Rokottamaton koiranpentu match show:hun

jenniska89

Voiko teidän mielestä 11 viikkosen pennun viedä turistiksi match show:hun?

Rokotuksia ei tietenkään vielä ole, mutta itse koen tässä vaiheessa todella tärkeäksi sosiaalistamisen, ja silloin kun koira kaikki rokotukset on saanut niin sosiaalistumisen herkkyyskauhdet on jo ohitettu... Ja mielestäni lenkeillä, maastossa ym. törmää paljon herkemmin koiraan, joka voisi tartuttaa jotain pentuun. Ja eikös kuitenkin ole aika epätodennäköistä, että tuollaisissa "virallisissa" tilaisuuksissa mitään tautia saisi kun kaikki koirat kuitenkin ovat terveitä.

Mielipiteitä?

23

2014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+19

      Et voi viedä koiraa jota ei ole rokotettu .

      • 3+19

        Ja lisättäköön että nimenomaan noissa joukkotapahtumisas ne taudit siirtyy ! kennelyskää ,ripulia jne jne .


    • Rotikkarinsessa

      Samalla tavalla kuin virallisiinkaan koiranäyttelyihin, ei Match showhun saa viedä rokottamatonta koiraa turistiksi (kaikkiin virallisiin näyttelyihin ei saa viedä edes rokotettua turistikoiraa). Ensimmäisen rokotuksen pentu kuitenkin saa jo 12-viikkoisena, jolloin sosiaalistaminen voi alkaa ns. kunnolla.

      Oma pentuni on nyt 11-viikkoinen, ja olen sen kyllä antanut tervehtiä toisia koiria, jotka tiedän terveiksi (siis myös rokotetuiksi), mutta esim. koirapuistoon en ole vielä lähtenyt, vaikka kasvattaja sanoikin, että sekin mahdollista on. En vain halua riskeerata, että ilman rokotusta jokin tauti pääsisi jylläämään pahasti, mutta kunhan tuo ensimmäinen rokotuskerta on onnellisesti ohi, olisi tarkoitus alkaa nähdä koirakavereita myös isommissa porukoissa.

    • voi hyvänen aika

      Et voi viedä koska ei ole rokotustodistuksia, ne tarkastetaan jokaiselta koiralta.

    • jenniska89

      kiitos vastauksista, ainakaan täällä Porissa kun olen ollut toisen koiran kanssa match showssa niin ei sitä aluetta mitenkään aidattu ole, eikä kyllä kaverini rokottamattomalta koiralta katsottu mitään papereita...

      Toki ymmärrän ettei sinne saisi viedä, mutta mielestäni paljon suuremmalla todennäköisyydellä maastossa saattaa olla kaikkia näitä pöpöjä ja tauteja ja täällä vastaan tulevista koirista ei tiedä mitään.

      Ja jos kävisin itse vaikka vanhemman koiran kanssa match showssa tai muussa koiratapahtumassa, niin yhtälailla voin kantaa pöpöt kotiin ja pentu voisi sitä kautta saada tartunnan. Mahtaako oikesta olla niin vaarallista kun sanotaan, kaverin koiran kasvattaja sanoi että sinne vaan, sosiaalistaminen on kaikista tärkeintä tässä iässä. Ja itse olen vähän samaa mieltä, tätä herkkyyskautta ei sa takaisin sitten kun koira on jo rokotettu, ja tässähän vaiheessa olisi tosi tärkeää käydä juuri jossain isommassakin tapahtumassa että tottuu! ja onko joku flunssa koiralla nyt sitten niin paha, mistään suuremmastahan kennelyskässä ole kyse, ihmisilläkin on niitä jatkuvasti, myös vauvoilla.

    • Kiba_

      Kyllä näyttelyissä rokotustodistukset katsotaan. Enkä itse ainakaan veisi pentua tuon ikäisenä mihinkään noin isoon tapahtumaan vaan ehkä kannattaisi aloittaa vaikka tutustuttamalla se johonkin tuttujen koiriin ja ihmisiin. Tuskin haluat koirallesi huonoa muistoa koiranäyttelyistä. Joten en kyllä suosittele viemään ennen kun on rokotettu.

    • Rotikkarinsessa

      "..sosiaalistaminen on kaikista tärkeintä tässä iässä. Ja itse olen vähän samaa mieltä, tätä herkkyyskautta ei sa takaisin sitten kun koira on jo rokotettu, ja tässähän vaiheessa olisi tosi tärkeää käydä juuri jossain isommassakin tapahtumassa että tottuu!"

      Kyllä, toki. Mutta siitä huolimatta en lähtisi tuon ikäistä koiraa viemään turistikoiraksi edes match showhun. Ja toki, herkkyyskautta ei saa takaisin, mutta miksi silti ottaa tietoinen riski asiassa? Jos pentua haluaa totuttaa isompiin tapahtumiin/ihmismassoihin, kaupungin/kylän keskustakin on siihen oiva keino.

      Ennen rokotuksia kannattaa tottakai myös antaa tutustua toisiin koiriin, mutta mieluummin pienemmässä porukassa ja sellaisten koirien kanssa, jotka varmasti tietää terveiksi (so. myös rokotetuiksi). Isompiin koiratapahtumiin ja tällaisiin, jossa on lähinnä aikuisia koiria, lähtisin vasta pikkuisen myöhemmin.

      Kannattaa kuitenkin tutkia myös netissä keskustelupalstoja, rotuyhdistysten ja koirakoulujen kotisivuja ja ilmoittautua vaikkapa pentukurssille, jossa hauva pääsee tekemisiin muiden koirien kanssa ja saa purkaa energiaansa leikkimiseen suunnilleen samanikäisten otusten kanssa. Ja eihän mikään estä itse kyselemästä, olisiko tietyllä alueella koiranomistajia, jotka haluaisivat tavata sinua ja pentuasi, jolloin koirakontakteja tulisi myös.

      • jenniska89

        kiitos taas, no niin ehkä nyt sitten uskon teitä ja jätän menemättä! :) Olen kyllä pennun kanssa tavannut jo useita tuttavieni koiria, mutta ehkä vähän liikaa sitten touhotan tätä sosiaalistamista, kun meidän vanhempien entinen koiran kanssa oli ongelmaa siinä asiassa... Mutta tämä pentu on silti saanut jo heti alusta asti hyvät eväät, ja ainakin tällä hetkellä vaikuttaa hyvin sosiaaliselta ja kiltiltä. Kiitos siis kommenteista ja mielipiteistä! Pentukurssillekin ollaa jo ilmottauduttu... kaipa tämä siis tästä.. :)


      • Pieneläinhoitaja :)
        jenniska89 kirjoitti:

        kiitos taas, no niin ehkä nyt sitten uskon teitä ja jätän menemättä! :) Olen kyllä pennun kanssa tavannut jo useita tuttavieni koiria, mutta ehkä vähän liikaa sitten touhotan tätä sosiaalistamista, kun meidän vanhempien entinen koiran kanssa oli ongelmaa siinä asiassa... Mutta tämä pentu on silti saanut jo heti alusta asti hyvät eväät, ja ainakin tällä hetkellä vaikuttaa hyvin sosiaaliselta ja kiltiltä. Kiitos siis kommenteista ja mielipiteistä! Pentukurssillekin ollaa jo ilmottauduttu... kaipa tämä siis tästä.. :)

        Ymmärrän hyvin sinua :)

        Mutta muista että tärkein sosiaalistamisikä on 16 ikäviikkoon asti joten kyllä rokotusten saannin jälkeenkin kerkeää käymään vaikka mätsärissä (match shown tuttavallisempi nimi).

        Toisten koirien suhteen tosiaan se tärkeinhän on että kaikki koirasi tapaamat koirat ovat terveitä ja rokotettuja. Joissain mätsäreissä on vain pistokokein rokotusten tarkistus (esim. iso kävijämäärän takia tms.) joten tosiaan on myös niitä jotka vähän välittävät säännöistä ja tuovat rokottomattoman koiran sinne vaikka niin tiheä koirien määrä yhdessä paikassa on omiaan levittämään pöpöjä. Joten itse en kävisi pennun kanssa joilla ei ole rokotuksia kun ei voi olla satavarma että kaikki koirat siellä ovat rokotettuja.

        Onnea pentukurssille ja henkilökohtainen vinkkini vilinään ja meluut totuttautumisessa: ostoskeskukset ;)


      • PENTUPENTUPIENI
        jenniska89 kirjoitti:

        kiitos taas, no niin ehkä nyt sitten uskon teitä ja jätän menemättä! :) Olen kyllä pennun kanssa tavannut jo useita tuttavieni koiria, mutta ehkä vähän liikaa sitten touhotan tätä sosiaalistamista, kun meidän vanhempien entinen koiran kanssa oli ongelmaa siinä asiassa... Mutta tämä pentu on silti saanut jo heti alusta asti hyvät eväät, ja ainakin tällä hetkellä vaikuttaa hyvin sosiaaliselta ja kiltiltä. Kiitos siis kommenteista ja mielipiteistä! Pentukurssillekin ollaa jo ilmottauduttu... kaipa tämä siis tästä.. :)

        Moi

        Mulla vähän sama ku sulla.halusin jo pienen pienestä totuttaa muihin koiriin.
        Päästin tuttujen 110% kilttien ja pennun kanssa toimeen tulevien kanssa tutustumaan.
        pennulla on emolta saatu suoja 3kk asti, silti itse väistin koirapuistot,matc showt ym.
        muista nyt aina varmistaa,että, se tuttukin ja kiltti koira tulee myös pennun kanssa toimeen.
        HYVÄÄ SYKSYN JATKOA KAIKILLE:=))


    • Kennelyskärokote

      Tämä nyt ei liity suoraan tähän aiheeseen, mutta kysyn silti =)

      Pitääkö näyttelyissä/mätsäreissä käyvällä koiralla olla aina kennelyskä rokote voimassa?

      • Rotikkarinsessa

        Kaikkien rokotusten pitää olla voimassa, eli myös sen kennelyskän.


    • tanelli

      Kennelyskärokotteen voimassa olo ei ole edellytys Suomen Kennelliiton näyttelyihin osallistumiselle
      http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/51D78A8F-9DA2-4C5F-BAC7-4EB021421A21/0/Rokotusmaaraykset010710_tasmennys080410.pdf

    • mätsiintynyt

      Mäpä myönnän tämmöisen, tosin pentuni oli jo 4 kuukautta vanha, mutta viime syksynä menin koirani kanssa (4kk) mätsäriin, jolla ei ollut vielä rokotuksia ainakaan rabiesta. Annoin toisen koirani (4v) rokkarit ja päästiin. Pentuni oli sinisten 1. Tökeröö, mut kun teki mieli

      • huijarit ulos

        Tuollaisten mitään ajattemattomien vuoksi tarkistuksia näyttelyissä ja mätsäreissä pidetään. Toivottavasti kiinnijäädessä otettaisiin huijaamista yrittäneen tiedot ylös sekä koiran tiedot ja lista kiertämään näyttelytoimikunnille ja mätsäreiden järjestäjille.
        Osallistumiskielto voimaan ainakin kahdeksi vuodeksi..

        Pistän kyselyn kiertämään viime syksynä kaikille mätsärin järjestäneille. oliko heillä menestyjien joukossa pentua joka (muka) olisi ollut sinisten ykkönen.
        Mikäli juttusi on tosi joudut vaikeuksiin.


      • jupeliutaah
        huijarit ulos kirjoitti:

        Tuollaisten mitään ajattemattomien vuoksi tarkistuksia näyttelyissä ja mätsäreissä pidetään. Toivottavasti kiinnijäädessä otettaisiin huijaamista yrittäneen tiedot ylös sekä koiran tiedot ja lista kiertämään näyttelytoimikunnille ja mätsäreiden järjestäjille.
        Osallistumiskielto voimaan ainakin kahdeksi vuodeksi..

        Pistän kyselyn kiertämään viime syksynä kaikille mätsärin järjestäneille. oliko heillä menestyjien joukossa pentua joka (muka) olisi ollut sinisten ykkönen.
        Mikäli juttusi on tosi joudut vaikeuksiin.

        ou mai kaad.... jupeliuta sinussa on kuule salapoliisin ainesta. ihanko oot itte ton sun suunnitelman tehny :) heheh onnea jahtiin hahahahaaaaaa


      • ?

        Miksi et ollut rokotuttanut koiraasi? Jos ei koirastaan välitä niin että rokotuttaisi sen ei koiraa tarvitse!


    • 2+19

      No ei voi koiraa syyttää jos omistaja on itsekäs ja leikkii koiran kustannuksella .

    • heihalooo

      Mielestäni vika on on järjestäjien, jotka ei katsoneet rokotuksia kunnolla! Kyllä mulla ainakin heräisi mielenkiinto, jos koira on 4 kuukautta ja rokotustodistuksia on 4 vuoden ajalta. Jos pennulta puuttui rabies niin merkintöjähän on vain yksi!
      Ja täällä kysellään voiko mennä 12 viikkosen pennun kanssa mätsäriin turistiksi. Hei haloo! Mielestäni on ihan sama onko pentu turisti vai osallistuja...
      Ihmisten teot ei ole niin järkeviä, mutta tässä tapauksessa ei kuitenkaan ole kyse pahemmasta

      • vertailkaa

        Kumpi on oikeesti paheempaa. Se et pennulta puuttuu toinen rokotus ja on rokotettujen koirien joukossa vai se että yhdessä mätsärissä chihuahuaa vedettiin perässä kehässä, kun ei suostunut liikkumaan eikä tuomari reagoinut mitenkään?


    • hauskaa on nää palst

      Sulla huijarit ulos on aika urakka edessä. Paikkakuntii on satoja, mätsärei myös. Aika vaikeeta myös löytää löytää oikea pentu joka om ollut sinisten ykkönen koska sellainen on joka mätsärissä!! Mut tsemppii!

    • Voi ziisus

      "eikä kyllä kaverini rokottamattomalta koiralta katsottu mitään papereita... " Ethän ole antanut pennun olla tekemisissä kaverisi koiran kanssa? Törkeää jättää koira rokottamatta!

    • kivimerkki

      Holmesin Serlokki voisi selvittää Watsonin avulla tällaisen kauhean rikoksen. Mikä instanssi voi kieltää rokottamattoman koiran alueella olon? Tapahtumalla ei ole mitään yhteistä Suomen Kennelliiton kanssa, käytännön tasolla on Kennelliiton rokotus säännöt kopsattu mätsäreihin. Järjestäjä voi hylätä osanottajan, jos koira ei ole rokotettu, mutta alueella olevilla ei tarvitse olla voimassa olevia rokotuksia. Eihän kauppatorilla kulkevilta koirilta niitä vaadita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6273
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3808
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1975
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1478
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1468
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe