Korvasieni

Joku

Korvasienestä saa todella hyvää muhennosta anopille ja oikein laitettuna myös muille perheen jäsenille!

7

11705

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hämmentynyt

      Tähän asti olen kaksi kertaa keittänyt. Joskus liikaakin ja saanut maut häviämään. - Toi kuivaaminen kiinnostaa !

      Netistä löytyy kaksi ristiriitaista ohjetta:

      http://sienet.luontonetti.com/fi/sivut/gyromitra_esculenta.htm:
      "Myös kuivaamalla saadaan korvasieni myrkyttömäksi. Korvasienen myrkky, gyromitriini, haihtuu helposti. On kuitenkin katsottava, että kuivatut sienet ovat rapean kuivia. Nihkeistä kohdista ei myrkky ole vielä haihtunut. Koneellinen kuivaus (n. 50-55ºC) on nopea ja turvallinen tapa käsitellä korvasienet. Huoneen lämmössä kuivatut sienet jäävät usein sisältä nihkeiksi ja saattavat käytettäessä aiheuttaa myrkytyksen".

      http://www.marttaliitto.fi/arkisto/touko03/ruoka2.htm:
      "Korvasieniä voidaan säilöä kuivaamalla ne rapeiksi. Kuivattuja korvasieniä on liotettava vähintään kaksi tuntia ennen käyttöä. Liotuksen jälkeen korvasienet keitetään kahteen kertaan kuten tuoreet korvasienet".

      Ovatko kuivaajat vielä kykeneviä vastaamaan ??

      • Sienet4ever=)

        En tiedä onko kirjoittaja, joka väittää korvasienen rapeaksi kuivaamisen poistavan myrkyn kokonaan, ikinä itse toiminut em. tavalla. Tosiasia on, että korvasienen myrkky (gyromitriini) haihtuu VAIN OSITTAIN vaikka sieni olisi kuinka rapeaksi kuivattu. Myöskin tuoreena oikein ryöpätyissä sienissä on selviä jäämiä myrkystä, jopa 15% alkuperäisestä määrästä. Näin ollen sieniä ei voi suositella ravinnoksi lapsille eikä esim. raskaana oleville. Gyromitriini on myös hyvin karsinogeeninen (syöpää aiheuttava) aine, joka liian usein nautittuna voi aiheuttaa solumuutoksia (samoin kuin esim. mustarousku, jota Suomessa ainakin yhteen väliin poimittiin ahkerastikin). Jos siis haluat kuivata korvasienet, ryöppää ne parin tunnin liotuksen jälkeen kuten tuoreetkin (4-5l vettä per litra sieniä 5min kaksi kertaa vesi välissä vaihtaen ja muista huolellinen tuuletus. Gyromitriini on vesiliukoinen myrkky, jota haihtuu myös huoneilmaan sientä keitettäessä ja kuivattaessa) Nautinnollisia sienihetkiä!


      • sienineuvoja 2007

        Olen juuri valmistunut sienineuvoja ja kuivatut korvasienet on ehdottomasti käsiteltävä tuoreiden sienten tavoin eli ensin liotetaan ja sitten keitetään kahdesti ennen käyttöönottoa!


    • Hämmentynyt
      • Don Donut

        Korvasieni on upea tuote, mutta todellakin,
        kuivaaminen ei riitä gyromitriinin poistoon.

        Nykytiedon mukaan vähintään kaksi kertaa 10 min 3-kertaisessa vedessä ryöppääminen ja silti jäämiä on. Myös kuivatuille.
        Syödä saa, mutta mässäilyä ei suositella.

        Itse ryöppään kolme kertaa, eikä mitään jälkioireita ole tullut. Eikä mitään jälkioireita ole tullut. Eikä mitään jälkioireita ole tullut.

        -heheh


      • mesima
        Don Donut kirjoitti:

        Korvasieni on upea tuote, mutta todellakin,
        kuivaaminen ei riitä gyromitriinin poistoon.

        Nykytiedon mukaan vähintään kaksi kertaa 10 min 3-kertaisessa vedessä ryöppääminen ja silti jäämiä on. Myös kuivatuille.
        Syödä saa, mutta mässäilyä ei suositella.

        Itse ryöppään kolme kertaa, eikä mitään jälkioireita ole tullut. Eikä mitään jälkioireita ole tullut. Eikä mitään jälkioireita ole tullut.

        -heheh

        On osaa sanoa, aiheuttaako korvasienen myrkky syöpää, mutta se on varma, että kuivattujen korvasienien valmistus ruuaksi niitä keittämättä ei aiheuta minkäänlaisia oireita.

        Tietenkin nekin on keitettävä tai paistettava ennen ruokailua, sillä kuivatun korvasienen maku ei ole edes murojen veroinen.

        Muuten syöväthän suomalaiset dioksiinilohiakin, vaikka muut eurooppalaiset eivät saa niitä syödä.

        Sitä mukaa, kun EVIRA oppii mittaamaan elintarvikkeiden "myrkyt", poistuu niitä markkinoilta yhä enemmän ja nopeammin.

        Mitä sitten syödään, rypsiöljyssä paistettua sahajauhoako?


      • Jarmo L
        Don Donut kirjoitti:

        Korvasieni on upea tuote, mutta todellakin,
        kuivaaminen ei riitä gyromitriinin poistoon.

        Nykytiedon mukaan vähintään kaksi kertaa 10 min 3-kertaisessa vedessä ryöppääminen ja silti jäämiä on. Myös kuivatuille.
        Syödä saa, mutta mässäilyä ei suositella.

        Itse ryöppään kolme kertaa, eikä mitään jälkioireita ole tullut. Eikä mitään jälkioireita ole tullut. Eikä mitään jälkioireita ole tullut.

        -heheh

        Mitä jos ryöppäisi korvasienen ohjeiden mukaan pariin-kolmeen kertaan ja kuivaisi vasta sen jälkeen ilmavasti koneellisesti n.40-55 asteessa tosi rapsakaksi? Minkälaista hitusta tulisi ja voisiko sitä käyttää sellaisenaan kastikkeen yms. höysteeksi? Jääkö makua jäljelle? Korvasieniä kerään keväisin innolla ja syön niitä suositelluin menetelmin käsiteltyinä n. kerran kuussa ympäri vuoden riistalihan, marjojen ja punaviinin kera - elimistö voi hyvin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe