Leväongelma

Apinapuu

Kysyisin neuvoa jos joku osaisi vastata. Minun akvaariossani on ollut jonkin aikaa todella paha levä ongelma, levä on vihreää sammaleen mattomaista ja leviää nopeasti. Pohjahiekkani on hienoa puhallushiekkaa johon levä levittyy mattomaisesti pinnalle. Lasit ovat myös levän peitossa. Olen yrittänyt päästä levästä eroon isoilla vedenvaihdoilla sekä ilmastuksen vähentämisellä, mutta ei ole auttanut asiaan. Onko olemassa jotain tehokkaita aineita millä voisi ongelmasta päästä eroon.

12

1760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 500litrasen omistaja

      Oletko laittanut aina vedenvaihtojen aikana vedenparannus ainetta? Meillä saatiin leväongelma taltutettua kutakuinkin sellaisella parannusaineella, kuin Easy Life. Jotkut sanovat että tuota Easy Lifea laittamalla vedenvaihdon jälkeen, kannattaa pitää paripäivää akva täysin pimeenä.(Kuulemma häviää levä paremmin) Ja kannattaa pienentää veden lämpötilaa. Levä meinaan viihtyy oikein rattoisasti oikein lämpimässä vedessä.

      Tuo on ainoa juttu mikä mulla tulisi mieleen. Parasta kuitenkin olisi jos kävisit elukkashopitista kysäisemässä parasta levän taltuttajaa. sinnehän voi viedä jopa näytteen levästä, että oikea "myrkky" löytyy.:)

      • +25-27 ast.C

        Levän kanssa saa taistella.. Ensinnäkin lämpötilaa kun yrittää pitää n. 25 niin aina se vaan yrittää nousta yli.. Lasken lämmittimen tehoja mutta silti jostain syystä nytkin lämpötila 25,5 vaikka lämmitin säädetty 21. Valaistuksen määrää nyt pystyy itse määräämään helposti. Nyt kuitenkin vaivana on tupsu??levä! Eli levä, joka tupsumaisena kasvaa ja tarttuu TIUKASTI lehtien reunoihin kiinni. Mikä avuksi?


      • Anonyymi

        minä olen alan walker


    • kalasi

      minkä kokonen akvaario

    • +25-27 ast.C

      Mulla ainakin 140 litranen akva..

    • 500litrasen omistaja

      Joo, tuo tupsulevä on aika ilkeetä ja iha mielettömän sitkeetä!!!!

      Itse hävitin ison osan kyseisestä levästä leikkaamalla kasveista ne lehdet pois, joissa tupsuja oli. Samoin keitin/pesin( hankasin raivopäisenä pesusienellä ennen keittämistä) kaikki akvan sisustuselementit, hoonasin pohjan moneen kertaan ja tietysti vedenvaihot viikottain.(1/3) Eihän tuokaan tapa vie sitä kokonaan pois, mutta mua se ei enää häiritse. Nyt ainakin laiva näyttää tosi vanhalta:)

      Tuohon veden lämpötilan pitämiseen 25C ei oo oikeestaan poppaskonsteja. Onko Lämmittävät lamput?
      Ja suljettu tilahan tunnetusti pitää tuon lämmön tosi hyvin sisässään, eli kansilasi auki jos ei ole pelkoa että kalat tai ravut tulee ulos.

    • tupsukka

      Onko tupsulevään mitään lääkettä /kemikaalia joka sen tuhoaa?
      Mulla sama ongelma, olen uusinut kasveja ja yrittänyt siivota,
      aina se kuitenkin uudelleen tulee, varmaan riittää yksi leväitiö jossakin.

    • Outboing

      Easy Lifen Easy Carboa voi käyttää tupsulevän hävittämiseen. Jos on riittävän suuri akvaario, voi hankkia leväbarbin, joka syö tupsulevää.

      Sitäkin tärkeämpää olisi selvittää miksi tupsulevää tulee ja korjata syy eikä vain hoitaa seurausta.

      Aqua-webissä on monta oikein avuliasta kasvipuolen asiantuntijaa, jotka osaavat neuvoa, mikä akvaarion tasapainossa mättää, kun jotain haittajuttua tulee.

      Akvaariosta kannattaa samalla kertoa kaikki mahdollinen, koko, vesiarvot, asukkaat, kasvisto, valoteho ja mitä valoja, pohjamateriaali, vedenvaihtoväli ja muut rutiinit, käytettävät kasvilannoitteet jne. On ihan mahdoton sanoa, että mikä on poskellaan, jos vain sanotaan, että tupsulevää tulee.

    • Anonyymi

      alan walker like this

    • Anonyymi

      walker john

    • Anonyymi

      Oletko laittanut aina vedenvaihtojen aikana vedenparannus ainetta? Meillä saatiin leväongelma taltutettua kutakuinkin sellaisella parannusaineella, kuin Easy Life. Jotkut sanovat että tuota Easy Lifea laittamalla vedenvaihdon jälkeen, kannattaa pitää paripäivää akva täysin pimeenä.(Kuulemma häviää levä paremmin) Ja kannattaa pienentää veden lämpötilaa. Levä meinaan viihtyy oikein rattoisasti oikein lämpimässä vedessä.

      Tuo on ainoa juttu mikä mulla tulisi mieleen. Parasta kuitenkin olisi jos kävisit elukkashopitista kysäisemässä parasta levän taltuttajaa. sinnehän voi viedä jopa näytteen levästä, että oikea "myrkky" löytyy.:)

    • Olen myöhässä mutta suosittelisin leväraaputus asiaa. Itse ostimme tuollaisen Lilzoo:sta ja sillä voi rapsuttaa levää pois laseista. Sitten kannattaa viedä vettä eläinkauppaa vesitesteihin, ja vaihtaa vettä usein!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      243
      2233
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1458
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1310
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1029
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      950
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      933
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      845
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      669
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      660
    Aihe