Rekyyli

Nopeus voittaa

Onko rekyylillä ja millä nopeuksilla vaikutusta osumatarkkuuteen? Siis jos esim. .222 ammutaan tuelta tai se ammuttaisiin täysin ilman tukea; olisiko osumapiste sama? Luodillla voisi olla lähtönopeutta 870 m/s ja massaa 3.6g.

18

920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • omat virheet

      Rekyyli tulee vasta kun luoti (tai muu ammus) lähtee piipunsuusta.
      Tuelta ammuttu ja vapaaltakädeltä ammuttuna ero tulee lähinnä ampujan omista "virheistä".
      Eli joku nykäisee asetta juuri kun vetää liipasimesta tms.
      Toki tämä virhe joillakin tapahtuu tueltakin ammuttaessa.

      • pummitz

        Ihan teoriassa: eikö rekyyli eikö rekyyli ala samalla hetkellä kun luoti lähtee liikkeelle?


    • -

      Rekyyli vaikuttaa lähtönopeuteen, ja nopeuden muutos vaikuttaa osuntaan, mutta merkitys on vähäinen.

      Jos siis ase on tiukasti tuettu, eikä pääse nytkähtämään, lähtee luoti vähän nopeammin verrattuna siihen, että ase pääsee nytkähtämään. Mutta kuten todettua, ero on suhteellisesti ottaen kovin merkityksetön.

      • Heavy Shot

        Niin kyllähän se lähtönopeus on se joka vaikuttaa rekyyliin eikä toisin päin!
        Siis jos luoti pysyy samana ja ruudilla ruvetaan lähtöjä muutamaan! :D
        Tuo tuelta ampuminen antaa vaan tähtäämiseen ja tähtäinkuvan palauttamiseen tasapainoa!


      • -
        Heavy Shot kirjoitti:

        Niin kyllähän se lähtönopeus on se joka vaikuttaa rekyyliin eikä toisin päin!
        Siis jos luoti pysyy samana ja ruudilla ruvetaan lähtöjä muutamaan! :D
        Tuo tuelta ampuminen antaa vaan tähtäämiseen ja tähtäinkuvan palauttamiseen tasapainoa!

        Jos ase nytkähtää "pois alta", lähtee luoti hitaammin "maahan nähden".

        Ajattele:

        Jos satasen juoksija starttaa ja teline pettää jalan alla, hän ei pääse liikkeelle yhtä ripeästi kuin jos teline kestäisi.

        Jos ase on tuettu, luoti lähtee kovempaa.


      • Mr. Rekyyli
        - kirjoitti:

        Jos ase nytkähtää "pois alta", lähtee luoti hitaammin "maahan nähden".

        Ajattele:

        Jos satasen juoksija starttaa ja teline pettää jalan alla, hän ei pääse liikkeelle yhtä ripeästi kuin jos teline kestäisi.

        Jos ase on tuettu, luoti lähtee kovempaa.

        Tuo juoksija vertaus ei ihan päde, koska toi juoksija jos polkasee sen telineen rikki, niin silloinhan se olisi sama jos sulla ei olisi edes sitä aseen painoa vastustamassa rekyyliä, vai mitä?
        Ja se juoksija aiheuttaa varmasti suuremmat massat kuin esim .308 kiväärin luoti lähtiessään liikkeelle, moni ei meinaan pidä olkapäätä tuollasen satasen sprintterin piikkarin takana aivan yhtä kivutomasti kuin kiväärin perällä! ;)

        Eli aseen oma painokin antaa jo tarpeeksi vastusta, että saadaan se luoti lähtemään sieltä piipusta lähes samaa vauhtia kuin että se ase olisi tuettuna vaikka perä kiinni betoniseinään!

        Siis kyllä se lähtönopeus vaikuttaa rekyyliin eikä toisinpäin! :D

        ps.Miksikähän esim. tankkien tykit joustaa rekyylissä pirusti sisään jos kerran ilman sitä peräytymistä saataisiin kovemmat lähdöt?
        ehkä se lähtönopeuden kasvu ei ole niin iso että kannattaa! ;)


      • -
        Mr. Rekyyli kirjoitti:

        Tuo juoksija vertaus ei ihan päde, koska toi juoksija jos polkasee sen telineen rikki, niin silloinhan se olisi sama jos sulla ei olisi edes sitä aseen painoa vastustamassa rekyyliä, vai mitä?
        Ja se juoksija aiheuttaa varmasti suuremmat massat kuin esim .308 kiväärin luoti lähtiessään liikkeelle, moni ei meinaan pidä olkapäätä tuollasen satasen sprintterin piikkarin takana aivan yhtä kivutomasti kuin kiväärin perällä! ;)

        Eli aseen oma painokin antaa jo tarpeeksi vastusta, että saadaan se luoti lähtemään sieltä piipusta lähes samaa vauhtia kuin että se ase olisi tuettuna vaikka perä kiinni betoniseinään!

        Siis kyllä se lähtönopeus vaikuttaa rekyyliin eikä toisinpäin! :D

        ps.Miksikähän esim. tankkien tykit joustaa rekyylissä pirusti sisään jos kerran ilman sitä peräytymistä saataisiin kovemmat lähdöt?
        ehkä se lähtönopeuden kasvu ei ole niin iso että kannattaa! ;)

        Olet oikeassa, että aseen massa vaikuttaa asiaan, mutta jos ase nytkähtää alta pois, ei luoti lähde niin nopeasti kuin ilman nytkähdystä. Merkitys ei kuitenkaan ole suuren suuri.

        Tietenkin mitä isompi lähtönopeus, sitä isompi rekyyli, mutta nämä asiat eivät sulje toisiaan pois.

        Tykki joustaa sen takia, ettei rekyyli rikkoisi tykin (ja tankin) rakenteita. Jousto ei kuitenkaan merkittävästi vähennä lähtönopeutta.


      • Anonyymi
        - kirjoitti:

        Jos ase nytkähtää "pois alta", lähtee luoti hitaammin "maahan nähden".

        Ajattele:

        Jos satasen juoksija starttaa ja teline pettää jalan alla, hän ei pääse liikkeelle yhtä ripeästi kuin jos teline kestäisi.

        Jos ase on tuettu, luoti lähtee kovempaa.

        Kyllä se luodin lähtönopeus riippuu ruudin palamisnopeudesta, luodin painosta ja kaliiberista. Rekyyliä pienentää, aseen paino,mahdollinen itselataava lukko, rekyyli tietysti riippuu kaliiberista. Ja potku tuntuu vasta kun luoti on jo ulos piipusta. Kun itselataa patruunat niin saa juuri sopivia oman aseen käyntiin . Ja hinta on huomattavasti halvempi, eikä pahvin puhkomiseen tarvitse metsästysluotia käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se luodin lähtönopeus riippuu ruudin palamisnopeudesta, luodin painosta ja kaliiberista. Rekyyliä pienentää, aseen paino,mahdollinen itselataava lukko, rekyyli tietysti riippuu kaliiberista. Ja potku tuntuu vasta kun luoti on jo ulos piipusta. Kun itselataa patruunat niin saa juuri sopivia oman aseen käyntiin . Ja hinta on huomattavasti halvempi, eikä pahvin puhkomiseen tarvitse metsästysluotia käyttää.

        oman aseen käyntiin


    • -eSa-

      http://en.wikipedia.org/wiki/File:Int_bal_graph.png

      Siinä on kuva sisäballistiikka simulaatiosta, 5.56 Nato patruuna, 20 tuuman piippu, juuri ennen piipusta poistumista luodilla 1023 m/s.

      Piippuaika, elikkä aika joka luodilta kestää poistua läpi ylimenon ja rihloja pitkin ulos on noin 1,1 ms. Siis millisekuntia !

      Jokainen joka ampunut tai edes nähnyt millään isommalla aseella ammuttavan, tietää että itse rekyylitapahtuma on useita sekunnin kymmenysosia. Rekyylin heilahdus siis kestää useita satoja kertoja pidempään, kuin se mitä itse luoti kulkee rihlojen kuljettamana.

    • S&W 686

      "Ihan teoriassa: eikö rekyyli eikö rekyyli ala samalla hetkellä kun luoti lähtee liikkeelle? "

      Kyllä sen samasta hetkestä täytyy alkaa. Otetaampa esimerkki. Ammutaan 357 revolverilla 158 grainin luoti 400m/s lähdöllä. Iskemä on siellä sadan metrin päässä. Sitten ammutaan 200 grainin luoti 350 m/s lähdöillä. Iskemät ovat varsin lähekkäin. Ja tämä kaikki vain siksi että 200 grainisen piippuaika on niin pitkä että piippu on ehtinyt nousta aikaan saaden niin kaaravan lentoradan että iskemät voivat olla hyvinkin lähekkäin.

      Edellä mainitut nopeudet ovat vain summittaisia arvioita , eli siis kannattaa itse kokeilla.

    • veikkaampa että hirvi kaatuu 30-06 tuelta ja tai ilman mikäli osuu oikein

      • Anonyymi

        Hirvi kaatuu, mutta tuen paikka vaikuttaa osumapisteeseen. Ase värähtelee aina vähän eri tavalla riippuen siitä miten se tuetaan ja millä voimalla.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuo 222 Niinsanotusti lintukivääri tiputtaa helkkaristi yli 500 m matkalla. Kunnon 308 ei tiputa vielä yhtään. Ammuin Haakanan kilometriin vain pienellä ennakolta.

    • Anonyymi

      Liikahtaahan se hevonenkin eteenpäin,kun potkaisee takajalalla taaksepäin. Se siitä rekyylistä idiooteille.

    • Anonyymi

      Kokenut ampuja osaa tehdä vastatyrkkäyksen oikealla hetkellä. Tehdään siis vastakkainen liike rekyyliä vastaan jolloin aseen heilahtaminen vähenee tai melkein häviää.

      • Anonyymi

        Kuulosuojaimet auttavat rekyyli parhaiten.😁😁😁


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe