Etäisyys rantaviivasta

Päijänteen ranta

Saa olla noin 15m rannasta...Kunnasta ei tulla tarkastamaan rakennuspaikkaa vaan käsketään vain toimia säännön mukaan. Mittasin tuon vesirajan ja penkereen puolivälistä ..menikö väärin ? Pakko jatkaa kuitenkin rakentamista kun kunnasta ei kiinnostusta asiaan löydy.

21

4308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päijänteellmitannut

      Rakennuspaikka yleensä mitataan keskivedenkorkeuden mukaisesta rantaviivasta, saattaa olla muitakin käytäntöjä. Päijänteen keskivedenkorkeus on karttojen mukaan 78.3 m, ja ympäristökeskuksen sivuilta löytyy ajantasainen Päijänteen pinnan korkeus. Tällä hetkellä pinta on noin 78.42 m vähän tuulen mukaan heiluen mittarin sijaintipaikalla. Minä mittasin keskivedentason mukaisen rantaviivan paikan etsimällä 10 cm syvyyden lähinnä tulevaa rakennusta, kun silloin sattui olemaan vesi 78.4 m:n tasolla, ja asetin siihen merkkikepin. Siitä on sitten mahdollista mitata vaakasuora etäisyys rakennukseen, useissa paloissa, jos jyrkkä ranta, tai edistyneellä lasermittarilla jossa korkeuseron huomioon ottava vaaitustoiminta ja laskentaohjelma.
      Jotkut kunnat ei ole mahdottoman tarkkoja etäisyysmitasta, minä kuitenkin laitoin puoli metriä minimimittaa kaemmas ettei tule sanomista kun kunnan virkamiehet joskus kuitenkin vaihtuvat. Jotkut kunnat taas erittäin tarkkoja tässä asiassa, mutta kunta taitaa silloin tulla asettamaan nurkkapisteet.

      • dreevo

        Miten vaan mutta pyytäisin asian paperille allekirjoitettuna mikäli rakennusmääräyksistä ei ole selvää luettavaa sääntöä ja rakennustarkastaja ei tule pyynnöstä huolimatta paikalle. Voi ainakin syyttää rakennustarkastajaa ja pyytää korvaamaan mikäli erhe sattuu ja kuluja tulee.


      • Päijänteen.ranta

        PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI PISSI KAKKA RIPULI, OSTA HYVÄ SIPULI


    • Pitäskansmitata..

      Hyvät ohjeet tuossa. Mitataanko se muuten seinään vai räystääseen ..ei kuitenkaan terassin reunaan ?

      • dreevo

        aI RIPULIKO??????????????Miten vaan mutta pyytäisin asian paperille allekirjoitettuna


    • usko pois

      tuo homma kuuluu kunnan rakennustarkastajalle ja elä missään nimessä ala rakentaa ennenkuin hän on merkinnät maastoon tehnyt.

    • Päijänne saari.

      Minulle rakennustarkastus ei tullut paikalle kun pyysin vaan neuvoi juurikin itse suorittamaan mittaushommat...minkäs sille mahtaa jos millin päälle ei ole ja kun rantaviivakin liikkuvaa sorttia .

    • Miettikää

      Miksi asunto pitää saada vesirajaan eikö sitä voi suosilla laittaa n 10 m kauemmaksi ns mitatusta.

    • öljlsdl

      Vähän ihmetyttää rakennustarkastajan toiminta. Minun mökkikunnassa rakennustarkastaja antoi luvan aloittaa vasta kun oli käynyt tarkastamassa maastoon lyötyjen merkkipaalujen paikat. Varmuuden vuoksi mittasin olettamastani rantaviivasta (aika selkeä veden syövyttämä reuna) noin 17 metriä vaikka minimi on 15m. Pari metriä ei maastossa paljon tunnu.

    • 0789

      Kumpaan suuntaan rantaviivasta rakennat?

    • 30 m3 saunamökki

      Meillä ei saanut tehdä perustuksiakaan, ennen kuin mittamies kävi merkaamassa paikan.

      perustusten valmistumisen jälkeen taas oli perustuskatselmus, jossa tarkistettiin, että perustukset on rakennettu merkittyyn paikkaan. Vasta perustuskatselmuksen jälkeen sai alkaa pystyttämään hirsikehikkoa.

      Näin asia hoituu ainakin täällä länsirannikolla. Olin oikein tyytyväinen kunnan palveluihin ja palvelun joustavuuteen. Joka paikassa sai neuvoja ja palvelu ei ollut ikävää niuhottamista ja pilkunhalkomista.

    • henrik ijäs

      pelkkä sepeli siis ei riitä vaan täytyy olla hiekkaakin. rakennusvirasto sano.

      • henrik ijäs

        uusien sääntljen mukaan se 15m on oikein kun ennen sai saman.
        uusi laituri myös.
        laita hiekkaa kaivinkoneella


      • henrik ijäs mattieno
        henrik ijäs kirjoitti:

        uusien sääntljen mukaan se 15m on oikein kun ennen sai saman.
        uusi laituri myös.
        laita hiekkaa kaivinkoneella

        käyt hiekkakuopalta hakee hiekkaa ja viet sen 10-15metrin syvyyteen


      • henrik ijäs
        henrik ijäs mattieno kirjoitti:

        käyt hiekkakuopalta hakee hiekkaa ja viet sen 10-15metrin syvyyteen

        matti tuohinen jyväskylä on mun enoni.


      • henrik ijäs
        henrik ijäs kirjoitti:

        matti tuohinen jyväskylä on mun enoni.

        ei oo turhia enoja paitsi nuo.


    • HENRIK IJÄS

      Mene pois!!

      • Päijänteen.ranta

        Syö pissiäni hipp.- ärrrr
        i äiäinen aäirmä


    • Päijänteen.ranta

      Tein pissilläni rastin rantaan, nyt se on markattu!

      Voin sanoa tarkistajille että "ootpas ny kusessa" kun paikka on oikea!

    • kkokokoo

      minä taas tein valun 2m veden rajasta vitunko väli sillä on missä k ohtaa e rakennus on kun sen itsen suunnitelee niin on siinä missä pitääkin

    • sevoiollapitkällä

      Mökin voi rakentaa ihan rantaankin, kunhan pitää huolen että etäisyys kivijalkaan on rannasta 15 metriä. Elikkä, talo ei tarvitse olla kivijalan päällä, se voi olla muuallakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2733
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2320
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2080
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1827
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1705
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1686
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe