Vanhaan koneeseen?

Taas se särky!

Vuonna 1997 ostetun pöytäkoneen 3,2 G:n kovalevy vetelee viimeisiään. Käyttöjärjestelmä on 16 bittinen W95 ja en haluaisi siitä luopua sattuneesta syystä.

Vieläkö tuollaiseen saa ostettua toimivaa kovalevyä, mieluiten SSD? Ja löytyykö oikea kun menen vanha levy kädessä kaupasta kyselemään vai tarviiko siinä muitakin tietoja?
Miten formatoin levyn heti uutena?

Jos saa, niin miten osioin sen? Vanha oli osioitu 4 osaan ja tavoite olisi sama. Onko suomenkielistä ilmaista osiointiohjelmaa, jota vähemmän tietokoneista ymmärtävä osaisi käyttää?

Kiitos asiallisesta vastauksesta.

8

380

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • @Co;1W9v

      SSD-levyn hinnalla saat uuden koneen.

    • fat

      Miksi SSD? Rauta on niin aataminaikuista, että vaikka saisitkin levyn pelaamaan (hyvin epätodennäköistä) niin nopeushyöty ja minimaaliseksi. SSD vaatii parhaan tehon saavuttamiseksi sata 3-väylän. Eli kannattaa tyytyä johonkin ide-levyyn. 16-bittinen järjestelmä ei vain oikein hyödynnä nykylevyjen kapasiteettia. 32-bittinenkin asettaa tiettyjä rajoituksia mutta sillä jo pärjää. Jos sinulta löytyy win95:n asennuslevy, niin siitä pitäisi löytyä osiointityökalu. Asennusvaiheessa ei tarvitse luoda muuta kuin käyttisosio ja muut osiot voi luoda sitten käyttöjärjestelmän omalla työkalulla.

    • Taas se särky!

      Tuo SSD kiinnostaa oletetun pitkäikäisyytensä takia.
      Tämän vanhan koneen käytössä tulisi olemaan vain vanhoja, hitaita sovelluksia joten nopeus ei todellakaan ole tavoite vaan kestoikä.
      Olettaisin, että muutaman gigan SSD-levy ei ole kallis, mutta voin olla väärässäkin. Vaikka, saaneeko niitä noin pieniä mistään?

      W95:n asennuslevy löytyy, mutta osioitten luonnista minulla ei ole harmainta aavistustakaan, ei myöskään osoitintyökalusta.

      • 15+18
        Kollimaattori kirjoitti:

        Pieni SSD-levy ei todellakaan paljoa maksa:

        http://www.verkkokauppa.com/fi/product/35369/ccvmb/Imation-SSD-Pro-7000-3-5-SATA-16GB-SSD-levy

        Tuon lisäksi tarvitset SATA => IDE -adapterin:

        http://www.verkkokauppa.com/fi/product/18383/cdfxt/Fuj-tech-adapterilevy-2-SATA-laitetta-IDE-ohjaimeen

        ja kaapelit:

        http://www.verkkokauppa.com/fi/product/18261/scnh/Fuj-tech-90-serial-ATA-kaapeli-pituus-30cm

        http://www.verkkokauppa.com/fi/product/14483/cdsjn/Fuj-tech-Serial-ATA-kovalevyn-virta-adapteri

        Voit kloonata koko levyn osioineen kaikkineen SSD-leylle esimerkiksi CloneZillalla:

        http://clonezilla.org/downloads.php

        Lue dokumentointi huolellisesti. Älä arvaile mitään.

        Tuon 16 GB SSD:n toimitusajaksi on merkitty loppu.

        http://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/2903c/SSD-3-5-SATA

        Tarkoittanee, että sitä ei enää ole saatavilla.

        Jossakin kannettavassa mainostettiin juuri äskettäin SSD tavallinen kovalevy yhdistelmää. Jäi mieleen, että SSD oli niin pieni, että siihen oli varmaan vaikea saada edes koko Windowsia. Ei jäänyt mieleen kannettavan merkki ja tyyppi, koska ei kiinnostanut. Kuitenkin SSD oli varmaankin 2,5 ". Jos tuollaisenkin löytää, saa sen sovittimella pöytäkoneen PATA-liitäntään kiinni.


      • 15+18
        15+18 kirjoitti:

        Tuon 16 GB SSD:n toimitusajaksi on merkitty loppu.

        http://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/2903c/SSD-3-5-SATA

        Tarkoittanee, että sitä ei enää ole saatavilla.

        Jossakin kannettavassa mainostettiin juuri äskettäin SSD tavallinen kovalevy yhdistelmää. Jäi mieleen, että SSD oli niin pieni, että siihen oli varmaan vaikea saada edes koko Windowsia. Ei jäänyt mieleen kannettavan merkki ja tyyppi, koska ei kiinnostanut. Kuitenkin SSD oli varmaankin 2,5 ". Jos tuollaisenkin löytää, saa sen sovittimella pöytäkoneen PATA-liitäntään kiinni.

        Tällainen voisi olla hyvä vaihtoehto, kun sen varustaa sopivan kokoisella SD tai SDHC-kortilla.

        http://www.ebay.com/itm/SDHC-SD-MMC-3-5-40Pins-IDE-Hard-Disk-Drive-HDD-SSD-adapter-Barebone-mini-iTX-/170710257774?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item27bf1fd06e


      • 15+18 kirjoitti:

        Tällainen voisi olla hyvä vaihtoehto, kun sen varustaa sopivan kokoisella SD tai SDHC-kortilla.

        http://www.ebay.com/itm/SDHC-SD-MMC-3-5-40Pins-IDE-Hard-Disk-Drive-HDD-SSD-adapter-Barebone-mini-iTX-/170710257774?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item27bf1fd06e

        Veikkaan kyllä varsin hitaaksi, mutta ompahan ainakin pieni ja äänetön. Huuto.netistä noita saa myös kätevästi.
        Sitten noita on saatavilla CompactFlash -korteille, jotka ovat kai nopeampia kuin SD-kortit.

        Kapasiteettihan ei ole aloittajalle probleema, jos hänen nykyinen levynsä on vain 3.5Gt ja kortteja saa moninkertaisella kapasiteetilla. Noita on muuten kahden kortin versioinakin, jolloin tulee molemmat ide-kanavat käytettyä.


      • 15+10
        Töppönen kirjoitti:

        Veikkaan kyllä varsin hitaaksi, mutta ompahan ainakin pieni ja äänetön. Huuto.netistä noita saa myös kätevästi.
        Sitten noita on saatavilla CompactFlash -korteille, jotka ovat kai nopeampia kuin SD-kortit.

        Kapasiteettihan ei ole aloittajalle probleema, jos hänen nykyinen levynsä on vain 3.5Gt ja kortteja saa moninkertaisella kapasiteetilla. Noita on muuten kahden kortin versioinakin, jolloin tulee molemmat ide-kanavat käytettyä.

        Tarkemmin ajatetultuani tuo kortti-idea ei ehkä kuitenkaan ole hyvä. Ensinnäkin sen käyttö voi hidastaa koneen toimintaa liikaa, vaikka ketjun aloittajan konekaan ei varmaan kovin nopea ole. Toisekseen kortti ei ehkä kestä jatkuvaa kirjoittelua niinkuin oikea kovalevy tai SSD. Vaikka antamssani linkissä on kerrottu, miten windows siihen asennetaan, on käyttö kuitenkin ehkä tilapäiseen tarkoitukseen korvaamaan vaikka cd/dvd-boottilevyn.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe