Kysymyksiä Gambiasta

Moi!
Ollaan menossa Cape Point, Kotu/Bakau/Kololi alueelle kahden viikon pakettimatkalle joulukuussa ja tuli mieleen kysymyksiä joihin en ole huomannut vastauksia.

Paljonko taxit maksaa? Eli esimerkiksi paljon Bakau-Banjul väli maksaa joka on matkaltaan n. 13km.
entä onko kukaan ottanut esim. koko päiväksi taxia tai tehnyt todella pitkän matkan ja paljon se on maksanut?

Kai Banjulissa nyt voi käydä ilman oppaan palkkaamistakin?
Ei kai siellä nyt elävältä syödä jos on selvinnyt esim. intiasta :) ?

Ajateltiin että ainakin jonain/joinain päivinä kyllä palkattaisiin joku pakallinen virallinen opas ja kierreltäisiin eri paikkoja. Onko oppaan kanssa otettava taxi vai onko heillä autoa?

Miten Senegalin luonnonpuistoon eläimiä katsomaan retki käytännössä järjestetään? Eli siis palkkaa oppaan mukaan ja menee taxilla vai bussilla vai onko retkelle muitakin menijöitä niin jollain ryhmäbussilla? Olen kuullut että hinta on 60€-100€ niin mistä siis hinta koostuu?

Mitä paikkoja suosittelette jossa käydä paikallisen oppaan kanssa ja miten suosittelette sinne kulkevan?

Vaikka pakettimatkalle ollaan menossakin niin halutaan nähdä ja kokea eikä vain loikoilla auringossa. Otettiin pakettimatka koska satuttiin saamaan halvalla äkkilähtö.

33

1482

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin ja olen saanut ristiriitaista tietoa ruuan ja juoman hinnasta.

Jotkut sanoo että ruokaannokset on vähintään 6-7€.
      Olettaisin kuitenkin että tarkoittaa vain hotellialueen ruokapaikkoja?

Paljon esim. Banjul:ssa maksaa sellainen normi ruokaannos esim. nyt vaikka riisiä lihaa/kanaa/kalaa?
      Jotkut ovat sanoneet että olut on suomen hinnoissa?
      Ei kai paikallinen olut nyt voi niin kallista olla esim. Julbrew?
      Mitenkäs vesipullossa ostetun veden litrahinta ja Jungle Juice hintakin olisi kiva saada tietoon.

• santo.

Nuo hinnat pätee aika hyvin turistiravintoloihin. Paikallisissa kuppiloissa tai katugrilleistä saa ruoka-annoksia 30-100 dalasia. Liha/kala/kanapiirakka/shawarma maksaa 15-50 dalasia. Leipä 5 dalasia, täytettynä 10-30 dalasia. Monissa ruokapaikoissa "päivän annos" yleensä 30-50 dalasia. Iso vesipullo maksaa kait 25 dalasia (?), vesipussit maksavat 2 dalasia.

• Niin ja jos vain mahdollista niin olisi kiva kuulla hinnat tietyistä jutuista (esim. olut, ruoka, vesi) sekä hotellialueella että ulkopuolella kuten Banjul:ssa :)

• Löytyykö halpoja paikallsia ruokapaikkoja esim. vaikka katukojuja kävelymatkan päässä hotellialueelta?

• Onko kellään tietoa Fajarassa sijaitsevan 18 reikäisen golfkentän hinnoista? Eli paljonko maksaa jos pelaa koko 18 reikää kerran läpi?

• Entä paljon rannalla maksaa hieronta esim. selkä, hartiat, kädet ja jalat sekä pää?

• 28

n. 30e caddy, mailat ja kierros

• Eroaako Senegambia ja Bakau toisistaan paljoa? Kummatki ntaitaa olla selkeitä hotellialueita ja olen lukenut että ainakin Senegambiassa olisi paljon ravintoloita joten mitenkä tämän alueen hintataso?

Niin ja onkos joku käynyt Serregundassa joka on Gambian selkeästi isoin yli 370 000 asukkaan kaupunki ja vain n. 8km päässä Bakausta? Voiko tuonne lähteä ilman opasta?

• santo.

Itse en tykkää Bakausta, liian syrjässä, hankala liikkua eri paikkoihin, liikaa pummeja, liian hiljaista.

Serrekunda on ihan turistialueiden vieressä, siis jos jonnekin menee, niin yleensä Serrekundan kautta. Ei sitä siellä osaa edes ajatella, että menee johonkin "muualle", samaa isoa kaupunkia. Ei tietenkään tarvitse opasta mukaan. Selvittää vain, mistä bussit lähtee omaan majapaikkaa ja missä sijaitsee paikat, joihin haluaa siellä mennä. Vaikuttaa kaaottiselta, mutta oikeasti ihan selkeä kaupunki kujineen.

• Olen kuullut että liikkua voi jeepillä... Takroittaako tuo siis että jeepin voi vuokrata ja itse ajaa? Jos jeepin voi vuokrata niin sisältyykö siihen vakuutukset että mahdollisessa kolaritilanteessa ei joudu itse maksumieheksi :D

• Niin ja paljon jeepin vuokraus maksaa ja onko vaikeakin suomalaiselle ajaa Gambian liikenteessä kaupunki ja tai pienemmillä paikoilla?

• dodeham

se jolla on rahaa joutuu aina maksumieheksi, vaikkei mitään tekisikään. mitä kalliimpi auto, sitä enemmän poliisit keksivät rikkeitä. lapset, kanat lampaat juoksentelevat tien yli miten sattuu ja autokuski on AINA syyllinen jos joku jää auton alle. vakuutus on pelkkä rahastuskeino, mistä voi pitkien ja hikisten odotustuntien jälkeen tulla jokunen dalasi.

muuten gambiassa on helppo ajaa, koska liikennesääntöjä voi noudattaa suurinpiirtein :D

• Onko joku käynyt Discossa/Discoissa ja jos on niin missä ja paljon maksoi sisään ja mitä maksoi olut/drinkit sisällä? Oliko turvallisen tuntuista? Ollaan nuorena parina Mies ja nainen liikenteessä.

• santo.

Discoihin sisään maksaa max. 50-100 dalasia, useimmiten naiset pääsevät ilmaiseksi sisään. Tiettyinä iltoina voi olla todella vilkasta ja ahdasta tietyissä paikoissa, toisaalla taas ihan tyhjää täynnä. Olut kait maksaa yleensä 50 dalasia. Senegambiassa on paras, vilkkain yöelämä.

• santo.

Taksi Bakau-Banjul maksaa turistilta varmaankin 120-150 dalasia/suunta. Bussilla pääsee 5 8 dalasia / suunta.

Totta kai siellä Banjulissa voi käydä ilman opasta! Miksi ei?!? Siitä vaan hyppäätte taksiin tai bussiin, niistä ei ole pulaa (paitsi ruuhka-aikoina ahdasta). Banjul on todella rauhallinen kaupunki.

Kannattaa etukäteen katsoa netistä tai matkaoppaista, mitkä voisivat olla teitä kiinnostavia paikkoja käydä siellä.

• Sen takia kysyin tuota opas juttua kun tuntuu että Gambiasta luettaessa niiden palkkaamisesta puhutaan jatkuvasti :) mutta hyvä juttu jos voi lähteä ilman opastakin kuten intiassa.

• rhino

Suosittelisin aluetta Senegambia mieluummin kuin Bakauta.Senegambiassa on suosittu disco WOW sinne kannattaa mennä puolenyön jälkeen.Senegambiassa on useita hyviä ruokapaikkoja joissa on livebändi joka ilta.Opasta ei kannata palkata,en tiedä mistä hemmetistä tuollainen juttu on lähtöisin.En usko että olette niin tampioita ettette Gambiassa pärjäisi.Turhaa rahanmenoa palkata mitään opasta.Kyllä siellä paikalliset neuvovat asiallisesti mitä tarvii .Senegambiassa on yx hyvä paikka missä voi lämmitellä ennen discoja,ALI BABA,kysykää missä ja siellä on hyvä ruoka myös :)
      Itse olin hotellissa Kotu apartments,bungaloweja.Kotu beach oli vastapäätä,tosi siisti ja rento paikka.Suosittelen!!

• rhino

vielä minun oma mielipiteeni ,kannattaako mennä Banjuliin vai esmes Serrekundaan.Minusta Banjul oli vain ruuhkainen ja pölyinen,samaa roinaa myydään sielläkin kuin Serrekundassa ja se on lähempänä.Kävin kuukausi sitten Banjulissa ja totean vain että voihan siellä käväistä jos haluaa välttämättä täytettä tyhjiin lomapäiviinsä.Ennemmin kävisin vaikka Senegalin puolella tai tutustuisin Gambian muihin osiin.

• Aisha1
      • no huh!

Siis todella kalliit hinnat!! Ihan tiedoksi uusille matkaajille!

• Aisha1
        no huh! kirjoitti:

Siis todella kalliit hinnat!! Ihan tiedoksi uusille matkaajille!

Hinnat ovat dalaseissa, ei Euroissa! Sain juuri tiedon, että Fatalan Senegalin retki on 6000 dalasia henkilöistä riippumatta.

• no huh!
        Aisha1 kirjoitti:

Hinnat ovat dalaseissa, ei Euroissa! Sain juuri tiedon, että Fatalan Senegalin retki on 6000 dalasia henkilöistä riippumatta.

Heh, ei kai kukaan nyt niin tyhmä sentään ole, että kuvittelisi noi hinnat euroiksi! Kallista kuitenkin, hyvät rahat mies kuitenkin saa jos turistit tuollaisia maksavat.

• huhheihaloo

Kyllä on törkeät hinnat, en ikinä maksaisi tuollaisia summia. Silkkaa rahastusta, mutta köyhän on pyydettävä ja jos turisti maksaa, niin omahan on tyhmyytensä.

• Aisha1
        Aisha1 kirjoitti:

Selvennystä edelliseen: Retken hinta 6000 dalasia on suurin piirtein 150 euroa. Jos retkelle lähtiöitä on 6 henkeä, se tekee 25 euroa/henkilö sisäänpääsy luonnonpuistoon.

• Niin olisiko jollain neuvoa miten siis toteuttaa tuo Senegalissa käynti halvemmalla?
      Paljonkohan maksisi jos ihan taxilla pamauttaisis sinne ja onko kannattavaa käydä muuallakin kun luonnonpuistossa?
      Mitä kuluja rajalla tulee?
      Keltakuumerokotus ainakin vaaditaan ja se löytyy.
      Missä yövytään jos vain käy luonnonpuistossa?
      Ei tosiaan ole hirveästi rahaa mutta halu on sinnekkin sen verran kova että maksetaan sitten vaikka tuo kallis retki jos ei muuta keksi koska tarkoitus on kuitenkin kokea tällä reissulla.

• klath

Ota yhteys [email protected] ja kysy Senegalin matkan hintaa. Anulla on käytössä autot, joilla pääsee lautalle vaivattomasti, yleensä jonottamatta.

• rhino

Kysyn huomenna Gambialaiselta kaveriltani.Ei kannata maksaa ylimäärästä :)
      Kerron sitten jos saan infoa.

• dodeham

Bensa maksaa suunnilleen saman verran kuin Suomessa. Huonot tiet, ruuhka ja ajotapa vievät bensaa hurjasti.

Senegalin luonnonpuisto on tosi kallis, vaikka menisit sinne omin avuin. Ja jos haluaa mennä sinne omalla autolla, tulee matkalle vielä enemmän hintaa, koska auton kuljetus lautalle ja vakuutukset Senegalin puolelle maksavat.

Rajalla ei muistaakseni oteta kuin joku 30 dalasin toimistomaksu. Senegalin puolelta löytyy ihania pikku kyliä ja majoitus maksoi n. 30e/ 2hlö/ yö. varmaan hinta vaihtelee paikasta riippuen. En kuitenkaan usko, että pääsee halvemmalla menemällä omatoimisesti.

Jos haluaa säästää taksirahoissa kannattaa käyttää tanka-tankaa. Se maksaa 5 dalasia/ kadunpätkä.

opas on hyvä olla matkassa jos on naispuoleinen, lähinnä torjumaan liiat kosiskelijat ;)

• dodeham

lisäys:
        Yleensä nuo matkaoppaat eivät kuljeta omaa autoa lautalla yli, vaan järkkäävät Barran puolelle toisen auton, millä on Senegalin vakuutukset.

• Ehdotus

Jos tarvitset suomenkielistä opasta niin ota yhteys Anu Katjikkoon joka asuu talvet Gambiassa ja on naimisissa gambialaisen kanssa.Olemme tehneet hänen kanssaan retkiä ja olemme olleet erittäin tyytyväisiä.

• rhino

Nimi on muuten Anu Katajikko.Olen käväissyt tutustumassa hänen kotisivuihinsa nimellä anungambia,pitääkö tälläinen tieto paikkansa,ovatko nämä vielä voimassa olevat kotisivut?
      Lähetin Anulle e-mailia sivuilla olleeseen sähköpostiosoitteeseen,ei ole tullut vastausta.Puhelin numero oli sivuilla,kun soitin ko.numeroon se meni ihan jonnekin muualle Gambiaan kuin Anulle.

Väärinkäsityksien välttämiseksi voisiko Anu itse tällä palstalla antaa yhteystietonsa tai joku joka tietää olemassaolevat päivitetyt yhteystiedot ilmoittaa ne tietoa tarvitseville.Kiitos!!!

• klath

Anun puolesta vastaan, että sähköpostiosoite on: [email protected]. Puhelinnumero Gambiaan on voinut muuttua, koska aina ei onnistu saamaan samaa numeroa mikä on ollut käytössä aikaisemmin. Sähköposti on varmin tapa saada yhteys Anuun!

• abaraka

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5269
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3450
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2850
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      57
      2672
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      172
      2338
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      25
      2137
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1889
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1855
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1771
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe