Mökin ranta

Yksi mökkiläinen

Voiko naapuri täyttää kivillä mökkitonttini rantaa jossa on hänen vesialuetta?? Meillä menee maaraja ja vesialueen alueen rajat eri linjassa joten hänen vesialue on tonttini edustalla maarajoista katsoen.

Jos joku tietää olisi kiva saada vastaus.

31

7199

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsekaitiedätjo

Järkikin varmaan sanoo miten pitäisi tehdä, meillä on tuollainen, kaivuri oli töissä sellainen kivistä tehty pitkä laituri missä voi sitten onkia, ja betonia vähän päälle jotta kivet pysyvät paikoillaan.

Mutta joo eriasia, ei toisten alueella.

Joku nuori kaivurimies oli vielä siinä, oli mielenkiintoinen tehtävä, kun se nosteli isoja kiviä sellaiseksi jonoksi :)

• oooppp
      • Ota selvää asioista

Voihan vitalis

Nyt sinä kaveri ihan tarkoituksella erehdytit. Tuohan on vanhaa kuivatettua merenpohjaa, jota jaetaan varmaan maanomistajille. Se ns. oranssi alue ei varmaankaan vielä maanmittauskartoissa ole vettä/ järveä tai merta. Luulisin kartan tarkoittavan aluetta, joka on ns. suota. Silloin se ei ole vesijättöä, eikä vesialuetta, vaan maa-aluetta.

• hiekkarantailija

Ymmärtääkseni ruoppaus ja rannan täyttö ovat luvanvaraisia hommia. Lupiin saa naapuri esittää omat huomautuksensa ja hakijan pitää joko kertoa hakemuksesta sinulle tai pyytää sinulta suostumusta ennen hakemusta. Sinun rannan käyttö on sinun rannan käyttö vaikka joku muu omistaisi vesialueen.

• Luulo vai tieto

Rantojen kunnostus on riskialtista touhua. Muuttujia on paljon. Onko vesialue todellakin kiinteistörajamielessä rannanomistajan tai naapurin tai sittenkin kalastuskunnan? Asia kannattaa selvittää kunnassa ja maanmittaustoimistossa. Vähäiset ketään häiritsemättömät pienet ruoppaukset, jotka eivät vaikuta veden virtauksiin tms. eivät tarvitse isompia lupia, mutta ELY-keskukseen ja vesialueen omistajalle on ilmoitettava määräajassa ennen töiden aloittamista. Monenlaista tapausta ja tilannetta voi syntyä, jos ei pelata oikein. Pahimmassa tapauksessa on edessä vuosien käräjöinti.

Rannassa voi sitäpaitsi olla vastoin yleistä käsitystä ja uskomuksia vesijättöäkin. Onko raja käyty maan ja veden välillä? Yleensä missään sitä ei ole käyty. Vain maarajat on käyty. Ylläreitä on muhimassa tuhansilla ja tuhansilla rannanomistajilla. Kunhan kalastuskunnat keksivät mikä miljoonapajatso niillä on hyödyntämättömänä. Monta ärräpäätä vielä kuullaan.

• Ota selvää asioista

Ei voi. Vesialueen omistaa aina jakokunta. Jos rantaviivan ja vesirajan välissä on ns. sesijättömaata, sen omistaa jakokunta. Naapurillasi ei siis voi olaa vesialuetta yksityisomistuksessaan. Rantaviivan ja vesirajan välisen vesijätön voi tarvittaessa jokainen omalta kohdaltaan, ei toisen maanomistajan alueen kohdalta lunastaa jakokunnalta omakseen.
      Kannattaa ottaa yhteys paikalliseen tuomiokuntaan ja hakea naapurille toimenpidekielto maan täyttämiseen jakokunnan maalle.

• 21

Älä höpöjä puhu,kyllä voi yksityinenkin omistaa vesialuetta. Minä omistan oman mökkini edustalla 2 hehtaaria vesialuetta,.
        Asia riippuu siitä onko vesialue joskus jaettu vai onko yhteisomistuksessa eli jakamatonta aluetta

• 100% näin
        21 kirjoitti:

Älä höpöjä puhu,kyllä voi yksityinenkin omistaa vesialuetta. Minä omistan oman mökkini edustalla 2 hehtaaria vesialuetta,.
        Asia riippuu siitä onko vesialue joskus jaettu vai onko yhteisomistuksessa eli jakamatonta aluetta

älä nyt höpötä. Kenen ne kalat on? Minun vai sinun? Kyllä se omistus loppuu rantaan.

• Etpä tiedä mitään
        100% näin kirjoitti:

älä nyt höpötä. Kenen ne kalat on? Minun vai sinun? Kyllä se omistus loppuu rantaan.

Kyllä edelleenkin omistan mökkini edustalta 2 hehtaaria vesialuetta, olen sen aikoinani ostanut.
        Jos olet noin tietämätön olet varmaan jostain sisämaasta järven rannalta.

Merialueella kun on silloin tällöin ihan myytäväksikin asti vesialueita.

• Meren rannikolla
        100% näin kirjoitti:

taitaa olla jakovedet vähemmistönä. Meilläkin on omat vesialueet melkein 5km päässä omasta rannasta ja mökin edustan rannat omistaa yksityinen turvejussi.

• jeps!!

miten voi omistaa vettä? sehän virtaa jatkuvasti. lol

• Ota selvää asioista

Kyllähän se vaan niin on, ettet sinä omista sitä vesialuetta, arvoisa 21. Sinulla on oikeus vesialueeseen manttaaliesi mukaan, mutta vettä et omista. Vaikka jakokuntasi onkin jaettu, se vesialue on ja pysyy yhteisomistuksessa. Et voi estää naapuriasi laittamasta verkkoja tai katiskoja siihen omaksi luulemallesi alueelle, etkä ketään, jolla on osuus yhteisiin vesialueisiin tai jolle jakokunta myöntää kalastusluvan.

• kuolen nauruun

se on juuri näin mutta noiden tyhmien luulla että voivat jopa omistaa vedenkin...

• 1+1
        kuolen nauruun kirjoitti:

se on juuri näin mutta noiden tyhmien luulla että voivat jopa omistaa vedenkin...

Kannattaisikohan teidän itse ottaa selvää asioista ennen kuin tulette tänne
        viisastelemaan...

Suomessa kaikkia vesistöjä ei ole jaettu, eivätkä kaikki vesialueet siten ole jakokuntien omistuksessa. Kiinteistöön voi siis kuulua vesialueita ihan samaan tapaan kuin maa-alueitakin. Ei tuo ole edes kovin harvinaista. Toki suurin osa vesistöistä on yhteisomistuksesta.

Kalastusoikeus KUULUU vesialueen omistajalle ja vesialueen omistajilla ON siten oikeus kieltää muiden kalastus aluellaan (poislukien onkiminen, pilkkiminen ja viehekalastus). Näin siis riippumatta siitä onko vesialuueen omistaja yksityinen henkilö vai jakokunta.

• Jee Jee
        kuolen nauruun kirjoitti:

Suomi on pitkä maa ja Suomessa on muitakin vesistöjä, kuin teidän lätäkkö.

On typerää yleistää oman rannan tilanne koskemaan koko Suomen vesialueita, kun se on kuitenkin hyvin yleistä Suomessa, että yksityinen omistaaa vesialueita..

• Otappa itse selvää

Olen sen vesialueen joskus ostanut eikä jakokunnalla ole mitään tekemistä sen alueen kanssa,minä määrään saako joku sille alueelle laittaa verkkonsa tai katiskansa. toki pilkkiä,onkia ja heittokalastaa saa,joskin sekin on hiukan kyseenalaista kun alue sijaitsee mökkini edustalla.

PS. Vesialue on lainhuudatettu ja rekisteröity minun nimiini eikä muuksi muutu.

• Ota selvää asioista
        Otappa itse selvää kirjoitti:

Olen sen vesialueen joskus ostanut eikä jakokunnalla ole mitään tekemistä sen alueen kanssa,minä määrään saako joku sille alueelle laittaa verkkonsa tai katiskansa. toki pilkkiä,onkia ja heittokalastaa saa,joskin sekin on hiukan kyseenalaista kun alue sijaitsee mökkini edustalla.

Minun kotiseudullani on 3 lampea, luonnonmuovaamaa, joiden maanomistus on jokaisen lammen kohdalla yksityinen. Silti maanomistaja ei voi kieltää kalastusta ns. omalla lammellaan jakokunnan jäseniltä, eikä niiltä, joille jakokunta myöntää kalastusluvan.
        Vesialueita voi toki omistaa, mutta niiden yhteiskäyttö onkin ihan toinen juttu.
        Siis vettä ei voi omistaa. Maarajat päättyy pyykkiin ja vesiraja on ihan toinen asia.

• Ota selvää asioista
        Otappa itse selvää kirjoitti:

Eihän jakokunta mitenkään puutu maanomistukseen. Tyhmä saa olla, muttei typerä.
        Tyhmyydelle, kun ei itse voi mitään, se tulee perintönä. Typeryys taas on itse hankittua.

• Ota selvää asioista

Hah...

• Ota selvää asioista

Olet siis ostanut tontin, siihen kuuluu ns. vesialue, eli kalastusoikeus. Kuulutko ihan oikeasti jakokuntaan ?? Onko sinulla ihan aikuisten oikeasti MANTTAALEJA jakokunnasta ?? Vaikka olisikin, omistat vain oikeutta jakokunnan vesialueisiin. Siis....ET VOI OMISTAA SITÄ VESIALUETTA. Menikö jo jakoon.

• Mertakin löytyy

Vesialueita voi ostaa ilman maa-alueitakin. Silloin, kun vesialue on yksityisomistuksessa, niin ei ole mitään jakokuntia, kun ei ole vesialueen osakkaitakaan. Täällä Saaristomerellä se on melkeimpä enemän sääntö kuin poikkeus, että vesialueet ovat yksityisomistuksessa, eikä jakokuntien tai yhteisiä alueita. Senhän nyt näkee jo kiinteistötunnuksen muodostakin, onko vesialue yhteinen, vai eikö ole.

Ja vesialue ei tarkoita samaa, kuin kalastusoikeus, sillä kalastaminenhan on Suomessa jokamiehen oikeus (poislukien verkon yms. pyydykset).

• Ota selvää asioista
        Mertakin löytyy kirjoitti:

Vesialueita voi ostaa ilman maa-alueitakin. Silloin, kun vesialue on yksityisomistuksessa, niin ei ole mitään jakokuntia, kun ei ole vesialueen osakkaitakaan. Täällä Saaristomerellä se on melkeimpä enemän sääntö kuin poikkeus, että vesialueet ovat yksityisomistuksessa, eikä jakokuntien tai yhteisiä alueita. Senhän nyt näkee jo kiinteistötunnuksen muodostakin, onko vesialue yhteinen, vai eikö ole.

Ja vesialue ei tarkoita samaa, kuin kalastusoikeus, sillä kalastaminenhan on Suomessa jokamiehen oikeus (poislukien verkon yms. pyydykset).

Voihan vitalis

Jos tarkoitat sitä juttua, kun kaveri oli ostauit vanhaa merenpohjaa, joka oli kartassa vielä ns. suota.
        Se ei ihan ole samaa, kun oikea vesistö.
        Te jätkät puhutte nyt maanomistuksesta. Jos se teidän vesialue ei maanmittauskartoissa ole järveä/merta, silloin puhutaan maanomistuksesta.
        Pitäkää hyvät ihmiset termit oikeina.
        Niinkuin sanoin: tyhmä saa olla, muttei typerä.
        Tyhmyydelleen kun ei voi mitään, se tulee peruna vanhemmilta. Typeryys on itse hankittua.

• Ota selvää asioista
        Ota selvää asioista kirjoitti:

Voihan vitalis

Jos tarkoitat sitä juttua, kun kaveri oli ostauit vanhaa merenpohjaa, joka oli kartassa vielä ns. suota.
        Te jätkät puhutte nyt maanomistuksesta. Jos se teidän vesialue ei maanmittauskartoissa ole järveä/merta, silloin puhutaan maanomistuksesta.
        Tyhmyydelleen kun ei voi mitään, se tulee peruna vanhemmilta. Typeryys on itse hankittua.

Kun se vesi joskus" vuonna herne ja porkkana" tulee sinne sun tonttisi vierelle, ja valtaa osan sinun tontistasi, silloin voitte perustaa oman jakokunnan alueelle ja selvittää montako MANTTAALIA kullakin osakkalla on yhteisiin vesialueisiin. Yhteys tuomiokuntaan ja vesioikeuteen.
        Siihen asti saat vapaasti kaivella omalla maallasi, vaikka millaisen kolera-altaan. Suotahan se vielä on, jos sitäkään. Tai onhan siinä se viemärioja sadan (100)metrin päässä.

• 1+1

Voihan vitalis

Siis mikä ihme sinua vaivaa? Haukut täällä ihmisiä ja vänkäät väkisin asiasta jossa olet totaalisen väärässä ja joka on päivän selvä suurimmalle osalle ihmisistä. Toimi nyt nimimerkkisi mukaisesti ja ota oikeasti itse selvää asioista. Soita vaikka maanmittauslaitokselle ja kysy, kun tämä asia tuntuu olevan sinulle elämää suurempi kysymys.

Tuossa ei oikeasti ole yhtään mitään epäselvää. Kaikkia suomen vesistöjä ei ole jaettu. Yksityinen ihminen voi omistaa vesialueita siinä kuin jakokuntakin. Tuo ei ole mitenkään harvinaista. Jos kotiseudullasi tilanne on yllä kuvaamasi, niin sitten se on. Sekin on ihan yleinen tilanne, että jakokunta omistaa vesialueet. MUTTA lähellekään aina tilanne ei ole niin. Pitäiskö sun tulla sieltä tynnyristä pois ja avata silmät?

Ja kalastusoikeus kuluu vesialueen omistajalle.

Kalastuslaki 5§:
        "Oikeus harjoittaa kalastusta ja määrätä siitä kuuluu vesialueen omistajalle, jollei tätä oikeutta ole luovutettu toiselle tai jollei jäljempänä tässä laissa muuta säädetä. Oikeus kalastaa vesilain (587/2011) 1 luvun 5 §:ssä tarkoitetun vesialueen rajan ulkopuolella olevalla tulva-alueella, milloin se on veden peittämä, kuuluu vesialueen omistajalle."

• Jee Jee

Kun se vesi joskus" vuonna herne ja porkkana" tulee sinne sun tonttisi vierelle, ja valtaa osan sinun tontistasi, silloin voitte perustaa oman jakokunnan alueelle ja selvittää montako MANTTAALIA kullakin osakkalla on yhteisiin vesialueisiin. Yhteys tuomiokuntaan ja vesioikeuteen.
        Siihen asti saat vapaasti kaivella omalla maallasi, vaikka millaisen kolera-altaan. Suotahan se vielä on, jos sitäkään. Tai onhan siinä se viemärioja sadan (100)metrin päässä.

Jos jotain asiasta ymmärtäisit, niin tietäisit myös sen, että manttaalilukujen laskeminen on lopetettu jo 15 vuotta sitten.

Ja sitten vesialueista:

Vesialuueela tarkoitetaan aluetta, joka muutoin kuin tilapäisesti on veden peittämä.

Suomi kuuluu niihin valtioihin, joissa vesialueita voivat omistaa myös yksityiset henkilöt. Vesialueen omistus perustuu vesialueen pohjan omistukseen. Pohjan omistajalla on oikeus määrätä myös sen yläpuolella olevan vesialueen käytöstä ja hoidosta, mutta vesi nesteenä ei sinänsä kuulu kenellekään.

Pääosa vesistämme on yksityisessä omistuksessa, mutta myös valtio on merkittävä vesialueiden omistaja. Vesialueiden omistus on erityisesti sisävesillä (järvet ja lammet) suurimmaksi osaksi yhteistä yksityistä omaisuutta eli osakaskunnat omistavat yhteisen vesialueen. Rannikon merialueillakin on yhteisiä vesialueita, mutta myös huomattavan paljon tilojen eli siis kiinteistönomistajien yksityisesti omistamaa vesialuetta (joko mökkiläisten tai vakituisten asukkaiden) jolloin siis ei ole mitään jakokuntia.

Yleensä vesialue kytkeytyy vesialueen omistukseen, mutta pelkän vesialueen osuuden haltijaa tai vesialueen omistajaa - ilman maa-alueen omistusta - kutsutaan haamutilan omistajaksi.

• Ota selvää asioista

Taitaa hurreilla olla omat säännöt.

• Monta tilanneta on

Jokainen voi selvittää rajat ym. perusasiat kohdaltaan katsomalla tuolla alussa ollutta linkkiä kansalaisen karttapaikalle. Asetuksista rajat näkyviin kartalle tai ilmakuvaan.

Jos vesialueen, lampien ym. kohdalla on "erilainen" kiinteistötunnus niin silloin alue lienee yhteistä (siis esim. ent. jakokunnan, nykyisen osakas-/kalastuskunnan). Osakaskunnilla voi olla myös kovaa maata. Pienet saaret ja luodot vesistössä voivat kuulua yhteisiin eli kalastuskunnalle. Saarien kiinteistötunnus kertoo tilanteen. Yhteinen alue voi olla muunkin yhteenliittymän kuin kalastuskunnan (esim. yhteiseksi erotettu soranottopaikka).

Vesijätöt ovat yhteisiä (kalastuskunnan), mutta ne eivät näy karttapaikalla ainakaan yleisesti, sillä vesijättöjähän ei ole selvitetty kuin poikkeustapauksissa. Yksityistä vesijättöä voi luonnollisesti olla aivan kuten yksityistä vesialuettakin. En tosin ole kuullut, että omalla seudullani olisi yksityisiä vesialueita. Metsälammetkin kuuluvat kalastuskunnille.

Kaikilla maa-alueitten omistajilla ei ole "osuutta yhteisiin", ei edes kaikilla rannanomistajilla. Asiasta on sovittu lohkottaessa. Jotkut kantatilat ovat pitäneet osuudet itsellään ja heillä omaa osuutta yhteisistä kuvaavat manttaaliluvut ovat sen mukaiset. Oma kiinteistörekisteriote kertoo. Kannattaa pyytää se maanmittaustoimistosta. Siitä selviää myös mitä ovat omat oikeudet toisten alueille (esim. tiet) ja muiden oikeudet omalle alueelle. Aika moni luulee jotakin muuta, kuin mitä paperille on kirjattuna. Asiat saa helposti riitaan esim. inttämällä naapurille muuta kuin mitä papereissa lukee.

Vesilaki säätelee rannassa toiminnan pelisääntöjä, kuten eräät muutkin lait kaavoituksesta ja kunnan rakennusjärjestyksestä puhumattakaan. Vesilaki turvaa rannanomistajalle joitakin oikeuksia vaikkei hänellä olisi osuutta yhteisiin.

• vesialueen omistaja

Niin kyllä minäkin omista 15hehtaarin vesi alueen vaikka siihen ei liity yhtään mitään maa-aluetta koko järvellä. Viimeksi viime kesänä Maamittausinsinööri Valamies sanoi Keuruun kaupungin salissa yhden jakojutun yhteydessä, että täällä salissa on havinaisia vesialueen YKSITYISIÄ omistajia. Että kyllä meitä ihan iki oman vesialueen omistajia on hyvinkin paljon Suomessa. Minun vesi alue on toisten vesi alueiden sisässä, mm jakokunnan/osakaskunna ja erään toisen yksityisen vesialueen omistajan rajanaapurina. Kalastuoikeus meillä tähän on ihan meidän pätettettävissä, toki jokamiehen oikeudella saa kalstaa, niitä on mm pilkkiminen ja mato-onki siinä ne sitten olikin.

• Vettä juova

Suomessa suurimman osan vesialueista omistaa osakaskunnat (ainakin sisämaassa) Mutta on yksityisiäkin vesialueen omistajia.Esm minulla on mökki muutaman neliökilometrin järven rannalla .tästä vesialueesta omistaa neljä osakaskuntaa noin kaksi kolmasosaa, yhden kolmanneksen omistaa yksi maanomistaja ,elikkä tällä tilalla on noin kolme neliökilometriä ihan omaa vesialuetta.

• hommathukassakentäll
        Vettä juova kirjoitti:

Suomessa suurimman osan vesialueista omistaa osakaskunnat (ainakin sisämaassa) Mutta on yksityisiäkin vesialueen omistajia.Esm minulla on mökki muutaman neliökilometrin järven rannalla .tästä vesialueesta omistaa neljä osakaskuntaa noin kaksi kolmasosaa, yhden kolmanneksen omistaa yksi maanomistaja ,elikkä tällä tilalla on noin kolme neliökilometriä ihan omaa vesialuetta.

Muistutan viellä että kaikilla mökeillä ei välttämättä ole osuuksia kylän yhteiseenvesialueseen. Määrä-alaa myydessä myyjä on voinut tehdä kaupan ehdon että osuuksia ei erotettavalle määrä-alalle tule.

Näillä osuuksilla on osakaskuntien kokouksessa äänestettävä, jos yksikin sitä vaatii, poislukien kokouksen puheenjohtaja valitaan ääni/osakas. Osakaskunnalla tulee olla ajantasalla oleva osakasluettelo tiloista, josta selviää omistaja ja osaluku.

• ensimmäinen kivi

Kyllä naapurisi voi täyttää kivillä omistamaansa vesialuetta sinulta kysymättä. Toisaalta kaikenlainen huomattava vesistörakentaminen (yli 500 m3 ruoppaukset ja vrmaan vastaavat täytöt) on tietääkseni luvanvaraista, vaikka sitä tekisi omistamalleen osalle vesistöaluetta. Kannattaa tarkistaa ympäristökeskukselta, onko naapurisi hakenut lupaa järven kiveämiselle?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä

ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis
      Maailman menoa
      346
      6929
    2. Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia

Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai
      Maailman menoa
      71
      5975
    3. Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)

No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j
      Maailman menoa
      195
      5453
    4. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      83
      4248
    5. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      50
      3451
    6. HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi

Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok
      Maailman menoa
      66
      3405
    7. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      6
      3383
    8. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      52
      3317
    9. Töppö-persut ovat todella tyhmiä

sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan
      Maailman menoa
      37
      3074
    10. Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %

Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739
      Maailman menoa
      12
      2307
    Aihe