Hei!
Minua on tässä nyt jo varmaan vuoden verran pelottanut, mitä tapahtuu muuttaessani tästä asunnosta pois.
Kyseessä on siis ensimmäinen asuntoni, vuokravakuutena olen maksanut 580 euroa. Kämppä on muuten rempattu kokonaan jossain lähiaikoina, mutta lattian vuokranantaja on kuitenkin jättänyt vaihtamatta, mikä lisääkin ahdistustani (ihmetyttää, miksi näin).
Lattia on vanhahko puulattia, jossa paikoittain suuriakin rakoja. Se oli jo tähän tullessani suht surkeassa kunnossa, hyvin naarmuinen (lattia siis sisäänkäynnistä lähtien harmaana naarmuista, lieveten peräseinää kohden, jossa ihan nätti pinta, rakoja lukuunottamatta). Lisäksi siinä on jäljet jostain keittiökaapiston jaloista tms. Ei siis missään unelmakunnossa ollenkaan. Tästä olen ottanut useampia kuvia muuttaessani.
Kuitenkin, ensimmäinen värjäymä tuli jo silloin, kun olin vasta kämppää siivoamassa (oli muuten paskaisessa kunnossa, hyi olkoon): puhdistin uunia, jonka lähtiessäni huuhtelin ja kuivasin huolella joka puolelta. Uuni on kuitenkin salakavala, niin että vaahtoa pääsee menemään jonnekin luukun kulmaan niin, ettei se normaalilla pyyhkimisellä lähtenytkään, ja seuraavana päivänä huomasin, että jostain oli valunut ruskeaa pesuvaahtoa puulattialle. Enpä tietenkään ollut osannut laittaa mitään lattian suojaksi lähtiessäni, kun en ole koskaan tuollaiseen luukkuun törmännyt. Nyt lattiassa sitten on tuollainen ruskea värjäymä.
Toinen värjäymä, jonka myönnän olleen täysin oma vikani, tuli kun olin jättänyt roskapussin laiskuuksissani lattialle, ja kun viimein vein sen ulos, huomasin että siinä oli ollut jotain nestettä pohjalla, ja lattiaan jäi tuollainen hieman tummempi jälki, niin kuin jotain öljyä olisin siihen kaatanut.
Mietityttää siis, voiko vuokranantaja maksattaa koko lattian vaihdon minulla, kun se on kuitenkin ollut jo huonossa kunnossa ennen tuloani? Lisäksi mietityttää se, kun jouduin käyttämään paskaisen asunnon siivoamiseen useamman päivän ja pari pulloa puhdistusaineita - onko minulla oikeus saada puhdas kämppä, vai onko vuokralaisella ainoastaan velvollisuus putsata kämppä lähtiessään: useinhan uhataan, että siivouskulut voidaan vähentää takuuvuokrasta, jos kämppä on jätetty paskaan kuntoon, mutta voinko minä saada mitään hyvitystä siitä, että jouduin muuttamaan paskaiseen kämppään? Olettaen siis tilanteen, jossa VA alkaisi vaatia vakuutta itselleen, muussa tilanteessa en siitä sano. Lisäksi kämpässä oli monta asiaa pielessä muuttaessani: suihkun suutinosa puuttui, sain ensin ainoastaan kylmää vettä, eivätkä mitkään sähkölaitteet toimineet, kun jotkut sähköjutut olivat paskana, wc:n kansi rikki jne, eli kämppä ei ollut muuttaessani asumiskuntoinen, kuten voisi olettaa. Onko tätä mahdollista käyttää lieventävänä seikkana, vai onko se vanha asiaankuulumaton seikka, johon ei voi (enää?) vedota)
Vuokravakuus ja värjäymät lattiassa
5
1391
Vastaukset
- beentheredonethat
Älä huoli,jos lattialle ei olla tehty mitään remppaa muutamaankaan vuoteen,niin vuokranantaja ei saa käyttää takuuvuokria tähän.Eriasia jos lattia olisi uusi ja jäljet tulleet selkeästi sinun siellä asuessasi.Muutenkin vuokranantajat luulevat että se vuora jonka maksat on jotain ihmeen hyvitysrahaa,että antavat asua asunnoissaan.Sillä rahalla pitäisi vuokranantajan OIKEASTI huoltaa asuntoa säännöllisesti.Jos nyt kuitenkin VA yrittää sua viilata linssiin ota yhteys oikeusaputoimistoon.
- tityo
Ihmetyttää tämä edellisen vastaajan kommentti? Oletko ihan tosissasi?
Luuletko että vuokranantajat tekevät hyväntekeväisyyttä eivätkä halua mitään vastinetta sijoitetuille rahoille?
Sijoittaja sijoittaa kymmeniä tuhansia tai jopa satatuhatta sijoitusasuntoon omaa rahaansa ja ihan hyvää hyvyttään sitten vuokraavat eteenpäin vaatimatta mitään vastinetta vai?
Tottakai sijoittaja haluaa rahoilleen tuottoa, sitähän varten vuokraustoimintaa harjoitetaan. Toki asunnon pitää olla asumiskelpoinen,eli laitteiden pitää olla toimivia ja vessaa/suihku kunnossa jne. Pintamateriaalien kunto on sitten vuokranantajan päätettävissä että missä vaiheessa ovat elinkaarensa päässä. Toiset pitkittävät remontteja niin kauan että lopulta on pakko remontoida jos asunto ei mene vuokralle.
Mutta aloittajalle sen verran että lattia kuulostaa jo sen verran huonolta ennestäänkin että ei vuokranantaja voi sulta koko lattiaa alkaa veloittelemaan.
Muutenkin tuollainen suojaamaton puulattia on ihmeellinen valinta vuokra-asuntoon jos siihen imeytyy noin helposti kaikki.
- Siisteyskäsitys
Ei sinun kuulu lattian korjausta maksaa. Kyllä se kuuluu vuokraisännälle. Jos lattia on hyvässä kunnossa muuttaessasi ja saat siihen hulimattomuuttasi näkyviä vaurioita aikaan, se on eri juttu. Siivouksen tasosta tulee vaan mieleen, että onko edellinen vuokralainen jättänyt siivoamatta ja mahdollisesti rikkonut mainitsemasi osat. Millaiseen kuntoon aiot itse asunnon jättää seuraavalle vuokralaiselle? Olen itse vuokranantaja ja joudun lähes joka kerta itse siivoamaan ja huoltomaalaamaan asunnon vuokralaisen vaihtuessa. Sellainen on tyyli, että jos äiti ei siivoa, niin sitten kuuluu vuokranantajan siivota. Vai onko?
- vuokranant....
Mielestäni olet aiheuttanut vahingossa uunin kanssa ja ''tahallisesti'' roskapussin kanssa lattiaan läikkiä.
Jos vanha lattia, jolle ei ole vuosiin mitään tehty, niin sinun osuus mahd. koko lattian hionnasta tai parantamisesta ehkä vain 10% luokkaa kohtuudella.
Ei missään nimessä koko lattian vaihto/hionta.
Muistakaa AINA, kun muutatte tehkää luettelo viat ja puutteet.
Ottakaa kuvia ENNEN sisäänmuuttoa ja vuokranantajan kuittaus.
Pyöritän useita vuokra-auntoja enkä aina tiedä niiden kuntoa. - Anonyymi
Hei asun vuokralla ja lattia on hirveä, KAAPIT aikansa ELÄNY ei mitään tehdä, saunassa kiuaskivet haisee, sitte nostetaan vuokria. Mitään ei tehdä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995305Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453573Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503205Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4432496Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2521537Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121291- 851289
- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321213Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1381139