Patterilla toimiva 5 v vanha seinäkello teki illalla stopin, kun käännettiin tunti taaksepäin. Ottikoko itseensä takaisinpäin kääntämisestä vai mistä - meille arvoitus. Heiluri toimii edelleen normaalisti, mutta viisarit pysyvät paikallaan. Patterin vaihtokin kokeiltu - ei apua. Koneisto umpinaisen muovirasian sisällä, joten sieltä ei pääse vikaa etsimään.
Löytyykö vinkkiä miten vikaa voisi kotona etsiä ja/tai korjata.
Kellosepälle vieminen vienti toinen vaihtoehto. Se maksanee 100 eurosta ylöspäin ja samalla rahalla saa uuden kellon. Kello saatu lahjana, joten hankintahinta ei ole tiedossa, tunnearvokin maksaa hiukan vaikka sen merkitys ei tässä tapauksessa ole merkittävä.
Kalkkis63v
kellon korjaus
16
9607
Vastaukset
- kolauta hiukan
Ehdottomasti vaan pajalle, jokin pikkiriikkinen osa, sokka tai ratas mennyt sijoiltaan. Tai sitten liipotin ottanut nokkiinsa.
- Osku vanhempi
Hae askartelu liikkeestä uusi koneisto. Maksaa muutaman euron ja taas pelittää.
Irroita ensin vanha koneisto ja ota malliksi mukaan.Kiitos. Paras neuvo mitä kysymykseeni tähän mennessä on tullut.
Itse ajattelin kyllä samaa, koneiston vaihtoa, jo ennen kysymyksen lähettämistä.
Ongelmana pidin silloin ja nyt kun neuvosi mukaan ryhdyin irrottamaan vanhaa, että ei koneisto ole niin vain irrotettavissa - ehjänä. Ja vielä siten, että sen kotona saa "peukalo keskellä kämmentä" -mies takaisin.
Oletko itse koskaan irroittanut?
Kalkkis- Osku vanhempi
kalkkis63v kirjoitti:
Kiitos. Paras neuvo mitä kysymykseeni tähän mennessä on tullut.
Itse ajattelin kyllä samaa, koneiston vaihtoa, jo ennen kysymyksen lähettämistä.
Ongelmana pidin silloin ja nyt kun neuvosi mukaan ryhdyin irrottamaan vanhaa, että ei koneisto ole niin vain irrotettavissa - ehjänä. Ja vielä siten, että sen kotona saa "peukalo keskellä kämmentä" -mies takaisin.
Oletko itse koskaan irroittanut?
KalkkisOlen vaihtanut moneen "halpiskelloon" koneiston. Ensin nyppään viisarit irti, seuraavaksi keski mutterin jolla koneisto on keskeltä kiinni. Uudessa koneistossa on kaikki muu paitsi viisarit ja patteri mukana. Tosiaan näissä halpamalleissa ei ole heiluria.
Osku vanhempi kirjoitti:
Olen vaihtanut moneen "halpiskelloon" koneiston. Ensin nyppään viisarit irti, seuraavaksi keski mutterin jolla koneisto on keskeltä kiinni. Uudessa koneistossa on kaikki muu paitsi viisarit ja patteri mukana. Tosiaan näissä halpamalleissa ei ole heiluria.
Kiiros lisäohjeista.
Yritin, mutta viisarit ei sovinnolla irtoa. Keskimutteri kyllä irtoa kärkipihdeillä. Viisareiden päällä oleva nuppi (pitää ilmeisesti viisarit akselissa kiinni) pyörittää viisareita ja jos takana olevasta rattaasta pitää kiinni, niin vain minuuttiviisari liikkuu mukana. Pihdeillä yritin nupista vetääkin, mutta lujassa on. Koko koneisto liikkuu mukana enkä vielä halunnut testata mikä pettää kun voimaa lisää.
Jos sinulta tai yön yli nukuttua löydy lisää viisautta, niin seuraava vaihe on käydä kysymässä kellosepältä mitä koneiston vaihto siellä maksaa. Ja sitten ratkaisu; korjataanko vai ostetaan kokonaan uusi kello.
Kalkkiskalkkis63v kirjoitti:
Kiiros lisäohjeista.
Yritin, mutta viisarit ei sovinnolla irtoa. Keskimutteri kyllä irtoa kärkipihdeillä. Viisareiden päällä oleva nuppi (pitää ilmeisesti viisarit akselissa kiinni) pyörittää viisareita ja jos takana olevasta rattaasta pitää kiinni, niin vain minuuttiviisari liikkuu mukana. Pihdeillä yritin nupista vetääkin, mutta lujassa on. Koko koneisto liikkuu mukana enkä vielä halunnut testata mikä pettää kun voimaa lisää.
Jos sinulta tai yön yli nukuttua löydy lisää viisautta, niin seuraava vaihe on käydä kysymässä kellosepältä mitä koneiston vaihto siellä maksaa. Ja sitten ratkaisu; korjataanko vai ostetaan kokonaan uusi kello.
KalkkisKorjaus edelliseen. Pitämällä minuuttiviisarista kiinni, nuppi lähti ruuvaamalla.
Nyt viisarit ovat irti ja remontti jatkuu.
Palaan asiaan, kun homma on valmis tai tarvitaan lisäohjeita.
Kalkkiskalkkis63v kirjoitti:
Korjaus edelliseen. Pitämällä minuuttiviisarista kiinni, nuppi lähti ruuvaamalla.
Nyt viisarit ovat irti ja remontti jatkuu.
Palaan asiaan, kun homma on valmis tai tarvitaan lisäohjeita.
KalkkisHei Osku ja muut keskustelupalstalla kävijät!
Koneisto löytyi lopulta kelloliikkeestä. Kiersin Tampereella liki 10 liikettä, useimmissa ei ollut koneistoja myynnissä, joissakin oli mutta ei sopinut joko heiluri ei käynyt tai keskitappi oli lyhyt.
Halvin oli 7 € (ei sopinut) ja lopulta maksoin koneistosta 25 €, aivan liikaa mutta kärsivällisyys ei riittänyt jatkaa etsimistä.
Verkkokaupoista olisi löytynyt 3 € alkaen. Niiden sopivuudesta tähän kelloon ei vain ollut tietoa.
Kalkki63v- Osku vanhempi
kalkkis63v kirjoitti:
Hei Osku ja muut keskustelupalstalla kävijät!
Koneisto löytyi lopulta kelloliikkeestä. Kiersin Tampereella liki 10 liikettä, useimmissa ei ollut koneistoja myynnissä, joissakin oli mutta ei sopinut joko heiluri ei käynyt tai keskitappi oli lyhyt.
Halvin oli 7 € (ei sopinut) ja lopulta maksoin koneistosta 25 €, aivan liikaa mutta kärsivällisyys ei riittänyt jatkaa etsimistä.
Verkkokaupoista olisi löytynyt 3 € alkaen. Niiden sopivuudesta tähän kelloon ei vain ollut tietoa.
Kalkki63vHei.
Vaikka koneisto maksaa 25 € jää se vielä paljon alle sen ensinmaitun korjauksen, vähintään satasen. Koneiston vaihto on sikäli kannattavaa, että kotelo jolla on arvoa säilyy.
Olihan muinaisen miehen Billnäsin kirves erinomainen vaikka siihen oli vuosien myötä vaihdettu kolme kertaa varsi ja kasi kertaa uusi terä. kalkkis63v kirjoitti:
Kalkki63vMotonetistä ostin koneiston kesällä. Maksoi muistaakseni 2,5 euroa viisareineen. Sopivuudesta kelloosi en osaa mitään sanoa, minun kellooni se sopi.
- Tampereella
kalkkis63v kirjoitti:
Kalkki63von se liike, nimeltään muistaakseni "Harraste" siinä Saludin lähellä.
Myy kaikenlaista pienoismalleista askartelutarvikkeisiin. Sieltä löysin omaan kellooni koneiston ja viisarit. Hinta alle kympin.
Tosiaan viisarien mitta ja se koneiston koko ja se keskitappi sanelee että minkä kannattaa hankkia.
Itse olin tyytyväinen, kun Ranskasta ostamani matkamuistokello lähti taas raksutteleen...
Siis varmin tapa onnistua ostossa on se, että kello on mukana ja asentaa sen paikalleen liikkeessä. Onnella ja omista taidoista riippuen "sokkona" ostamisen onnistumine todennäköisesti kasvaa, mutta epäonnistumisen riski aina jää. Sekään ei tosin taloutta horjuta jos/kun koneiston saa ostettua muutamalla eurolla.
Yhtä kaikki, palstalla saamani tieto oli minulle korvaamaton vaikka itse kello ei nyt aivan sitä ollut - tärkeä säilytettävä kuitenkin.- toinen kalkkis 61 v
Talviaikaan siirryttäessä ei pitäisi neuvoa, että kelloja siirretään tunti taaksepäin, vaan pitäisi ohjeistaa että siirretään 23 tunnilla eteenpäin. Monet mekaanisella koneistolla varustetut kellot nimittäin ottavat tosiaan "nokkiinsa" taaksepäin kääntämisestä. Kellon "kivet" eli laakerit menevät jotenkin väärään asentoon tai liipotin jää hakaukseen.
Digitaalikellojahan ei voi edes kääntää taaksepäin vaan ne on ajettava 23 tuntia eteenpäin. - HEILURI KELLO
LAHDESSA EI TAITA OLLA KELLON HUOLTO LIIKETTÄ MINULLA ON PUNNUKSILLA KÄYVÄ KELLO JOKA PYSÄHTYI SE TÄYTYISI NYT ÖLJYTÄ OLEN TEHNYT SEN VELLAMOOPISTOLLA JA PITÄISI ÖLJYTÄ JOKA 4 VUODEN VÄLEIN TIEDOSTA KIINNOSTUNUT.
- patteri4
Tuollaisen ongelman välttää viisareita siirrettäessä kun ottaa patterin ensin pois. Moottori yrittää tehdä työtään ja siirtää viisareita eteenpäin ja machomies suurine voimineen runnoo viisareita taaksepäin. Kyllähän siinä pienet muoviset hammasrattaat hajoaa. Siis vielä kerran: Patteri ensin pois!
- hyväkäyntiääni
Minulla patterikello käy hyvin vielä.
- Anonyymi
Eihä siirossa ole viisarit irronnut
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619484Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492990Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja412759- 572601
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1982018- 1001916
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251863Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä501409Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1101254- 281231