En 3h selaamisen jälkeenkään löytänyt vastauksia, niin kysyn sitten täältä.
Jos ostaa esim. 2m x 1m kangasta, leikkaa ja ompelee siitä paidan, toistaa tämän 100 kertaa, niin voiko paidat myydä ihan noin vaan Suomessa? Ulkomaille?
Tarvitseeko paita jonkun hyväksymismerkin? Tarvitseeko paita _jotenkin_ rekisteröidä? Entä tarvitseeko paitaan ommella jotain ohjeita miten se kuuluisi pestä ym.?
(paita oli vain esimerkki)
itse tehty tuote ja myynti
28
3282
Vastaukset
- ompeleva123
Kyllä voit myydä. On asiallista liittää tuotteeseen valmistusaine- ja pesutiedot.
Esim.100% puuvilla, pesu 60C ja tekijän yhteystiedot myös ovat plussaa.
Voit käydä verotoimistosta itsellesi Y-tunnuksen, jonka avulla saat tehdä esim.
työhuonevähennyksen ja saat muutakin tietoa yrittämisestä.
Kuntasi yritysneuvoja auttaa myös epäselvissä kohdissa.- M C
Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei pesuohjemerkintöjä saa käyttää ilman asian mukaista lisenssiä, mutta suulliset tai tekstimuodossa olevan hoito-ohjeet pitäisi olla laillista käyttää.
- Tarkemmin---
M C kirjoitti:
Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei pesuohjemerkintöjä saa käyttää ilman asian mukaista lisenssiä, mutta suulliset tai tekstimuodossa olevan hoito-ohjeet pitäisi olla laillista käyttää.
MC tarkoittaa, ettästandardisoimisliiton symboleja ei saa käyttää ilman maksua. Sanallisia pesu- ja käyttöohjeita saa käyttää. Itseasiassa ne ovat pakollisia kahdella kielellä.
- ompelevaan
Voit myydä ihan vapaasti. Ostaja tietää, että tuote on 'käsintehty'. Jonkinlaiset, tuotteen mukana tulevat tiedot antavat sinusta luotettavan vaikutuksen (ainakin materiaalitiedot).
- mummeli61
Ainakin Helsingin kaikilla toreilla
saa vapaasti myydä tekemiään tuotteita, samoin Hyvinkään torilla, muista en tiedä.
Helsingissä vaaditaan torikortti, Hyvinkäällä ei mitään muuta kuin maksat vain toripaikan torivalvojalle. Kaikesta myytävästä tuotteesta täytyy maksaa veroa.
Onneansa voi tietty kokeilla ja toreilla myydä pimeästi, mutta riskinä on verotarkastajan vierailu kojulla tai kateellisen naapurin ilmianto.
Liiketoiminnasta maksetaan arvonlisaveroa ja tuloveroa ym. lakisääteiset eläkemaksut.
Parasta olisi aloittaa homma yrityskurssilla tai muuten hankkia yrittäjyyden tietotaito.
Yrittäminen ei ole mitään rakettitiedettä eli ihan tavallisella järjellä ymmärrettävää hommaa, mutta asiat kannattaa selvittää eikä lähteä soitellen sotaan.- En maksa
Aina näitä veropiipertäjiä on väijymässä joka paikassa. Jos mummu ostaa 6 € lankaa ja kutoo siitä ajankulukseen sukat johon kuluu aikaa ..... kauan ja pyytää sukista vaikkapa 10 € saa mummu j......kauta kyllä pitää ihan itsellään sen siitä työstään ansaitsemansa rahan, että saa ostettua nitroja ja verenpainelääkettä. Maksakoot nämä ollilat ja vaalruussin ketkut enemmän veroja. Minä en ainakaan maksa senttiäkään veroa jostain parin euron voitosta jos myyn jotain ajankulukseni tekemästäni jutusta, että saan ostettua lisää tavaraa josta taas teen ajankulukseni jotain myytävää, että saan hankittua taas uutta matskua jne. jne. Pidänpähän markkinataloutta yllä näinkin.
- mummeli90
Ei pidä paikkaansa että kaikista omista myymistään tuotteista pitää maksaa veroa.Kysykää itse veroviranomaisilta!
Määrättyyn summaan asti ei mitään veroa!
Joten turha tulla tänne toisten moraalinvartijaksi!Suomessa on vapautettu verosta ainoastaan alkutuotanto eli itsekeräämiään marjoja ja sieniä saa myydä vapaasti ilman veroa.
Jos myyt toisenkeräämiä esim. torilla, on se veronkannon alaista toimintaa.
Omia käytettyjä tavaroitaan saa myydä vapaasti, ei veroseuraamuksia.
Mutta kaikki myyntiin valmistettu ja niistä saatava tulo on veronalaista.
Toki jokainen tekee, miten parhaaksi näkee, mutta näin sanoo asiasta laki ja sen pohjalta toimivat veroviranomaiset.- Kysy verottajalta jo
Mummeli ei nyt erota alv:a ja tuloveroa. Tuloveroa pitää maksaa kaikkien kaikista uusista myymistään tuotteista. Arvonlisäverosta olemme vapautettuja kun myynti ei ylitä tiettyä summaa. Olikohan jotain 40 000€.
Mummelithan voivat myydä jopa alle torihintojen, kun ei veroja maksella aj tulot tulee eläkkeestä. Kysy verottajalta jo kirjoitti:
Mummeli ei nyt erota alv:a ja tuloveroa. Tuloveroa pitää maksaa kaikkien kaikista uusista myymistään tuotteista. Arvonlisäverosta olemme vapautettuja kun myynti ei ylitä tiettyä summaa. Olikohan jotain 40 000€.
Mummelithan voivat myydä jopa alle torihintojen, kun ei veroja maksella aj tulot tulee eläkkeestä.Alvittoman myynnin alaraja 8500€ / vuosi.
- käsi työläinen
KasVain kirjoitti:
Suomessa on vapautettu verosta ainoastaan alkutuotanto eli itsekeräämiään marjoja ja sieniä saa myydä vapaasti ilman veroa.
Toki jokainen tekee, miten parhaaksi näkee, mutta näin sanoo asiasta laki ja sen pohjalta toimivat veroviranomaiset.Mummeli on oikeassa,tiettyyn rajaan (summaan ) asti saa esim. käsityöläinen myydä tuotteitaan ilman veroja.
- Väärä paikka
KasVain kirjoitti:
Alvittoman myynnin alaraja 8500€ / vuosi.
Mene sinä kasvain (aivo kenties) tuonne veropalstalle mesomaan. Täällä keskustellaan käsityö ym. harrastus jutuista.
- 24
KasVain kirjoitti:
Suomessa on vapautettu verosta ainoastaan alkutuotanto eli itsekeräämiään marjoja ja sieniä saa myydä vapaasti ilman veroa.
Toki jokainen tekee, miten parhaaksi näkee, mutta näin sanoo asiasta laki ja sen pohjalta toimivat veroviranomaiset...."Omia käytettyjä tavaroitaan saa myydä vapaasti, ei veroseuraamuksia"
eli jos aloittaja käyttää jokaista sadasta paidastansa kerran, ne ovat verovapaita sen jälkeen...?
- Mummeli minäkin
Kaikenlaista höpöhöpöä!
jos ei veroa tarvitsisi jostakin myynnistä maksaa, niin jokainenhan sitä myisi vähän yhtä ja vähän toista, mutta vain määrättyyn summaan asti, eikä mitään veroa mistään maksaisi.
Jakaako mummeli kiusallaan väärää tietoa vai mistä on kysymys? - TUORETTA TIETOA
Tämä tieto ei ole väärä. Minä vasta kysyin omasta verotoimistosta. Myy vaan paitasi ym. Vasta kun myynti on jatkuvaa, Siihen kajotaan. Pienet määrät, omatehdyt tuotteet voit myydä ihan rauhassa. kATSOTAAN KIRPPUTORIMYYNNIKSI.
- Myyntiin tekevä
Juuri näin 8500 euroon asti voi myydä ilman veroseurauksia , jos myyt yrityksille , sitten pitää hakea y. tunnus , kuitit kannattaa kerätä , sekä ajopäiväkirja myyntireissuista , sekä ns.5 lomake verotoimistoon.
- 85000€/vuosi
Myyntiin tekevä kirjoitti:
Juuri näin 8500 euroon asti voi myydä ilman veroseurauksia , jos myyt yrityksille , sitten pitää hakea y. tunnus , kuitit kannattaa kerätä , sekä ajopäiväkirja myyntireissuista , sekä ns.5 lomake verotoimistoon.
Juupa juu. mulla on 10 alaa ja myyn niissä jokaisessa 8500€, eikä tartte veroja maksaa ollenkaan.
Siis tienaan 85000€ / vuosi ja kaikki käteen.
Lopettakaa muutkin se verojen maksu. Se on tyhmää ja vanhanaikaista.
Lukekaa ASIANTUNTIJOIDEN ohjeet Suomi24 ja rikastukaa!! Happy end!
- 7+13
pieniä määriä voi toreilla ym. myydä. Ap. kysyi esimerkkinä 100kpl,. joten sitä ei laskettane pieneksi määräksi?????? Ilman alv:ta voi tienata 8500€/vuosi, MUTTA yrittäjälle kuuluu SILTI ennakko- ym. verot. Ei auta, vaikka on 10 yritystä, tulohan tulee silti kaikki itselle......
Sitä en mene sanomaan, miten sitten tässä tapauksessa, OSTAJAHAN maksaa sen alv:n siitä tuotteesta............ ja 100kpl täyttää mielestäni ammattimaisuuden merkit, ei ne mummot niitä sukkia niin paljoa kudo, eikä niillä sukilla hintaa niin paljoa ole, että niillä yrittäjä rahoiksi löisi.....
Suosittelen ap:lle yrittäjäksi ryhtymistä, pääsee y-tunnuksella tukkuihinkin ostoksille (niitä pesumerkklappujakin ostamaan) ja hinnoittelemaan tuotteensa oikein. - alvitonelvi
Olen ollut käsityöläisenä pari kymmentä vuotta, minulla ei ole yritystä, teen vuodessa 2000-4000 eurolla,, verot maksan. verottaja neuvoi aikoinaan että tee tämän vertaiset sivutuloina, ei siinä mitään yrityksiä tarvitse perustaa, hyvin on toiminut. millähän käsityöllä yleensä niin paljon hankkiikaan,että tuo alvi raja ylittyy. saati että joku voi pitää monta alvirajan ylittävää käsityö putiikkia..
- elämän realiteetteja
Vähän vielä tuosta tunteita kuumentavasta veroasiasta.
Olen kuullut, että verottajan edustajat tekevät toisinaan pistokokeen omaisia tarkastuskäyntejä kirpputoreilla sen vuoksi, että toisinaan niillä myydään paljon uutta tavaraa. Joskus myynnissä on jotain maahantuontitavaraa ja kaupan lopettamisen jälkeen kynsiin jäänyttä varastoa. Käsitöitäkin on joskus täystangollisia.
Jos verottaja löytää näyttöä pimeistä tuloista, sillä on oikeus verottaa harkinnanvaraisesti. Se epäily ja harkinta on sitten yleensä aina yläkanttiin. Ikävä ylläri, jos osuu kohdalle. Ei auta muu kuin verovalitusta ja selvitystä tekemään. Saattaa olla jopa niin, että sen harkinnanvaraisen veron joutuu maksamaan määräajassa, ja saa takaisin vasta, jos ja kun valitus hyväksytään. En ole ihan varma.
Turhien ongelmien välttämiseksi on siis järkevää selvittää tosiasiat ja lakisääteiset velvoitteet omasta verotoimistosta, silloinkin, jos aikoo kiertää veroja, että osaa tehdä sen viisaasti.
Mä kävin muutama vuosi sitten yrittäjäkurssin, ja siellä varoitettiin jopa sellaisesta, että jos pienyrittäjä ei käytä tilitoimistoa kirjanpitoonsa, niin sen papereita syynätään heti suurennuslasilla. Vero-ongelmien välttämiseksi suositeltiin tilitoimistoa. Se nyt ei liity tähän aloitukseen, mutta verottajalla nyt vaan on lakisääteinen oikeus ja velvolisuuskin kytätä meidän itse ansaitsemiamme rahoja.
Joissain veropiireissä ollaan tiukempia kuin joissain toisissa piireissä. Verottaja voi jopa pyytää selvitystä esimerkiksi aikuisen lapsen asumiseen vanhempiensa luona. Vanhempien pitäisi ilmoittaa verottajalle saamastaan vuokratulosta tai aikuisen lapsen pitäisi ilmoittaa saadusta luontaisedusta esimerkiksi kotitaloustyötä vastaan. Verottaja päättää onko jokin tulo verotettavaa vai ei.
