Älä kailota!

Väkisin kuultua

Joskus oli sellainen Älä kailota -kampanja - toivoisin että se otettaisiin uudelleen koska kailottajat eivät itse tajua häiritsevänsä.

En ymmärrä miksi puhelinasioita pitää alkaa hoitamaan kun nousee bussiin. Ymmärrän jos on pakollinen asia, mutta ei nuo sivusta kuullut keskustelut vaikuta mitenkään kiireellisiltä. En ole kiinnostunut kaikenmaailman ostoslistoista ja viikonlopun vieton suunnitteluista puhumattakaan juoruiluista joiden kohteetkin on helposti arvattavissa tai saatetaan nimetkin mainita.

Bussi jo itsessään pitää kovaa ääntä. Jos haluan vaikka kuunnella mp3-soitinta niin sen joutuu laittamaan täysille kun viereen tulee joku huutamaan puhelimeensa. Myös tavalliset keskustelut suoritetaan yleensä huutamalla. Onko suurin osa väestöstä huonokuuloisia vai minkä takia tavallinen keskusteluääni ei riitä.

Vaikka keskitynkin tässä bussissa matkustamiseen niin tarkoitan myös kaikkia muita yleisiä kulkuneuvoja kuten ratikoita ja junia.

Eikä aina tarvitse olla äänessä. Ihmiselle on luotu vain yksi suu ja kaksi korvaa. Tekee ihan hyvää joskus vähän enemmän aikaa ajatella mitä on tarkoitus sanoa kuin antaa tulla kaikki mitä sylki suuhun tuo. Sanotaanhan että "hullukin käy viisaasta kun on hiljaa".

27

1046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zzxxcc

      Voihan sitä olla kuuntelematta - ja vaikka hankkia metsurin "luupit" korville, ei kuulu "pikkumölyt" ;)

    • korvatulppa

      Voi kuule käy kertomassa tuo mun naapurille ! Se muija huutaa pihalla niin että pikkulinnut tippuu puista. Jos ei ole kelle huudella niin kiekuu itsekseen. Tää on iso taloyhtiö mut kuuluu kyllä kun k.o rouva on ulkona. HERMOT MENEE !!!

    • tutskanen

      Oletko koskaan kokeillut kommentoida kailottajan juttuja? Olen muutaman kerran saanut herkullisen tilaisuuden ottaa kantaa, koska kailottaja on innostunut kommentoimaan samassa tilassa olevaa asiaa tai ihmistä. Olemme joskus aivan liian varovaisia ja kilttejä toisillemme, vaikka elämässä on hyvinkin paljon tilanteita joissa voi sanoa selkeästi ei.Ilkeyttä en kannata, minkä vuoksi olen käyttänyt huumoria, ystävällisyyttä tai ollut mukamas utelias toisen puheista. Yhdelläkään kailottajalla ei ole juttu sen jälkeen luistanut ja ah, sitä hiljaisuutta sen jälkeen.

      Teko vaatii tietysti pokkaa, joten ei onnistu kaikilta.

      • korvatulppa

        No kyllä oon mutta desipelit on niin korkeella että korviin koskee. Kaiken lisäksi sillä on pahemman luokan virkayskä ; jos ei muuten saa huomiota niin alkaa se köhiminen. Pihatöissä oon mukamas puhunut puhelimeen, kuunnellut korvalappustereoita... ei auta. Se tulee ja huutaa vielä kovempaa. On kyllä todellinen riesa joka rajottaa jo omalla pihalla liikkumista. Vois kyllä kokeilla tuotakiin käänteispsykologiaa. Mennä vaikka kaverina harjaamaan niitä aurausviittoja puhtaaksi. Tiesittehän siis että ne lumiharjalla putsaillaan, olipa niissä roskia tai ei. Samalla hyvä tilaisuus nähdä mitä naapurissa tapahtuu.
        Sitten vielä kun osa sukulaisista ei oo suomalaisia niin sillon se huuto korvaa puuttuvan älyn...jos kovaa rääkyy niin kyllähän ei suomea puhuvan pitää jos sillon se asia ymmärtää !


    • korvat soi

      Sitten kun niitä korvalappustereoita ja muita soittimia kuunnellaan täysillä niin kohta joka iikalla on tinnitus vaivana.

      Ei tekis pahaa ollenkaan kailottajien pitää vähän pienempää suuta...

      • Päivitä tietosi

        "...korvalappustereoita...."

        And welcome back to 90's :DD


    • Me eletään vapaassa maassa, joten eiköhän jokaisella ole oikeutta puhua mitä haluaa ja missä haluaa. Se, ettei sinua kiinnosta on oma ongelmasi. Jos minulla on asiaa, niin ihan tattivarmasti sen ääneen sanon. Mistä sinä tiedät, mitä on tärkeää puhua juuri nyt ja mitä ei? Jospa ne viikonlopun suunnitelmat on pakko käydä läpi juuri sinä sekunttina, koska muulloin ei kerkiä menojen vuoksi. Jos et halua kuunnella, niin pidä korvatulpat korvissa tai MP3-soitintasi kovemmalla, jota muutenkin joutuu aika kovalla pitämään kaupingissa liikkuessa.

      • m000

        Hassulta kuulostava paikka tuo Kaupinki... Siellä varmaan täytyykin pitää mp3-soitinta kovalla. :)


      • piiruv

        on toki oikeus puhua...mutta pitää ottaa huomioon kanssakulkijat! Esim tänään oli meno pääll'ä työssä ja kun bussiin pääsin...ihanaa yksi ihminen tyhjää muuten...niin eikö tää kailottanut kaik asiansa, oli saanut 17 puhelua kun oli jossain ja ja ja ja nyt pitää lopettaa kun joku koputtaa...se helekutti kälätti ku...en tiedä mikä, ei taatusti o sen kielessä makuuhaavoja!


      • no sukka

        No just nixukka osoiti olevansa kouluttamaton tolvana.Eli "MINÄ teen mitä lystää",menttaliteetillä..no tuollaiset eivät ymmärä yhtään mitään mistään etiketti..ym säännöistä


    • Hiljainen huuto

      Samaa olen ihmetellyt...nimittäin on ihan sama puhuuko kovaa vai hiljaa...se ei kuulu sen paremmin vastaanottajalle - sen sijaan on kuvottavaa, että huudetaan suorastaan näitä jonninjoutavia arkipäivän asioita toisillekin. Jep!
      Huutokaupassa eri juttu, siellä sanotaan, että "Olkaa hiljaa ja huutakaa!"

    • kestämistä

      Minä olen sanonut monelle KAILOTTAJALLE seuraavaa"hei kuule osta minulta hyvä nokia 3010 saat sen 200€! no kailottaja tietty heti ..en minä mitään ikäloppuskeidaa osta kun tämä on ihan uusi.Siihen minä."no mutta sehän on rikki,kun siihen pitää huutaa"

    • asgsagsasaa

      Joo tuo on kyl hel.vetin ärsyttävää. Mutta johtuu vaan siitä että ihmiset on tyhmää saastaa.

    • 9+14

      Pitäis hankkia jostain vanha kunnon ghettoblasteri ja kun joku alkaa siihen luuriin kirkuu lähellä niin vetää nupit kaakkoon ja biisiksi "BLAME CANADAA!"

      Loppuis se puhelimeen huuto.

      • Ratkaisijaaa

      • Väkisin kuultua
        Ratkaisijaaa kirjoitti:

        Niiii,ap:lle tiedoksi että on olemassa suljettuja kuulokkeita,niin sangallisia kuin nappejakin.Nekun laittaa soimaan niin toinen saa oikeasti karjua vieressä ennen kuin huomaa.

        Ja ei muuta kuin ostamaan;


        http://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/5214c/Vastamelu

        Kuulovammoista helposti seuraa tinnitusta, minullakin vasen korva jatkuvasti soi. :( Olen sen takia vähentänyt kuulokkeiden kautta musiikin kuuntelua - enkä haluaísi kuunnella lähimmäisten möykkäämistäkään.

        http://plaza.fi/ellit/liikunta-ja-terveys/kotilaakari/hyva-terveys/tinnitus-suhinaa-korvissa


      • Körkke
        Ratkaisijaaa kirjoitti:

        Niiii,ap:lle tiedoksi että on olemassa suljettuja kuulokkeita,niin sangallisia kuin nappejakin.Nekun laittaa soimaan niin toinen saa oikeasti karjua vieressä ennen kuin huomaa.

        Ja ei muuta kuin ostamaan;


        http://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/5214c/Vastamelu

        Paitsi että etenkin kaupungissa avoimet kuulokkeet ovat monesti jopa paremmat kaupungissa, vaikka eivät aina saakaan kaikkea mökää suljettuakaan ulkopuolelle. Junissa on hyvä kuulla kuulutukset musan ohi ja liikenteessä mm. lähestyvät ajoneuvot ja ihmiset ja muut varoitusäänet, huudot tms.

        Kyllähän melun pystyy blokkaamaan jos haluaa, mutta eiköhän sen kailottajan ole helpompi säädellä sitä volyymiaan, kuin kaikkien muiden hankkia korvatulpat. Oikeasti on harvoja paikkoja missä puhelimeenkaan tarvitsee oikeasti huutaa. Mm. julkiset kulkuneuvot eivät yleensä moisia ole.


    • boooring1q234567890

      Se vasta ärsyttävää on kun menee kirjastoon ja joku koilottaa siellä
      puhelimeen kovaan ääneen. Kerrankin joku nainen vastas tyyliin, "Joo et soita pahaan aikaan, voin puhuu. Oon vaan kirjastossa"
      Nykyään ihmisillä ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja ja eikä osata ottaa
      huomioon muita. Mutta kaipa sitä´kännykkää pitää koko ajan julkisesti räplätä. että kaikki huomaa kuinka tärkeitä ja suosittuja sitä ollaan, kun joka minuutti
      joku soittaa ja tekstaa.

    • ....................

      Huutamista en ymmärrä, mutta puhelimeen puhuminen on sama asia kuin puhuisi vaikkapa vierustoverille. Enemmän häiritsee lapsien kimeä kiljunta tai juoppojen mölinä.
      Jos nyt pitää joku hauska kailotettu juttu kertoa, niin kerran bussissa eräs teini kertoi isoon ääneen puhelimeen (ja koko bussille) kuinka hänen isänsä naisystävä oli löytänyt tupakkaa tämän teinin repusta ja minkälainen hulabaloo siitä oli sitten syntynyt. Sai siinä pidätellä hymyä koko matkan ja aikamoisilla nimityksillä tätä naisystävää kutsuttiin.

    • miikku_:

      joo ihan järkyttävää. yks akka puhu koko linkki matkan puhelimessa,huom . aina ku joku halus lopettaa sen se soitti heti uudestaan jollekkin Toiselle . hiton kovaan ääneen viel ja semmosia asiota et ketää ei varmast kiinnosta. matka kesti onneks vaan tunnin!

    • shiishii

      Siksi koska ne eivät tajua,että se on lapsellista ja pinnallista vouhotusta.Ja oman itsensä korostamista.

      • järkyttäväää

        Juupa. silloin harvoin kun täytyy käydä ruuhka-suomessa kuulin ihan järkyttävän kommentin kolleegan suusta.. jos sulle ei kukaan soita tuntiin niin tunnet olevasi ihan left out....Täälä pöndellä soitellaan silloin kun on asiaa, eikä elämä ole pelkän kännykän varassa, jalatkin on keksitty


      • me, myself and I

        Joo mä puhun kovaa koska mun asiat on tärkeempiä ku muiden ja mitä se sitä paitsi muille kuuluu mitä mä teen. Jos joku idiootti haluu vaikka lukee bussissa niin siitä vaan, mä huudan kännykkään koska haluun tehdä niin. Mun kaverit on niin hyviä tyyppejä et kaikkien pitää kuulla mitä niille kuuluu!


    • kailottaa

      sama pätee kävelyynkin esim. kadulla. joillain ihmisillä on vaan niin ärsy tapa tulla kävelemään aivan edellä menevän ihmisen niskaan kiinni ja kailottaa joko kännykkään tai mukana olevalle kaverilleen täyttä huutoa!

      itseäni ei tosiaan kiinnosta tietää niskojeni yli jonkun viikonlopun vietosta tai panoseurasta (näitäkin asioita on joskus saanut kuulla). oman seuralaiseni kanssa keskustelusta ei tällöin tule mitään, sillä suurimman huomion vie se idiootti joka kailottaa niskan takana.

      miksi niitä asioita pitää huutaa, eikä yksinkertaisesti puhua normaalilla äänellä? ja miksi niitä asioita pitää alkaa hoitamaan just vieraiden ihmisten lähettyvillä?

      ennen ainakin oli hyvien tapojen mukaista mennä esim. puhelimen soidessa puhumaan sivummalle. nykypäivänä puheluun vastataan missä vaan ja kailotetaan täyttä huutoa asiasta ja hieman siitä asian vierestä.

      ehkäpä tässäkin asiassa ois hyvä muistaa ne hyvät käytöstavat! :)

    • Pitskussa

      Mulla tulee aina tiettyyn bussiin naisparivaljakko, joka istuu yleensä toinen toiselle puolelle käytävää ikkunan viereen ja toinen toiselle puolen, ja siitä ne sitten kommentoi toisilleen Metro-lehden juttuja kovaan ääneen. Miksei voi istua vierekkäin, niin ei tarviis huutaa? No, toi lähinnä huvittaa, mutta on todella rasittavaa, jos joku kuuntelee musiikkia niin kovalla, että kuuluu jopa ihan selvästi kaikki biisin sanatkin. Etenkin jos itse yrität kuunnella jotain normaalilla volyymillä, ja sitten bussin toisesta päästä asti kantautuu jumputi, jumputi, hoiloti, hoiloti läpi. Itse en korviani pilaa tuollaisten idioottien tähden, joten laita kovemmalle -tyyliset kommentit voi jättää kirjoittamatta, don't bother.

    • jerty

      Juu olen samaa mieltä kyllä, että vähän ihmiset voisivat kattoa mitä juttuja, missä ja kuinka kovaan ääneen toimittavat joko puhelimeen tai kaverilleen :)

      Mutta mutta...

      Omasta kokemuksestani voisivat joskus nämä ihmiset jotka tuijottavat pahasti kun puhut puhelimeen yms. hiukan miettiä. Käytöstavat ne pitää niilläkin ihmisillä olla!

      Meinaan näin nuorena aikuisena huono kuuloinen mummoni saattaa soittaa usein kun olen juuri kaupassa tai vastaavassa paikassa. Usein ei juurikaan ole mitään varsinaista asiaa hänellä tai soittaa mitä tuoda kaupasta yms.. Ei todellakaan ole mukavaa kun ihminen toisessa päässä ei todellakaan kuule ilman että sinun on huudettava puhelimeen, ja muut ihmiset kattoo todella pahasti, vaikka yrität vain vanhalle ihmiseltä tarkentaa mitä kaupasta haluaa, tai että soitat myöhemmin. Sama kaupassa ihan yhdessä mummon kanssa käydessä! Käyttäkää ihmiset oikeasti päätänne, ei se nuori aina ole vaan helvetin epäkohtelias ja kovaääninen sille mummolleen huonojen tapojensa vuoksi! Hupasinta oli kun kysyttiin kerran myyjältä eräästä tuotteesta, mummoni ei kuullut yhtään mitään mitä myyjä puhui, ja sanoinkin että mummollani on huono kuulo. Myyjä jatkoi vaan sepustamistaan normaalilla suht heikolla äänellään, lopulta minun oli toistettava kaikki kolme kertaa kovempaa mummolleni jotta hän kuulisi mitä myyjä sanoo, vieläkään ei myyjä älynnyt omaa ääntään korottaa edes hieman..

      Että näinkin päin :)

    • HALOO SAATANA!!

      Olen miettinyt samaa, miksi pitää huutaa puhelimeen? Pari kaveria on just sellasia, lukuisia kertoja olen maininnut asiasta mutta ei.. Puhelimeen huutajat ovat ilmeisesti hieman yksinkertaisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      78
      1500
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1257
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      119
      1217
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1156
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1014
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      82
      823
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      755
    8. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      752
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      377
      731
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      686
    Aihe