Saa olla noin 15m rannasta...Kunnasta ei tulla tarkastamaan rakennuspaikkaa vaan käsketään vain toimia säännön mukaan. Mittasin tuon vesirajan ja penkereen puolivälistä ..menikö väärin ? Pakko jatkaa kuitenkin rakentamista kun kunnasta ei kiinnostusta asiaan löydy.
Etäisyys rantaviivasta
19
5266
Vastaukset
- Päijänteellmitannut
Rakennuspaikka yleensä mitataan keskivedenkorkeuden mukaisesta rantaviivasta, saattaa olla muitakin käytäntöjä. Päijänteen keskivedenkorkeus on karttojen mukaan 78.3 m, ja ympäristökeskuksen sivuilta löytyy ajantasainen Päijänteen pinnan korkeus. Tällä hetkellä pinta on noin 78.42 m vähän tuulen mukaan heiluen mittarin sijaintipaikalla. Minä mittasin keskivedentason mukaisen rantaviivan paikan etsimällä 10 cm syvyyden lähinnä tulevaa rakennusta, kun silloin sattui olemaan vesi 78.4 m:n tasolla, ja asetin siihen merkkikepin. Siitä on sitten mahdollista mitata vaakasuora etäisyys rakennukseen, useissa paloissa, jos jyrkkä ranta, tai edistyneellä lasermittarilla jossa korkeuseron huomioon ottava vaaitustoiminta ja laskentaohjelma.
Jotkut kunnat ei ole mahdottoman tarkkoja etäisyysmitasta, minä kuitenkin laitoin puoli metriä minimimittaa kaemmas ettei tule sanomista kun kunnan virkamiehet joskus kuitenkin vaihtuvat. Jotkut kunnat taas erittäin tarkkoja tässä asiassa, mutta kunta taitaa silloin tulla asettamaan nurkkapisteet.- dreevo
Miten vaan mutta pyytäisin asian paperille allekirjoitettuna mikäli rakennusmääräyksistä ei ole selvää luettavaa sääntöä ja rakennustarkastaja ei tule pyynnöstä huolimatta paikalle. Voi ainakin syyttää rakennustarkastajaa ja pyytää korvaamaan mikäli erhe sattuu ja kuluja tulee.
- Pitäskansmitata..
Hyvät ohjeet tuossa. Mitataanko se muuten seinään vai räystääseen ..ei kuitenkaan terassin reunaan ?
- dreevo
aI RIPULIKO??????????????Miten vaan mutta pyytäisin asian paperille allekirjoitettuna
- usko pois
tuo homma kuuluu kunnan rakennustarkastajalle ja elä missään nimessä ala rakentaa ennenkuin hän on merkinnät maastoon tehnyt.
- Päijänne saari.
Minulle rakennustarkastus ei tullut paikalle kun pyysin vaan neuvoi juurikin itse suorittamaan mittaushommat...minkäs sille mahtaa jos millin päälle ei ole ja kun rantaviivakin liikkuvaa sorttia .
- Miettikää
Miksi asunto pitää saada vesirajaan eikö sitä voi suosilla laittaa n 10 m kauemmaksi ns mitatusta.
- öljlsdl
Vähän ihmetyttää rakennustarkastajan toiminta. Minun mökkikunnassa rakennustarkastaja antoi luvan aloittaa vasta kun oli käynyt tarkastamassa maastoon lyötyjen merkkipaalujen paikat. Varmuuden vuoksi mittasin olettamastani rantaviivasta (aika selkeä veden syövyttämä reuna) noin 17 metriä vaikka minimi on 15m. Pari metriä ei maastossa paljon tunnu.
- 0789
Kumpaan suuntaan rantaviivasta rakennat?
- 30 m3 saunamökki
Meillä ei saanut tehdä perustuksiakaan, ennen kuin mittamies kävi merkaamassa paikan.
perustusten valmistumisen jälkeen taas oli perustuskatselmus, jossa tarkistettiin, että perustukset on rakennettu merkittyyn paikkaan. Vasta perustuskatselmuksen jälkeen sai alkaa pystyttämään hirsikehikkoa.
Näin asia hoituu ainakin täällä länsirannikolla. Olin oikein tyytyväinen kunnan palveluihin ja palvelun joustavuuteen. Joka paikassa sai neuvoja ja palvelu ei ollut ikävää niuhottamista ja pilkunhalkomista. - henrik ijäs
pelkkä sepeli siis ei riitä vaan täytyy olla hiekkaakin. rakennusvirasto sano.
- henrik ijäs
uusien sääntljen mukaan se 15m on oikein kun ennen sai saman.
uusi laituri myös.
laita hiekkaa kaivinkoneella - henrik ijäs mattieno
henrik ijäs kirjoitti:
uusien sääntljen mukaan se 15m on oikein kun ennen sai saman.
uusi laituri myös.
laita hiekkaa kaivinkoneellakäyt hiekkakuopalta hakee hiekkaa ja viet sen 10-15metrin syvyyteen
- henrik ijäs
henrik ijäs mattieno kirjoitti:
käyt hiekkakuopalta hakee hiekkaa ja viet sen 10-15metrin syvyyteen
matti tuohinen jyväskylä on mun enoni.
- henrik ijäs
henrik ijäs kirjoitti:
matti tuohinen jyväskylä on mun enoni.
ei oo turhia enoja paitsi nuo.
- HENRIK IJÄS
Mene pois!!
- Päijänteen.ranta
Syö pissiäni hipp.- ärrrr
i äiäinen aäirmä
- kkokokoo
minä taas tein valun 2m veden rajasta vitunko väli sillä on missä k ohtaa e rakennus on kun sen itsen suunnitelee niin on siinä missä pitääkin
- sevoiollapitkällä
Mökin voi rakentaa ihan rantaankin, kunhan pitää huolen että etäisyys kivijalkaan on rannasta 15 metriä. Elikkä, talo ei tarvitse olla kivijalan päällä, se voi olla muuallakin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?134525Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3133457Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja363366Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin112519Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk182505- 2622102
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2961645- 901590
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi441346Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81153