Siltä varalta, että joku hermostui elämän kurjista tosiasioista, niin verotus ei ole lähellä sydäntäni. - Terttu_Heikkilä
Minä olen tehnyt seuraavasti. Olen tilannut muovikassit painatuksella täältä www.kassijapakkaus.fi sitten olen pakannut niihen itse tekemiä lapasia, sukkia, kaulaliinoja etc.etc. ja myynyt niitä sitten kirpparilla. ja kun muovikassit ovat persoonallisia ja jo sinällään kivan näköisiä, niin tuotteetkin on mennyt tosi kivasti itsepalvelukirppiksellä kaupaksi. itseasiassa niin hyvin etten aina ehdi kutoon sitä tahtia kuin niitä menisi :) Yritteliäisyys on hyvästä ja varmasti palkitaan!
- Mummonmuussaaja
Ei hyvää päivää. Mää meen siivoon meidän raihnaisen mutsin ja faijan kämpän ja mutsi tarjoo mulle siitä palkkioks lihapullat muussilla ja jälkkäriks kaffet. Ja sen jälkeen mun pitää kilttinä kansalaisena kipittää verotädin luo selittämään yksityiskohtaisesti joka ikinen tampattu matto ja antaa selonteko montako mummonlihapullaa vedin sen muussin kanssa. Vienkö tortun ja kusinäytteen seuraavana päivänä labraan tutkittavaksi että näkevät puhunko totta.
Paljonkohan veroa mun pitää maksaa yhdestä syödystä lihapullasta, etten ota liikaa jos vaikkei olekkaan varaa maksaa veroja niin paljoo.- Oletko ahne?
No sunhan kuuluukin siellä siivota, jos ne on sun vanhempia.
Miksi sun pitäisi saada siitä palkkaa? - Ylireagoit!
Rauhoitu hyvä ihminen! Eihän vieraidensa kestitys liity verotukseen millään lailla.
- Muussaaja
Ylireagoit! kirjoitti:
Rauhoitu hyvä ihminen! Eihän vieraidensa kestitys liity verotukseen millään lailla.
Siis elämän realiteetti sanoo että:
"Joissain veropiireissä ollaan tiukempia kuin joissain toisissa piireissä. Verottaja voi jopa pyytää selvitystä esimerkiksi aikuisen lapsen asumiseen vanhempiensa luona. Vanhempien pitäisi ilmoittaa verottajalle saamastaan vuokratulosta tai aikuisen lapsen pitäisi ilmoittaa saadusta luontaisedusta esimerkiksi kotitaloustyötä vastaan. Verottaja päättää onko jokin tulo verotettavaa vai ei."
Luotaisetuahan ne muussit ja lihapullat on. - Ylireagoit
Muussaaja kirjoitti:
Siis elämän realiteetti sanoo että:
"Joissain veropiireissä ollaan tiukempia kuin joissain toisissa piireissä. Verottaja voi jopa pyytää selvitystä esimerkiksi aikuisen lapsen asumiseen vanhempiensa luona. Vanhempien pitäisi ilmoittaa verottajalle saamastaan vuokratulosta tai aikuisen lapsen pitäisi ilmoittaa saadusta luontaisedusta esimerkiksi kotitaloustyötä vastaan. Verottaja päättää onko jokin tulo verotettavaa vai ei."
Luotaisetuahan ne muussit ja lihapullat on.Satunnainen ruokailu ei ole luontaisetu, kuten ei ole satunnainen kylässä yöpyminenkään! Asuntoetu on työelämässä hyvin tavallinen tulomuoto, ja rahalliselta arvoltaankin se voi olla merkittävä. Ainahan se raja johonkin vedetään.
- Hävetkää
Hyvät ihmiset käykää nyt ihmeessä lukemassa aiheesta vero.fi sivuilta. Luulen että jopa jokainen teistä joka tänne kirjoittaa osaa etsiä itsenäisesti tietoa internetistä. Ihmettelen kyllä suuresti, että miten jotkut kehtaa tulla pätemään tänne asioista mitään faktoja tietämättä ja julistautua sitten vielä ainoaksi oikean tiedon haltijaksi. Tunnen suurta myötähäpeää. Tualta sivuilta löytyy selkeästi, että käsinvalmistettujen tuotteiden myynnistä ei tiettyyn rajaan asti tarvitse maksaa veroa. Muistaakseni tuo raja oli 2100€ ja myyntituotosta saa tottakai vähentää raaka-aineiden hankintakulut ja muut valmistamiseen liittyvät kustannnukset. Näistä on tekijän hyvä pitää tarkkaa kirjaa yllä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2257017Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää451295Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271102- 75911
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49875Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62867Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.96836Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38801Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14776- 43753