miksi haukkua?

Ateisti

Olen itse ateisti ja naurattaa välillä nuo "kristinusko on vanhin ja ainoa OIKEA (powered by Jaffa) uskonto!" Muuten hyvä, paitsi että itämaiset uskonnot ovat olleet olemassa jo tuhansia vuosia ennen kristinuskoa ja näiden uskontojen seuraajat ovat yleensä paljon suvaitsevampia ja yleisesti ottaen parempia ihmisiä kuin kristityt.

Ei tietenkään voi yleistää, suurin osa kristityistäkin on ihan hyvää suvaitsevaa väkeä. Se pohjasakka näkyy vaan kerääntyneen tänne. Ihme vaan kun kukaan toisen uskonnon kannattaja ei koskaan tule kristittyjen palstalle aloittamaan tappelua (tappeluja aloittavat ovat pääasiassa ateisteja joilla ei ole paljoa tietoa) mutta kristinuskoiset menevät muille palstoille haukkumaan tuntiessaan tarvetta yrittää todistaa omaa uskontoa paremmaksi.

Ette ainakaan anna hyvää kuvaa kristinuskosta.

8

651

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Qadesha

      Kyllä se tosiaan ihmetyttää että mikä ihmeen monopoli kristityillä on koko uskonto-asiaan. Laskee vain näitä palstoja tässä, niin kyllä niitä on heikäläisille niin että tulee suorastaan runsaudenpulta, ja SILTI he eivät malta olla marisematta romanttisen Jeesus-rakkauden tai omintakeisen jumalanäkemyksensä riivaamana muiden uskontokuntien palstoilla hurmahenkisenä omasta "totuudestaan". (Tulipas pitkä virke!)

      Kaiketi heikäläisiin pitäisi vain suhtautua huvittuneesti, ja vastata vaikenemalla. Itse aikoinani mekastin kilpaa heidän kanssaan, eikä siitä tullut lasta eikä p-skaa. Turhaa touhua. Vaikka kyllähän pieni väittely toisinaan virkistää.

      Katsoisin kuitenkin että ehkäpä uskonnoilla on tietty elinkaari, joka muistuttaa ihmiselämää. Nuori uskonto venyy ja paukkuu laajalti, ja sellaistahan se nuorena on. Äänekästä, mustavalkoista ja dramaattista. Vanhaksi varttunut uskonto sensijaan osaa jo olla inhimillinen, suhtautuu asioihin suvaitsevaisesti ja laajemmasta näkökulmasta...

      Aika jännä ajatus oikeastaan kun nyt tarkemmin ajattelen.

      Ja kuitenkin kysymys on yksittäisistä ihmisistä, mutta mitenkäs tiukan fundamendalistisen kristinuskovaisjoukon tai erittäin oikeaoppisen islamilaisen heimon piirissä voi yksittäinen ihminen osoittaa eriävää näkemystä... Omassa maassamme on sentään se hyvä puoli, että täällä tiukkikset joutuvat itse hakeutumaan "omiensa pariin", ts. me muut emme kärsi heistä siten että joutuisimme ponnistelemaan heidän joukossaan hengen menetystä tai muuta "mukavaa" peläten...

      Silti olisi vielä kehittymisen varaa täälläkin. Mutta kaiketi jos uskonsasioista tietää tulevan riitaa joidenkin ihmisten parissa, useimmiten niistä on kai paras vaieta.

      Kunpa vain Jeesus-fanitkin osaisivat vaieta...

      • oliö

        Ehkä uskonnot, kuten yksittäiset ihmiset, on tarkoitettukin törmäilemään toisiinsa; kukin eristää itsensä muista ja siten auttamatta generoi näitä törmäyksia.

        Jokaiseen törmäykseen sisältyy molemminpuolinen mahdollisuus oppia jotakin itsestä; kun se mitä opitaan, ei ole mikään oppi, ei käytetyllä metodilla tai tiellä lopulta ole merkitystä.


      • St Morningstar.

        Tervehdys.

        KUKA TÄÄLLÄ PILKKAA JUMALAN KANSAA JOLLE JUMALA ON ANTANUT IKUISEN ELÄMÄN JA TÄYDELLISEN RUUMIIN VAILLA SAIRAUKSIA.

        KÄÄNNY NIIN SINUTKIN PELASTETAAN KARITSAN VERELLÄ.

        St Morningstar.
        "KÄÄNNY .!"


      • ...
        St Morningstar. kirjoitti:

        Tervehdys.

        KUKA TÄÄLLÄ PILKKAA JUMALAN KANSAA JOLLE JUMALA ON ANTANUT IKUISEN ELÄMÄN JA TÄYDELLISEN RUUMIIN VAILLA SAIRAUKSIA.

        KÄÄNNY NIIN SINUTKIN PELASTETAAN KARITSAN VERELLÄ.

        St Morningstar.
        "KÄÄNNY .!"

        "KUKA TÄÄLLÄ PILKKAA JUMALAN KANSAA JOLLE JUMALA ON ANTANUT IKUISEN ELÄMÄN JA TÄYDELLISEN RUUMIIN VAILLA SAIRAUKSIA."

        Ai juutalaisia vai?


    • T&T

      Perussyy kristittyjen käännytys- ja oikeassaolemis-intoon on se, että se on yksijumalainen uskonto. Jos muslimeita olisi Suomessa riittävästi (esim. 20% kansasta), niin heissä olisi vielä paljon enemmän kestämistä. Ranskassa tilanne on jo paikoin karannut käsistä.

      Pohjimmiltaan yksijumalaiset uskonnot ovat kaikki suvaitsemattomia - suvaitsemattomuuden idea on sisäänrakennettu yhden jumalan ideaan.

      • Kyoshiro

        'Pohjimmiltaan yksijumalaiset uskonnot ovat kaikki suvaitsemattomia - suvaitsemattomuuden idea on sisäänrakennettu yhden jumalan ideaan.'

        Näinhän se menee. Tutkiskelkaa huviksenne joitain polyteistisia uskontoja - kyllä on melkoisia eroja! Suvaitsevaisuus ei edes ole minkäänlainen ongelma...


      • Vaisnava

        Ymmärrän, mitä ajat takaa yksijumalaisuudella, mutta itse en ehkä käyttäisi kyseistä termiä. Hindulaisuudessakin Jumala on Yksi. Se, mikä tekee uskonnostani suvaitsevaisen, on se, että ymmärrämme Jumalalla olevan useita ilmenemismuotoja. Jumala Itse sanoo Bhagavad Gitassa, että Hänen luokseen voi jokainen tulla itselleen luontaista tietä ja ihan niin hitaasti kun huvittaa (ikuisuus aikaa jällensyntymän kiertokulussa). Kaikkia ei siis vaadita menemään läpi samasta muotista ikuisen kadotuksen ohella.

        Lisäksi Bhagavad Gitassa kielletään miekkalähetys. Jumala sanoo kirjan lopussa, ettei Hänen sanojaan saa mennä tuputtamaan niille, joita ne eivät kiinnosta. Islam ja kristinusko taasen ovat antaneet lähetyskäskyn, jota näillä palstoillakin kovasti noudatetaan.

        Toivoisin, että nuo lähetyskäskyn seuraajat jonain päivänä ymmärtäisivät tekevänsä itse asiassa hallaa uskonnolleen. Pyhän sanan tuputtaminen kun tuppaa kääntämään yleisön sitä vastaan, eikä suinkaan toisinpäin!


      • yksi
        Vaisnava kirjoitti:

        Ymmärrän, mitä ajat takaa yksijumalaisuudella, mutta itse en ehkä käyttäisi kyseistä termiä. Hindulaisuudessakin Jumala on Yksi. Se, mikä tekee uskonnostani suvaitsevaisen, on se, että ymmärrämme Jumalalla olevan useita ilmenemismuotoja. Jumala Itse sanoo Bhagavad Gitassa, että Hänen luokseen voi jokainen tulla itselleen luontaista tietä ja ihan niin hitaasti kun huvittaa (ikuisuus aikaa jällensyntymän kiertokulussa). Kaikkia ei siis vaadita menemään läpi samasta muotista ikuisen kadotuksen ohella.

        Lisäksi Bhagavad Gitassa kielletään miekkalähetys. Jumala sanoo kirjan lopussa, ettei Hänen sanojaan saa mennä tuputtamaan niille, joita ne eivät kiinnosta. Islam ja kristinusko taasen ovat antaneet lähetyskäskyn, jota näillä palstoillakin kovasti noudatetaan.

        Toivoisin, että nuo lähetyskäskyn seuraajat jonain päivänä ymmärtäisivät tekevänsä itse asiassa hallaa uskonnolleen. Pyhän sanan tuputtaminen kun tuppaa kääntämään yleisön sitä vastaan, eikä suinkaan toisinpäin!

        korostetaan sitä että älä viivy talossa jossa sanaasi ei oteta vastaan. Se että valloitussotia on käyty kristinuskon varjolla on erittäin surullista. Me suomalaiset olemme eläneet niin eristyksissä että kuvittelemme olevamme kaikkia muita parempia ja että kaikkien tulisi ajatella kuten me. Tajutessamme maailman laajuuden ja siinä elävien kansojen erilaisuuden toivottavasti opimme kunnioittamaan toisenlaisia käsityksiä olemassaolosta tuomitsematta niitä. Ihan kuin nykyaikana olisi tietoisuus kasvanut ja sitä kautta kiinnostus ja hyväksyminen idän uskontoihin laajemmassa määrin levinnyt tänne peräpohjolaankin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1679
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1554
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1425
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1343
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    8. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1140
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    Aihe