ahdin asennus

Pienellä budjetilla

Näin lyhyesti kysyisin. Sanokaa toimiiko vakio sytytys osilla alle 0.8barin. Jos ei niin mitä pitää säätää/ostaa. Puristus paine sylintereissä mikä on ehdoton maksimi ks. paineilla.Jos joutuu pudottaan puristuksia niin toimiiko/kestääkö laippa syl.lohkon alla. ja lopuksi kaasarit mitä pitää tehdä niille?

11

2318

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi

      kaasarit ilmeisesti vaati bensaa,sinun täytyy käsittääkseni asettaa ahtopaine alle pensan pinnan että tubon esipaineistus ei löisi hukkaportin kautta turbon remmiä pokki/pois päältä,tai sen kirrosluku ei ylittäisi laskennallista kehänopetta minkä sykloni pyöriessään aiheuttaa mukaan lukien vastapaine joka syntyy siipien ilman vastaisuudesta,turbon asentaminen kannataa käsittääkseni unohtaa kyseisillä tieto taito tasolla

      • pienellä budjetilla

        elämä sulla kun ei aivoista tule mitään muuta rakentavaa kuin tuollaista lapsellista vittuilua. ja mun tieto taito ei kuulu sulle pätkän vertaa ei vain ole tullut vielä rakennettua turbo prätkää, vapareiden kanssa mennyt enemmän aikaa ja rahaa. Sen takia turboista kyselen koska ei ole tyhmää kysyä neuvoa jos ei ole ite varma. Taidat olla sellainen äidin kotona asuva rääpäle jolla oli pienenä yksi leego palikka ja sekin patterin takana hukassa niin että VOI VOI!!!!


      • niin
        pienellä budjetilla kirjoitti:

        elämä sulla kun ei aivoista tule mitään muuta rakentavaa kuin tuollaista lapsellista vittuilua. ja mun tieto taito ei kuulu sulle pätkän vertaa ei vain ole tullut vielä rakennettua turbo prätkää, vapareiden kanssa mennyt enemmän aikaa ja rahaa. Sen takia turboista kyselen koska ei ole tyhmää kysyä neuvoa jos ei ole ite varma. Taidat olla sellainen äidin kotona asuva rääpäle jolla oli pienenä yksi leego palikka ja sekin patterin takana hukassa niin että VOI VOI!!!!

        laske hieman ahtopainetta, ettei alakerta hajoo


    • realist

      osta toinen mopo

    • PaPe

      Moi,

      Turha vittuilu pitäisi jättää muille palstoille. Mitä täältä kukaan uskaltaa kysyä kun heti ruvetaan viisastelemaan? Ei ole tyhmiä kysymyksiä, ainoastaan tyhmiä vastauksia.

      yritetään sitten asiallisemmalla linjalla. Kokemusta on vain autoista mutta pätee varmaan prätkiinkin:

      Sytty yleensä pelittää suoraan. Ajoitusta voi joutua muuttamaan, eikä pelkästään ennakkoa vaan koko käyrää. Johtuu siitä että ahtopaineella ja kierroksilla tilanne on eri kuin alakierroksilla. Ei kuitenkaan suurimpia ongelmista.

      Sanoisin ihan näppituntumalta että puristussuhde luokkaa 8.5-9.5 ehdoton maksimi, mutta riippuu myös kovasti pentsiinin oktaaneista palotilan muodosta, syttyennakosta mahd vesiruiskutuksesta/välijäähdyttimestä jne jne. Nakutuksen tunnistus olisi kova juttu.

      Ainakin autopuolella tehtiin laippoja ainakin up to 1.0mm. Ei ne välttämättä kyllä ole kovin pitkäikäisiä.

      Kaasarit on ongelmista suurin: Normaalit kaasarit ei ole tehty toimimaan ylipaineella ollenkaan. Uimurikammio tuulettuu yleensä ulkoilmaan ja voit kuvitella mitä tapahtuu kun kurkussa on ahtopainetta: bensa ei mene kurkkuun vaan tuuletusreijästä ulos. Ensimmäinen homma on siis joko vaihtaa kurkkuun tuulettuvat kaasarit tai muuttaa tuuletus kurkun puolelle itse. Lisäksi kaasari yleensä vuotaa ahtopainetta jostakin joka tapauksessa, esim luistin kannesta, mutta tämä ei selviä kuin kokeilemalla.

      Jos kaasarissa on jotain alipaineella toimivaa systeemiä, niin ne pitää miettiä uudelleen. Sama koski autoissa jarrutehostinta.

      Seoksia pitää rikastaa ahtopainealueella. Periaatteessa moottori "suurenee" (1bar paineella on 1000 kuutioinen kone 2000 kuutioinen) ja bensaa pitää lisätä vastaavasti. Pienillä kierroksilla taas ei koska ahdin ei ole mukana.

      Kaikki turbon painepuolen jälkeen olevat letkut ja liittimet pitää kestää paitsi painetta myös voimakasta alipainetta. Kun kaasu suljetaan pakokaasun määrä pienenee ja turbiinipuoli hidastaa nopeasti, ja niin myös siis ahdinpuoli. Se jarruttaa ilmaa kovasti alipaine voi olla kovakin. Esim pitkä kumiletku menee littuun.

      Voiteluun pitää panostaa. Turbo saisi olla mahd korkealla öljyläiliöön nähden, muuten öljy tahtoo pakkaantua turboon ja tulla laakerien läpi palamaan moottorissa.

      Jos hommaan ryhdyt niin suosittelen max 0.5 paineita. On jo hurja tehonlisäys, mutta lisäksi vääntömomentti helposti kaksinertaistuu. Siinä on voimansiirto ja erityisesti kytkin todella kovilla. Lisäksi muu moottorin säätötarve on pienempi.

      Turboamisessa kovimmalla on yleensä kytkin, mutta seuraavaksi menee yleensä mäntä puhki tai kannen tiiviste palaa. Siksi malttia.

      Turboaminen on mielenkiintoista hommaa, mutta helppoa (eikä halpaa) se ei ole.

      PaPe

      • pienellä budjetilla

        todella asiallisista neuvoista pitää alkaa hankkimaan palikoita ja hyvällä tuurilla ensi kesänä mennään isoa lujaa :)


      • Ei ahtamaton Kyllöne
        pienellä budjetilla kirjoitti:

        todella asiallisista neuvoista pitää alkaa hankkimaan palikoita ja hyvällä tuurilla ensi kesänä mennään isoa lujaa :)

        Äläpäs sitten sekoita eri ahdinasioita toisiinsa; Turbo on ihan eri kuin remmiahdin!
        Mites aiot järjestää sen ahdetun polttoainesyötön kaasarikoneessa? Kun kaasarikoneen pa-syöttö perustuu kurkkuun syötettävään bensaan, joka imeytyy mukaan sylinterin alipaineen ansiosta.

        Pääset huomattavasti helpommalla ja halvemmalla käyttämällä pa-ruiskutusta. kaasarit voidaan tietenkin vaihtaa ruiskuihin, vaan ei ole yksinkertaista eikä halpaa, jos ei itse tiedä / osaa / pysty.

        Tampereella on kuulemma joku Moto Guzzi .harrastaja tehnyt remmiahdinpyörän jostain vanhasta 1990-luvun pyörästä. Kyselepäs sitä!


      • >>TurbotOn<<
        Ei ahtamaton Kyllöne kirjoitti:

        Äläpäs sitten sekoita eri ahdinasioita toisiinsa; Turbo on ihan eri kuin remmiahdin!
        Mites aiot järjestää sen ahdetun polttoainesyötön kaasarikoneessa? Kun kaasarikoneen pa-syöttö perustuu kurkkuun syötettävään bensaan, joka imeytyy mukaan sylinterin alipaineen ansiosta.

        Pääset huomattavasti helpommalla ja halvemmalla käyttämällä pa-ruiskutusta. kaasarit voidaan tietenkin vaihtaa ruiskuihin, vaan ei ole yksinkertaista eikä halpaa, jos ei itse tiedä / osaa / pysty.

        Tampereella on kuulemma joku Moto Guzzi .harrastaja tehnyt remmiahdinpyörän jostain vanhasta 1990-luvun pyörästä. Kyselepäs sitä!

        Suomessahan on varmaan kymmeniä kaasariturbopyöriä koska varmaan yleisin turbotettu pyörä on Suzukin 1100 Gixxeri ja erityisesti ne vanhemman vuosikerran yksilöt koska ne on helppo muutoskatsastaa. Nehän ovat siis kaikki kaasarikoneella ja niihin on saatavissa kaasarin "paineistussarja" jonka avulla kaasutin saadaan toimimaan myös paineistettuna. ProBoost on ainakin firma josta saa apua ja osia turbotukseen kuten kaasareihinkin.

        Ruisku on tietysti helpompi saada turbossa toimimaan mutta se vaatii taas lisäsuuttimet ja ruiskunsäätöyksikön jotta moottoriin saadaan tarpeeksi soppaa kun paineet kasvaa. ProBoostilta löytyy myös lisärikastus "boksikin".


    • KawasakiPOP

      Kyllä vaan, itsekin mietiskellyt asiaa tässä. Luulenpa, että jos asia kiinnostaa enemmän niin kannattanee lukea kirjallisuutta, ainakin Amazonista saa englannin kielisiä opuksia turboahtamiseen liittyen ja polttomoottorin toimintaan yleensäkin.

      Luulenpa, että maltti on valttia ja lopputuloskin on varmasti parempi, kun tutkii ennen kuin hutkii. :)

    • Jorkka Juuresharja
      • Jamppa Jousenkorva

        Sen 82-mallin Guzzi California käy etanolilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe