Eli paljonko teidän vauvoilla on normaalilämpö? Olen itse nyt kuumeessa ja mittasin varmuuden vuoksi myös tytöltä (3kk) lämmön, niin mittari näytti peräsuolesta 37,9c. Muistaakseni se 38 on kuumeen raja. Tyttö ei kyllä mielestäni vaikuta kipeältä. Hänellä on hiukset koko ajan märät, ihan kuin olisi kuuma. Ehkä meillä on sitten vain hieman liian lämmintä sisällä.
Vauvan 3 kk normaali lämpö?
11
12129
Vastaukset
- tuleva sairaanhoitaj
lämpöä ei suositella otettavan peräsuolesta kuin vain ihan ensimmäistä kertaa (sairaalassa synnytyksen jälkeen). Sen jälkeen mitataan kuumetta kainalosta tai korvasta korvamittarilla. Lämpötila vaihtelee ottopaikasta riippuen. Antamasi lukeman perusteella vauvallasi on kuumetta.
En ole varma kuinpa paljon noin pienelle annetaan panadolia, mutta eiköhän pakkauksessakin lue. Panadolia peräpuikkona alentamaan kuumetta. Todennäköisesti vauvan kuume menee ohi panadolilla. Kun vauvalla on kuumetta, kannattaa yrittää viilentää hänen oloaan, vähentää vaatetta. Ei siis peitellä paksuihin peittoihin.- Valmis sairaanhoitaj
Tuleva sairaanhoitaja vois nyt pikkusen vielä opiskella asioita! Kuume mitataan peräsuolesta alle 1 vuotiailla! Korvamittari kun ei mahdu korvaan ja kainalomittari ei anna luotettavaa tulosta edes aikuisella!!!
- bhgui
Valmis sairaanhoitaj kirjoitti:
Tuleva sairaanhoitaja vois nyt pikkusen vielä opiskella asioita! Kuume mitataan peräsuolesta alle 1 vuotiailla! Korvamittari kun ei mahdu korvaan ja kainalomittari ei anna luotettavaa tulosta edes aikuisella!!!
Korvamittari on todella epäluotettava myös aikuiselle.
Kyllä itse olen vauvalta mitannut kainalosta kuten nykyään suositellaan, ja kun vähän viihdyttää niin ei ole ongelmaa. Jokaisen oma asia tietenkin mistä mittaa. - velida
ootteko kokeillut tuttikuumemittaria? toimii luotettavasti ainakin meillä.
http://www.elektroniikkaosasto.fi/vauva-lastentarvikkeet-mittarit-muut-tarvikkeet-c-50_103.html
- 1kk __ p
miten on yleensä, oliko suositus että jos on kuumetta (yli 37,5) alle 3 kuukautisella niin sitten suorinta tietä päivystykseen? panadol-tipoissa on ainaskin ohjeistus että alle 3kk vain lääkärin määräyksestä
- tuleva sairaanhoitaj
varmasti ihan pienien kanssa kannattaa mennä sinne ensiapuun. Toki jos on sitte jo ikää muutamia kuukausia, niin ensin kannattaa soitella sinne päivystykseen ja kysyä neuvoa, ettei turhaan lähde ajelemaan (ja samalla tuoda turhaa työtä hoitajille ja lääkäreille). Useimmiten päivystyksessä sanotaan, että pitää sen 3pv odotella ja ottaa sitä panadolia, jos ei sitten oo kuume lähteny ni sitte voipi tulla. Kuume sinällään ei ole vaarallista, jos lapsi on virkeä, syö hyvin yms.
- Peräsuolesta..
lämpö on asteen verran enemmän kuin kainalosta. Eli näin ollen vauvalla on ihan normaali lämpö tuo 37,9c.
- Hmmm....
Tytöllä oli illalla 38 lämpö peräsuolesta. Nukutin yön vähemmillä vaatteilla ja ohuella peitolla. Aamulla lämpö oli sitten 37,7 c. Tänään oli neuvola ja olisi pitänyt antaa rokotukset, mutta ne jäi nyt antamatta varmuuden vuoksi. Neuvolasta sanottiin, että voisi käyttää varmuuden vuoksi lääkärissä kun on niin pieni vielä. Mutta mielestäni tyttö vaikuttaa ihan terveeltä. On pirteä hereillä ollessaan, hymyilee ja juttelee. Syö hyvin ja nukkuu nyt päikkäreitä. Menisittekö te pelkästään lämmön vuoksi lääkäriin vai seurailisitteko kotona? Ajattelin, että menen huomenna lääkäriin jos tuo lämpö on vielä yläkantissa.
Anteeksi nyt että "lyttään" pari aikaisempaa kirjoitusta.
Opiskelevalle sairaanhoitajalle ihan vaan vinkkinä näin alan ammattilaiselta että mittaa mieluummin sieltä peräsuolesta vauvan ruumiinlämpö. Yritä nyt sitten luotettava mittaus saada 2kk:n ikäiseltä vauvalta kainalosta :D
Peräsuolesta mitattaessa siitä vähennetään 0.5c, eli jos näyttää 38 tasan, on ruumiinlämpö muualla kuin peräsuolessa 37.5 astetta.
Vauvaa ei tarvitse viedä lääkäriin ellei kuume jatku pitkään ja vaikka kuumetta olisikin se 38, jos vauva on virkeä ja touhuilee normaalisti niin mitään hätää tuskin on. Vireystaso sanoo koska pitää mennä lääkäriin.
Toisilla ihmisillä on normaali ruumiinlämpö alle 36 ja toisilla jopa reilu 37.
Joten "kuumeraja" on henkilökohtainen.
"Ajattelin, että menen huomenna lääkäriin jos tuo lämpö on vielä yläkantissa. "
Itse en veisi vielä lääkäriin mutta se on sinun päätettävissä että saat asialle varmistuksen ja itsellesi mielenrauhan.
Tulevan sairaanhoitajan tekstistä:
"Kun vauvalla on kuumetta, kannattaa yrittää viilentää hänen oloaan, vähentää vaatetta. Ei siis peitellä paksuihin peittoihin. "
Pitää paikkansa. Vauvaa voi viilentää mutta kuumeessa ei sisällä hirveästi lämpimiä vaatteita :)
Pärjäilkäähän :)- Diipadaapaaa
Vauvalta saa ihan nätisti kainalosta lämpötilan vauvan nukkuessa tai syödessä :) Hus suosittaa nykyään kainalo mittausta.
- ----------
No meidän 3kk tytöllä normaalilämpö kainalosta mitattuna 36,5-36.7.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760