Rupesi putket vuotamaan kylpyhuoneen lattian alla. Onneksi ei kauaa, perjantaina kun suljin suihkun, ihmettelin voimakasta kohinaa putkista mitä ei ennen suihkua ollut. Mielestäni sellaista ei ollut ennen kuulunut, ja menin katsomaan vesimittaria joka pyöri oikein iloisesti.
Putket siis vuotivat ja kello jo 19. Onneksi meillä on myös yläkerran vessassa toinen suihku joten tilanne ei ole katastrofi. Sulut kiinni ja lauantaina rupesin piikkaamaan lattiaa auki. Putket kulki styroksiin tehdyissä urissa päällimmäisen lattialaatan alla.
Vuotokohta löytyi wc-pöntölle menevästä kylmävesiputkesta. Putki oli pahasti ruostunut. Onneksi sain sen katkaistua terveemmästä kohdasta ja hitsattua umpeen, jotta sai taloon vedet.
Putkisto on asennettu vuonna 1953.
Ajattelin että nythän olisi hyvä tehdä ns. putkitunneli joka helpottaisi jatkossa putkien uusintaa ja tarkkailua. Lattiarakenne on kantava laatta - 15cm styrox - 10cm roskalaatta - muovimatto.
Miten tuollainen on parasta tehdä? Vedeneristys siinä pitäisi olla ja tarkistusluukun voisi tehdä kellarin puolelle ettei tarttisi kylppärin lattiaan luukku tehdä. Kellari loppuu kyllä saunan kohdalle, ja siitä eteenpäin jatkuu maanvarainen laatta, ja sille osalle pitää tehdä tarkastusluukku vessasta katsottavaksi.
Kytkentäjohdot meinasin tehdä muovipinnoitetulla putkella jotta vuotovedet valuu kanaaliin tarvittaessa ja siitä eteenpäin kellariin.
Saako öljykattilahuoneeseen tehdä tuollaista luukkua, onko siinä jotain palojuttuja? Pitääkö luukku tehdä varastoon öljykattilahuoneen vierestä.
Putkitunnelin teko
19
2484
Vastaukset
- Putkipasi
Helpoin vaihtaa käyttövesiputket pintaan. Komposiitti putkilla.
Putkien käyttöikä vaihtelee vedenlaadusta riippuen 30-50 vuoteen, joten uusi ihmeessä putket nopsasti.
Korjaamalla vuotokohdan, siirrät tuskaa tulevaisuuteen!- remppa pete
Vuotokohta oli pakko korjata nyt hitsaamalla että sai taas vedet taloon. Tarkoitus on vaihtaa uudet putket kokonaan ja siksi pitäisi tehdä putkitunneli.
Pinta-asennusta en mielelläni tekisi.
- hitsi,,
Hitsasit galvanoitua putkeako?
- remppa pete
Galvanoitu oli, tietysti ennen hitsausta vetäsin kulmahiomakoneella sinkitykset pois hitsauskohdasta ja sitten hitsasin. Onhan tuo nyt vettä pitänyt....
- Näin on
remppa pete kirjoitti:
Galvanoitu oli, tietysti ennen hitsausta vetäsin kulmahiomakoneella sinkitykset pois hitsauskohdasta ja sitten hitsasin. Onhan tuo nyt vettä pitänyt....
Ei ole muuta järkevää mahdollisuutta kuin pinta-asennuksena tehdä käyttövesiputket suojaputkella muovivedot kupariputkella pintavedot kylpyhuoneeseen.Ei ole myöskään kovin iso työ noin 1 vkö riittää käyttövesiputkiremontille.
- 45ter45
Ette ole sitten kuulleet suojaputkista jotka tulevat lattiaan?
- Joku vaan
Iso homma on ruveta roiloamaan uraa lattiaan putkia varten. Valuvaiheessa ne pitää laittaa, eli ei ole jälkiasennuskonsti.
- remppa pete
No niin nyt on koko päivä piikattu ja putket kaivettu esiin. Koko pesuhuoneen päällimmäinen laatta piti piikata kun putkia meni jokapaikassa. Viemärit oli asennettu syvemmälle, joten styroxia piti poistaa että ne sai esiin. Viemärit on vuotaneet pitkään monista kohdista, vaakaputket on alaosistaan aika ruostuneita.
Myös alakerran vessa on piikattu. Viemäriputket tekee mutkia sillä tavalla että pakko piikata myös olohuoneen puolelta. Keittiö on piikkaamatta mutta sekin on pakko piikata.
Samperi kun pölyä jokapaikka täynnä ja talossa pitäisi asua.
Yläkerran putket nousee vessan seinässä. Yläkerrassa on onneksi puukoolatut lattiat ettei tarvitse piikata kuin korkeintaan siitä mistä putket tulee ylös.
Huomenna pitää hajottaa seinä vessasta ja sitten pyytää putkimies vetämään yläkertaan meneviin putkiin vedet muoviletkuilla kellarista ja poistamaan paineet muista putkista jotta ne voi rauhassa itse purkaa pois.
Pitäisi se putkitunneli kyllä tehdä, muoviputkia en uskalla laittaa kun niiden käyttöiästä ei ole vielä tarkkaa tietoa. Meinasin ihan että perus kuparilla tehdään runkoputket ja kytkentäjohdot muovipinnoitetulla.
Miten tuo tunneli on helpoin tehdä? Harkoista varmaan olisi hyvä mutta mitenkä lattiaa valettaessa saadaan pysymään kurat poissa tunnelista, laittaako siihen vaikka lastulevyn "katoksi". - Palo-os.
Ks. #9.
http://www.s-penttinen.fi/kuvat/patteriverkostojpg.jpg - Raimo LVImiäs
pexin käytöstä ei ole kokemusta kuin 40 vuotta, joten ei niitä uskalla käyttää ;)
Herää tähän päivään remonttimiäs!
Komposiitti pintavedoin tai roiloon peksi suojaputkessa. Kuparin ongelma on vedenlaadussa. Voi olla 10 vuoden juttu, jos huono vedenlaatu, mutta pexi tai konposiitti 50 vuotta vaikka vesiolisi glygoolia.
Ihan tälläisella 40 vuoden kokemuksella neuvon sinua, joten unohda jo kupari! - Putkimies Piippu
Oikeastaan vain muinoin käytetty musta teräsputki voi olla altis korroosiolle. Jos muoviin mennään, niin miksi käyttää kalleinta laatua. Muovi ja kupari koeponnistetaan eri tavalla. Liitoskohdat on ankkuroitava eriparissa, ja vaihdettavina muutenkin.
- Raimo lvimiäs
Korroosio on todella pieni ongelma Kuparille, mutta hapettumat ja yms ongelmat todella yleisiä.
Kerro lisää koeponnistuksen eroista?- Mielenkiinto
heräsi myös minulla, sillä muistaakseni oli vain yksi virallinen tapa.
- 23e35y9iop
Mielenkiinto kirjoitti:
heräsi myös minulla, sillä muistaakseni oli vain yksi virallinen tapa.
Muistat sitten väärin. Kupari ja muovi koeponnistetaan eri tavoilla.
- Tunnel of love
Voi pamahtaa kuin kortsu, koska muovi antaa periksi.
- Ei helkkari Pete !
Oothan nää Pete ihan stanan sekaisin... Piikkaat lattiat, Revit eristeet irti, Kaajat seinät, rakennat jotain prkl tunnelia sinne maanalle... Jos tämä juttu on edes totta eli --> lataa muutamia kuvia "projektistasi" inettiin --> "http://imageshack.us/"
- rmt-asukki
Siis asiahan on niin, että jos vuoto on tullut putkeen lattian alle vieläpä tuollaisessa kaksoislaattarakenteessa, jossa vesi leviää pitkälle niin silloin on pakko piikata lattiat auki. Muuten alkaa tapahtumaan mielenkiintoisia ilmiöitä mm. homehtumista.
Ja jos on valurautaviemärit ja nekin ovat vuotaneet, niin silloin lattiat on piikattava ja seinät hajotettava, sille ei voi minkään.
Meillä kävi vastaavasti muutama vuosi sitten ja sama juttu, lattiat auki jne. vakuutus korvasi.
Ajattele itse ennekuin rupeat väittämään toisten olevan sekaisin.
Tuosta tunnelihommasta, ehkä ei kannata alkaa tunnelia väsäämään, laittaa suojaputki-pexeillä vedet ja muoviviemärit. Jos pexi hajoaa niin sen voi vaihtaa jos se on suojaputkessa. Pex-putkia ei saa viedä sitten kattilahuoneeseen, eli kattilahuoneesta pitää lähteä kuparilla ja laittaa jakotukki johonkin muuhun tilaan, josta pexit eteenpäin.
Jakotukkeja ei tarvitse sitten laittaa kaikkia yhteen paikkaan, voi laittaa myös esim. allaskaappiin tms. etemmälle jakotukit, jos siellä on paljon vesipisteitä niin ei tarvitse koko talon läpi vetää kymmeniä putkia.
- Putkimies Piippu
Teet kaiken, niin kuin ovat olleet alunperin, mutta veden eristys tuskin on enää kelvollinen. Se on ainoa tason nosto, mitä vaaditaan.
- 50v
Laitat uudet putket siitä galvanoidusta putkesta. Kestää taas 50 vuotta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 953849
Nainen olet minun
Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli473225Sille ei voi enää mitään
Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.1002837- 1362530
Harmi jos ei enään nähdä
Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki572470- 612408
Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun
mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??1172397Vau miten upea nainen!
Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.212344Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv232326- 642090