Miten paljon suomalaisia Norjassa?

Norjan suomalaisia?

Tervehdys,

En tiedä olenko nyt oikealla palstalla, mutta kysyn kuitenkin.

Kuinka paljon Norjassa on norjansuomalaisia?

Liikkuuko luku jossaain100 000 kieppeillä vai onko enemmänkin?

Miten norjansuomalaiset pärjäävät siellä?
Kohdellaanko teitä tasa.vertaisina?

11

3201

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kveenisukuinen

      Ei ole lähellekkään noita lukuja.
      Kohtelusta en tiedä,

    • Bergenser

      En tiedä paljonko meitä on. Itse asunut 12 vuotta Finnmarkissa ja 3 Bergenissä länsi-Norjassa.
      Minua on aina kohdeltu tosi hyvin, viihdyn, tunnen kuuluvani tänne ja olen täysin kotiutunut.
      Suomessa käyn noin 4 kertaa vuodessa vain, koska tyttäreni asuu vielä siellä. Muutti takaisin Suomeen 3 vuotta sitten ja katuu kuin koira! Tarkoitus tulakin takaisin tänne.
      Suomeen en enää sopeudu, olen vieraantunut. Tunnen itseni 90% norjalaiseksi.
      Rakastan tätä kaupunkia, uskomattoman hieno ilmapiiri ja ihmiset avoimia ja ystävällisiä. Helppo saada kontaktia. Myös Finnmarkissa viihdyin, vain pitkä talvi ja kaamos alkoi painaa päälle, sekä pitkät välimatkat. Kuitenkin osa sydämestä jaï sinne, kesät siellä on paras muistoni!
      Tulotaso on hyvä, pärjään hyvin ja voin tukea tytärtäni taloudellisesti.
      Kaiken kaikkiaan Norja on ollut minulle hyvä ja vastaanottavainen maa.
      Ei tämakään postaus kveenipalstalle kuulu, mutta vastasin aloittajan kysymykseen. Kveeneistä puheen ollen tutustuin moneen Finnmarkissa ja monta hauskaa mielenkiintoista järkyttävää ja liikuttavaa juttuhetkeä pidettiin. Vanhojen ihmisten kanssa jotka vielä puhuvat kveeninkieltä jota on helppo ymmärtää.
      Suosittelen Norjaa mitä lämpimimmin! Siis norjankurssille kieltä oppimaan vaan!

    • Heimdal oilrig

      Varmaakin joku 5-10 000 kuulin joku vuosi sitten. Kyllä me suomalaiset olemme pärjänneet ihan hyvin ,ehkä paremmin kuin jotku muut jotka ei tule samasta kieliryhmästä.
      Itse jo yli 22 vuotta asuneena olen kokenut yhtä sun toista .On hyviä ja huonoja kokemuksia ,enemmän hyviä .Norskit arvostaa suomalaisia ,ollaan työtätekevää ja rehellisiä.Olen ollut töissä ensiksi maissa n.7 veetä ja nyt tuotantolautalla jo yli 15 vuotta ja en ole huomannut ett minua oltais kohdeltu väärin tai muutenkaan huonosti.Se ettei ollut tuttuja jotka olis suositellut sua oli toisiin firmoihin oli" huono homma ". Sun ainut käyntikortti ja suositusoli sun työn jälki.
      Monta kertaa harmitti alussa kun meni hyvä homma sivusuun em johdosta .Kun vielä itse tiesi ett osas homman paljon paremmin ,niin.....!

      Ehkä huvittavin tapaus oli ett kaikki kyseli kun kuulivat et tulin Suomesta . Seur kys. oli ett onkos sulla puukko ja juotkos paljon vodkaa ,tule meille näyttään kuis finne juo kossua tai vast,he.

      Alussa tietenkin oli hiukan vaikeaa ,kaikki oli uutta ;kieli ,työteko tapa,eläminen

      Ja sen voin sanoa ett norskit on ystävällistä porukkaa,lisäksi meillä oli yhteinen "vihollinen " Svenskit :>) .Ja siitähän me finnit olimme hyvillään.

      Ehkä suurin vaikeus oli kielen oppiminen,mutta sekin onnistui kovan työn jälkeen (6 kk).
      Sen aikasesta työkkäristä ei kannatanut mennä kyseleen apua ,piti olla pakolainen.Nyt on toisin kuulemma.

      Ainut ehkä mikä ottaa päähän kun käy Suomessa se kateus joka vallitsee.Sitä löytyy kyllä täältäkin mutta ei niin pahana.
      Mutta siitä huolimatta muutamme emännän kanssa Suomeen kohta kun eläke aika koittaa muutaman vuoden kuluttua.

      Kerran suomalainen ,aina suomalainen.

      • Norjaan?

        Tokkopa tämäkaan tänne palstalle kuuluu, muuta kun tänne satumalta eksyin niin kysyn minäkin. Minkalainen lenee nykyisin työtilanne Norjassa ja miten ja mistäpäin kannattaisi työnhaku ? Vieläkö Suomesta "värvätään" porukkaa ja onko tyovoimatoimistosta mitään apua? Millä kielellä pärjää? Minulla on n.20v. kokemus rakennus ja teollisuusalalta.
        Olen ollut ennenkin töissä ulkomailla ja kotisuomesta. Nykyiseen työhöni ja elämääni olen vain kyllästynyt ja elämäntilanteeseeni muuto passaisi hyvin. Mielummin muuttaisin vaikka pohjoiseen päin. Eikös siellä kaupunkiakin siirretä toiseen paikkaan?
        Meneehän tämä aika näinkin, mutta mielummin tekisin elämälleni jotain ennnekuin alan ottamaan sitä kossua, valittamaan tätä kurjuutta ja elämän synkkyyttä täällä muitten mukana.


      • Heimdal oilrig
        Norjaan? kirjoitti:

        Tokkopa tämäkaan tänne palstalle kuuluu, muuta kun tänne satumalta eksyin niin kysyn minäkin. Minkalainen lenee nykyisin työtilanne Norjassa ja miten ja mistäpäin kannattaisi työnhaku ? Vieläkö Suomesta "värvätään" porukkaa ja onko tyovoimatoimistosta mitään apua? Millä kielellä pärjää? Minulla on n.20v. kokemus rakennus ja teollisuusalalta.
        Olen ollut ennenkin töissä ulkomailla ja kotisuomesta. Nykyiseen työhöni ja elämääni olen vain kyllästynyt ja elämäntilanteeseeni muuto passaisi hyvin. Mielummin muuttaisin vaikka pohjoiseen päin. Eikös siellä kaupunkiakin siirretä toiseen paikkaan?
        Meneehän tämä aika näinkin, mutta mielummin tekisin elämälleni jotain ennnekuin alan ottamaan sitä kossua, valittamaan tätä kurjuutta ja elämän synkkyyttä täällä muitten mukana.

        Mene NAV.no ja hae sieltä avoimet työpaikat . Tuo kaupunki joka siirretään (rak uudelleen ) mun mielestä on Kiiruna. Norjassa on paljon hommia mutta sielläkin on nuo itäblokin ukot halvalla monessa paikkaa.Ja kyll olis ainakin ruotsi osattava,ja nuo värvärit on oma lukunsa ,en suosittele.
        Oslon alue on tietenkin samoin Stavangeri. Ja nyt kun on paljon löydetty öljyä pohjoisessa, niin Hammerfest ja Troms ainakin minä kokeilisin sieltä
        Tuo öljy rak ei kuitenkaan ala korkeintaan muutaman vuoden kuluttua

        Sitten on hommia takaan sen (olen itse öljy teoll. palveluksessa)

        Olen auttanut niin monta suomal. monessa ja tulen tekeen edelleenkin ,en tosin ihan kaikessa .Suomen tyokkäristä ei ole kuulemma suurtakaan apua!!! Yks suomal oli kysynyt norskia taitamattomana apua joissain paperihommissa ,vastaus oli ; Itse olet ollut siellä ei me puhuta norjaa ja ollaan suomessa !! Hoida itse ja tuo paperit meille !!!
        Jos kaveri on joutunut km tehtaalle kun firma menee konkkaan ,ei se siellä huvikseen ole!!


      • Norjassa
        Norjaan? kirjoitti:

        Tokkopa tämäkaan tänne palstalle kuuluu, muuta kun tänne satumalta eksyin niin kysyn minäkin. Minkalainen lenee nykyisin työtilanne Norjassa ja miten ja mistäpäin kannattaisi työnhaku ? Vieläkö Suomesta "värvätään" porukkaa ja onko tyovoimatoimistosta mitään apua? Millä kielellä pärjää? Minulla on n.20v. kokemus rakennus ja teollisuusalalta.
        Olen ollut ennenkin töissä ulkomailla ja kotisuomesta. Nykyiseen työhöni ja elämääni olen vain kyllästynyt ja elämäntilanteeseeni muuto passaisi hyvin. Mielummin muuttaisin vaikka pohjoiseen päin. Eikös siellä kaupunkiakin siirretä toiseen paikkaan?
        Meneehän tämä aika näinkin, mutta mielummin tekisin elämälleni jotain ennnekuin alan ottamaan sitä kossua, valittamaan tätä kurjuutta ja elämän synkkyyttä täällä muitten mukana.

        Pohjois-Norjaan on suhteellisen helppoa päästä töihin. Rakennus- ja teollisuuspuolelta voi kokeilla Kirkkoniemen puolelta ja Hammerfestista. Apua voi saada paikallisista NAV:sta, mutta myös paikallisilta muilta alan yrittäjiltä ja yksityisiltä henkilöiltä, täällä pienet piirit.

        Usein työpaikkaa ei ehditä ilmoittamaan NAV sivuilla kun siihen löytyy työntekijä tuttujen kautta. Myös http://www.jobbnorge.no/ kannattaa katsella.
        Lähes kaikkialla Finnmarkin isoimmissa ja niin pienimmissäkin kylissä on paljon suomalaisia töissä, kulkevat viikottain Suomesta Norjaan. Itsekin olen rajatyöntekijänä Finnmarkissa.

        En tiedä miten hyvin Ivalon ja Utsjoen työvoimatoimistot auttavat Norjaan haluavia, mutta näissä tiedetään parhaiten näistä rajatyöntekijäasioista. Molemmissa kunnissa paljon Norjassa työskenteleviä ja saavat kyselyitä josko löytyis lisää suomalaista työvoimaa. Kannattaa tutustua paikallisiin.

        Siirrettävä kaupunki, josta kysyit on Pohjois-Ruotissa, Kiruna.


      • Anonyymi
        Norjaan? kirjoitti:

        Tokkopa tämäkaan tänne palstalle kuuluu, muuta kun tänne satumalta eksyin niin kysyn minäkin. Minkalainen lenee nykyisin työtilanne Norjassa ja miten ja mistäpäin kannattaisi työnhaku ? Vieläkö Suomesta "värvätään" porukkaa ja onko tyovoimatoimistosta mitään apua? Millä kielellä pärjää? Minulla on n.20v. kokemus rakennus ja teollisuusalalta.
        Olen ollut ennenkin töissä ulkomailla ja kotisuomesta. Nykyiseen työhöni ja elämääni olen vain kyllästynyt ja elämäntilanteeseeni muuto passaisi hyvin. Mielummin muuttaisin vaikka pohjoiseen päin. Eikös siellä kaupunkiakin siirretä toiseen paikkaan?
        Meneehän tämä aika näinkin, mutta mielummin tekisin elämälleni jotain ennnekuin alan ottamaan sitä kossua, valittamaan tätä kurjuutta ja elämän synkkyyttä täällä muitten mukana.

        Työvoiman tarve ei ole läheskään sama, kuin 20 v sitten, mutta sitkeydellä onnistuu. Ehkä täältä Finnmarkista helpommin. Nyt joudut todennäköisesti käyttämään ponnahduslautana bemanningsbyrota (vuokrafirmaa), jotka tännekin ovat rantautuneet jo. Se hyvä puoli siinä on, että ne yleensä auttavat id:ssä, personnummerissa ja skattekortissa. Huono puoli se, että palkkasi on hieman kehnompi ja "epävarmempi". Aluksi todennäköisesti pääset (joudut) maanmiestesi työkaveriksi.
        Silloin kannatta aloittaa se kaikkein kovin vaihe. Panosta yli kaiken kahteen asiaan: työhön ja kielitaitoon. Jos sinua onnistaa, niin työntilaaja maksaa sinut ulos vuokrafirmasta ja palkkaa suoraan omakseen. Pyri sitten paikallisten sekaan töihin. Silloin pääset eroon kielitaidottomuudestasi ja saat sosiaalisen verkon paikallisiin.
        Siitä noin vuosi, niin olet kotiutunut. Itse aikoinaan tein "kylmät kalkkunat" ja tulin suoraan paikallisten sekaan. Ankeatahan ne ekat kuukaudet olivat, mutta jälkeenpäin ajatellen lyhytaikainen ongelma. Helppo tänne on kotiutua!


    • Opsikelia

      Itse vierailen useasti ja todennäköisesti muutan sinne poikaystäväni luokse.

      Hän asuu Askimissa siellä ei valitettavasti taida olla kovinkaan paljon suomalaisia jos edes yhtään.

      • Anonyymi

        Etsin aikoinan täältä kylää, jossa ei ole ainuttakan meikäläistä ja onneksi löytyi Rauland lounaistelemarkissa. Kielen oppiminen vei kaksi vuotta, mutta kotiutuminen sen kolme tuntia joka kului muuttotavaroiden järjestelyyn. Jos muutatte Norjaan, niin ei pidä missään nimessä "laumaantua" maanmiestensä kanssa. Tunsin erään jo edesmenneen kveenin joka kertoi aikoinaan sielä pykeijassa olleen hieman syrjintää heitä kohtaan, mutta ne, jotka muuttivat muutaman kylän päähän paikallisten sekaan pärjäsivät oikein hyvin. Vaikka tämä telemark ja vestfold ovat norjan rasismin "kehtoja", voi täällä aina ja joka paikassa avoimesti kertoa olevansa suomalainen. Täällä se onn oikeastaan tae, ettet tule kaltoinkohdelluksi. Sama on varmasti joka maassa: paikalliset ihmiset vaistoavat kunnioituksesi heitä kohtaan jos haluat tosiaan elää osana heitä.
        Hiihtohissejä suljettiin koronan vuoksi aikaisemmin ja saamme ne huollettua ja tarkastutettua tänä vuonna hieman aikaisemmin, Korvaavia töitä löytyi muista asennus- ja huoltotöistä heti koko kesäksi eli ei kai maineemme työväkenä huono ole kun pyytämään oikein tulivat.


    • A-j-a

      Asustelen täällä ja opiskelen. Voisin sen verran kommentoida että vastaanotto on suht. Koht. Neutraalia jos ei positiivistä vielä tänäänkin. Moni ei tunnu tietävän suomesta paljonkaan ja sehän on sitten hyvä tai huono juttu.

    • JuuOLenFiksu

      Siellä asuu 60 000 suomalaista, todennäköisesti vielä enemmän. Noin 20 000 heistä ovat Suomen suomalaisia eli Suomesta muuttaneita suomalaisia ja heidän jälkeläiset ja loput niistä kveenejä. 1800-luvun loppuvuosista toiseen maailmansotaan asti suomen kielen käyttö oli kielletty ja lapsia rangaistiin jos he puhuivat suomea. Heidät pakotettiin puhumaan norjaa, ja vaihtamaan suomalaiset perinteet norjalaisin perinteisiin eli heitä norjalaistittiin. Toisen maailmansodan jälkeen Norja alkoi parantamaan suomalaisten asemaa, ja kveenistä ja suomesta on tullut Norjan virallisia vähemmistö kieliä ja jossain kunnissa ovat virallisia kieliä. Pää syy suomalaisten syrjintään oli Norjassa kasvanut nationalismi. Muita väähemmistöjä myös syrjittiin kuten romaneita, saamelaisia ja ruotsalaisia. Nykyään ihan hyvät oltavat kaikilla. Suomalaiset nykyään muuttaa sinne työn perässä, samoin kuin ruotsalaiset ja tanskalaiset.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1461
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1205
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe