Hautajaisetiketistä, mitä tehdä?

stressaa

Vainaja on kihlattuni isä, jonka kanssa olimme ihan hyvissä väleissä. Olen ollut mieheni kanssa yhdessä 5 vuotta ja ensi vuonna ollaan menossa naimisiin.

Miten minun kuuluu toimia kirkossa? Saanko istua mieheni ja hänen sisarustensa kanssa (kuten mieheni haluaisi) ja viedä heidän kanssaan kukat?

10

375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 54

      Totta kai voit ja varmaan puolisosikin tarvitsee tukeasi.

    • zzxxcc

      Tietystikin toimit yhdessä miehesi kanssa, olette olleet jo kauan yhdessä - ja hääpäiväkin määrätty ym.

    • 8+2

      Olet kihloissa = kuulut perheeseen. Joka tapauksessa ei-valtiollisissa hautajaisissa voidaan ihan perhepiirissä päättää miten istutaan, miten pukeudutaan ja mitä kahvilla tarjotaan. Ei ole olemassa mitään virallista etikettiä, joka määräisi miten tulee käyttäytyä. Tärkeintä on, että hautajaiset ovat vainajan toimusten mukaiset. Jos hänen toiveensa on, että saatoväki ei ole mustissa vaan vaaleissa vaatteissa ja istuu vapaasti missä haluaa eikä muistotilaisuudessa ei soiteta virsiä, vaan rokkia ja tarjotaan kuohuviiniä, niin se on ihan ok.
      Et kai oikeasti kuvittele, että jostakin ryntää suntio heittämään sinut pihalle ja lätkäisee sakot päälle, jos lasket kukat perheen kanssa?

    • ap

      "Et kai oikeasti kuvittele, että jostakin ryntää suntio heittämään sinut pihalle ja lätkäisee sakot päälle, jos lasket kukat perheen kanssa? "

      En, vaan kuvittelen, että osa miehen sukulaisista voi vetää herneen nenään, koska heidän määritelmänsä mukaan en käsittääkseni kuulu perheeseen.

    • 8+2

      Jos vainajan poika haluaa sinut rinnalleen, niin kuka sukulainen sitä vastustaa? Jos miehesi sisarukset tai äiti ei katso sinun kuuluvan perheeseen, kannattaa koko suhde miettiä uusiksi. Suurempia ongelmia on silloin taatusti tulossa.

    • tutskanen

      Jos sinut on miehesi ja hänen muunkin perheen toimesta pyydetty samalle penkille kirkossa istumaan, niin mene. Mutta jos olisin sinä ja yhtä epävarma ostaisin yhden liljan, jonka laskisin edustamalla minua itseäni. Kysehän on myös sinun suhteestasi vainajaan, eikä kenelläkään ole syytä arvostella sinua surussasi.

      Hautajaisissa tuijotetaan aivan liikaa protokollaa, eikä anneta tilaa aidolle kaipaukselle ja surulle. Siksi voit omassa sydämessäsi miettiä, miten haluat appiehdokastasi muistaa ja tärkeää on vain omat tunteesi ja ajatuksesi. Muu pokkurointi on muiden pokkurointia.

      • valkoinenneilikka

        "Mutta jos olisin sinä ja yhtä epävarma ostaisin yhden liljan, jonka laskisin edustamalla minua itseäni"

        Minä taas ehdottomasti en tekisi näin. Ap. kirjoitti, että hänen kihlattunsa toivomus on, että ap. istuu miehensä rinnalla ja laskee kukat tämän rinnalla. Minusta miehen toivomus on tässä yhteydessä ainoa merkittävä asia (ellei sitten mahdollinen leski tai miehen sisarukset kauheasti pistä hanttiin, mikä olisi muutenkin tietysti ikävää, muttei hautajaisissa setvittävä asia). Jos ap. ryhtyisi sooloilemaan omin kukin, se olisi hautajaisten kaltaisessa tilanteessa hyvin tökeröä.

        Ap:lle, toimi miehesi toivomuksen mukaan ja selvittäkää mahdolliset sukuunkuulumiskiistat jollain muulla aikaa kuin tilaisuudessa, jossa surijoiden tulisi saada keskittyä yhteen elämänsä vaikeista hetkistä - läheiselle viimeisten tervehdysten jättöön.


      • miettii miettii
        valkoinenneilikka kirjoitti:

        "Mutta jos olisin sinä ja yhtä epävarma ostaisin yhden liljan, jonka laskisin edustamalla minua itseäni"

        Minä taas ehdottomasti en tekisi näin. Ap. kirjoitti, että hänen kihlattunsa toivomus on, että ap. istuu miehensä rinnalla ja laskee kukat tämän rinnalla. Minusta miehen toivomus on tässä yhteydessä ainoa merkittävä asia (ellei sitten mahdollinen leski tai miehen sisarukset kauheasti pistä hanttiin, mikä olisi muutenkin tietysti ikävää, muttei hautajaisissa setvittävä asia). Jos ap. ryhtyisi sooloilemaan omin kukin, se olisi hautajaisten kaltaisessa tilanteessa hyvin tökeröä.

        Ap:lle, toimi miehesi toivomuksen mukaan ja selvittäkää mahdolliset sukuunkuulumiskiistat jollain muulla aikaa kuin tilaisuudessa, jossa surijoiden tulisi saada keskittyä yhteen elämänsä vaikeista hetkistä - läheiselle viimeisten tervehdysten jättöön.

        Tottakai seisot /istut miehesi rinnalla. Mitenkähän he aikoo sitten käyttäytyä sun tulevissa häissäsi ?


    • ....,,,,

      "Jos sinut on miehesi ja hänen muunkin perheen toimesta pyydetty samalle penkille kirkossa istumaan, niin mene."

      Js miehesi ei itse ole sinua pyytänyt, älä ihmeessä mene.
      Jos joku toimeksi saanut pyytää on homma pahasti pielessä.

    • LennäLennäLeppäkertt

      Jos olette miespari, ei hautajaiset liene paras paikka kertoa sitä kaikille.

      Mutta jos olette normipari (yksi kumpaakin) on sinun paikkasi kihlattusi vieressä siinä tapauksessa että harrastatte seksiä, yhdessä.
      Jos ette elä synnissä, sinun paikkasi takarivissä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      71
      1388
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1175
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      74
      1099
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      69
      967
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      772
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      722
    8. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      373
      713
    9. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      711
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe