta hän oli muuttunut jo ulkonäöltään niin, etten olisi tuntenut kadulla, emmekä olleet tosiaan ollenkaan samalla aaltopituudella. Harmi. Täytyy joko opetella tuntemaan entiset ystävät uudelleen tai etsiä uusia ystäviä.

        Tällaiselle erakolle Suomi sopii varmaan hyvin. Ei ole sellaista pakollista rupattelua joka tilanteessa. Ihmisille annetaan oma rauha ja reviiri ja tilaa hengittää. Tai näin ainakin kuvittelen. Saa nähdä, millaiset naapurit sattuvat ja millaiselle seudulle ajaudun.

        Vieläkin hiukan pelottaa paluu, mutta uskoisin, että viihdyn, sopeutumisajan jälkeen. Olin poissa vain kaksikymmentä vuotta. Olen ehkä vielä tarpeeksi nuori aloittaakseni uudelleen. Olen vielä työikäinen, sekin auttaa. Eipä silti, en aio koskaan lopettaa työntekoa, en ennenkuin kuolen.

        Sinä pärjäät kuten jo totesin aikaisemmin,olen nyt ollut täällä 1v.yli 40v.jälkeen ja ei kaduta.Ne todelliset ystävät ovat tietenkin mukana kuvioissa,aloitimme ruokailu tapaamisen toistemme luona,siis aivan tavallista kotiruokaa ja muistellen menneitä.Suurenmat ongelmat ovat jo ohi,toivottavasti otat tietokoneen mukaasi,helpottaa aivan valtavasti.(ex.korvalääkäri??missä,ei kuulu perusterveyden hoitoon)Itse olen eläkkeellä joten pystyn valitsemaan myös "rusinat" pullista,nautin siitä että pystyn tekemään ja menemään minne minua huvittaa,en ole rakentanut itselleni seiniä ja tiedän että eivät kaikki vanhat tutut minua tuolla tunne jos en minäkään.Asunto on ja kirppareita suosittelen,kirjastot toimiin,työn saat aivan varmasti ja seuran valitset SINÄ itse.Ei tarvitse hankkia kävelysauvoja ja koiraa,kuten eräs minulle ehdotti!


      • Suomalaisuus kuvottaa, suomalaiset olivat likaisia natsien kätyreitä todellisuudessa, eivätkä ymmärrä hävetä sitä, vaan Mannerheim isäaurinkoinen on joka paikassa!!

        On tosi julkea vakuutusyhtiö If, haluaa väkisin pitää kuolleen vakuutettuna. Tämä on just suomalaista ahneutta. Ne eivät näe niin pitkälle, että minä, joka olen saman vakuutusyhtiän asiakas (eli uhri) vedän huonosta kohtelusta suuttuneena myös omat vakuutukseni pois sieltä (nyt kun vielä elävänä sen voi tehdä). Väännetään ruuvi niin tiukalle, että se katkeaa ja sitten se on sama kuin jos ruuvia ei olisi lainkaan. Se on Suomen tapa toimia. Sarvikuonojen maa.

        Sitä minä ihmettelen, että miten voi tämä maa potkia ihmisiä päähän ja sitten antaa aseen niille käteen ja käskeä tappelemaan omasta (=raharikkaiden pankki/vakuutuslaitoseliitin) puolesta. Eiks niillä välähdä päähän edes sellainen mahdollisuus, että heti konfliktin alussa siirryttäisiinkin toiselle puolelle?


      • ihanhyväsuomi
        Pre_Kaarina kirjoitti:

        Suomalaisuus kuvottaa, suomalaiset olivat likaisia natsien kätyreitä todellisuudessa, eivätkä ymmärrä hävetä sitä, vaan Mannerheim isäaurinkoinen on joka paikassa!!

        On tosi julkea vakuutusyhtiö If, haluaa väkisin pitää kuolleen vakuutettuna. Tämä on just suomalaista ahneutta. Ne eivät näe niin pitkälle, että minä, joka olen saman vakuutusyhtiän asiakas (eli uhri) vedän huonosta kohtelusta suuttuneena myös omat vakuutukseni pois sieltä (nyt kun vielä elävänä sen voi tehdä). Väännetään ruuvi niin tiukalle, että se katkeaa ja sitten se on sama kuin jos ruuvia ei olisi lainkaan. Se on Suomen tapa toimia. Sarvikuonojen maa.

        Sitä minä ihmettelen, että miten voi tämä maa potkia ihmisiä päähän ja sitten antaa aseen niille käteen ja käskeä tappelemaan omasta (=raharikkaiden pankki/vakuutuslaitoseliitin) puolesta. Eiks niillä välähdä päähän edes sellainen mahdollisuus, että heti konfliktin alussa siirryttäisiinkin toiselle puolelle?

        Sulla on paha mieli, voi voi. Ei varmaan tunnu kivalta. Missä maassa on parempi olla kuin Suomessa? Minä asun hyvässä maassa, mutta jotkin asiat ovat paljon paremmin Suomessa.

        Olen minäkin kuullut yhtä ja toista Ifistä. En vakuuttaisi siellä. Vakuutusyhtiöt eivät kovin rakkaita taida olla tässäkään maassa, jossa asun. Oli isot tulvat hiljattain ja vakuutusyhtiöt eivät maksaneet poishuuhtoutuneita taloja. Melko turhaa ottaa vaikkapa vakuutus sen varalta, että menettää työkykynsä, koska siihenkin on monelaista kommervenkkiä, jottei tarvitse maksaa. Ehkei suomalaiset vakuutusyhtiöt ole maailman pahimpia.

        Eikös kukin voi vaikuttaa ympäristöönsä, varsinkin nykyään, kun on netti ja saa äänensä kuuluviin aika helposti? Muutokseen tarvitaan myönteisiä, aktiivisia ihmisiä. Ei meidän tule odottaa valmista. Me olemme se Suomen kansa, jota arvostelemme. Ollaan parempi kansa.

        Sarvikuonoja? Sarvikuono vaikuttaa asuvan yläkerrassani. Aamukahdelta lähtee aina törmäämään vessaan niin, että lattialaudat jytisevät.


    • soiles

      Kylla tassa aivan laillisesti Suomen kansalaisena olen oikeutettu saamaan KELAn edut, ei siina asiassa nittaan ole tekemista onko reilua vai ei.
      Missa maassa kukin asuu, henkilo kuuluu sen maan terveyshuolto systeemin, eikohan asia ole nain?!

      Kun itse asuit ulkomailla, mista sait terveydenhuoltoa ? Suomestako ?

      Todella, ehka muuttoni oli vastahakoisesti tehty, sen myonnan.
      Sinulle itsellesi, toivon kaikkea myonteista, ja pikaista sopeutumista, silla aikaa se vie Suomen kylmyyteen ja ihmisiin.
      Hei !

      • pelokas palaaja

        Hyvä pointti, pahoittelen ajattelemattomuuttani. Olen tosiaan kuluttanut asuinmaani terveys- tai poaremminkin siarauspalveluja. Nyt olen kyllä niistä irrottautunut ja hoitelen itseäni omin konstein. Olen kyllä tehnyt työvuotenikin täällä ja maksanut veroja. Suomesta sain ilmaisen koulutuksen, enkä ehtinyt maksaa kovin paljon veroa, ennen kuin läksin. Kumpikin maa hyötyi minusta ja toisaalta olin rasite kummallekin maalle. Missä lie balanssi? Siinä tein nyt virheen, kun arvostelin sinun valintojasi. Pyydän vielä kerran anteeksi.

        Toivon sinullekin kaikkea hyvää, missä sitten päätätkin asua.


    • soiles

      Eipas mitaan, kaikki OK, en pahasti ottanut sun kommenttia, onhan vaikea ilmaista itseaan nain kirjoittamalla vain.

