Oliko nuo autoilijat homppeleita, jotka eivät päästäneet nuorta naista suojatien yli? http://www.iltasanomat.fi/autot/onko-ulkonaosta-apua-suojatiella-/art-1288422928354.html
Rotalle suojatievideo
49
135
Vastaukset
Ensimmäinen tapaus: Miika. Seisoo suojatien vieressä. Siinä saa seistä, autoilijat toimivat täysin oikein. Selostaja vaikuttaa idiootilta, kun joku kohteliaasti jopa hidastaa lähes pysähdyksiin nähdäkseen, olisiko henkilö menossa. Ei ollut.
Monta tilannetta oli, jopa satakunta metriä tilaa, mutta kun ei astu suojatielle, niin eipä autoilijan tarvitse osata ajatuksia lukea.
Tapaus kaksi: Täti. Bussikuskia ennen näytti hetken siltä, että olisi menossa yli. Bussi ei reagoinut... Siinä ehkä kuskissa vähän vikaa.
Toiseen suuntaan ajavien olisi sitten selvästi pitänyt tehdä tilaa, eivät tehneet. Kusipäitä.- Täti
Rotta on rotta vaikka voissa paistais :)
Menes lukee sitä aikuisten oikein liikennesääntöjä ja jätä nuo typerät kommentoimiset. Oletko tosiaan niin tietämätön, ettet tajua jakankulkijan olevan astumassa suojatielle kun seisoo noin lähellä ajorataa. Sillä jalankulkijalla kun on aina "etuajo-oikeus" noissa tilanteissa.
Sen sentään hyväksyt, että jos on uskoltautunut suojatielle, niin siinä tapauksessa vaan hänet pitää päästää sieltä pois. Osoittaa tosi pimeää asennoitumista jalankulkijoita kohtaan. "Pikkuryssätkin" lahden eteläpuolella ovat edellä meitä liikennekultuurissa noissa tapauksissa.
Olemmeko tosiaan näin laiskoja hämmentämään vaihdelaatikkoa? Onneksi automaatilla ajavat ovat kohteliaampia ja lienevät muutenkin viksumpia liikenteessä.- annan tietä tarv....
" "Pikkuryssätkin" lahden eteläpuolella ovat edellä meitä liikennekultuurissa noissa tapauksissa."
Tuosta väittämästä olen vahvasti erimieltä, ainakann suomessa ei ole havaittavissa moista toimintaa, vaikka olisit pysähtynyt suojatien eteen niin eikös viereistä bussikaistaa ajava "pikkyryssä" paahda ohi pysähtymättä, olen havainnut sen satoja kertoja. - Pontius Pilatus
annan tietä tarv.... kirjoitti:
" "Pikkuryssätkin" lahden eteläpuolella ovat edellä meitä liikennekultuurissa noissa tapauksissa."
Tuosta väittämästä olen vahvasti erimieltä, ainakann suomessa ei ole havaittavissa moista toimintaa, vaikka olisit pysähtynyt suojatien eteen niin eikös viereistä bussikaistaa ajava "pikkyryssä" paahda ohi pysähtymättä, olen havainnut sen satoja kertoja.Tuokin pitää paikkansa. Mutta menepä Tallinaan, niin käytäntö on toinen. Siellä pelätään miliisiä, mutta täällä mennään massan mukana kun valvonta on olematonta.
- Autoa varottakoon
Jalankulkijan se pitäisi ensisijaisesti varoa autoja, koska kyllähän se tiedetään...auto voittaa ihmisen, mitäs siinä korvaussummat auttaa kun on jo jalka paskana...tosin kaikkeahan ei voi varoa ja autotkin ajelee miten sattuu, mutta kyllä on kävelijöilläkin peiliin katsominen, kävellään kuin omissa haavemaailmoissa ja napit korvilla kuunnellen metallicaa. Autoilijaa ei siis voi yksinomaa syyttää kaikesta. Minun mielestäni on todella typerää änkeä odottamatta yhtään autojen menoa tuonne tielle sillä perusteella, että ''minulla on eutoikeus'' läpäti läpäti paskaa...pitää odottaa se autosuma loppuun asti, jos ei ota pian hellittäekseen niin kannattaa mennä suojatielle jossa on valot. Tai no voihan sitä sinne itsensä tunkea väliin...itsekin sortuisin siihen :D Tosin juoksisin tien yli. Miksi kukaan edes tekee tuollaisia ''tasa-arvoisia'' suojateitä keskelle vilkasta väylää ilman valoja?
- Pontius Pilatus
No kun ei ole tasa-arvoinen, vaan jalankulkijalle on annettava esteetön kulku vaikkapa hän on vasta astumassa suojatielle, näin sanoo laki joka ennen minua on ollut ja jälkeeni jää.
- haloo pahvi
Sinun mielipiteelläsi ei ole mitään arvoa. Tee nyt vain niin kuin laki velvoittaa toimimaan, eli antamaan suojatien yli pyrkivälle esteetön kulku.
- Pontius Pilatus
haloo pahvi kirjoitti:
Sinun mielipiteelläsi ei ole mitään arvoa. Tee nyt vain niin kuin laki velvoittaa toimimaan, eli antamaan suojatien yli pyrkivälle esteetön kulku.
Jos minulle vastasit, niin johan olet tuo kuuluisa pahvi itse.
- Oletpa typerä.
Pontius Pilatus kirjoitti:
No kun ei ole tasa-arvoinen, vaan jalankulkijalle on annettava esteetön kulku vaikkapa hän on vasta astumassa suojatielle, näin sanoo laki joka ennen minua on ollut ja jälkeeni jää.
Mitä minulle vikiset asiasta? Minä on ihan jalankävelijä, autoa en omista. Minä en voi asiaan vaikuttaa, aivan sama mitä laki sanoo, huomaat sen itsekin, ei autot väistä ja piste. Menepä tunkemaan nokkasi tuonne sillä etuoikeudellasi ja kärsi seuraukset, nappaa korvaukset jos haluat. Onko sinun mielestäsi hyväksyttävää, että ihmiset saa kävellä miten haluaa, vaikka silmät ummessa, koska kyllähän autoilija väistää? Kukaan ei pakota autoilijoita tietä antamaan, laki on vain laki.
- ....,,,,
. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Ei kukaan voi väittää, että tuo nuorimies oli astumassa suojatielle.
Kurkkii eikä näytä lähtevän, vaikka autoja ehkä sadan metrin päässä.
Jos tuo kurkkiminen pysäyttäisi autot, olisi pikkupojilla hauskaa.- Nykyaikaa
Pelkäätkö tosiaan, että pikkupojat alkaisivat kurkkimalla pysäytetellä autoja. Kuule, kyllä niillä on nykyisin xboxit sun muut vempaimet.
Juuri näin. Nykykäytäntö on aika hyvä ja toimiva. Erikoistapaukset tietysti erikseen, eli esimerkiksi lapsia varten voi jopa pysähtyä, kun ei voida olettaa että noilla on tuo uskaltaminen ihan normi-ihmisen tasolla (eikä saakaan olla).
Väitän, että jos minä tahansa hetkenä lähdetään kokeilemaan, niin ylityksen pääsee aloittamaan alta kymmenen sekunnin. Ja siinäkin on reilusti turvamarginaalia. Olen valmis lyömään asiasta vetoa. :)- Pontius Pilatus
The_Rat kirjoitti:
Juuri näin. Nykykäytäntö on aika hyvä ja toimiva. Erikoistapaukset tietysti erikseen, eli esimerkiksi lapsia varten voi jopa pysähtyä, kun ei voida olettaa että noilla on tuo uskaltaminen ihan normi-ihmisen tasolla (eikä saakaan olla).
Väitän, että jos minä tahansa hetkenä lähdetään kokeilemaan, niin ylityksen pääsee aloittamaan alta kymmenen sekunnin. Ja siinäkin on reilusti turvamarginaalia. Olen valmis lyömään asiasta vetoa. :)Missä kohtaa laissa on mainittu tuo 10 s. Sinun ikiomassa pumakassasi saattaa olla.
Etkö ymmärrä ilmaisua, on annettava estöötön kulku, jopa siinä vaiheessa kun jalankulkija on astumassa suojatielle. Ei siis ole vielä suojatiellä.
Miten pystyt möhlimään kerta kerran jälkeen, taaskin olet totaalisen väärässä.
Että sönkötisöö sinulle, häviä täältä vaikka v.....n. Pontius Pilatus kirjoitti:
Missä kohtaa laissa on mainittu tuo 10 s. Sinun ikiomassa pumakassasi saattaa olla.
Etkö ymmärrä ilmaisua, on annettava estöötön kulku, jopa siinä vaiheessa kun jalankulkija on astumassa suojatielle. Ei siis ole vielä suojatiellä.
Miten pystyt möhlimään kerta kerran jälkeen, taaskin olet totaalisen väärässä.
Että sönkötisöö sinulle, häviä täältä vaikka v.....n.Ymmärrän minä.
Se mitä en ymmärrä on, mikä teitä vaivaa. Ei suojatien vieressä seisovalle tarvitse antaa esteetöntä kulkua. Ja tässä videossa malliesimerkki ihmisestä, joka ei mene edes sadan metrin väliin. Miksiköhän? Onko niin tärkeä, että neljällä kaistalla pitää liikenteen pysähtyä, jotta hän saa kävellä muiden ihastellessa tien yli?
Taisi olla Pilatus itse liikkeellä.
Mitä ihmettä sinä laista horiset? Lue uudestaan mitä kirjoitin. Tässä asiassa minä noudatan aina lakia ja pidän lakia erittäin hyvänä. Toisaalta olen sen verran huomaavainen myös jalankulkijana, että myös ylitän sen tien jos haluan.The_Rat kirjoitti:
Väitän, että jos minä tahansa hetkenä lähdetään kokeilemaan, niin ylityksen pääsee aloittamaan alta kymmenen sekunnin. Ja siinäkin on reilusti turvamarginaalia. Olen valmis lyömään asiasta vetoa. :)Nykykäytäntö on kaikkea muuta kuin hyvä. Kuten video osoitti, niin ei toimi ollenkaan.
Jalankulkijan kunnioitus on tipo tiessään.
Pilatus esitti Sinulle kysymyksen, 10 sekunttia. Kaiva nyt niitä pykäliä esiin, niinhän Sinä aina yrität kääntää asiat päälaelleen.
Totuus on, ettei liikenteemme ole ko. tapauksessa sivistysvaltion tasolla.- Pontius Pilatus
The_Rat kirjoitti:
Ymmärrän minä.
Se mitä en ymmärrä on, mikä teitä vaivaa. Ei suojatien vieressä seisovalle tarvitse antaa esteetöntä kulkua. Ja tässä videossa malliesimerkki ihmisestä, joka ei mene edes sadan metrin väliin. Miksiköhän? Onko niin tärkeä, että neljällä kaistalla pitää liikenteen pysähtyä, jotta hän saa kävellä muiden ihastellessa tien yli?
Taisi olla Pilatus itse liikkeellä.
Mitä ihmettä sinä laista horiset? Lue uudestaan mitä kirjoitin. Tässä asiassa minä noudatan aina lakia ja pidän lakia erittäin hyvänä. Toisaalta olen sen verran huomaavainen myös jalankulkijana, että myös ylitän sen tien jos haluan.Liikkeellä olin ja päästin jalankulkijan menemään. Matkan arviointi on teillä kateissa, sillä yli 30 m:n väliä ei ollut ja se on vähän, kun ajetaan 50 km/h.
Katsoppas itse video uudestään. Nainen on selvästi ottamassa askeleen suojatielle, eikä vaan seisoskele. Ihmettelen asennettasi. Enempää en viitsi kanssasi kinata selvässä asiassa, jossa olet taas väärässä. Täpinä kirjoitti:
Nykykäytäntö on kaikkea muuta kuin hyvä. Kuten video osoitti, niin ei toimi ollenkaan.
Pilatus esitti Sinulle kysymyksen, 10 sekunttia. Kaiva nyt niitä pykäliä esiin, niinhän Sinä aina yrität kääntää asiat päälaelleen.
Totuus on, ettei liikenteemme ole ko. tapauksessa sivistysvaltion tasolla.Pilatus sekoilee melkein yhtä tehokkaasti kuin sinä.
Minä sanoin:
> Väitän, että jos minä tahansa hetkenä lähdetään kokeilemaan,
> niin ylityksen pääsee aloittamaan alta kymmenen sekunnin. Ja
> siinäkin on reilusti turvamarginaalia. Olen valmis lyömään
> asiasta vetoa. :)
Valitse sinä ajanhetki, jolla lähdetään yrittämään. Saat tulla sekuntikellon kanssa katsomaan. Jos ei tien ylitystä pääse alta 10 sekunnin aloittamaan, niin ihmettelen kovasti.
Olisiko 1000 euroa sopiva summa vedonlyöntiä ajatellen?
Vai loppuuko asia kun pitäisi pistää rahat likoon huutelun puolesta.Täpinä kirjoitti:
Nykykäytäntö on kaikkea muuta kuin hyvä. Kuten video osoitti, niin ei toimi ollenkaan.
Totuus on, ettei liikenteemme ole ko. tapauksessa sivistysvaltion tasolla.Suojatielle tai muuten ajoradalle astuvan jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
-Eiköhän tuo TLL:n pykälä aseta jonkinlaista velvoitetta jalankulkijoillekin. No, jalankulkijahan ei välttämättä ole tuosta kuullutkaan, kun ei TLL:a tarvi osata.Pontius Pilatus kirjoitti:
Liikkeellä olin ja päästin jalankulkijan menemään. Matkan arviointi on teillä kateissa, sillä yli 30 m:n väliä ei ollut ja se on vähän, kun ajetaan 50 km/h.
Katsoppas itse video uudestään. Nainen on selvästi ottamassa askeleen suojatielle, eikä vaan seisoskele. Ihmettelen asennettasi. Enempää en viitsi kanssasi kinata selvässä asiassa, jossa olet taas väärässä.Videosta Miikalla ensimmäinen väli heti alussa. Kesto 0:42 => 0:46, eli neljä sekuntia. Nopeudella 50 km/h 4 sekuntia on reilut 50 metriä.
Seuraava pidempi väli kohdasta 1:09 => 1:19, eli kymmenen sekuntia. Nopeudella 50 km/h tuo on jo noin 140 metriä. Ei mennyt yli.
Nainen otti kahden minutin paikkeilla askelta eteenpäin, mutta ei bussi tehnyt tilaa. Tästä huomautin heti aluksi. Muutoin seisoo selvästi odottamassa jotakin.
Minä olen oikeassa, sinä väärässä, olen valmis lyömään vetoa alunperin esittämilläni ehdoilla, mutta et kuitenkaan uskalla. Miksi? Kiva huudella vaan nimimerkin suojista? :)The_Rat kirjoitti:
Pilatus sekoilee melkein yhtä tehokkaasti kuin sinä.
Minä sanoin:
> Väitän, että jos minä tahansa hetkenä lähdetään kokeilemaan,
> niin ylityksen pääsee aloittamaan alta kymmenen sekunnin. Ja
> siinäkin on reilusti turvamarginaalia. Olen valmis lyömään
> asiasta vetoa. :)
Valitse sinä ajanhetki, jolla lähdetään yrittämään. Saat tulla sekuntikellon kanssa katsomaan. Jos ei tien ylitystä pääse alta 10 sekunnin aloittamaan, niin ihmettelen kovasti.
Olisiko 1000 euroa sopiva summa vedonlyöntiä ajatellen?
Vai loppuuko asia kun pitäisi pistää rahat likoon huutelun puolesta.Väännä ja käännä, niin kohta voit olla jossain kohtaa oikeassa. Alun perin olit väärässä sekä lain, että muiden kulkijoiden huomioonottamisessa.
Vääntelysi todella tympäisee. Kiitti minulle riitti.Täpinä kirjoitti:
Väännä ja käännä, niin kohta voit olla jossain kohtaa oikeassa. Alun perin olit väärässä sekä lain, että muiden kulkijoiden huomioonottamisessa.
Vääntelysi todella tympäisee. Kiitti minulle riitti.Hah. Ei kelpaa vedonlyönti.
Olen ollut tässä keskustelussa koko ajan samaa mieltä. Jos joku seisoo suojatien vieressä, niin siinähän saa seistä vaikka maailman tappiin. Lue se alkuperäinen viestini uudestaan, mitään en ole siitä halukas muuttamaan.
Mitenkäs sen vedonlyönnin kanssa? Enpä uskonutkaan.- vai vetoa vielä
The_Rat kirjoitti:
Hah. Ei kelpaa vedonlyönti.
Olen ollut tässä keskustelussa koko ajan samaa mieltä. Jos joku seisoo suojatien vieressä, niin siinähän saa seistä vaikka maailman tappiin. Lue se alkuperäinen viestini uudestaan, mitään en ole siitä halukas muuttamaan.
Mitenkäs sen vedonlyönnin kanssa? Enpä uskonutkaan.Persaukisen on helppo vedonlyöntiä järjestää, olisit kuitekin saanut todella turpiisi kun maksun aika olisi tullut.
- Lyökää vetoja vaan..
vai vetoa vielä kirjoitti:
Persaukisen on helppo vedonlyöntiä järjestää, olisit kuitekin saanut todella turpiisi kun maksun aika olisi tullut.
Ja luulisi jokaisen netinkäyttäjän ymmärtävän miten "luotettavaa" toimintaa on lyödä vetoa netin keskustelupalstalla nimimerkkien takana olevien tuntemattomien tyyppien kanssa. Ei siinä auta edes rekisteröity nimimerkki kun silti oikea henkilöllisyys pysyy salassa ikuisesti jos nicin haltija niin haluaa. Eli mahdollisen vedonmaksun aika kun tulee niin ainakaan sen maksajaa ei varmasti ilmesty paikalle!
- Marina goes
The_Rat kirjoitti:
Videosta Miikalla ensimmäinen väli heti alussa. Kesto 0:42 => 0:46, eli neljä sekuntia. Nopeudella 50 km/h 4 sekuntia on reilut 50 metriä.
Seuraava pidempi väli kohdasta 1:09 => 1:19, eli kymmenen sekuntia. Nopeudella 50 km/h tuo on jo noin 140 metriä. Ei mennyt yli.
Nainen otti kahden minutin paikkeilla askelta eteenpäin, mutta ei bussi tehnyt tilaa. Tästä huomautin heti aluksi. Muutoin seisoo selvästi odottamassa jotakin.
Minä olen oikeassa, sinä väärässä, olen valmis lyömään vetoa alunperin esittämilläni ehdoilla, mutta et kuitenkaan uskalla. Miksi? Kiva huudella vaan nimimerkin suojista? :)Minä olen sitä mieltä, että en todellakaan väistä sellaista ihmistä, joka kurkkii vain sieltä tien reunasta, koska pääsee tien toiselle puolelle. Tunkekoot jalkansa eka suojatielle, sitten pysähdytään. Jos ihminen on niin typerä, että antaa odotuttaa itseään, odotuttakoot kuten nuo idiootit Iltasanomien videolla. Minä jalankävelijänä liikenteessä tungen suojatielle, pidän oikeuksistani kiinni siis noin sanotusti. Turha odottaa, että autoilija alistuu sinua odottamaan.
Lyökää vetoja vaan.. kirjoitti:
Ja luulisi jokaisen netinkäyttäjän ymmärtävän miten "luotettavaa" toimintaa on lyödä vetoa netin keskustelupalstalla nimimerkkien takana olevien tuntemattomien tyyppien kanssa. Ei siinä auta edes rekisteröity nimimerkki kun silti oikea henkilöllisyys pysyy salassa ikuisesti jos nicin haltija niin haluaa. Eli mahdollisen vedonmaksun aika kun tulee niin ainakaan sen maksajaa ei varmasti ilmesty paikalle!
Näin olisi tietysti voinut käydä, mutta olisipahan voinut Täpinää ainakin aina muistutella vedonlyönnistä joka jäi maksamatta...
Vaikka voihan sitä vieläkin. :)
Mitä turpiinsaantiin tulee, on toki mahdollista, että sieltä olisi tullut joku Karelin vastaan ja aloittanut käsittämällään tavalla sen vedonlyönnin (vedetään turpaan eli lyödään). Tosin siinä vaiheessa olisi voinut poliisikin jo kiinnostua tapauksesta, eikä se henkilöllisyyskään enää silloin ole normikäyttäjällä ihan niin hankalasti selvitettävissä.
Esimerkiksi minut poliisi varmasti löytäisi suhteellisen helposti.- Totuutta pukkaa
The_Rat kirjoitti:
Videosta Miikalla ensimmäinen väli heti alussa. Kesto 0:42 => 0:46, eli neljä sekuntia. Nopeudella 50 km/h 4 sekuntia on reilut 50 metriä.
Minä olen oikeassa, sinä väärässä, olen valmis lyömään vetoa alunperin esittämilläni ehdoilla, mutta et kuitenkaan uskalla. Miksi? Kiva huudella vaan nimimerkin suojista? :)Sama kaiku on askelten, kyllä me tunnemme sen. Taas kerran sorruit vääristelyyn, suoranaiseen valehteluun. Mikään sanomisistasi ei pidä paikkaansa. Ei voida olettaa, että jos solkenaan menee autoja ohi sitä laitimmaista kaistaa ja siihen tulee muutaman sekunnin tauko, että keskikaista sitten pysähtyisi. Siinä seisoskelet kaistojen välissä, et pääse edes tien puoleen väliin.
- qwerty-44
Pikkupoikana oli kivaa, kun nähtiin bussin tulevan, lähdettiin juoksemaan pysäkille, ja bussin pysähtyessä odottamaan, juostiinkin ohi.
- On se vaikeaa....
Ja taas se nähtiin.
Ensimmäinen auto, joka pysäytti, oli taas se vitun valopää, joka ajoi jonossa toiseksi viimeisenä, ja piti miltei lukkojarrutuksella pysäyttää. Jos tämäkin neropatti olisi osannut vilkaista peiliin, hän olisi nähnyt että hänen takanaan tulee vain yksi auto, jonka jälkeen oli pitkä tyhjä väli jossa jalankulkija olisi päässyt rauhassa yli.
Mutta kun ei. Sitä vitun peiliä kun ei osata katsoa. Tuijotetaan vain eteenpäin ja nähdään vain se yksi jalankulkija odottamassa tien ylitystä, ja liinat kiinni, hyvä että takana tullut ei tullut saman tien konttiin.
Jalankulkija ei olisi menettänyt yhtään mitään jos molemmat autot olisivat jatkaneet samaa vauhtia suojatien yli, ja jalankulkija olisi mennyt vasta niiden jälkeen tien yli, ja molempien autojen ajo olisi jatkunut sujuvasti ilman ylimääräistä pysähdystä.Ei se jalankulkija olisi kyllä mennyt yli sittenkään. Sehän oli valmis odottamaan vaikka maailman tappiin, että joku pysähtyy.
Miksi? Kaipa siitä tulee parempi juttu lehteen...- Pysähtyminen tylsää
The_Rat kirjoitti:
Ei se jalankulkija olisi kyllä mennyt yli sittenkään. Sehän oli valmis odottamaan vaikka maailman tappiin, että joku pysähtyy.
Miksi? Kaipa siitä tulee parempi juttu lehteen...Ehkä se pointti ei ollut se, että jalankulkijalle oli pari väliä, joiden aikana ripeäjalkainen olisi ehtinyt, vaan se, että havainnollisesti esitettiin autovirran pysähtymättömyys. Turha siitä jalan kulmakertoimesta on inttää. Kyllä normaalilla järjenjuoksulla varustettu autoilija tajuaa noiden kahden henkilön aikeet.
Pysähtyminen tylsää kirjoitti:
Ehkä se pointti ei ollut se, että jalankulkijalle oli pari väliä, joiden aikana ripeäjalkainen olisi ehtinyt, vaan se, että havainnollisesti esitettiin autovirran pysähtymättömyys. Turha siitä jalan kulmakertoimesta on inttää. Kyllä normaalilla järjenjuoksulla varustettu autoilija tajuaa noiden kahden henkilön aikeet.
Mutta eihän autoilijan tarvitse pysähtyä. Pitää antaa esteetön kulku, ja se olisi varmasti toteutunut, jos olisi tielle menty.
Jos ei yli 100 metrin väliin uskalla mennä, niin onko silloin menossa edes jos joku pysähtyy? Näemmä on, kun joku iltapäivälehti järjestää pelleilyjään...
Sitten kun on suojatiellä tai astumassa sille, niin tässä maassa tulee hyvin tilaa. Muutaman kerran olen joutunut hidastamaan kulkuani, kun huomaan että joku yrittää koukata turhan läheltä edestä, mutta erittäin harvinaista on.- Kyynikko
The_Rat kirjoitti:
Mutta eihän autoilijan tarvitse pysähtyä. Pitää antaa esteetön kulku, ja se olisi varmasti toteutunut, jos olisi tielle menty.
Jos ei yli 100 metrin väliin uskalla mennä, niin onko silloin menossa edes jos joku pysähtyy? Näemmä on, kun joku iltapäivälehti järjestää pelleilyjään...
Sitten kun on suojatiellä tai astumassa sille, niin tässä maassa tulee hyvin tilaa. Muutaman kerran olen joutunut hidastamaan kulkuani, kun huomaan että joku yrittää koukata turhan läheltä edestä, mutta erittäin harvinaista on.Unohdetaan ne 100 metrin välit ja katsotaan tuota perusvirtaa. Siihen väliin ei joka poika astu. OK, mahtuuhan siihenkin väliin, mutta kaikki ei uskalla ottaa riskiä sen suhteen, millaiset jarrut autossa on ja miten nopeasti juuri tuo kuski pystyy reagoimaan. Ja sillä, että joku tällä palstalla vakuuttaa autoilijoiden antavan esteettömän kulun riskinottajille, on aika vähäinen arvo loppupeleissä.
Kyynikko kirjoitti:
Unohdetaan ne 100 metrin välit ja katsotaan tuota perusvirtaa. Siihen väliin ei joka poika astu. OK, mahtuuhan siihenkin väliin, mutta kaikki ei uskalla ottaa riskiä sen suhteen, millaiset jarrut autossa on ja miten nopeasti juuri tuo kuski pystyy reagoimaan. Ja sillä, että joku tällä palstalla vakuuttaa autoilijoiden antavan esteettömän kulun riskinottajille, on aika vähäinen arvo loppupeleissä.
Ei tarvitse astua. Riittää että kävelee kohti suojatietä, eikä seiso siinä vieressä kuikuilemassa. Kyllä siellä tilaa on, ja lisää tulee kun ilmaisee että haluaa mennä. Liikenne on katsos yhteispeliä.
Ei täällä tarvitse mitää vakuutella. Ihan oikeasti. Otat katsekontaktin autoon ja kävelet kohti suojatietä. Kyllä sinä näet, hidastaako se. Ja sehän hidastaa.
Ja okei, jos pitää pidempää väliä odottaa, niin menihän tässä varmaan puoli minuttia. :)- Juujuu...
Pysähtyminen tylsää kirjoitti:
Ehkä se pointti ei ollut se, että jalankulkijalle oli pari väliä, joiden aikana ripeäjalkainen olisi ehtinyt, vaan se, että havainnollisesti esitettiin autovirran pysähtymättömyys. Turha siitä jalan kulmakertoimesta on inttää. Kyllä normaalilla järjenjuoksulla varustettu autoilija tajuaa noiden kahden henkilön aikeet.
Mutta rotta ei olekaan normaalilla järjenjuoksulla siunattu. On siinä harvinaisen tyhmä yksilö.
- Epäilys jää
The_Rat kirjoitti:
Ei tarvitse astua. Riittää että kävelee kohti suojatietä, eikä seiso siinä vieressä kuikuilemassa. Kyllä siellä tilaa on, ja lisää tulee kun ilmaisee että haluaa mennä. Liikenne on katsos yhteispeliä.
Ei täällä tarvitse mitää vakuutella. Ihan oikeasti. Otat katsekontaktin autoon ja kävelet kohti suojatietä. Kyllä sinä näet, hidastaako se. Ja sehän hidastaa.
Ja okei, jos pitää pidempää väliä odottaa, niin menihän tässä varmaan puoli minuttia. :)Entä jos autoilija ei ota katsekontaktia minuun? Pitääkö olla iso pahvilappu käsien varassa, että hei, haluan yli! Toisaalta, nuo henkilöt tekivät ohjeesi mukaan, eli "kävelivät kohti suojatietä", mutta siihen neuvosi käyttökelpoisuus sitten lopahti. He joutuivat pysähtymään ajoradan reunaan. (Varmaan yrittivät katsekontaktiakin ottaa - se ei kameran sijainnista johtuen aukottomasti käy ilmi.)
Epäilys jää kirjoitti:
Entä jos autoilija ei ota katsekontaktia minuun? Pitääkö olla iso pahvilappu käsien varassa, että hei, haluan yli! Toisaalta, nuo henkilöt tekivät ohjeesi mukaan, eli "kävelivät kohti suojatietä", mutta siihen neuvosi käyttökelpoisuus sitten lopahti. He joutuivat pysähtymään ajoradan reunaan. (Varmaan yrittivät katsekontaktiakin ottaa - se ei kameran sijainnista johtuen aukottomasti käy ilmi.)
Katso se video, kummallakaan ei ollut aikomustakaan kävellä suojatien yli, ennen kuin joku pysähtyy odottelemaan, josko oltaisiin menossa.
- Katselun perusteella
The_Rat kirjoitti:
Katso se video, kummallakaan ei ollut aikomustakaan kävellä suojatien yli, ennen kuin joku pysähtyy odottelemaan, josko oltaisiin menossa.
Ensimmäinen melkein kaatui suojatien päälle nojautuessaan eteenpäin. Jalkaterä oli vähällä jäädä renkaiden alle. Ei kukaan kävele suojatielle auton alle. Jonkun täytyy tosiaan pysähtyä ensin.
Katselun perusteella kirjoitti:
Ensimmäinen melkein kaatui suojatien päälle nojautuessaan eteenpäin. Jalkaterä oli vähällä jäädä renkaiden alle. Ei kukaan kävele suojatielle auton alle. Jonkun täytyy tosiaan pysähtyä ensin.
Ensimmäinen seisoi suojatien vieressä, eikä mennyt kymmenen sekunnin rakoonkaan.
Nainen näytti välillä siltä, että olisi menossa. Kuten jo aluksi sanoinkin. Tilaa olisi pitänyt tulla, mutta osui se yksi mulkku kuski juuri siihen väliin (tosin bussilla se ripeä pysähtyminen tuossa vaiheessa onkin jo hankalaa).
Suojatien vieressä saa seistä, mikään laki ei kiellä.
Eikä suojatien vieressä seisovalle tarvitse antaa sen enempää esteetöntä kulkua, kuin muillekaan ihmisille, jotka eivät ole suojatiellä tai astumassa sille.- Hanhenmarssia
The_Rat kirjoitti:
Ensimmäinen seisoi suojatien vieressä, eikä mennyt kymmenen sekunnin rakoonkaan.
Nainen näytti välillä siltä, että olisi menossa. Kuten jo aluksi sanoinkin. Tilaa olisi pitänyt tulla, mutta osui se yksi mulkku kuski juuri siihen väliin (tosin bussilla se ripeä pysähtyminen tuossa vaiheessa onkin jo hankalaa).
Suojatien vieressä saa seistä, mikään laki ei kiellä.
Eikä suojatien vieressä seisovalle tarvitse antaa sen enempää esteetöntä kulkua, kuin muillekaan ihmisille, jotka eivät ole suojatiellä tai astumassa sille.No se nyt vielä puuttuisi, ettei antaisi esteetöntä kulkua suojatiellä olevalle. Mutta perstuntumassa ajavien autojen väliin ei hyppää hullukaan. Ja tuo "astumassa" kaipaa kyllä tarkennusta. Riittääkö, että seisoo yhdellä jalalla ja toinen jalka osoittaa eteenpäin? (Voi autoilijoita naurattaa.) Vai työntääkö jalan auton eteen? Parempi tietysti menettää jalkansa kuin päänsä.
Hanhenmarssia kirjoitti:
No se nyt vielä puuttuisi, ettei antaisi esteetöntä kulkua suojatiellä olevalle. Mutta perstuntumassa ajavien autojen väliin ei hyppää hullukaan. Ja tuo "astumassa" kaipaa kyllä tarkennusta. Riittääkö, että seisoo yhdellä jalalla ja toinen jalka osoittaa eteenpäin? (Voi autoilijoita naurattaa.) Vai työntääkö jalan auton eteen? Parempi tietysti menettää jalkansa kuin päänsä.
> Riittääkö, että seisoo yhdellä jalalla ja toinen jalka osoittaa eteenpäin?
Kyllähän tuon luulisi riittävän. En tiedä, kun en itse pidä tapana pysähtyä odottamaan (paitsi tietysti jos haluan päästää autot ensin). Onkohan tuosta 2,5 tuntia kun viimeksi kävelin suoraan suojatielle "vaikka autoja tuli koko ajan". Eikä varmasti ollut noin pitkiä välejä, kuin tuossa videossa.
Tärkeintä on osoittaa, että on astumassa suojatielle. Kyllä ne autot tilaa tekevät ihan niin kuin niiden kuuluukin. Ja jos eivät tee, niin jalankulkija kyllä ehtii pysähtymään, kun huomaa ettei auto ehdi (tai lähinnä aio).
Kannattaisi joskus tulla tänne Helsinkiin kokeilemaan tuota suojatien ylitystä. Sitä en tiedä, miten jossain muualla Suomessa toimitaan, kun niin harvoin leikin siellä jalankulkijaa.- Asia selvisi
The_Rat kirjoitti:
> Riittääkö, että seisoo yhdellä jalalla ja toinen jalka osoittaa eteenpäin?
Kyllähän tuon luulisi riittävän. En tiedä, kun en itse pidä tapana pysähtyä odottamaan (paitsi tietysti jos haluan päästää autot ensin). Onkohan tuosta 2,5 tuntia kun viimeksi kävelin suoraan suojatielle "vaikka autoja tuli koko ajan". Eikä varmasti ollut noin pitkiä välejä, kuin tuossa videossa.
Tärkeintä on osoittaa, että on astumassa suojatielle. Kyllä ne autot tilaa tekevät ihan niin kuin niiden kuuluukin. Ja jos eivät tee, niin jalankulkija kyllä ehtii pysähtymään, kun huomaa ettei auto ehdi (tai lähinnä aio).
Kannattaisi joskus tulla tänne Helsinkiin kokeilemaan tuota suojatien ylitystä. Sitä en tiedä, miten jossain muualla Suomessa toimitaan, kun niin harvoin leikin siellä jalankulkijaa.Askel eteen ja askel taakse, askel eteen ja askel taakse. Noinhan se ohjeittesi ja viittäkymppiä kulkevan autovirran mukaan menee.
Jossain keskustelussa pähkäiltiin älykkyysosamäärän vaikutusta selviytymiseen liikenteessä.
Joku perusteli, ettei muka vaikuta. Olen kuitenkin tämän ketjun perusteella sitä mieltä, että jos ei tajua tuon videon kokonaisuutta, jolla halutaan kiinnittää huomio tuohon vakavaan suojatieturvallisuuteen yleensä, vaan ryhdytään mittailemaan etäisyyksiä ja ottamaan aikaa vedonlyönteineen, niin kyllä se ÄÖ on olematon.
Eikä tuo jalankulkijaan kohdistuva rottamainen menettely koske ainoastaan Helsingin keskustan niitä harvoja valottomia suojateitä, vaan sama toistuu lähiöissä ja ostoskeskuksien kupeessa. Ainoastaan lastenvaunuja työntelevien ihmisten varovaisuus pelastaa jälkikasvun jäämästä rottamaisten kuskien autojen alle.
Pitää olla harvinaisen typerä ihminen, kun pitää yrittää haastaa kilpailuun tien ylittämisessä. Mutta eihän rotta ymmärrä sitä, että se livahtaa muutamassa sekunnissa tien yli. Toista se on vanhemmilla ihmisillä ja kukaties liikuntarajoitteisilla.
Terve menoa vaan rotta kokeilemaan sitä tien ylitystä. Saa olla varma, ettei suurin osa anna esteetöntä kulkua, vaan painaa kaasua, toivottavasti.Täpinä, eikö sinusta ole jotekin erikoista, että sinä yrität koko ajan päteä älykkyydelläsi? Suosittelen jatkossa edes lyhentämään älykkyysosamäärän oikein, se lisäisi vähän uskottavuutta viesteihisi...
> Terve menoa vaan rotta kokeilemaan sitä tien ylitystä.
> Saa olla varma, ettei suurin osa anna esteetöntä kulkua,
> vaan painaa kaasua, toivottavasti.
Tuota, en tiedä missä banaanivaltiossa asut, mutta täällä eteläisessä Suomessa olen *aina* päässyt tien yli. Muutaman kerran olen joutunut hidastamaan, kun joku haluaa mennä autolla edestä, mutta nämä kerrat ovat todellakin harvinaisia.
Olet jotenkin sairas, kun et voi myöntää, että liikenne oikeastaan toimii aika hyvin meillä, ja toivot vielä että joku ajaisi jalankulkijoiden päältä.
Väität mitä väität, mutta ilmeisesti et omiin väitöksiisi usko kuitenkaan. Uskottavuus aika nollissa... :)- Juujuu...
The_Rat kirjoitti:
Täpinä, eikö sinusta ole jotekin erikoista, että sinä yrität koko ajan päteä älykkyydelläsi? Suosittelen jatkossa edes lyhentämään älykkyysosamäärän oikein, se lisäisi vähän uskottavuutta viesteihisi...
Tuota, en tiedä missä banaanivaltiossa asut, mutta täällä eteläisessä Suomessa olen *aina* päässyt tien yli. Muutaman kerran olen joutunut hidastamaan, kun joku haluaa mennä autolla edestä, mutta nämä kerrat ovat todellakin harvinaisia.
Olet jotenkin sairas, kun et voi myöntää, että liikenne oikeastaan toimii aika hyvin meillä, ja toivot vielä että joku ajaisi jalankulkijoiden päältä.
Väität mitä väität, mutta ilmeisesti et omiin väitöksiisi usko kuitenkaan. Uskottavuus aika nollissa... :)Ei rotta ole mikään jalankulkija, sen päältä joutaakin ajaa.
Juujuu... kirjoitti:
Ei rotta ole mikään jalankulkija, sen päältä joutaakin ajaa.
Juujuu, harmi, että ehdit vastata rotalle, toisaalta minun ei enää tarvitse tuota todeta, ettei rotta kuulu jalankulkijoihin.
Aina kun viittaan rotan älykkyysosamäärään, niin lyhennän se ÄÖ, mutta eihän rotta tuota vitsiä ymmärrä.The_Rat kirjoitti:
Täpinä, eikö sinusta ole jotekin erikoista, että sinä yrität koko ajan päteä älykkyydelläsi? Suosittelen jatkossa edes lyhentämään älykkyysosamäärän oikein, se lisäisi vähän uskottavuutta viesteihisi...
Väität mitä väität, mutta ilmeisesti et omiin väitöksiisi usko kuitenkaan. Uskottavuus aika nollissa... :)Enköhän ole todennut useamman kerran, että kuulun siihen keskiarvon suureen ryhmään, mutta sinun ÄÖ on tullut todettua omasta toimestasi moneen kertaa, että se on olematon.
- tiedetään...
Täpinä kirjoitti:
Enköhän ole todennut useamman kerran, että kuulun siihen keskiarvon suureen ryhmään, mutta sinun ÄÖ on tullut todettua omasta toimestasi moneen kertaa, että se on olematon.
Täpinähän on wannabe-stuidu, joten hän arkumenttinsa ovat kyllä päteviä. Pravoo!
- selvä se
Rotalle ei mikään ole niin selvä kuin epäselvä, oli kyse mistä tahansa. Ja loppujen lopuksi rotalle kaikki onkin epäselvää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku605016Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362289Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti622169- 2222153
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2181363Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191244- 89976
Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai47953- 66897
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12879