ahdin asennus

Pienellä budjetilla

Näin lyhyesti kysyisin. Sanokaa toimiiko vakio sytytys osilla alle 0.8barin. Jos ei niin mitä pitää säätää/ostaa. Puristus paine sylintereissä mikä on ehdoton maksimi ks. paineilla.Jos joutuu pudottaan puristuksia niin toimiiko/kestääkö laippa syl.lohkon alla. ja lopuksi kaasarit mitä pitää tehdä niille?

11

2296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi

      kaasarit ilmeisesti vaati bensaa,sinun täytyy käsittääkseni asettaa ahtopaine alle pensan pinnan että tubon esipaineistus ei löisi hukkaportin kautta turbon remmiä pokki/pois päältä,tai sen kirrosluku ei ylittäisi laskennallista kehänopetta minkä sykloni pyöriessään aiheuttaa mukaan lukien vastapaine joka syntyy siipien ilman vastaisuudesta,turbon asentaminen kannataa käsittääkseni unohtaa kyseisillä tieto taito tasolla

      • pienellä budjetilla

        elämä sulla kun ei aivoista tule mitään muuta rakentavaa kuin tuollaista lapsellista vittuilua. ja mun tieto taito ei kuulu sulle pätkän vertaa ei vain ole tullut vielä rakennettua turbo prätkää, vapareiden kanssa mennyt enemmän aikaa ja rahaa. Sen takia turboista kyselen koska ei ole tyhmää kysyä neuvoa jos ei ole ite varma. Taidat olla sellainen äidin kotona asuva rääpäle jolla oli pienenä yksi leego palikka ja sekin patterin takana hukassa niin että VOI VOI!!!!


      • niin
        pienellä budjetilla kirjoitti:

        elämä sulla kun ei aivoista tule mitään muuta rakentavaa kuin tuollaista lapsellista vittuilua. ja mun tieto taito ei kuulu sulle pätkän vertaa ei vain ole tullut vielä rakennettua turbo prätkää, vapareiden kanssa mennyt enemmän aikaa ja rahaa. Sen takia turboista kyselen koska ei ole tyhmää kysyä neuvoa jos ei ole ite varma. Taidat olla sellainen äidin kotona asuva rääpäle jolla oli pienenä yksi leego palikka ja sekin patterin takana hukassa niin että VOI VOI!!!!

        laske hieman ahtopainetta, ettei alakerta hajoo


    • realist

      osta toinen mopo

    • PaPe

      Moi,

      Turha vittuilu pitäisi jättää muille palstoille. Mitä täältä kukaan uskaltaa kysyä kun heti ruvetaan viisastelemaan? Ei ole tyhmiä kysymyksiä, ainoastaan tyhmiä vastauksia.

      yritetään sitten asiallisemmalla linjalla. Kokemusta on vain autoista mutta pätee varmaan prätkiinkin:

      Sytty yleensä pelittää suoraan. Ajoitusta voi joutua muuttamaan, eikä pelkästään ennakkoa vaan koko käyrää. Johtuu siitä että ahtopaineella ja kierroksilla tilanne on eri kuin alakierroksilla. Ei kuitenkaan suurimpia ongelmista.

      Sanoisin ihan näppituntumalta että puristussuhde luokkaa 8.5-9.5 ehdoton maksimi, mutta riippuu myös kovasti pentsiinin oktaaneista palotilan muodosta, syttyennakosta mahd vesiruiskutuksesta/välijäähdyttimestä jne jne. Nakutuksen tunnistus olisi kova juttu.

      Ainakin autopuolella tehtiin laippoja ainakin up to 1.0mm. Ei ne välttämättä kyllä ole kovin pitkäikäisiä.

      Kaasarit on ongelmista suurin: Normaalit kaasarit ei ole tehty toimimaan ylipaineella ollenkaan. Uimurikammio tuulettuu yleensä ulkoilmaan ja voit kuvitella mitä tapahtuu kun kurkussa on ahtopainetta: bensa ei mene kurkkuun vaan tuuletusreijästä ulos. Ensimmäinen homma on siis joko vaihtaa kurkkuun tuulettuvat kaasarit tai muuttaa tuuletus kurkun puolelle itse. Lisäksi kaasari yleensä vuotaa ahtopainetta jostakin joka tapauksessa, esim luistin kannesta, mutta tämä ei selviä kuin kokeilemalla.

      Jos kaasarissa on jotain alipaineella toimivaa systeemiä, niin ne pitää miettiä uudelleen. Sama koski autoissa jarrutehostinta.

      Seoksia pitää rikastaa ahtopainealueella. Periaatteessa moottori "suurenee" (1bar paineella on 1000 kuutioinen kone 2000 kuutioinen) ja bensaa pitää lisätä vastaavasti. Pienillä kierroksilla taas ei koska ahdin ei ole mukana.

      Kaikki turbon painepuolen jälkeen olevat letkut ja liittimet pitää kestää paitsi painetta myös voimakasta alipainetta. Kun kaasu suljetaan pakokaasun määrä pienenee ja turbiinipuoli hidastaa nopeasti, ja niin myös siis ahdinpuoli. Se jarruttaa ilmaa kovasti alipaine voi olla kovakin. Esim pitkä kumiletku menee littuun.

      Voiteluun pitää panostaa. Turbo saisi olla mahd korkealla öljyläiliöön nähden, muuten öljy tahtoo pakkaantua turboon ja tulla laakerien läpi palamaan moottorissa.

      Jos hommaan ryhdyt niin suosittelen max 0.5 paineita. On jo hurja tehonlisäys, mutta lisäksi vääntömomentti helposti kaksinertaistuu. Siinä on voimansiirto ja erityisesti kytkin todella kovilla. Lisäksi muu moottorin säätötarve on pienempi.

      Turboamisessa kovimmalla on yleensä kytkin, mutta seuraavaksi menee yleensä mäntä puhki tai kannen tiiviste palaa. Siksi malttia.

      Turboaminen on mielenkiintoista hommaa, mutta helppoa (eikä halpaa) se ei ole.

      PaPe

      • pienellä budjetilla

        todella asiallisista neuvoista pitää alkaa hankkimaan palikoita ja hyvällä tuurilla ensi kesänä mennään isoa lujaa :)


      • Ei ahtamaton Kyllöne
        pienellä budjetilla kirjoitti:

        todella asiallisista neuvoista pitää alkaa hankkimaan palikoita ja hyvällä tuurilla ensi kesänä mennään isoa lujaa :)

        Äläpäs sitten sekoita eri ahdinasioita toisiinsa; Turbo on ihan eri kuin remmiahdin!
        Mites aiot järjestää sen ahdetun polttoainesyötön kaasarikoneessa? Kun kaasarikoneen pa-syöttö perustuu kurkkuun syötettävään bensaan, joka imeytyy mukaan sylinterin alipaineen ansiosta.

        Pääset huomattavasti helpommalla ja halvemmalla käyttämällä pa-ruiskutusta. kaasarit voidaan tietenkin vaihtaa ruiskuihin, vaan ei ole yksinkertaista eikä halpaa, jos ei itse tiedä / osaa / pysty.

        Tampereella on kuulemma joku Moto Guzzi .harrastaja tehnyt remmiahdinpyörän jostain vanhasta 1990-luvun pyörästä. Kyselepäs sitä!


      • >>TurbotOn<<
        Ei ahtamaton Kyllöne kirjoitti:

        Äläpäs sitten sekoita eri ahdinasioita toisiinsa; Turbo on ihan eri kuin remmiahdin!
        Mites aiot järjestää sen ahdetun polttoainesyötön kaasarikoneessa? Kun kaasarikoneen pa-syöttö perustuu kurkkuun syötettävään bensaan, joka imeytyy mukaan sylinterin alipaineen ansiosta.

        Pääset huomattavasti helpommalla ja halvemmalla käyttämällä pa-ruiskutusta. kaasarit voidaan tietenkin vaihtaa ruiskuihin, vaan ei ole yksinkertaista eikä halpaa, jos ei itse tiedä / osaa / pysty.

        Tampereella on kuulemma joku Moto Guzzi .harrastaja tehnyt remmiahdinpyörän jostain vanhasta 1990-luvun pyörästä. Kyselepäs sitä!

        Suomessahan on varmaan kymmeniä kaasariturbopyöriä koska varmaan yleisin turbotettu pyörä on Suzukin 1100 Gixxeri ja erityisesti ne vanhemman vuosikerran yksilöt koska ne on helppo muutoskatsastaa. Nehän ovat siis kaikki kaasarikoneella ja niihin on saatavissa kaasarin "paineistussarja" jonka avulla kaasutin saadaan toimimaan myös paineistettuna. ProBoost on ainakin firma josta saa apua ja osia turbotukseen kuten kaasareihinkin.

        Ruisku on tietysti helpompi saada turbossa toimimaan mutta se vaatii taas lisäsuuttimet ja ruiskunsäätöyksikön jotta moottoriin saadaan tarpeeksi soppaa kun paineet kasvaa. ProBoostilta löytyy myös lisärikastus "boksikin".


    • KawasakiPOP

      Kyllä vaan, itsekin mietiskellyt asiaa tässä. Luulenpa, että jos asia kiinnostaa enemmän niin kannattanee lukea kirjallisuutta, ainakin Amazonista saa englannin kielisiä opuksia turboahtamiseen liittyen ja polttomoottorin toimintaan yleensäkin.

      Luulenpa, että maltti on valttia ja lopputuloskin on varmasti parempi, kun tutkii ennen kuin hutkii. :)

    • Jorkka Juuresharja
      • Jamppa Jousenkorva

        Sen 82-mallin Guzzi California käy etanolilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1816
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1272
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      919
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      848
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      761
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      752
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      701
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      683
    Aihe