Hyvät ihmiset

Avautuminen

Mielestäni aasiakaspalstat ovat turhia, koska siellä käyvät tekstejä kommentoimassa ketkäs muutkaan kuin itse aasiakkaat. Jos asian yrittää sanoa kauniisti niin kuin se on, tulee huutoa. Vaikkei tähän kommentoida, tiedän, että tavoitan joitakin ihmisiä tätä kautta, ja haluan avata teille näkökulmia.

Asiakaspalvelutyössä, varsinkin tarjoilijan työssä kohtaa paljon ihmisiä, joiden elämäntyö on saada asiakaspalvelijalle paha mieli. Joskus minusta tuntuu etten minä vain riitä, vaikka pidänkin työstäni enkä halua muulle kuin ravintola-alalle. Minusta tuntuu etten riitä, koska ihmiset tekevät työstäni niin hankalaa. Miksi olla ilkeä ihmiselle, joka yrittää olla sinulle niin mukava? Saan paljon vittuilua osakseni varmasti myös siksi, että olen todella nuori, ja näytän vielä nuoremmalta. Tästä syystä usein keski-ikäiset asiakkaat haluavat näyttää nuorelle pojalle paikkansa. Minulle sanotaan ja huomautellaan asioista, joista asiakkaille ei tulisi edes mieleensä sanoa vanhemmalle tarjoilijalle. Seuraavan kerran kun menet ravintolaan, mietippä, että katsomalla tarjoilijaa silmiin ja sanomalla tälle kiitos riittävät siihen, että tarjoilija ajattelee, että olipa mukava asiakas.
Muistakaa myös, että jos ruuassa kestää, se ei ole huonoa palvelua. Se on huonoa palvelua, jossei tarjoilija käy siitä ilmoittamassa. Näin käy varmasti usein, sillä usein keittiö ei edes ilmoita, jos ruuassa menee yli 20 minuuttia. Jos ravintola on täynnä, palvelussa todennäköisesti kestää hieman. Se ei johdu siitä, että olen nuori, vaan minulla on nyt aika paljon tekemistä. Tässä ei ole kyse työvoimavajeesta, vaan siitä, että jos pitäisi olla samaan aikaan pyörittelemässä jätskejä, tekemässä drinkkejä, viemässä laskua kahteen pöytään ja ottamassa yhdestä tilausta, minulla kestää hieman. Olen pahoillani. Mutta ihmiset, voin luvata, että minä teen parhaani. Niin kuin sanon asiakkaille, ''ihan pieni hetki, teen kyllä kaikkeni että pystyisin palvelemaan teitä nopeasti.'' Mutta en ole kone (viimeistä en tietysti sano asiakkaalle, mutta toivoisin tämän ymmärtävän). Jos haluat vaihtaa perunasi, ja olen unohtanut kirjata sen koneelle/vahingossa painanut väärän perunan, en todellakaan tee sitä tahallani. Myös joskus - jokainen tarjoilija - aivan sama missä paikassa, minkä ikäinen, minkä taustainen, unohtaa tilata ruuan. Keittiö tekee myös jatkuvasti virheitä, mutta tarjoilijoiden virheet ovat näkyviä, keittiön eivät. Olen tästä pahoillani, sillä en tarkoittanut sitä.
Tiedän työpaikaltani kaksi tarjoilijaa, joilta todella saa nopeaa palvelua. Se johtuu siitä, että he ovat tehneet työtä talossa yli viisi vuotta, ja he ovat rautaisia ammattilaisia. Ala on aika liikkuva ja uutta porukkaa virtaa jatkuvasti. Uskokaa, että kiireessä tarjoilijan työ ei ole lastenleikkiä. Olen pahoillani, kun minulla kesti. Juu, varmasti olette saaneet häneltä nopeampaa palvelua, mutta kun minä olen suhteellisen uusi täällä. Myös yksi juttu. Teidän ei todellakaan tarvitse jättää tippiä. Joskus voi jättää hyvää palautetta. Voin käsi sydämellä luvata, että minulta saat hyvää palvelua. Miksi siis asiakkaat kirjoittavat palautetta vasta kun joku on huonosti? Kuvitelkaa - kolme sanaa ''Kiitos ystävällisestä palvelusta'' saa minulle paremman mielen kuin mikään tippi ikinä.

4

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedäntunteen

      Sinua ymmärretään.

    • dippadappa83

      suomesta saa paskaa palvelua, miksi siis kiittämään

    • mitä tänään söisi:)

      aivan.Olen joskus eksynyt vanhingossa noihin ketjuravintoloihin syömään.
      Siellä on sellaista ylimielisen oloista pimua, on varmaan hienoa olla siellä nokka pystyssä.
      Itse nostatan henkilökunnan tunnetilaa, jos palvelu pelaa, eikä sen mitään nöyristelyä tarvitse olla.

    • myös tarjoilija

      Nuo nuoruusajat muistetaan. Kyllä se ihmisten ääni kellossa muuttuu kun on kolmekymppinen ihminen ja kyltissä lukee myynninjohtaja. Silloin reilu kymmenen vuotta sitten kun aloitin asiakkaat saattoivat jopa ottaa ihan äidillisen otteen ja opastaa, että katsos näin teet työsi. Ai, tulepa tänne pelikentälle niin nähdään että kumpi pyörii ympyrää osaamatta mitään ja kumpi nauraa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      424
      4655
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1660
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      91
      1401
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      52
      1309
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      17
      1204
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1141
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1055
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      950
    9. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      829
    10. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      54
      827
    Aihe