      Toivon etta sopeudut hyvinkin pian tanne Suomeen. Muista vain etta useat ihmiset, so. suku tai entiset ystavat eivat tunnut jotenkin kiinnostuneilta sinun aikaiseen elamaasi ulkomailla. Ehka he vain tuntevat Suomen ja ajatuksetkin liikkuvat sen rajojen sisalla.
      Miksi sanot olevasi rasite ? Kyllahan me kaikki rehelliset tyotatekevat ihmiset olemme oikeutettuja niihin etuihin, jossa maassa asumme kerrallaan.
      Itse saan elaketta ulkomailta, josta myos maksan veroa enka ole hiiskunut tasta sanallakaan Suomen verokarhuille, asia ei heille kuulu. Ja Suomesta saan niin pienta invaliidielaketta ettei siita edes veroa voi maksaa.

      Ota kaikki alusta saakka irti, etsi ja loyda uusia kivoja ystavia, juttele ihmisten kanssa niin huomaat etta hekin haluavat jutella kanssasi, vaikkei osaakaan tehda aloitetta. Nauti lumesta, hiihdosta, kirjastoista, ilmaisista tapahtumista, kesalla luonnosta ja metsasta.
      Kaikkea hyvaa sulle !

    • paluumuuttaja nr 61

      Tässä minun tarinaani paluumuutosta Suomeen:
      Muutin -70 luvulla pois Suomesta ja palasin 10 vuoden jälkeen sukulaissuhteiden vuoksi.
      En sopeutunut suomalaiseen menttaliteettiin ja takaisin Ruotsiin.
      v 2008 sitten taas takaisin koska tytär oli muuttanut Suomeen ja siellä lapsenlapsia.
      Oli rankkaa heti alkuunsa, mutta koska olen sopeutuvaa tyyppiä ja erittäin sitkeä suomalainen luonne, päätin jäädä.
      Mutta ei onnistu millään, en kertakaikkiaan viihdy suomalaisessa kyttäys ilmapiirissä.
      Ihmiset suurimmaksi osaksi epäystävällisiä ja kateellisia.
      Olen itse iloinen ja sosiaalinen ja vieläpä kielitaitoinen (onneksi osaan montakin kieltä sujuvasti)
      Mutta eipä auta iloisuus suomalaisten kanssa.Mököttäjiä ja katkeria suomalaisia liian paljon.
      Siksipä keskustelenkin maahanmuuttajien kanssa ja heidän joukostaan löytyy iloisia ja mukavia ihmisiä.

      Palaan takaisin Ruotsiin missä asuin 33 v.
      Onneksi siellä minulla on paljon sukulaisia ja parhaat ystäväni jotka ilahtuivat kun kerroin palaavani.'Nyt sitten Suomeen tytärtä ja lastenlapsia tapaamaan lentäen kuten ennen.

      En todellakaan suosittele tunnekuohussa paluumuuttoa.
      Suomi on niin takapajuinen maa , ei siki etteikö Suomessa olisi hyvä koulutus, sosiaaliset edut jne mutta se mentaliteettti on niin kamalaa ettei voi kuin ihmetellä!
      Kiitos kuitenkin niille harvoille mukaville suomalaisille joita olen tavannut silloin tällöin, olette poikkeus!

      • pelokas palaaja

        T'llaisia mielipiteitä kun lukee, hiukan pelottaa, miten minullekin käy. En aikoinaan tuntenut koti-ikävää Suomeen, hetkeäkään, se iski nyt vasta vuosi sitten. Paluupäätöksestä lipun ostoon kului noin viikko, muistaakseni, mutta itse paluulento on vasta alkukesästä, jotta ajatukseen voi sopeutua, ja käytännön asiat järjestää.

        Uskon tuon, että muualla asuneilla on erilainen maailmankatsomus ja ovat avoimempia, ainakin jotkut, kuin ikänsä Suomessa asuneet. Mutta Suomikin muuttuu. Paluumuuttajatkin voivat omissa ympyröissään muuttaa maata. Tämä s24 osaltaan muokkaa meitä. Minä olen keikkunut täällä jo kuusi vuotta, monilla palstoilla. Sillä tavalla voi levittää omiakin ajatuksiaan, jos niissä nyt levittelyn arvoisia on.

        Minä olen aika erakkomainen luonne, ja tuleva kumppani on samanlainen. Meistä voi tulla onnellinen erakkopari. Hyviä ystäviäkin hänellä kyllä on ja hyvät välit sukulaisiin. Minullakin on joitakin rakkaita ihmisiä siellä ja uusia ystäviä ehkä vielä löytyy. Joku oikein sosiaalinen, ja ulkomailla vielä sosiaalisemmaksi tottunut ihminen ehkä kärsisi Suomesta enemmän kuin minä luulen kärsiväni.

        Eniten pelkään byrokratiaa. Pelkään, latistaako verotus yritykseni heti alkuunsa tai löydänkö työtä, jos päätän, etten halua enää työllistää itseäni. Pelkään, millaisia avustuksia saisin, jos olisin työttömänä aluksi, tai jos sairastun. Pelkään kaikenlaisia turhia ja suuria maksuja, esimerkiksi joku älytön televiolupamaksu. Maaseudulla haluaisimme asua, mutta uudet jätelait tekevät vanhan ostamisen kalliiksi, koska pitää usein kaivatuttaa uudet likakaivosysteemit. Julkinen liikenne on ihan retuperällä ja auton käyttö on hurjan kallista.

        Toisaalta opiskelu on halpaa. Voisin sitä kautta löytää ystäviäkin. Voisin kouluttautua hoitoalalle, jolla varmaan löytyy työtä keski-ikäisellekin. Suomen luontoa ei korvaa mikään. Sen takia olen valmis kärsimään paljon puutteita. Kuljen varmaan pitkät ajat myrskyissä ja tuiskuissakin iso hymy naamalla, nauttien Suomen raikkaasta ilmasta ja luonnon tuoksuista. Ehkä on laitonta virnistellä kaduilla? Ehkä minut passitetaan hoitoon!

        Voihan sitä aina muuttaa pois taas, mutta en usko muuttavani. Haluan rakentaa Suomea sellaiseen suuntaan kuin katson hyväksi. Haluan olla kirjailija. SUomessa luovuuteni virtaa paremmin kuin täällä muilla mailla lämpimillä. Nytkin on helle jo aamuvarhaisella. Kuka sitä jaksaa.

        Muuten, kirjoitan juuri suomalaisten negatiivisista puolista, tai ainakin kirja, jota nyt kirjoitan, käsittelee sellaisia asioita. Minulla on suuria haaveita - ehkä kirjoittamisellani vielä autan poistamaan joitakin suomalaisten pelkoja ja negatiivisuuksia ja nauramaan itselleen ja toisilleen.

        Ei täydellistä maata kai ole missään. Nykyinen maani on minulle sopinut kauan. Suomi varmaan sopii monella tavalla myös. Maailma on avoin. Ajatelkaapa niitä miljoonia pakolaisia, jotka eivät saa valita, missä asuvat. Meille on portit auki joka suuntaan.


    • 16 + 19

      >> Pelkään, latistaako verotus yritykseni heti alkuunsa.

      Nähdäkseni tuossa asiasa avaisana on valmistatuminen ja suomalaisista pelisäännöistä hyvin selvän ottaminen jo etukäteen. Suomessa on vaikka miten paljon pienyrityksiä pitkällä historialla.

      Monille lienee yrityksen ennakkoverot se keskeinen huolenaihe, mutta sehän pitkälti etukäteen neuvoteltavissa verottajan kanssa ja ennakkojahan voi säätää pitkin matkaa mikäli yrityksen tulos jää oletetusta. Tärkeää olla itse ajan tasalla ja tarvittaessa aktiivinen ja reagoiva verottajaan päin, sekä tietenkin hyvä kirjanpito. Kirjanpitoyrityksien veroneuvontaan sokeasti luottamisen sijaan kannattaa selvittää ja perehtyä itsekin mahdollisimman hyvin pelisääntöihin. Mikäli tulos ylittää odotukset, niin veroja varten oleva budjetti luonnollisestikin syrjään ennakkoja varten.

      Ps. Eräällä tutavallani on ollut yritys, taitaa olla reilut kaaksikymmentä vuotta ja veroasioista keskeustellessamme sanoi, että aina on voinut hoitaa asioita verottajan kanssa ja sopia tarvittaessa uusista ennakoista jos firman tulos on sitä edellyttänyt. Kannattaa olla aktiivinen reagoida ennakkoon verottajaan päin ennenkuin asiat kaatuvat niskaan.

      Monikin pienyrittäjä on polttanut veroa varten olevan osuuden tuloksesta ja sitten valittaa jälkeenpäin "että verottaja kaatoi yrityksen", kun ei ole enää pääomaa vastatakseen veroistaan. Myös kiinteiden kulujen huono hallinta heikentää yrityksen tuloksentekoa ja vakautta. Oheinen foorumi saattaa olla kiintoisa:

      - http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/forum.jspa?forumID=26&start=0

      -

      • pelokas palaaja

        Kiitos tuosta linkistä, siellä on paljon mielenkiintoista.

        Luin hiukan starttirahoista. Sekin yksi huvittava keksintö. Sitä annetaan yrityksille, jotka ilman sitä eivät alkaisi toimia, eikä yritystä saa olla aloittanut ennen kuin hakee starttirahaa. Kuinka pitkään käsittely sitten vie. Rahaa siis annetaan aloitekyvyttömille ja avuttomille. Toisaalta pitöisi olla yrittäjäkokemusta. Minkähänlaiset ihmiset loppujen lopuksi saavat starttirahaa?


    • "Eläkeläiset valittavat, että Suomi verottaa puolitoista prosenttia heidän eläkkeistään (kamalaa riistoa todella)" Kysymys on lakisääteisstä eläkkeestä perittävästä sairaanhoitohoitomaksusta (1,48 %). Sitä on aivan turha periä henkilöltä, joka ei suomalaisen terveydenhoidon palveluja käytä ja joka ei niihin edes ole oikeutettu. Kela ei maksa esim. minun hoitokustannuksiani Portugalissa, mikä on kelan kanssa selvitetty. Toki minun vapaaehtoisesta eläkkeestä tätä maksua ei peritä. Nähtäväksi jää, miten käy ensi vuonna, kun minulle aletaan maksaa työeläkettä.

      • 16 + 19

        >> Sitä on aivan turha periä henkilöltä, joka ei suomalaisen terveydenhoidon palveluja käytä ja joka ei niihin edes ole oikeutettu.

        Ellen erehdy, niin EU-maiden kesken on sovittu harmonisesti pelisäännöt sairauskulujen jakamisesta ( ei ainostaan maiden keskeisiä eriäviä sopimuksia kuten verotuksen suhteen ) silloin kun vaikkapa työeläkkeelle siirtynyt muuttaa toiseen EU-maahan. Hoitoa saa vakituisen verotuksellisen asuinmaansa terveydenhoidon ehdoilla, mutta todellisuudessa lasku lähetetään lähtömaahan, eli suomalaisten tapauksessa Suomen Kelalle.


    • Minä en muuttanut työeläkettä nauttivana, joten ainakaan minuun sääntö ei tällä hetkellä päde, Verovirasto on tosin yrittänyt periä sairaanhoitomaksua vapaaehtoisesti eläkkestäni, mutta joutunut luopumaan vaateestaan. Alan nostaa työeläkettä ensi vuonna. Katsotaan sitten, miten käy.

      • pelokas palaaja

        En ymmärrä, mitä puhutte noista eläkkeistä ja veroista. Olen vähän tyhmä. Saan päänsärkyä numeroista. Onneksi suomalainen miesystäväni rakastaa numeroita. Hoidelkoon hän verot ja muut.

        Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta pitäisikö sinun mielestäsi suomalaisen eläkeläisen maksaa sairaanhoitomaksua mihinkään maahan? Jos ei, pitäisikö hänellä silti olla oikeus julkiseen sairaanhoitoon? Nykyisessä asuinmaassani en ole maksanut meidän puolentoista prosentin sairaanhoitomaksua, koska tuloni ovat aina jääneet sen tulorajan alle, jonka jälkeen sitä olisi peritty. Olen silti saanut ilmaista sairaanhoitoa. Onko se reilua, en tiedä. Pitääkö Suomessa sitten maksaa ihan pikkutuloistakin tuo maksu, vai onko eläkkeesi huomattavan suuri?


    • En ole vielä onnellinen palaaja, mutta suunnitelmissa on pian sellaiseksi tulla. Muutama pikkujuttu hiukan arveluttaa, esimerkiksi:

      Suomessa tekniikka on edistyksellisempää kuin täällä, enkä täkäläisittäinkään ole mikään tekniikan ihmelapsi. Voi viedä jonkun aikaa setviä sopivin puhelinliittymä ja nettiyhteys ja tottua käyttämään langattomia palveluja.

      Olen tottunut maksamaan sähkö- ja muut lastut postitoimistossa käteisellä, shekillä tai kortilla, ilmaiseksi. Suomessa siitä menisi isot maksut, oliko se ihan seitsemän euroa per lasku, tai jotain sellaista ylimaallista?

      Television katselusta pit'' Suomessa maksaa. No, ei se minua oikeastaan koske, koska tuskin sielläkään televisiota hankin. Elämä on liian lyhyt ja tekemistä liian yltäkyllin.

      Yrityksen perustaminen voi olla monimutkaisempaa kuin täällä. Täällä ei tarvinnut kuin rekisteröidä nimi ja alkaa harjoittaa liiketoimintaa. Tuskin ihan yhtä helppoa Suomessa?

      Toisaalta, vaakakupissa on niin paljon positiivista, että kyllä minä Suomeen olen tulossa ja uskoisin ihan onnellinen vielä siellä olevani, alkushokin jälkeen. Olen ollut yli kaksikymmentä vuotta poissa.

      • "Olen tottunut maksamaan sähkö- ja muut lastut postitoimistossa käteisellä, shekillä tai kortilla, ilmaiseksi. Suomessa siitä menisi isot maksut, oliko se ihan seitsemän euroa per lasku, tai jotain sellaista ylimaallista?"

        Suomessa on vaikea löytää edes postia nykyään. Se on asiamiesposti yleensä ja kaiken rihkaman ja himphampun takaa saattaa oikea postitoimistokin löytyä. Toisaalta sitten taas tavallisiin kauppoihin voi tilata paketteja.
        Joo, täällä ei kyllä makseta käteisellä mitään laskua, paitsi jotkut mummot ja moottoripyöräjengit.
        Sinä menet kirjastoon ja varaat tunnin ajan nettiin. Menet pankin sivulle ja valitset sieltä verkkopankin ja näppäilet tarvittavat tunnistautumistiedot, mitkä pankki on sinulle lähettänyt. Näpyttelet laskun koneelle ja hyväksyt sen ja se on siinä eikä maksa mitään.

        "Television katselusta pit'' Suomessa maksaa. No, ei se minua oikeastaan koske, koska tuskin sielläkään televisiota hankin. Elämä on liian lyhyt ja tekemistä liian yltäkyllin."

        Televisiosta tulee nykyisin pelkkää jumalanpalvelusta, mutta ei sinun tarvitse televisiolaitetta hommata. Käytännössä menet netissä YLEn areenaan tai vastaavaan palveluun ja katsot ohjelmat sieltä.

        "Yrityksen perustaminen voi olla monimutkaisempaa kuin täällä. Täällä ei tarvinnut kuin rekisteröidä nimi ja alkaa harjoittaa liiketoimintaa. Tuskin ihan yhtä helppoa Suomessa?"

        Ei ole, ellet ole eestiläinen. Onhan noita eestiläisiä pilipalifirmoja rakennuksilla hääräämässä.

        "Toisaalta, vaakakupissa on niin paljon positiivista, että kyllä minä Suomeen olen tulossa ja uskoisin ihan onnellinen vielä siellä olevani, alkushokin jälkeen. Olen ollut yli kaksikymmentä vuotta poissa. "

        Älä tule Suomeen, jos voit olla tulematta!


      • Pre_Kaarina kirjoitti:

        "Olen tottunut maksamaan sähkö- ja muut lastut postitoimistossa käteisellä, shekillä tai kortilla, ilmaiseksi. Suomessa siitä menisi isot maksut, oliko se ihan seitsemän euroa per lasku, tai jotain sellaista ylimaallista?"

        Suomessa on vaikea löytää edes postia nykyään. Se on asiamiesposti yleensä ja kaiken rihkaman ja himphampun takaa saattaa oikea postitoimistokin löytyä. Toisaalta sitten taas tavallisiin kauppoihin voi tilata paketteja.
        Joo, täällä ei kyllä makseta käteisellä mitään laskua, paitsi jotkut mummot ja moottoripyöräjengit.
        Sinä menet kirjastoon ja varaat tunnin ajan nettiin. Menet pankin sivulle ja valitset sieltä verkkopankin ja näppäilet tarvittavat tunnistautumistiedot, mitkä pankki on sinulle lähettänyt. Näpyttelet laskun koneelle ja hyväksyt sen ja se on siinä eikä maksa mitään.

        "Television katselusta pit'' Suomessa maksaa. No, ei se minua oikeastaan koske, koska tuskin sielläkään televisiota hankin. Elämä on liian lyhyt ja tekemistä liian yltäkyllin."

        Televisiosta tulee nykyisin pelkkää jumalanpalvelusta, mutta ei sinun tarvitse televisiolaitetta hommata. Käytännössä menet netissä YLEn areenaan tai vastaavaan palveluun ja katsot ohjelmat sieltä.

        "Yrityksen perustaminen voi olla monimutkaisempaa kuin täällä. Täällä ei tarvinnut kuin rekisteröidä nimi ja alkaa harjoittaa liiketoimintaa. Tuskin ihan yhtä helppoa Suomessa?"

        Ei ole, ellet ole eestiläinen. Onhan noita eestiläisiä pilipalifirmoja rakennuksilla hääräämässä.

        "Toisaalta, vaakakupissa on niin paljon positiivista, että kyllä minä Suomeen olen tulossa ja uskoisin ihan onnellinen vielä siellä olevani, alkushokin jälkeen. Olen ollut yli kaksikymmentä vuotta poissa. "

        Älä tule Suomeen, jos voit olla tulematta!

        Hyvänen aika - miksen tulisi Suomeen? Onko Suomi niin kamala, vai minä?


    • Maari rouva

      Pitaisi olla jokin pieni kirjantapainen, meille paluumuuttajille, tai myos ulkomaalaisille, jossa olisi vain nama paa asiat laitettu esille ja tietoa. Esim KELAsta, verotuksesta (jossa paljon epatietoisuutta), terveydenhoidosta, siis vain yleinen tieto.
      Jos tanne tulee niin kaikki on niin uudistunutta, itsellani vaikeaa loytaa kunnon tietoa mistaan. Ja ystavia ei ollut, perheella ei ollut aikaa antaa ohjeita.

      taalla maksaa menna laakarille ja se on monimutkaista, suoraan ei paase esim erikoislaakarin vastaanotolle KELAn kautta, ajat ovat varattu, odotus aika liian pitka. Yksityislaakarit ei tunnu olevan sen parempia, niille joilla rahaa riittaa.
      Laskujen maksamisesta saa maksaa myos, jos ei ole heti internet bank, joilla maksaa melkein ilmatteeks.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1280
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      68
      831
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      770
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      698
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      658
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe