"Oopperalaulajatar Anita Välkki esiintyi uransa aikana maailman johtavien oopperatalojen lavoilla. New Yorkin Metropolitanin ja Wienin valtionoopperan näyttämöillä Välkki hurmasi mm. Lentävässä hollantilaisessa, Toscassa ja Die Walküre -oopperan Brünnhilden roolissa.
Vuonna 1986 Anita Välkki aloitti Sibelius-Akatemian laulumusiikin osastolla lehtorina. Myös laulupedagogina hän saavutti kansainvälistä mainetta.
Opetus oli Välkille kaikki kaikessa, laulajattaren rikkaan elämän ja loistavan uran perinnönjakoa."
Tomittaja Pekka Holopainen on tehnyt hänestä ohjelman, samoin parhaillaan on Teemalla menossa Mauno Saaren tekemä ohjelma vuodelta 1999.
Anita Välkki kuoli tämän vuoden huhtikuussa 84-vuotiaana.
Olen niin kiinnostuneena kuunnellut hänen elämänviisauttaan.
Näin hänet kauan sitten konsertissaan Vaasassa, olin silloin juuri päässyt yo:ksi 18-vuotiaana, ja kesätyö oli sanomalehdessä, joten konsertti oli työtehtävä, mutta ei jäänyt ainoaksi. Myöhemminkin olen häntä ihaillen kuullut, ääni on kaunis, pidän tosi paljon hänestä.
- Kuulitko tuon Teemalta tulleen ohjelman?
Muistatteko Anita Välkin, dramaattisen sopraanon?
23
1085
Vastaukset
- ,,-,,
Kyllä muistan, hyvin. Muistan jo lapsuudesta Anita Välkin ja Georg Otsin, toki monet muutkin laulajat.
Dramaattinen sopraano Anita Välkki:
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=8&ag=47&t=325&a=8399
Täällä Teeman ohjelma. http://areena.yle.fi/video/1319620959860 - Mummojen muistelut
Miksi Satu et kysy tätä asiaa omalta ikäluokaltasi, joka on aikuisiässä todennäköisimmin kuullut Anita Välkkiä oikeasti? On vähän hassua kysellä juuri tältä palstalta, koska me nykyiset yli kuusikymppiset olemme olleet suunnilleen teini-ikäisiä, kun Välkki maineeseen nousi. Hän on muuten kuollut aikaa sitten, joten verbimuotona on sopivampaa käyttää oli ellet haamujen kanssa seurustele. Sitäkin kuulemma sattuu.
Mitä tulee mainittuun ohjelmaan,se antaa aika oudon kuvan Välkin laulutaiteesta, koska äänentoisto on niin onnetonta. Muistaakseni ulkopuolella ohjelman ja aikalaisten muistamiskyvyn on esitety julkisuudessa sekin tosiseikka,että hänen loppuvuotensa olivat varsin puuutteenalaisia, koska eläkettä ei liiemmin ollut mailmanmaineesta huolimatta. Suomalainen yhteiskunta ei rientänyt avuksi hienon uran tehneelle naiselle, vaikka urheilusankareille rahaa riitti silloin ja nyt.
Teininä ei tämä ikäluokka oopperan penkkejä kuluttanut jonkun dramaattisen sopraanon tähden. Me olemme silloin ihannoineet Kaisa Korhosta ja Kristiina Halkolaa, emme oopperatähtiä. Maakunnnissa asuneet ovat vissiin jytkyttäneet Unto Monosen tangomusiikkia. Korkeakulttuuri ei silloin ollut muotia lainkaan vaan ihan muut suunnat.
Kun tulet yli kuusikymnppisten pastalle kyselemään oman aikasi ajankohtaisia muisteluita, voisit pikku yhteenlaskulla tarkistaa, minkä ikäisiä me silloin ollemme olleet ja miettiä sitä ajankuvaa, joka silloin oli täällä olemassa. En minäkään viitsi mennä yli seitsenkymppisten palstalle muistelemaan Beatles-hulinaa esimerkiksi, koska ette te sitä silloin ymmärtäneet ettekä vieläkään. Hyvä aihe, mutta väärä ikäluokka.- Satu-mummeli*
Beatlesithan olivat lemppareitamme nuoruutemme ajan!
Kysy vaikka keltä!
Sinut taas tunnstan tyylistäsi, ja kun olen nähnyt kuvasi,
olen varma, etti sinua eroteta millään tavalla meistä mummeleista!
Mutta älä sitä sure, tämä ikä on hyvä, tervetuloa iloiselle 7-kymmentäluvulle!
Olet käynytkin meidän palstallamme. - Ja pahoittelen, ettei sinusta pidetä, mutta minä en kyllä osallistunut heidän kaikkien tönimisiinsä, joten väärää puuta nyt haukut.
Olen kuitenkin iloinen, ettet kiroillut paljoa. Onneksi kirosanafiltteri on sivustolla käytössä!
Iloista sunnuntain jatkoa! - mummojen muistelut
Satu-mummeli* kirjoitti:
Beatlesithan olivat lemppareitamme nuoruutemme ajan!
Kysy vaikka keltä!
Sinut taas tunnstan tyylistäsi, ja kun olen nähnyt kuvasi,
olen varma, etti sinua eroteta millään tavalla meistä mummeleista!
Mutta älä sitä sure, tämä ikä on hyvä, tervetuloa iloiselle 7-kymmentäluvulle!
Olet käynytkin meidän palstallamme. - Ja pahoittelen, ettei sinusta pidetä, mutta minä en kyllä osallistunut heidän kaikkien tönimisiinsä, joten väärää puuta nyt haukut.
Olen kuitenkin iloinen, ettet kiroillut paljoa. Onneksi kirosanafiltteri on sivustolla käytössä!
Iloista sunnuntain jatkoa!Iloa vaan itsellesikin, koska iloitset nyt jonkun muun kuvalla ja tunnistamisella. Jollei tiedä, ei pidä luulla olematonta, sen neuvon antaa kanalle muna. Tietääkseni en ole kiroillut missään vastauksessani enempää täällä kuin muuallakaan. Teidän palstallanne olen käynyt yhden kerran. Siellä ei muistaakseni pidetä kenestäkään, joten siitä puolesta ei kannata olla lainkaan huolestunut. En minäkään ole.
Äläpä sivua kysymystä kääntämällä juttua luuloteltuihin tarinoihin minusta ja jopa ulkonäöstäni, jota et taatusti tunne. Miksi et siis esitä tätä aloitusta omalle ikäluokallesi? - Satu*
Hei, Maduixa! - Mario Lannza ja se hänestä kertova elokuva oli teinivuosieni suuri ihastuksen ja innostuksen kohde, pidin hänestä tosi paljon!
Mielikuva siitä on edelleen aivan tuoreena muistissani, vaikka nyt Mutu-sammeli jo olenkin!
Beatlesithan olivat sitten uusia ihastuksia pikkulapsiani hoidellessani. "Tyttö kadun yli juoksee, kuinka kaunis on hän, tyttö, tyttö kesän rientävän...." Näitä hyräiltiin, lapseni ovat musikaalisia, laulavat ja soittavat, samoin lasteni lapset, jokainen.
Kaikki hyvä musiikki miellyttää. - Tase pappa
mummojen muistelut kirjoitti:
Iloa vaan itsellesikin, koska iloitset nyt jonkun muun kuvalla ja tunnistamisella. Jollei tiedä, ei pidä luulla olematonta, sen neuvon antaa kanalle muna. Tietääkseni en ole kiroillut missään vastauksessani enempää täällä kuin muuallakaan. Teidän palstallanne olen käynyt yhden kerran. Siellä ei muistaakseni pidetä kenestäkään, joten siitä puolesta ei kannata olla lainkaan huolestunut. En minäkään ole.
Äläpä sivua kysymystä kääntämällä juttua luuloteltuihin tarinoihin minusta ja jopa ulkonäöstäni, jota et taatusti tunne. Miksi et siis esitä tätä aloitusta omalle ikäluokallesi?Ja eikös vaan Anita Välkin muistoistakin täällä saada haiseva tora ja palstan mustasukkainen vahtiminen aikaiseksi.
Kehtaattekin, niin on kuin pikkukakarat hiekkalaatikolla.
" minä en leiki sun kaa". - Olen nähnyt sen
Satu* kirjoitti:
Hei, Maduixa! - Mario Lannza ja se hänestä kertova elokuva oli teinivuosieni suuri ihastuksen ja innostuksen kohde, pidin hänestä tosi paljon!
Mielikuva siitä on edelleen aivan tuoreena muistissani, vaikka nyt Mutu-sammeli jo olenkin!
Beatlesithan olivat sitten uusia ihastuksia pikkulapsiani hoidellessani. "Tyttö kadun yli juoksee, kuinka kaunis on hän, tyttö, tyttö kesän rientävän...." Näitä hyräiltiin, lapseni ovat musikaalisia, laulavat ja soittavat, samoin lasteni lapset, jokainen.
Kaikki hyvä musiikki miellyttää.ja musiikkinsa sekä komea äänensä kyllä väittyivät sen kautta, oli mieleenjäävä elokuva! (Siis Mario Lanza)
- Anonyymi
Tase pappa kirjoitti:
Ja eikös vaan Anita Välkin muistoistakin täällä saada haiseva tora ja palstan mustasukkainen vahtiminen aikaiseksi.
Kehtaattekin, niin on kuin pikkukakarat hiekkalaatikolla.
" minä en leiki sun kaa".Suomalainen kateus voittaa kaiken.Olipa sitten työpaikka tai koti kyseessä.Jokainen voi opiskella pitkälle kuin osaa.Tämäpeli on turmiollinen valinta jopa yhteiskunnalle.Välkki oli hieno ihminen.Arvostin häntä suuresti.
- the._man
Miau-duo
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=29&t=731&a=5386 - laulantanssinmissäja
Kansakouluaikoina, neljänä vuotena, meidän koulussamme lauloi kuuluisa oopperelaulaja, muistini mukaan Matti Lehtinen.
Myös paikallinen oopperalaulaja esiintyi monissakin koulun juhlissa.
Kyllä Beatlesejä pystyy ihailemaan samalla maulla, kuin voi kuunnella oopperalauluakin.
Eivät ne toisiaan korvaa tai kumoa, kun joku tuntui niin ajattelevan,
Minun musamakuuni on aina mahtunut musiikkia laidasta laitaan. - Satu*
Samat sanat! - Allekirjoitan! - Kaikkiruokainen olen musiikin suhteen. :)
- ...
Kyllä/ei.
Siis muistan ihan hyvin Anita Välkin/ en katsonut po. ohjelmaa.
Mulla ei tietenkään ole levytyksiä ollenkaan, hän oli kuitenkin aika paljon esillä mediassa aikanaan, näki telkkarissa ja kuuli radiossa paljon. Mun mielikuva nyt on, että diiva-ainesta, mutta jotenkin jäi löppujenlopuksi vähän sivuun ukkojen, siis tenoreitten maailman maineen varjoon. Nyt asiat eritavalla, nyt suomestakin kovanluokan maailmantähtiä naissolisteissakin.
Tuo ohjelma tulee uusintoina takuuvarmasti. Jos mä hokaan, että se tulee joskus, mä takuuvarmasti katon sen. Pimatsulla oli soundi, siihen ei mitään sanomista.
=DW= - samaa sukua
Välkin kuolemasta on vajaa vuosi edelleen, ei siis mitenkään "aikaa sitten" poismennyt. Välkin urasta kiinnostuneille: www.anitavalkki.com. Siellä on paljon tietoa ja kuvia huippusopraanostamme!
- Turandotin tuhoaja
Muistan kun paksu mamma lauloi Turandotissa prinsessan roolin. Siitä oli kaikki viehkeys poissa. Melkein tappoi orastavan kiinnostuksen oopperaan, mutta onneksi myöhemmin oli positiivisempia kokemuksia ...
- Harvinaisen upea oli
Anita Välkin ääni oli jäljittelemättömän kaunis! Nautin hänen esityksistään.
- Satu*
Kyllä tästäkin hiukan saa käsitystä Anita Välkistä ja tuosta ihmeellisestä äänestä, mutta livessä asia on ehdoton!
Kiva, että vanha ketju on löytynyt.
- linkki unohtui
- reetunb
Muistan jotenkin lihavan blondin. Muuta en muista?
- Objektiivinen*
Minä ainakin jätän muiden arvostelemisen heille itselleen.
Se kai lienee jokaisen oma asia.
Pidän huolta vain omasta painostani ja kunnostani. - Välkki oli vielä
Objektiivinen* kirjoitti:
Pidän huolta vain omasta painostani ja kunnostani.v. 1955 Vaasan kaupunginteatterissa, olin silloin itse juuri ylioppilaaksi kirjoittanut 18-vuotias ja kesätöissä Vaasassa.
Kyllä hänen äänensä ihastutti minua silloin. - ::::::
Objektiivinen* kirjoitti:
Pidän huolta vain omasta painostani ja kunnostani.Jeps, niin teen minäkin. Jokaisella on ihan tarpeeksi itsessään.
Itse muistan Anita Välkin upeana ja komena oopperalaulajana, joka varmasti
lisäsi oopperan tunnettavuutta heillekin, joille se ei ole mielilaji.
Välkki välkkyi, oli upea suomalainen oopperalaulaja.
Näyttävä ja kuuluva, hyvällä.- Anonyymi
Kiitos että joku nosti tämän linkin!
Ja kiitos aloittajalle, että otti asian esille!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004383
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631713
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331373Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581347Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706