Näin lyhyesti kysyisin. Sanokaa toimiiko vakio sytytys osilla alle 0.8barin. Jos ei niin mitä pitää säätää/ostaa. Puristus paine sylintereissä mikä on ehdoton maksimi ks. paineilla.Jos joutuu pudottaan puristuksia niin toimiiko/kestääkö laippa syl.lohkon alla. ja lopuksi kaasarit mitä pitää tehdä niille?
ahdin asennus
11
2252
Vastaukset
- voi
kaasarit ilmeisesti vaati bensaa,sinun täytyy käsittääkseni asettaa ahtopaine alle pensan pinnan että tubon esipaineistus ei löisi hukkaportin kautta turbon remmiä pokki/pois päältä,tai sen kirrosluku ei ylittäisi laskennallista kehänopetta minkä sykloni pyöriessään aiheuttaa mukaan lukien vastapaine joka syntyy siipien ilman vastaisuudesta,turbon asentaminen kannataa käsittääkseni unohtaa kyseisillä tieto taito tasolla
- pienellä budjetilla
elämä sulla kun ei aivoista tule mitään muuta rakentavaa kuin tuollaista lapsellista vittuilua. ja mun tieto taito ei kuulu sulle pätkän vertaa ei vain ole tullut vielä rakennettua turbo prätkää, vapareiden kanssa mennyt enemmän aikaa ja rahaa. Sen takia turboista kyselen koska ei ole tyhmää kysyä neuvoa jos ei ole ite varma. Taidat olla sellainen äidin kotona asuva rääpäle jolla oli pienenä yksi leego palikka ja sekin patterin takana hukassa niin että VOI VOI!!!!
- niin
pienellä budjetilla kirjoitti:
elämä sulla kun ei aivoista tule mitään muuta rakentavaa kuin tuollaista lapsellista vittuilua. ja mun tieto taito ei kuulu sulle pätkän vertaa ei vain ole tullut vielä rakennettua turbo prätkää, vapareiden kanssa mennyt enemmän aikaa ja rahaa. Sen takia turboista kyselen koska ei ole tyhmää kysyä neuvoa jos ei ole ite varma. Taidat olla sellainen äidin kotona asuva rääpäle jolla oli pienenä yksi leego palikka ja sekin patterin takana hukassa niin että VOI VOI!!!!
laske hieman ahtopainetta, ettei alakerta hajoo
- realist
osta toinen mopo
- PaPe
Moi,
Turha vittuilu pitäisi jättää muille palstoille. Mitä täältä kukaan uskaltaa kysyä kun heti ruvetaan viisastelemaan? Ei ole tyhmiä kysymyksiä, ainoastaan tyhmiä vastauksia.
yritetään sitten asiallisemmalla linjalla. Kokemusta on vain autoista mutta pätee varmaan prätkiinkin:
Sytty yleensä pelittää suoraan. Ajoitusta voi joutua muuttamaan, eikä pelkästään ennakkoa vaan koko käyrää. Johtuu siitä että ahtopaineella ja kierroksilla tilanne on eri kuin alakierroksilla. Ei kuitenkaan suurimpia ongelmista.
Sanoisin ihan näppituntumalta että puristussuhde luokkaa 8.5-9.5 ehdoton maksimi, mutta riippuu myös kovasti pentsiinin oktaaneista palotilan muodosta, syttyennakosta mahd vesiruiskutuksesta/välijäähdyttimestä jne jne. Nakutuksen tunnistus olisi kova juttu.
Ainakin autopuolella tehtiin laippoja ainakin up to 1.0mm. Ei ne välttämättä kyllä ole kovin pitkäikäisiä.
Kaasarit on ongelmista suurin: Normaalit kaasarit ei ole tehty toimimaan ylipaineella ollenkaan. Uimurikammio tuulettuu yleensä ulkoilmaan ja voit kuvitella mitä tapahtuu kun kurkussa on ahtopainetta: bensa ei mene kurkkuun vaan tuuletusreijästä ulos. Ensimmäinen homma on siis joko vaihtaa kurkkuun tuulettuvat kaasarit tai muuttaa tuuletus kurkun puolelle itse. Lisäksi kaasari yleensä vuotaa ahtopainetta jostakin joka tapauksessa, esim luistin kannesta, mutta tämä ei selviä kuin kokeilemalla.
Jos kaasarissa on jotain alipaineella toimivaa systeemiä, niin ne pitää miettiä uudelleen. Sama koski autoissa jarrutehostinta.
Seoksia pitää rikastaa ahtopainealueella. Periaatteessa moottori "suurenee" (1bar paineella on 1000 kuutioinen kone 2000 kuutioinen) ja bensaa pitää lisätä vastaavasti. Pienillä kierroksilla taas ei koska ahdin ei ole mukana.
Kaikki turbon painepuolen jälkeen olevat letkut ja liittimet pitää kestää paitsi painetta myös voimakasta alipainetta. Kun kaasu suljetaan pakokaasun määrä pienenee ja turbiinipuoli hidastaa nopeasti, ja niin myös siis ahdinpuoli. Se jarruttaa ilmaa kovasti alipaine voi olla kovakin. Esim pitkä kumiletku menee littuun.
Voiteluun pitää panostaa. Turbo saisi olla mahd korkealla öljyläiliöön nähden, muuten öljy tahtoo pakkaantua turboon ja tulla laakerien läpi palamaan moottorissa.
Jos hommaan ryhdyt niin suosittelen max 0.5 paineita. On jo hurja tehonlisäys, mutta lisäksi vääntömomentti helposti kaksinertaistuu. Siinä on voimansiirto ja erityisesti kytkin todella kovilla. Lisäksi muu moottorin säätötarve on pienempi.
Turboamisessa kovimmalla on yleensä kytkin, mutta seuraavaksi menee yleensä mäntä puhki tai kannen tiiviste palaa. Siksi malttia.
Turboaminen on mielenkiintoista hommaa, mutta helppoa (eikä halpaa) se ei ole.
PaPe- pienellä budjetilla
todella asiallisista neuvoista pitää alkaa hankkimaan palikoita ja hyvällä tuurilla ensi kesänä mennään isoa lujaa :)
- Ei ahtamaton Kyllöne
pienellä budjetilla kirjoitti:
todella asiallisista neuvoista pitää alkaa hankkimaan palikoita ja hyvällä tuurilla ensi kesänä mennään isoa lujaa :)
Äläpäs sitten sekoita eri ahdinasioita toisiinsa; Turbo on ihan eri kuin remmiahdin!
Mites aiot järjestää sen ahdetun polttoainesyötön kaasarikoneessa? Kun kaasarikoneen pa-syöttö perustuu kurkkuun syötettävään bensaan, joka imeytyy mukaan sylinterin alipaineen ansiosta.
Pääset huomattavasti helpommalla ja halvemmalla käyttämällä pa-ruiskutusta. kaasarit voidaan tietenkin vaihtaa ruiskuihin, vaan ei ole yksinkertaista eikä halpaa, jos ei itse tiedä / osaa / pysty.
Tampereella on kuulemma joku Moto Guzzi .harrastaja tehnyt remmiahdinpyörän jostain vanhasta 1990-luvun pyörästä. Kyselepäs sitä! - >>TurbotOn<<
Ei ahtamaton Kyllöne kirjoitti:
Äläpäs sitten sekoita eri ahdinasioita toisiinsa; Turbo on ihan eri kuin remmiahdin!
Mites aiot järjestää sen ahdetun polttoainesyötön kaasarikoneessa? Kun kaasarikoneen pa-syöttö perustuu kurkkuun syötettävään bensaan, joka imeytyy mukaan sylinterin alipaineen ansiosta.
Pääset huomattavasti helpommalla ja halvemmalla käyttämällä pa-ruiskutusta. kaasarit voidaan tietenkin vaihtaa ruiskuihin, vaan ei ole yksinkertaista eikä halpaa, jos ei itse tiedä / osaa / pysty.
Tampereella on kuulemma joku Moto Guzzi .harrastaja tehnyt remmiahdinpyörän jostain vanhasta 1990-luvun pyörästä. Kyselepäs sitä!Suomessahan on varmaan kymmeniä kaasariturbopyöriä koska varmaan yleisin turbotettu pyörä on Suzukin 1100 Gixxeri ja erityisesti ne vanhemman vuosikerran yksilöt koska ne on helppo muutoskatsastaa. Nehän ovat siis kaikki kaasarikoneella ja niihin on saatavissa kaasarin "paineistussarja" jonka avulla kaasutin saadaan toimimaan myös paineistettuna. ProBoost on ainakin firma josta saa apua ja osia turbotukseen kuten kaasareihinkin.
Ruisku on tietysti helpompi saada turbossa toimimaan mutta se vaatii taas lisäsuuttimet ja ruiskunsäätöyksikön jotta moottoriin saadaan tarpeeksi soppaa kun paineet kasvaa. ProBoostilta löytyy myös lisärikastus "boksikin".
- KawasakiPOP
Kyllä vaan, itsekin mietiskellyt asiaa tässä. Luulenpa, että jos asia kiinnostaa enemmän niin kannattanee lukea kirjallisuutta, ainakin Amazonista saa englannin kielisiä opuksia turboahtamiseen liittyen ja polttomoottorin toimintaan yleensäkin.
Luulenpa, että maltti on valttia ja lopputuloskin on varmasti parempi, kun tutkii ennen kuin hutkii. :) - Jorkka Juuresharja
Tampereen Guzzimies joka on ahtanut useampiakin pelejä on Motomatti. Matin blogi osoitteessa http://www.motomatti.fi/
Toinen ahdinpyörän blogi http://luupilotti.blogspot.fi/search/label/ADHD
Kannattaa myös kysellä lisää esim http://www.mmaf.fi- Jamppa Jousenkorva
Sen 82-mallin Guzzi California käy etanolilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä411743Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641637Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701378Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2381316Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2001214- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321127- 781076
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057