Itselläni on Tamron AF70-300mm F/4-5.6 LD MACRO 1:2
Olen aloittanut kuvaamaan tämän vuoden puolella ja innostunut siittä kovasti.
Ongelmani kuitenkin on se, että en huonon kielipääni avulla tajua objektiivin ohjeita, eikä netistäkään meinaa löytyä suomeksi minkäälaista apua.
Voisiko joku ihana ihminen kertoa, mitä meinaa F/4-5.6? Tai muuta tärkeää!
Ainakin juuri tästä objektiivista! :-)
Objektiiveista
3
93
Vastaukset
- yuryruiweiiw
"mitä meinaa F/4-5.6? Tai muuta tärkeää!"
Objektiivin valovoima 70 mm:n kohdalla on 4 ja 300mm:n 5,6. väliarvojen kohdalla sitten jotakin siltä valiltä.
Mitä suurempi luku, sitä huonompi valovoima, mutta suurempi terävyysalue samalla polttovälillä.
Macro 1:2 tarkoittaa sitä että lähimmällä tarkennusetäisyydellä ruutuun mahtuvan kohteen koko on n. 31x47mm (Nikon Pentax ja Sony)
Kinokokoisella kameralla puolestaan 48x72mm.
Ei tuollaisessa objektiivissa juuri "tajuttavaa" ole, vaan kaiken saa selville kokeilemalla jo etsimen kautta. Jos kamerassa sellainen on, niin kannattaa joskus painaa sitä himmennysnastaa, niin näkee, miten terävyysalue muuttuu eri himmenninaukoilla. - juuuuuuuuu u
Kiitos! Auttoi jo paljon. :-)
- JB
edelliseen vastaukseen jatkoksi
mitä meinaa F/4-5.6?
Kuvan laadun kannalta tuolla objektiivin suurimmalla aukolla (eri polttoväleillä) ei ole suurtakaan merkitystä, sillä yleensä ei kuvata objektiivin suurimmalla aukolla.
Kuvaamisen kannalta tuo meinaa, että lyhyimmällä (70mm, f/4) polttovälillä etsinkuva on hieman kirkkaampi kuin pidemmillä polttovälillä ja siksi myös automaattitarkennus toimii hämärässä paremmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 781002
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm86788J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp81735- 119724
- 59717
- 108666
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante112577- 47560
- 18518
- 41498