Viron autokanta uudistuu vauhdilla

Pekka Porola

Karu totuus: Suomessa euroopan vanhin autokanta
Suomi on ohittanut jopa Kreikan, joka on yleensä peränpitäjänä. Autojen keski-ikä Suomessa on 11,6 vuotta ja täällä ajetaan nyt vanhemmilla autoilla kuin koskaan aiemmin. Suomalaisten pitäisi ostaa vuodessa 145 000 uutta autoa, jotta autokannan keski-ikä pysyisi edes nykyisellään.

Suurin syy on tietenkin älytön autoverotus, mutta syiksi epäillään myös suomalaista kansanluonnetta eli täällä ei haluta prameilla hienoilla autoilla.

Onko uuden tai uudehkon auton hankkiminen tosiaan jonkinlaista prameilua? Mukaan astuu tietysti perisuomalainen kateuskin eli jos naapuri ostaa uuden auton, joka on hienompi kuin itsellä, niin eihän sitä hyvällä katsota. Hyvä jos päivää enää sanotaan sen jälkeen.

Totuus Suomen autokannasta on paljon karumpi kuin itse olen kuvitellut ja tuo 11,6 vuottahan on keski-ikä, joten paljon vanhemmillakin autoilla ajetaan. Ja vanha auto, jos mikä, on saastesyöppö ja turvallisuusriski onnettomuuksissa. Minkähän takia mitään ei edes yritetä tehdä autokannan uudistamiseksi, vaan koko ajan vaan autoilijoilta koetetaan lypsää lisää?

5

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a. mpperi

      Auto se on monelle vain välttämätön menoerä. Kyllä sitä ajeltaisi uudella jos varaa olisi. Ja miten sen ajattelee. Mikä estää ostamasta uutta autoa vaikka joka vuosi jos niin haluaa ja varaa on. Siitä vaan !
      En oikein ymmärrä näitä valittajia, autovero on ihan minimaalinen verrattuna aikaisempaan. Katalysaattoriajassa ollaan oltu jo kaksikymmentä vuotta (se päästöistä) ja mitä enemmän kuluttaa ja mitä isompi kärry niin sitä enemmänhän valtio verotuloja saa. Vai pitäisikö kaikkien ajaa mopoautoilla ?
      Turvallisuus taas on 100% kuljettajien ansiota, ei auton.
      Vai ärsyttääkö kenties se että joku pystyy ajelemaan ja huolehtimaan vanhastakin autosta ja itse rimpuilee uuden ja vikarikkaan tötterön kanssa...?
      Ilmanmuuta se on arvostus ja mielipidekysymys, monelle auto tosiaan on vain välttämätön kulkuväline ja halutaan käyttää siihen mahdollisimman vähän rahaa.

    • a. mpperi

      Niin vielä. Miten tää matkailuun liittyy ?
      Kateutta Viron suuntaan. Älkää nyt. Ei ole syytä.

    • Tuttu on turvallinen

      Eihän tämä tänne kuulu, mutta käytöstä riippuen auton kestoikä on helposti 20 vuotta niinkuin muillakin kotitalouskoneilla. Tuossa noita 15-20 vuotiaita on pihassa pari kpl eikä ole vielä tarvetta romuttaa.

    • Poroperhe Virossa

      Ja tähän on lisättävä seikka miksi Virossa on uudempia autoja kun Suomessa eli täällä asuvilla on statuksena auto!

      Mieluiten mahdollisimman uusi ja näyttävä että naapurit luulevat heidän olevan varoissa vaikka tosiasiassa auto on laina-auto taikka liisattu .

      Ja jos haluat kysyjä vielä miettiä Suomen huonommuutta niin otappa oma vanha autosi alle ja lähdehhän ajelemaan tänne maaseuduille katsomaan minkätasoisia suurimmaksi osaksi ovat ihmisten talot , niin voin sanoa täällä Virossa asuneena että en usko monen Suomalaisen mielummin vaihtavan uudempaan autoon ja suostuvan sitten asumaan ns;mörskässä.

      Taikka menehhän vieraaksi perheelle niin näet että huonekkalut ovat kyllä kaikkea muuta kun uusinta uutta eli jotakin mitä on pystytty joskus ostamaan vähitellen, yleisesti vielä eri näköistä eli suuremmassa mittakaavassa pelkkä auto ei olekkaan niin yksiselitteinen mitä väitit.

      Itse ajan täällä vanhalla ladalla ja olen Suomalainen mutta minulla ei olekkaan tarvetta näyttää naapureilleni niin kuin Virolaisilla on..

      • ksusha

        Totta, niin totta.
        Virolaiset, samoin kuin venäläiset haluavat näyttää ulospäin hienoa. Ajelevat jopa Audilla, jota kukaan järkevä tavallinen työläinen ei ikinä osta. Ainakaan pysty ylläpitämään...
        Karu totuus on vaan että vanhassa vara parempi.
        Virossa niinkuin venäjällä on kuitenkin suhteessa hyvin vähän autoja per asukas.
        Turha olla kateellinen aloittaja.
        Osta uusi auto joka viikko niin autokanta uudistuu ja me muut saadaan käytettyjä kärryjä !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      102
      7315
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      36
      2792
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2366
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      107
      2076
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1775
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1381
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1343
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1324
    Aihe